Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 10:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Fladskærm til lille stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mjenjen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 03 August 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Råd vedr køb af fladskærm til lille stue ønskes.

Vor stue er indrettet så vi sidder relativt tæt på væg hvor fladskærm skal hænge. Sofa-pladserne giver et sted mellem 1.5 og 2.5 meters afstand til væg.

De primære kilder til TV'et er DVB-T og DVD afspiller og Xbox 360. Jeg har læst meget skeptiske indlæg om kvaliteten af fladskærms TV, men da vore primære kilder er digitale er de nye fladskærme vel fuldt på højde med CRT? Eller er der stadig uenighed om det?

Den korte historie:

Efter at have læst en del af jeres indslag havde jeg egenligt besluttet mig for et plasma: Panasonic TH 37 PV 60 EH eller Panasonic TH 42 PV 60, men Taenk har fundet at to Sony LCD'ere faktisk har indhentet Plasma ... god betragtningsvinkel og lysrefleksion i et TV ... Sony KDL-40W2000 og KDL-40V2500. Og en anden vigtig faktor - fruen foretrækker sølv-ramme og ovenstående Pana'er findes kun i sort. Alternativer?

Budget. Afhænger af om i syntes DVB-T og DVD som kilder giver ligeså god billedkvalitet som CRT. Hvis det er tilfældet er budget 15-20kkr (dækker vist lige de nævnte Sony'er). Hvis kvaliteten stadig er en anelse dårligere end CRT så er budget nærmere 10kkr.

Den lange historie (som jeg skrev først):

720p er nok, hvis jeg holder mig til 40" eller mindre - men pga den lille afstand er det måske en sandhed med modifikationer? Otto har ihvertfald konkluderet at 720p er nok til gennemsnitsafstanden på 3.5 meter op tl 50", men 1.5m er jo en anden sag. Er 40" for stort? Kommentarer?

Skal bruges med Xbox 360. Taler vel for LCD? pga opdateringshastighed og da plasma efter sigende kan have burn-in problemer - selvom i langt fra er enige på det punkt? Små fladskærme har 2ms opdateringshastigheder mens de fleste store ligger på ca 8ms - betyder det noget for spiloplevelsen?

Pga lille afstand er det vigtigt at fladskærmen giver godt billede - vel helt op til 45 grader fra direkte view. Taler vel for Plasma.

Der er en del vinduer i stuen som kan give refleksioner. Taler vel for LCD.

Hmmm så valget er jo let - jeg har brug for en hybrid skærm som er indeholder både LCD og Plasma ;o)

Jeg har set 24fps understøttelse nævnt som en vigtig parameter. Er der en der vil kaste lidt lys over dette? Jeg forstår progressive og interlaced, dvs fuld opdatering af frame eller kun hver anden linie. Er det noget med at TV'et skal have tilstrækkelig båndbredde til at håndtere fuld frame ved højeste opløsning 1080p?

Jeg ser frem til at høre jeres kommentarer.

Michael

 

Til top Vis mjenjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjenjen
 
dikki
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 285
Sendt: 03 August 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvor du har kigget men v2500 er en GAMMEL model og koster ikke over 10000 i 40".

Den nye hedder D3000 og den bør du kigge nærmere på, den vil jeg anbefale dig.
Til top Vis dikki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dikki
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 03 August 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

mjenjen skrev:

Råd vedr køb af fladskærm til lille stue ønskes.

Vor stue er indrettet så vi sidder relativt tæt på væg hvor fladskærm skal hænge. Sofa-pladserne giver et sted mellem 1.5 og 2.5 meters afstand til væg.

De primære kilder til TV'et er DVB-T og DVD afspiller og Xbox 360. Jeg har læst meget skeptiske indlæg om kvaliteten af fladskærms TV, men da vore primære kilder er digitale er de nye fladskærme vel fuldt på højde med CRT? Eller er der stadig uenighed om det?

Den korte historie:

Efter at have læst en del af jeres indslag havde jeg egenligt besluttet mig for et plasma: Panasonic TH 37 PV 60 EH eller Panasonic TH 42 PV 60, men Taenk har fundet at to Sony LCD'ere faktisk har indhentet Plasma ... god betragtningsvinkel og lysrefleksion i et TV ... Sony KDL-40W2000 og KDL-40V2500. Og en anden vigtig faktor - fruen foretrækker sølv-ramme og ovenstående Pana'er findes kun i sort. Alternativer?

Budget. Afhænger af om i syntes DVB-T og DVD som kilder giver ligeså god billedkvalitet som CRT. Hvis det er tilfældet er budget 15-20kkr (dækker vist lige de nævnte Sony'er). Hvis kvaliteten stadig er en anelse dårligere end CRT så er budget nærmere 10kkr.

Den lange historie (som jeg skrev først):

720p er nok, hvis jeg holder mig til 40" eller mindre - men pga den lille afstand er det måske en sandhed med modifikationer? Otto har ihvertfald konkluderet at 720p er nok til gennemsnitsafstanden på 3.5 meter op tl 50", men 1.5m er jo en anden sag. Er 40" for stort? Kommentarer?

Skal bruges med Xbox 360. Taler vel for LCD? pga opdateringshastighed og da plasma efter sigende kan have burn-in problemer - selvom i langt fra er enige på det punkt? Små fladskærme har 2ms opdateringshastigheder mens de fleste store ligger på ca 8ms - betyder det noget for spiloplevelsen?

Pga lille afstand er det vigtigt at fladskærmen giver godt billede - vel helt op til 45 grader fra direkte view. Taler vel for Plasma.

Der er en del vinduer i stuen som kan give refleksioner. Taler vel for LCD.

Hmmm så valget er jo let - jeg har brug for en hybrid skærm som er indeholder både LCD og Plasma ;o)

Jeg har set 24fps understøttelse nævnt som en vigtig parameter. Er der en der vil kaste lidt lys over dette? Jeg forstår progressive og interlaced, dvs fuld opdatering af frame eller kun hver anden linie. Er det noget med at TV'et skal have tilstrækkelig båndbredde til at håndtere fuld frame ved højeste opløsning 1080p?

Jeg ser frem til at høre jeres kommentarer.

Michael

 

 

Hejsa jeg har storbroderen til den pana som du beskriver, den hedder TH50PV600 den er med sølvramme, så det skulle undre mig om ikke lillebroderen findes med det også. Jeg må sige at jeg er meget glad for panaen og selvom den står i direkte "modlys" fra store vinduer er det ikke noget problem på dén model i alle tilfælde. Tror ikke at det er noget som du skal tænke SÅ meget over...

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
mjenjen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 03 August 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hej dikki,

Jeg har ikke set v2500 fysisk kun en anmeldelse i Tænk April 2007.

Hvordan god oplever du betragtningsvinklen på D3000'eren? Hvis den er lige så god som v2500'eren er det vist ikke noget jeg skal bekymre mig om.

Mvh Michael

 

 

Til top Vis mjenjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjenjen
 
mjenjen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 05 August 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Hermed en opdatering i min søgning efter fladskærm.

Var lige inde på flatpanels.dk -> købsguide -> Beregn størrelse ... og fandt at min sidde afstand giver følgende TV størrelser - hvis man ikke ønsker at kunne se pixels:

1.5m => 27" (720p, 1366x768), og

2.5m => 45" (720p)

1.5m => 38" (1080p).

Så enten skal jeg begrænse mig til et 27" TV eller mindre (billigt) eller jeg skal op i 1080p og købe TV på højest 38".

Jeg tror istedet jeg rykker bagud i sofaen og køber et 37" eller et 40/42" TV.

Var i den lokale biks og fik følgende bud:

Pioneer 4270XA - ca 15kkr

Panasonic TH42PX74 - ca 14kkr

Panasonic TH42PV60 - ca 10kkr

Hvilken af ovenstående ville i vælge? Hvad er fordele / ulemper ved ovenstående?

Jeg skulle egentlig ha' TV med DVB-T indgang men kan leve med set top box - vi får jo sikkert snart behov for HD set top box anyway (2009) - mon ikke en HD box vil være SD kompatibel også?

Mvh Michael

 

Til top Vis mjenjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjenjen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes