| Forfatter |
|
mumi Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor skal jeg begynde..?
Jeg ved absolut intet om LCD, Plasma, Projection eller hvad det ellers hedder. Jeg er en amatør der lige kan finde ud af at sætte stikket i kontakten - såfremt der er en vejledning...
Jeg vil super gerne have en fladskærm på 37 til 42 tommer. Men jeg ved ikke en sk.. om det. Mit problem er, at det ikke er lykkedes mig at få bare to såkaldte eksperter i butikkerne til at sige det samme. De har alle sammen deres egne argumenter for det ene eller andet mærke og om det skal vær LCD, Plasma eller Projection. Eller om man skal købe eller vente. Eller om det bliver HD, Full HD eller Blue Ray. Eller...
Som en total sinke inden for emnet så køber jeg alle argumenterne og har efterhånden ca. 20 fladskærme som anbefalet. So what to do?
Hifi4all forummet er jo efter sigende der hvor de virkelige eksperter er. Så jeg tænkte, at hvis der er nogle som har tid og lyst til at guide en novice en smule mod et fornuftigt fladskærmskøb - så vil jeg blive meget glad, og måske lidt klogere...
På forhånd mange tak!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu siger du ikke noget om pris, men med dit udgangspunkt: Gør det nemt for dig selv, og køb et Panasonic. Udover at være et generelt godt tv, er det dét tv der kræver mindst af dig for at levere en brugbar billedkvalitet. Jeg vil ikke udelukke at der er andre tv der også kan gøre dig glad, men Panasonic'en er "det sikre valg". __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
octo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til de forskellige svar, er nok hovedsageligt at der ikke er den gyldne løsning, alle løsningerne har deres fejl eller mangler.
For du kan sortere imellem alle de råd du får, skal du nok istedet sætte dig ned og finde ud af hvad der er vigtigt for dig? Vil du købe en bluray/HD maskine indenfor de næste par år? Hvad ser du mest, er det bare en almindelig antenne? Eller ser du måske mest dvd? Vil du bruge en HTPC?
Derefter går du ned i en butik og ser på de anbefalede skærme på det medie DU synes er vigtigst, hvis du kun ser på alm. antenne nytter det ikke noget at skærmen kun er god til at vise bluray.
Det er selvf. vigtigt at et tv er fremtidssikret, men det nytter ikke noget hvis det almindelige billede er grimt og at det måske opfylder sig potentiale om 3 år, når der bliver sendt i HD. Om 3 år kan du alligevel få skærme der er 10 gange bedre til den halve pris. Så mit råd ville være at købe det tv der har det bedste billede til det du bruger et tv til. __________________
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg støtter Otto, i hans betragtning Pana'erne er bare nemme at få godt billede på, og grundliggende er det et godt tv.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
mumi Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene...
Glemte selvfølgelig prisen. Prislejet er 10-14 tusinde kroner. Laver Panasonic det? Er Panasonic Plasma eller LCD? Jeg ser nok mest almindelig antenne. Men jeg vil selvfølgelig også gerne have et TV der er fremtidssikret til en god billedkvalitet. Til den pris, regner jeg ikke med at skifte TV foreløbig - men det skal man måske regne med? Er det bedre at købe billigt og så skifte om to år igen?
Jeg ville også gerne have en 26-27 tommer. Den skal ikke være dyr, ca. 5-6 tusinde kroner. Er det stadig Panasonic i vil anbefale her?
Det der med Blue Ray og Full HD, er det noget som kommer foreløbigt? Og kan det godt blive vist på skærme der ikke er bygget til det? Og vil en amatør overhovedet kunne se forskel?
Det skal lige siges, at jeg gerne vil se fodbold på fuldt brag med mit surround anlæg, så det skal gerne være godt til det.
Anyways, al input kan bruges, så kom endelig med jeres holdning.
Men hvad fanden blev der af det gode gamle billedrør? Der hvor, hvis man købte et godt TV, så var det også godt 10 år efter? Kan godt se det fede i fladskærme. Men når man stadig ikke ved hvad HD TV egentlig er, så er det altså op ad bakke
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 25 August 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil nu efterhånden mene at jeg har fået indstillet mit "gamle" pioneer 436 så godt jeg nu selv kan og der er mange af de nye modeller fra samsung, sharp, philips altså noget efter. Mit råd er, kig efter de potentielle modeller du kan købe og lav en ny tråd der omhandler de specifikke modeller. Standard svaret herinde er efterhånden panasonic, men hvis du har råd pioneer. Hvis du vitterlig ikke kan bruge mere end 6k så find dine modeller og spørg igen, der er forskellige folk herinde der har masser af erfaring med de forskelllige modeller
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
mumi Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... tak, må lige tænke lidt over det så.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
mumi skrev:
| Hmm... tak, må lige tænke lidt over det så. |
|
|
Hvis det er et fjernsyn du vil købe er det utrolig vigtigt at du går i forretningen og beder dem sætte et signal på som svarer til det du højst sansynligt har eller får derhjemme. Selvom de ikke er særlig villige til dette (det afslører den reelle performence du vil benytte i 95% af tiden). Lad mig konkretisere, så sent som i onsdags var jeg forbi Fona i Helsingør, som har både digitalt signal fra Selector, samt det nyeste Sony LCD-fjernsyn til omkring 27.000 kr. Da jeg fik talt med forhandleren omkring kvaliteten på signalet og den måske lidt bedre performance på en ekstern digital tv-tuner spurgte jeg hvad han syntes om billedet.....? Vi blev hurtigt enige om at det mere mindede om de 19 tommers Dantax tv man fik for 1495 i Bilka end et highperformance apparat!!! Sætter man et HD-full eller HD(delvis) signal til opleves rolige billeder som utroligt smukke og detaljerede, lige indtil der kommer bevægelse i billedet, hvor det er tydeligt at skærmene ikke kan følge med endnu. Eksempelvis er en fodboldkamp nærmest komisk ringe på en fladskærm. Hvis jeg skulle købe et fjernsyn ville jeg gå efter en topmodel crt. Hvis jeg kun så film ville jeg gå efter en flad.
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 5-6Kg kom først ind i billedet til et sekundært tv på ca 26", og du har stadig 10-14Kg til dit primære køb, som skal være 37-42".....eller har jeg misforstået!?
Hvis ovenstående er korrekt, er du forholdsvist godt stillet!! Og endnu bedre stillet, hvis du har mod på at handle via en internetbutik!!
Du kan via en dansk internetshop få et 42" Pioneer PDP 427XD til dit budget, og mange vil være enige om, at det er det ypperste du kan få til dit rådighedsbeløb........og tilmed bedre end mange tv til flere penge, bare spørg de fleste!!
Tjek evt her, det er et fantastisk tv til pengene!!
Hvis du bliver rigtig modig, er der s'følig endnu mere at spare ved at købe udenlands, samme TV kan du få billigere i diverse udenlandske webshops!!
Det er så et plasma, men de fleste er også enige om, at det er det du skal ha' fat i, når vi taler om 40" og opefter!!
Panasonic'en skulle også være vild, har dog kun set den hænge rundt omkring i forskellige butikker!! Men tag det for gode varer når folk som Otto giver grønt lys for det, han har set en del forskellige tv gennem sin karriere!!
Håber at det har været til lidt hjælp!!
Mvh... __________________ Toshiba HD-XE1, PS3, Onkyo TX-SR875, Samsung LE32R86
|
| Til top |
|
| |
lapo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
| Sætter man et HD-full eller HD(delvis) signal til opleves rolige billeder som utroligt smukke og detaljerede, lige indtil der kommer bevægelse i billedet, hvor det er tydeligt at skærmene ikke kan følge med endnu. Eksempelvis er en fodboldkamp nærmest komisk ringe på en fladskærm.Hvis jeg skulle købe et fjernsyn ville jeg gå efter en topmodel crt.Hvis jeg kun så film ville jeg gå efter en flad. |
|
|
Hvad mener du her!?!? Der er da så sandelig også masser af bevægelse i en film, hvadenten den kommer fra FullHD eller alm HD signal!?!?! Burde det så også se nærmest komisk ud...som dit fodboldkamps eksempel?? __________________ Toshiba HD-XE1, PS3, Onkyo TX-SR875, Samsung LE32R86
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
lapo skrev:
Mercury skrev:
| Sætter man et HD-full eller HD(delvis) signal til opleves rolige billeder som utroligt smukke og detaljerede, lige indtil der kommer bevægelse i billedet, hvor det er tydeligt at skærmene ikke kan følge med endnu. Eksempelvis er en fodboldkamp nærmest komisk ringe på en fladskærm.Hvis jeg skulle købe et fjernsyn ville jeg gå efter en topmodel crt.Hvis jeg kun så film ville jeg gå efter en flad. |
|
|
Hvad mener du her!?!? Der er da så sandelig også masser af bevægelse i en film, hvadenten den kommer fra FullHD eller alm HD signal!?!?! Burde det så også se nærmest komisk ud...som dit fodboldkamps eksempel?? |
|
|
Precist det jeg mener!!! Sålænge der ikke rigtig sker noget i billedet lægger man ikke mærke til udtværingen af konturer, men når der i eksempel actionfilm virkelig sker noget, ja så synes jeg det ser latterligt, altså nærmest komisk dårligt ud. Desværre har projektorer endnu ikke nået en løsning på dagslysvisning, det ville ellers være mit bud på en teknologi som ikke lider af ovenstående bevægelses eller tv-signals deffekter.
|
| Til top |
|
| |
mumi Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt. Jeg har 5-6K til det lille og 10-14K til det primære der skal hænge i stuen.
Men fordi jeg er så forvirret (og i tvivl om kvaliteteten af fladskærme generelt som Mercury), overvejer jeg at vente med det primære og starte med det sekundære i stuen... På den måde kan jeg få lidt en fornemmelse af hvordan en fladskærm fungerer inden jeg køber det primære.
Til det lille (26") har jeg overvejet et Samsung R86 eller R88. Det kan fås på nettet til en ca. lidt over 5K.
Er det en model I kender til?
|
| Til top |
|
| |