Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Z5 Noise Level? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bodhi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 September 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står til at udskifte min Sanyo Z2'er med en Z5. Men er dog lidt i tvivl hvad angår støj niveauet på Z5. Jeg ønsker ikke en ny projector der larmer mere end min gamle!

Z2 skulle støje 26 db i normal og 24 i eco. Jeg kører altid i eco og er tilfreds med dette niveau.
Z5 skulle derimod støje henholdvis 27 og 22 db, men med den hage at hvis man loftsmonterer den så kan den ikke køre i eco mode!

Er der nogen måde hvorpå man kan undgå det og altid holde den i eco mode?
Og i så fald man kan, er det så en god ide! Der er jo nok en grund til de har lavet det sådan!
Til top Vis Bodhi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bodhi

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Bodhi skrev:

Jeg står til at udskifte min Sanyo Z2'er med en Z5. Men er dog lidt i tvivl hvad angår støj niveauet på Z5. Jeg ønsker ikke en ny projector der larmer mere end min gamle!

Z2 skulle støje 26 db i normal og 24 i eco. Jeg kører altid i eco og er tilfreds med dette niveau.
Z5 skulle derimod støje henholdvis 27 og 22 db, men med den hage at hvis man loftsmonterer den så kan den ikke køre i eco mode!

Jeg har ikke haft opfattelsen af at de loftmonterede Z5'ere jeg har haft med at gøre har støjet mere end de gamle Sanyo'er. Men jeg har så ikke haft dem side om side. Hvis der er en forskel, tror jeg du har glemt det efter 14 dage, det er stadig et lavt niveau.

Bodhi skrev:
Er der nogen måde hvorpå man kan undgå det og altid holde den i eco mode?
Og i så fald man kan, er det så en god ide! Der er jo nok en grund til de har lavet det sådan!

Jeg vil tro at det er et spørgsmål om at varmen ikke slipper så nemt væk, når den sidder oppe ved loftet. Det kan have betydning for lampens levetid, og slitagen på panelerne. Lens shift'en er lavet sådan at du frit kan vælge om den skal hænge på hovedet eller ej, så hvis du er lidt kreativ kan det tænkes at du kan have den stående right-side up, evt. på en hylde på bagvæggen? Der er jo ret lang zoom på den...

Iøvrigt synes jeg du bør overveje Epson TW680 som alternativ, jeg synes de står stærkere og stærkere overfor Sanyo og Panasonic. Deres tre års garanti inkluderer iøvrigt nu også lampen! Suverænt markedets stærkeste lampe-garanti.

Bodhi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Tak for det hurtige svar.

Jeg syntes immervæk at der må være rimelig stor forskel på om det er 27 eller 22 db. Når jeg kører Z2'eren op på normal larmer den bestemt for meget og det skulle være 26 db. Det skal siges at jeg har den hængende under en hylde som sidder ret tæt på siddepositionen.

Det der undrer mig er hvorfor de har valgt denne begrænsning. Min Z2 har trods alt hold i snart 4 år og jeg har brugt den meget.

Er der nogen der ved om man kan ændre det i menuen på Z5. Eller evt. snyde den ved at sende den et billede der er på hovedet og derved undgå at den tror er ceiling mounted!!!

Der er ikke meget info at hente på den epson, men den ser ellers fed ud. Er den kommet endnu? Fedt med 3 års lampe garanti!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 16 September 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Bodhi skrev:
Tak for det hurtige svar.

Jeg syntes immervæk at der må være rimelig stor forskel på om det er 27 eller 22 db. Når jeg kører Z2'eren op på normal larmer den bestemt for meget og det skulle være 26 db. Det skal siges at jeg har den hængende under en hylde som sidder ret tæt på siddepositionen.

Det er generelt sådan at tallene siger meget lidt om hvordan støjen opleves i praksis. Mht. 27 vs 22 dB, så snyder du jo også lidt på vægtskålen - det interessante må vel være 27 dB i forhold til de 24 dB du har nu? Og 3 dB forskel er rent akustisk at regne for "hørbar forskel", ikke en fordobling! I realiteten er arten af støj mere afgørende end om det er 24 eller 27 dB.

Bodhi skrev:
Det der undrer mig er hvorfor de har valgt denne begrænsning. Min Z2 har trods alt hold i snart 4 år og jeg har brugt den meget.

Det kan sagtens være fordi de har sat blæserhastigheden ekstra ned i whisper mode, for at nå ned på de 22 dB der lyder godt i markedsføringen.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 September 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Og 3 dB forskel er rent akustisk at regne for "hørbar forskel", ikke en fordobling!

Ja. +3 dB betyder dog en fordobling af selve lydtrykket. En lyd på 27dB indeholder dobbelt så meget energi som samme på 24 dB.

Men øret hører det ikke som en fordobling af niveauet. De fleste mennesker vil sige, at en lyd først er subjektivt fordoblet når den øges med +10dB

AV Precision skrev:
I realiteten er arten af støj mere afgørende end om det er 24 eller 27 dB.

Ja!

/Lars

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

har selv z5 som er loft mont.Jeg vil sige det på denne måde,når man ikke sammenligner støjen fra top mont til hylde mont er den på ingen måde generende.ved hyldemont er den nærmest lydløs.Altså ikke fra lidt til meget støj,men fra ingen til lidt støj 

øhm,, noget snørklet

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu ikke helt enig. Jeg har min Z5 monteret retvendt på en hylde og kan da sagtens høre den. Jeg havde min Z3 loft monteret og ville helst have loft monteret min Z5, men synes ikke jeg kunne leve med den ekstra støj.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Bodhi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det var egentligt det jeg forventede!

Bluesky: Kunne du evt. tjekke om det er muligt at omgå, rent software mæssigt. Eller det har du sikkert gjort allerede!

Jeg læste bare om nogen der havde tweaket deres Z4 gennem menuerne og dermed fået den ned på laveste niveau.

Der er ikke så mange alternativer, hvis man ønsker god projektor der er støjsvag. Så er der den kommende plv-z2000, som jo ser super fed ud, men er for dyr og desværre også temmeligt stor!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 September 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Bodhi skrev:

Jeg læste bare om nogen der havde tweaket deres Z4 gennem menuerne og dermed fået den ned på laveste niveau.

Det vil jeg kraftigt fraråde. Hvis en projektors blæser kører op i high mode, så er der en grund til det. At tvinge den til at køre langsommere, koster både på lampens og panelets levetid, og hvis det ved et evt. direkte nedbrud opdages at du har gjort det, er der ingen garanti.

Bodhi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Ja, du har ret hvad angår garantien. Det ville være en skam.
Tror nu ellers godt den kan klare det. Har som sagt kørt min Z2 på den måde gennem 4 år og den har kørt upåklageligt, men det kan jo også være jeg bare har været heldig :-)

Det er da også en skam at Sanyo ikke kommer med en ny 720P projektor, lidt af et mærkeligt valg i deres markedsføring, syntes jeg. De burde lave en Z6 der brugte den nye blæser fra Z2000. Det ville da være et hit!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 September 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Bodhi skrev:

Tror nu ellers godt den kan klare det. Har som sagt kørt min Z2 på den måde gennem 4 år og den har kørt upåklageligt, men det kan jo også være jeg bare har været heldig :-)

Eller at du ikke har opdaget at panelet er blevet slidt, fordi det er sket gradvist...  Under alle omstændigheder, så er det et lotteri jeg ikke vil anbefale at deltage i.

Bodhi skrev:

Det er da også en skam at Sanyo ikke kommer med en ny 720P projektor, lidt af et mærkeligt valg i deres markedsføring, syntes jeg. De burde lave en Z6 der brugte den nye blæser fra Z2000. Det ville da være et hit!

Udviklingen i 720P er generelt ved at gå i stå, og salget er stærkt faldende. Folk vil have 1080P (hvilket på mange måder egentlig er lidt synd, da der stadig findes visse interessante 720P produkter på markedet). Du skal ikke forvente at se væsentlige kvalitetsmæssige fremskridt på 720P modellerne fra nu af, fokus vil være på at levere 720P så billigt som muligt, og er man interesseret i de bedre modeller, så hedder det 1080P. Et eksempel på dette ses hos Sim2: De gode 720P modeller, såsom D35, er udgået og helt erstattet af D80 der så har fået et prisfald. Dertil har man så lanceret en D10 model, der mens den imho er bedste model på markedet til pengene, ikke har samme kvalitet og features som D35 havde. Det er en tendens du vil se fortsætte nedad i modelserierne, der går ikke så lang tid før første 1080P model er under 20k, og så er en forbedret Z5 ligegyldig for de fleste.

Jeg håber så bare på at efterhånden som markedet generelt er fyldt op med 1080P, at der så igen vil komme fokus på de mere basale kvaliteter i projektorerne, i stedet for at det som nu er et opløsnings-ræs ligesom på fladskærmene.

Bodhi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Du har bestemt ret. Det kunne måske være en god ide hvis jeg væbnede mig med en god portion tålmodighed og så ventede på jeg fik råd til en 1080P.

Forresten så er der en god artikel på flatpanels.dk om hvilken størrelse skærm der optimal for 1080P:
http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull& ;id=1184685511&archive=&start_from=&

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes