| Forfatter |
|
kasper-n Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 02:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har læst at quality screen sælger et lærred som kan klare sollys da det kun reflekterer projektorlyset. De koster dog fra 10k-40k (46"-?), hvilket er lige lovligt dyrt for mig.
Er der nogen som kender andre mærker der laver lignende lærreder til ca 10k eller under for et lærred omkring 80-100"?
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasper-n skrev:
|
Hej jeg har læst at quality screen sælger et lærred som kan klare sollys da det kun reflekterer projektorlyset. |
|
|
Det lyder som ren voodoo.
Hvis du, ligesom mig, har hjemmebio i et rum med sydvendte vinduer, bør du købe et rullelærred.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der med at bruge en projektor til at se film på i en oplyst (af kraftigt sollys)stue er et totalt NO GO.
Køb en masse mørklægningsgardiner, og brug pengene til et rigtigt godt lærred, det fortjener din projektor __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasper-n skrev:
|
Hej jeg har læst at quality screen sælger et lærred som kan klare sollys da det kun reflekterer projektorlyset. De koster dog fra 10k-40k (46"-?), hvilket er lige lovligt dyrt for mig.
|
|
|
Det er DNP Supernova der er tale om. Det er en teknik der reflekterer lys i en bestemt retning. Det giver nogle fordele i et oplyst rum, men også ulemper. En decideret god billedkvalitet kan du uanset lærred ikke opnå i et rum hvor der er indfald af sollys. DNP Supernova er godt til et rum med nogen lys, men med sollys ind i stuen kan selv en Supernova ikke levere noget der er brugbart til meget andet end præsentationer. Hvis du ikke har nogen mulighed for/lyst til at afskærme stuen for sollys, så bør du overveje kraftigt om en projektor er den rigtige vej at gå for dig. Evt. kan du jo købe en 37-42" Panasonic plasma for efterhånden ikke ret mange penge, og bruge dét i dagligdagen, og så have et rullelærred ned foran om aftenen når du skal se en film. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kasper-n Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svarerne. Har pt en samsung 40" LCD HD-ready så går sgu ik ud og køber en ny plasma desværre. Har pt også en epson emp-73 projektor, men den er desværre ikke helt god nok, så jeg regner med at købe panasonics ax-100, da jeg ikke har penge til 1000 modellen. Derudover regner jeg med at købe et qualityscreen lærred, men skal det være grå eller hvidt? Jeg er lidt i tvivl om panasonic'en vil være lysstærk nok til at vise et ordenligt billede på et gråt lærred.
Angående sollys står det ikke direkte ind men jeg synes først at mit billede på nuværende årstid bliver godt nok omkring kl. 10 om aftenen.
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørkløgning er et must, ingen tvivl om det. IKEA har masser af okay mørklægnings gardiner. en af mine gode kammerater benytter sig både af deres rullegardiner samt almindelige loft til gulv mørklægningsgardiner - det virker ret godt. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
johannesen_f Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes nogle high gain lærreder med en meget snæver "viewing cone". Hvilket kræver at man sidder meget lige for når man skal se noget på lærredet. Nogle af dem har en slags glas perler i selve overfladen og nogle af disse lærreder kan klare en hel del lysindfald fra siderne, men klart at direkte lysindfald fra andet end projektoren bliver aldrig godt. 40.000 kr. er helt klart for meget og du kan sagtens finde sådan et i dit prisleje. Hvis jeg var dig vil jeg søge lidt på ebay.com efter high gain screen. Der findes nogle som er helt oppe på omkring 2,8 til en rimelig fornuftig penge. Der findes vist både nogle hjemmelavede film og en lang række anmeldelser af denne type lærreder på avsforum.com og det skulle vist virke helt godt.
|
| Til top |
|
| |
kasper-n Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
så eftersom hvad i ville vælge ville det være et high gain lærred og ikke et gråt på ca. 0,8. Hvis dette er rigtigt vil en sanyo z5 projektor ikke være et bedre valg så da denne har ekstrem kontrast.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har også sanyo z5 + en del ambient lys i stuen.Jeg købte et stewart firehawk lærred som er temmelig gråt, men med en gain på 1,35.Det fungere rigtig godt.Prøv at ringe til best-seat og snakke med Jens.Mit var et demo lærred som jeg fik rigtig billig
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
Det der med at bruge en projektor til at se film på i en oplyst (af kraftigt sollys)stue er et totalt NO GO.
Køb en masse mørklægningsgardiner, og brug pengene til et rigtigt godt lærred, det fortjener din projektor
|
|
|
Jeg prøver igen, det er løsningen, sørg for at få mørklagt din stue, og få fat i nogle lærreds prøver fra forskellige leverandøre af lærred, så sammenligned du i ro hjemme hos dig selv, med en film du er vant til at se på. Du klister alle prøverne op ved siden af hinanden så er det meget nemt at se forskel på det bedste og det dårligste lærred.  __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
kasper-n Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hay tusind tak for alle svarene igen. Dog er mørklægningsgardiner ikke en løsning da jeg mener de er grímme men skal da nok være på udkig. Tror jeg vælger at få nogle lærredsprøver hjem, det var en rigtig ´god ide, så må jeg jo tænke over om det skal være sanyo eller panasonic.
|
| Til top |
|
| |