Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2026 | 01:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: lærred der kan klare sollys (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har læst at quality screen sælger et lærred som kan klare sollys da det kun reflekterer projektorlyset. De koster dog fra 10k-40k (46"-?), hvilket er lige lovligt dyrt for mig.

Er der nogen som kender andre mærker der laver lignende lærreder til ca 10k eller under for et lærred omkring 80-100"?

Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

kasper-n skrev:

Hej jeg har læst at quality screen sælger et lærred som kan klare sollys da det kun reflekterer projektorlyset.

Det lyder som ren voodoo.

Hvis du, ligesom mig, har hjemmebio i et rum med sydvendte vinduer, bør du købe et rullelærred.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Det der med at bruge en projektor til at se film på i en oplyst (af kraftigt sollys)stue er et totalt NO GO.

Køb en masse mørklægningsgardiner, og brug pengene til et rigtigt godt lærred, det fortjener din projektor

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

kasper-n skrev:

Hej jeg har læst at quality screen sælger et lærred som kan klare sollys da det kun reflekterer projektorlyset. De koster dog fra 10k-40k (46"-?), hvilket er lige lovligt dyrt for mig.

Det er DNP Supernova der er tale om. Det er en teknik der reflekterer lys i en bestemt retning. Det giver nogle fordele i et oplyst rum, men også ulemper. En decideret god billedkvalitet kan du uanset lærred ikke opnå i et rum hvor der er indfald af sollys. DNP Supernova er godt til et rum med nogen lys, men med sollys ind i stuen kan selv en Supernova ikke levere noget der er brugbart til meget andet end præsentationer. Hvis du ikke har nogen mulighed for/lyst til at afskærme stuen for sollys, så bør du overveje kraftigt om en projektor er den rigtige vej at gå for dig. Evt. kan du jo købe en 37-42" Panasonic plasma for efterhånden ikke ret mange penge, og bruge dét i dagligdagen, og så have et rullelærred ned foran om aftenen når du skal se en film.

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

tak for svarerne. Har pt en samsung 40" LCD HD-ready så går sgu ik ud og køber en ny plasma desværre. Har pt også en epson emp-73 projektor, men den er desværre ikke helt god nok, så jeg regner med at købe panasonics ax-100, da jeg ikke har penge til 1000 modellen. Derudover regner jeg med at købe et qualityscreen lærred, men skal det være grå eller hvidt? Jeg er lidt i tvivl om panasonic'en vil være lysstærk nok til at vise et ordenligt billede på et gråt lærred.

Angående sollys står det ikke direkte ind men jeg synes først at mit billede på nuværende årstid bliver godt nok omkring kl. 10 om aftenen.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

mørkløgning er et must, ingen tvivl om det. IKEA har masser af okay mørklægnings gardiner. en af mine gode kammerater benytter sig både af deres rullegardiner samt almindelige loft til gulv mørklægningsgardiner - det virker ret godt.

johannesen_f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Der findes nogle high gain lærreder med en meget snæver "viewing cone". Hvilket kræver at man sidder meget lige for når man skal se noget på lærredet. Nogle af dem har en slags glas perler i selve overfladen og nogle af disse lærreder kan klare en hel del lysindfald fra siderne, men klart at direkte lysindfald fra andet end projektoren bliver aldrig godt. 40.000 kr. er helt klart for meget og du kan sagtens finde sådan et i dit prisleje. Hvis jeg var dig vil jeg søge lidt på ebay.com efter high gain screen. Der findes nogle som er helt oppe på omkring 2,8 til en rimelig fornuftig penge. Der findes vist både nogle hjemmelavede film og en lang række anmeldelser af denne type lærreder på avsforum.com og det skulle vist virke helt godt.
Til top Vis johannesen_f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johannesen_f

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

så eftersom hvad i ville vælge ville det være et high gain lærred og ikke et gråt på ca. 0,8. Hvis dette er rigtigt vil en sanyo z5 projektor ikke være et bedre valg så da denne har ekstrem kontrast.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

jeg har også sanyo z5 + en del ambient lys i stuen.Jeg købte et stewart firehawk lærred som er temmelig gråt, men med en gain på 1,35.Det fungere rigtig godt.Prøv at ringe til best-seat og snakke med Jens.Mit var et demo lærred som jeg fik rigtig billig
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

csn1903 skrev:

Det der med at bruge en projektor til at se film på i en oplyst (af kraftigt sollys)stue er et totalt NO GO.

Køb en masse mørklægningsgardiner, og brug pengene til et rigtigt godt lærred, det fortjener din projektor

Jeg prøver igen, det er løsningen, sørg for at få mørklagt din stue, og få fat i nogle lærreds prøver fra forskellige leverandøre af lærred, så sammenligned du i ro hjemme hos dig selv, med en film du er vant til at se på. Du klister alle prøverne op ved siden af hinanden så er det meget nemt at se forskel på det bedste og det dårligste lærred.

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hay tusind tak for alle svarene igen. Dog er mørklægningsgardiner ikke en løsning da jeg mener de er grímme men skal da nok være på udkig. Tror jeg vælger at få nogle lærredsprøver hjem, det var en rigtig ´god ide, så må jeg jo tænke over om det skal være sanyo eller panasonic.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes