Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 06:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Optoma HD80 / Mitsubishi HC5000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 06 August 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Begge kan erhverves for omkring 21.000kr.

Hvad siger folk til billedet fra disse 2 maksiner??

Til information så har jeg et 78" Lissau TAB Tension lærred, hvid dug, gain 1.2(så vidt jeg husker). Rummet som det skal køre i er totalt mørklagt for sollys. Min afspiller er indtil videre en Samsung BD-P1000.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 August 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Hvad siger folk til billedet fra disse 2 maksiner??

HD80 er såvidt jeg ved ikke i landet endnu, så det tvivler jeg på at nogen kan svare på.

Aaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 August 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Optoma HD80 kan ses i Hifiklubben på Åboulevarden.

Men havde du ikke en IN76? Det er altså en RIGTIG fin maskine!

Til top Vis Aaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aaberg

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 August 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Aaberg skrev:

Optoma HD80 kan ses i Hifiklubben på Åboulevarden.

Fair nok, det vidste jeg ikke.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

HC5000 er ved at være gammel. Hvis du kan leve med de restriktioner der følger med den fysiske placering og den ikke giver dig problemer med regnbuer, så ville jeg gå efter HD80'eren.

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Aaberg skrev:
Men havde du ikke en IN76? Det er altså en RIGTIG fin maskine!

Har kun en Sanyo Z3. De får også HD80 i Hi-Fi Klubben i Vejle, det er tættere på, så smutter fordi der.

HD80'eren er iøvrigt lige blevet testet på Projector central, og der får den anmærkelsen "Editor's choice" de er temmeligt positive. Farvehjulet med 6 gange hastighed skulle åbenbart virke ganske godt

"A 6x wheel speed, the fastest we've yet seen on a consumer home theater projector, is enough to make DLP rainbow artifacts impossible to detect by almost everyone"

De nævner endda lige Mitsubishi'en:

"In point of fact, the HD80 matches the sharpness of the Mitsubishi HC5000, which heretofore has been the benchmark 1080p projector for sharpness under $5,000. And when it was given a 1080p/24 signal from our Pioneer Blu-ray player, it delivered a spectacular razor sharp image that was unmatched by any other projector we've yet seen under $5,000"

http://www.projectorcentral.com/optoma_hd80_projector_review .htm

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 August 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Lyder godt med den HD80, men har jeg ret i, at den test ike går ret meget i dydben? Fx siger de ikke noget om støjniveau, ikke meget om farver etc.

Kan det virkelig passe, hvad der står her, at dens støjniveau er 32 dB? Det lyder brutalt og en del højere end HD81 o.lign.

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/789692_- hd80-optoma.html

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Kan det virkelig passe, hvad der står her, at dens støjniveau er 32 dB? Det lyder brutalt og en del højere end HD81 o.lign.

Specs på idealo må være forkerte. De opgiver selv noget andet, 27dB på Optoma's hjemmeside. De nævner det faktisk i testen:

"Even with the unit that close, the only time we became conscious of the fan is during quiet interludes in a sound track. Once it is ceiling mounted, the projector will be far enough from the seating that fan noise in Brite mode will be of little practical consequence for most users. In Low lamp mode, the fan noise drops considerably to a very quiet level."

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
HD80 er såvidt jeg ved ikke i landet endnu, så det tvivler jeg på at nogen kan svare på.

Off topic. Kører du rundt i hele landet og justerer projektorer, eller hvordan foregår det? Jeg har aldrig interesseret mig, så meget for indstilling af billed, så der er temmeligt meget på bar bund.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 07 August 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Når du skal bruge den til Blu-ray, er Optoma HD80 en fin maskine (1080/24p).

Hvis jeg var dig, ville jeg lige først ringe ind til Hifiklubben på Åboulevarden og høre om de kan eller har Optoma HD80 sat op til demo og om der
er sat en HD afspille til.

Er Optoma HD80 og HD81 ikke den samme Pj. og HD81 sælge med scaler (som også kan købe løs) og HD80 uden scaler ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Når du skal bruge den til Blu-ray, er Optoma HD80 en fin maskine (1080/24p).

Hvis jeg var dig, ville jeg lige først ringe ind til Hifiklubben på Åboulevarden og høre om de kan eller har Optoma HD80 sat op til demo og om der
er sat en HD afspille til. Jeg vil naturligvis se den først. Jeg bor bare tættere på Vejle butikken, og der kan jeg se den med blandt andet HD. Ville bare lige høre om hvad folk vidste om modellerne.

Er Optoma HD80 og HD81 ikke den samme Pj. og HD81 sælge med scaler (som også kan købe løs) og HD80 uden scaler ? HD80 er uden scaleren, og så har den ikke samme 0.95" DLP® DarkChip3™. HD80 kører 6 gange hastighed på hjulet mod 5 for HD81. 

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 07 August 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Iron Man

Så må HD81, værre en meget beder pj. end HD80, da DLP® DarkChip3™, skulle værre rimlige god og med 8 gange hastighed på hjulet, er sa
også en fordel, blus man få en scaler med.

Men med DLP Pj. er der altid støjen, at tage hensyn til.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

HC5000 er ved at være gammel. Hvis du kan leve med de restriktioner der følger med den fysiske placering og den ikke giver dig problemer med regnbuer, så ville jeg gå efter HD80'eren.

6 måneders udvikling ændrer ikke på de grundlæggende forskelle på LCD og DLP, så det synes jeg ærligt talt er et lidt tyndt argument for at vælge den ene frem for den anden. Der er _alt_ for mange der fokuserer for meget på om ting er nyt eller gammelt, i stedet for at fokusere på om det er godt eller dårligt (uden at jeg vil kalde nogle af dem gode eller dårlige, bare ud fra et principielt synspunkt...)

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Off topic. Kører du rundt i hele landet og justerer projektorer, eller hvordan foregår det? Jeg har aldrig interesseret mig, så meget for indstilling af billed, så der er temmeligt meget på bar bund.

Jeg kører i hele landet, ja. Hvis du har yderligere spørgsmål, må du hellere sende en PB (eller evt. starte en ny tråd, men hvis det bliver for specifikt hører det til i en PB - salg i forummet er ikke tilladt).

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 09 August 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Otto hvad er din top ti liste når det gælder projektorer, det er lige meget om det er LCD eller DLP og hvor gammle de er

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Otto hvad er din top ti liste når det gælder projektorer, det er lige meget om det er LCD eller DLP og hvor gammle de er

Sådan en liste har jeg ikke. Jeg har groft sagt en top-ét liste over en given teknologi til en given pris, og så er jeg lidt ligeglad med hvad der er nummer to...

Prisen må nødvendigvis være med i regnestykket. Ellers kan du groft sagt bare starte øverst på Runco-prislisten og arbejde dig nedad, så har du mere eller mindre din top-ti! (uden at komme ret meget under den halve million, iøvrigt, hvilket så siger en del om Runco!!)

Seriøst, så er den øverste på min top-ti liste til hver en tid: Den rigtige til opgaven! Der er stor forskel på hvilken projektor jeg personligt helst ville eje, alt efter i hvilket rum og til hvilket brug jeg har tænkt mig at bruge den. Skal jeg lave en kæmpe dedikeret hjemmebio med 4 meter bredt lærred til HD-DVD og Blu-Ray, så er det langtfra den samme projektor jeg peger på som hvis jeg skal proppe en projektor ind i en lille stue hvor den skal bruges til TV, DVD og gaming. Derfor giver jeg ikke ret meget for top-ti lister, intet produkt er bedst for alle - _slet_ ikke når vi taler om projektorer.

For at uddybe dén lidt, så omtaler jeg ofte Pioneer's tv som de koldt og kontant bedste tv. Det mener jeg også at de er, bedømt på billedkvalitet, men det er ikke altid at kunden er bedst stillet med dét produkt der nøgternt set er bedst. Nogle bliver gladere for et Philips LCD der selv kan finde ud af at skifte format når der kommer letterbox-film, og hvor direkte sollys på skærmen ikke er så stort et problem. Så skal de selvfølgelig vælge tv ud fra dét.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Sendt: 09 August 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
mikkelp skrev:

6 måneders udvikling ændrer ikke på de grundlæggende forskelle på LCD og DLP, så det synes jeg ærligt talt er et lidt tyndt argument for at vælge den ene frem for den anden. Der er _alt_ for mange der fokuserer for meget på om ting er nyt eller gammelt, i stedet for at fokusere på om det er godt eller dårligt (uden at jeg vil kalde nogle af dem gode eller dårlige, bare ud fra et principielt synspunkt...)

Udfra en generel betragtning mener jeg ikke at 6 måneders udvikling er en bagatel til brug som argument. Se bare hvad 6md gjorde ved Pearl og ruby? Dertil kommer at Mitsuen fra starten af skuffede en smule ved stadigt at give et LCD agtig billede tiltrods for de nye ikke nedbrydelige lcd paneler. Og så er der efter min bedste overbevisning noget mere end 6 månedres forskel i udviklingstid på de nævnte projektorer. Jeg vedkender at det ikke er et godt argument bare at slynge ud, men baggrunden for det jeg skrev var bundede dog i overvejelser af LCD kontra DLP dengang og nu, samt udviklingstid.

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:
Udfra en generel betragtning mener jeg ikke at 6 måneders udvikling er en bagatel til brug som argument. Se bare hvad 6md gjorde ved Pearl og ruby? Dertil kommer at Mitsuen fra starten af skuffede en smule ved stadigt at give et LCD agtig billede tiltrods for de nye ikke nedbrydelige lcd paneler. Og så er der efter min bedste overbevisning noget mere end 6 månedres forskel i udviklingstid på de nævnte projektorer. Jeg vedkender at det ikke er et godt argument bare at slynge ud, men baggrunden for det jeg skrev var bundede dog i overvejelser af LCD kontra DLP dengang og nu, samt udviklingstid.

Hvis det var to forskellige LCD'er, eller to forskellige DLP'er, så kunne jeg sådan set godt gå med til argumentet (delvist!), men jeg mener ikke at teknologierne udvikler sig så hurtigt, at man kan vælge mellem LCD eller DLP udelukkende ud fra hvilken projektor der er nyest. Hvis man er regnbue-hader, så hjælper det ikke noget at DLP'en er 6 måneder nyere end LCD'en. Og omvendt, hvis man er hysterisk omkring f.eks. color uniformity, så nytter det omvendt ikke at du kigger på en LCD om 6 måneder. Forskellene mellem de to teknologier er langt større end dén udvikling der er sket det seneste halve år. Hvis vi tager 2-3 år gamle modeller, så kan vi begynde at kigge på om ikke den ene teknologi har flyttet sig så meget at det opvejer forskellene i den grundlæggende teknologi, men selv da er det ikke ubetinget. Så hurtigt bevæger udviklingen sig trods alt heller ikke, især ikke for teknologier som DLP og LCD - de har primært udviklet sig mht. pris. Sony's SXRD modeller er lidt noget andet, idét det er en nyere teknologi hvor udviklingen typisk går hurtigere, men selv da hjælper det ikke noget at købe det nyeste, hvis man ikke bryder sig om de ulemper der er ved SXRD i forhold til f.eks. DLP.

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 09 August 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

mikkelp skrev:

Hvis det var to forskellige LCD'er, eller to forskellige DLP'er, så kunne jeg sådan set godt gå med til argumentet (delvist!), men jeg mener ikke at teknologierne udvikler sig så hurtigt, at man kan vælge mellem LCD eller DLP udelukkende ud fra hvilken projektor der er nyest. Hvis man er regnbue-hader, så hjælper det ikke noget at DLP'en er 6 måneder nyere end LCD'en. Og omvendt, hvis man er hysterisk omkring f.eks. color uniformity, så nytter det omvendt ikke at du kigger på en LCD om 6 måneder. Forskellene mellem de to teknologier er langt større end dén udvikling der er sket det seneste halve år. Hvis vi tager 2-3 år gamle modeller, så kan vi begynde at kigge på om ikke den ene teknologi har flyttet sig så meget at det opvejer forskellene i den grundlæggende teknologi, men selv da er det ikke ubetinget. Så hurtigt bevæger udviklingen sig trods alt heller ikke, især ikke for teknologier som DLP og LCD - de har primært udviklet sig mht. pris. Sony's SXRD modeller er lidt noget andet, idét det er en nyere teknologi hvor udviklingen typisk går hurtigere, men selv da hjælper det ikke noget at købe det nyeste, hvis man ikke bryder sig om de ulemper der er ved SXRD i forhold til f.eks. DLP.

Nu er jeg selv ejer af en SXRD maskine som jeg i øvrigt er rigtig glad for - fedt billede! Men kan du ikke forklare lidt hvad de generelle problemer er sammenlignet med eks. DLP, som du jo skriver? Hvor ligger problemer med teknologien? Nogen har beskrevet at farverne haltede, skarpheden haltede efter konkurrenterne, men de har vel også sine fordele!

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 August 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:
AV Precision skrev:
mikkelp skrev:

Jeg syb´ntes bestemt ikke at Mitsubishi HC5000 skuffer, så er det fordi du ikke har set den kalibreret på et rigtigt godt lærred

Det er utroligt at så mange går op i spec./datablade kom væk fra computeren og ud og se dem live på et godt lærred. Når de er kalibreret og har et godt lærred så viser de først hvad de kan lave.

Det nytter ikke at have den nyeste projektor med de flotteste tal/data hvis den bliver brugt op imod et mørklægnings gardin fra IKEA

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes