| Forfatter |
|
WC Fields Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har spekuleret lidt på følgende: Hvor mange år er mon en plasma værd at se på? Hvornår falder lysstyrken så meget, at det begynder at gå ud over tv-oplevelsen? Jeg er lidt betænkelig ved aftagende ydelse, når jeg kan læse at en wash-out mod burn-in ikke altid er af det gode, idet stærk retention eller burn-in godt kan fjernes, men ofte med en LIDT mørkere skærm til følge.
Så er det at jeg spekulerer på, hvad mange timers tv-kigning betyder i den henseende. Det kan da godt være, at man kan læse, at TV´ets levetid er ca 20.000 - 50/60.000 timers forbrug - men hvor mange af disse timer har plasma TV´et så et acceptabelt niveau?
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
En gennemsnits dansker har tv'et tændt ca 4 timer om dagen.
Hvis vi går ud fra at gennemsnits levealderen på elektronik er ca 10 - max 15 år.
Tror Plasmaen dør ved de 20-25000 timer.
Rent teoretisk, selvfølgelig  
4-0... Ringe!! __________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 50-60.000 timer der snakkes om som levetid ved nyere plasma TV er den tid det tager før lysstyrken er halvveret. Så kan man selv regne ud, hvor mange timer man kan se om dagen, i hvor mange årtier det nu tager, før lysstyrken er halvveret...
|
| Til top |
|
| |
WC Fields Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
| De 50-60.000 timer der snakkes om som levetid ved nyere plasma TV er den tid det tager før lysstyrken er halvveret. Så kan man selv regne ud, hvor mange timer man kan se om dagen, i hvor mange årtier det nu tager, før lysstyrken er halvveret... |
|
|
OK - så det burde altså ikke være noget større problem, kan jeg forstå.
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror man skifter ud, før det overhovedet kommer på tale.
50000 timer, så længe holder alt det andet i skærmen jo ikke alligevel. __________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
WC Fields skrev:
OK - så det burde altså ikke være noget større problem, kan jeg forstå. |
|
|
Nej, præcis ligesom med LCD og CRT... Et eller flere andre komponenter i TV'et er helt sikkert døde før panelet.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halveringsperioden, dvs. det antal timer der går før lysstyrken er halveret, er reelt længere for et plasma-tv end for et CRT. Hvis vi ser bort fra risikoen for burn-in, så er levetiden på dette punkt reelt forbedret i forhold til CRT.
Hvis vi skal hive LCD ind over (hvilket jeg har en fornemmelse af ikke er så relevant i dit tilfælde...), så har LCD _principielt_ en lang levetid mht. halveringsperioden, MEN dét man glemmer at oplyse er at dette gælder lysstyrken fra backlight'en - det siger intet om selve LCD-panelets holdbarhed. Især hvis man ikke nedjusterer de heftige kontrast-indstillinger tv'ene ofte leveres med, kan man sagtens myrde et LCD-panel længe inden der er gået 10 år. Et håndgribeligt bevis hænger i Bilka i Horsens, hvor en række LCD-paneler brugt til reklame-brug er fuldstændigt ristede og ubrugelige efter, hvad, 2 år? (husker ikke præcist hvornår de åbnede). De står godt nok med MEGET heftig kontrast, men det gør mange forbruger-tv jo også, og overraskende mange mennesker bruger dem rent faktisk i denne indstilling. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |