Jeg kender ikke lige netop Cine7 maskinen, men jeg vil tro at menusystemet m.v. er mere eller mindre identisk med alle andre Barco projektorer, der kun varierer ganske lidt.
Jeg har aldrig justeret en Cine maskine, men stort set alle andre Barco modeller, og jeg anvender da også en 1209 i min egen bio.
Barco har lavet et software til at finde afstanden, ligeledes står det i installationsmanualen!
Men jeg anvender stort set aldrig disse til andet end til at anslå en foreløbig afstand, fordi det er optimalt at anvende så stort et område af rørernes fosfor areal som muligt.
Dette vil både give bedst lysudbytte, køre højeste opløsning muligt for maskinen samt minimere slidet på rørerne.
Jeg går ud fra at rørerne i maskinen er friske, idet hvis de nu skulle have et slid, er det ikke oplagt at gøre billedet større end det slidte område, idet synligt farveforskelle ellers vil kunne ses på billedet - men start med at justere ind som jeg skriver og kig efter om det er ok!
Efter min mening er den bedste måde at finde afstanden til lærredet flg.:
- Sæt maskinen til table projection og stil maskinen på et bord, i højde med billedets underkant, i nærheden af lærredet, hvor du er sikker på at billedet kan være indenfor lærredets rammer (du kan senere flytte den længere væk)
- Kør installationsmenuen igennem - det er vigtigt at rastercentrering for grøn er ok, de andre menupunkter kan du roligt springe over på dette tidspunkt.
- Tilslut den kilde du vil anvende mest.
- Kør en guided adjustment for genlocked pattern igennem og juster billedet ind og focuser på geometri for grøn - det andet er ikke vigtigt nu. (dvs glem konvergens for blå + rød for nu)
Når du skal justere h-size, for at finde den optimale bredde på billedet, skal du skrue helt ned for kontrasten og op for lysstyrken, hvorefter du kan kigge ind i den grønne linse og se både billedet og rasteren, hvor rasteren er et område større end billedet og vil begynde at være synlig jo højere lysstyrke.
Du skal nu sikre dig, at rasteren ikke er større end rørets fosfor overflade, dvs. at rasterens sider skal være synlig i begge sider. Men rasteren skal samtidig være så bred som muligt med kun en ganske lille afstand til fosforens kant.
Det er muligt at du skal ind og pille ved rastershift for at centrere rasteren undervejs og tilbage til h-size igen.
Hvis selvt billedet ligger skævt på rasteren kan du korrigere dette med Phase justering.
(faktisk hvis geometrien er meget skæv, kan du opleve at skulle køre baglæns flere gange idet mange senere parametre påvirker dem man allerede havde justeret)
- Du burde nu have et fint billede med korrekt geometri og optimal bredde på den grønne - sæt evt. lens covers på rød + blå hvis du sprang konvergensen over.
- For nu at finde afstanden til lærredet, flytter du fysisk maskinen frem eller tilbage (og justerer focus på den grønne linse naturligvis) indtil du har opnået dit ønskede billedebredde på lærredet.
Du har nu afstanden til lærredet som er den samme om maskinen står på bordet eller er sat op i loftet.
- Nu kører du installationsmanuen igennem igen, hvor du springer over grøn og laver rastercentrering samt optisk focus på rød + blå samt laver lens shift, men det står i menuen.
- Så kører du hele den guidede adjustment for genlocked pattern igennem endnu en gang - geometrien burde du ikke skulle pille ved, og juster denne gang også convergense med.
Lige en sidste ting - selve installationsproceduren hvor du skal centrere rasteren og justere lens shift kan være lidt svært. Men du kan kontrollere at dette er i orden bagefter hele billedet er justeret ind, ved igen at skrue ned for kontrasten og op for brightness indtil du kan se rasteren på rørerne, denne gang rød + blå - Her kan du så checke om rasteren/billedet ligger i midten eller om rasteren ligger udenfor fosforen, hvor du så skal korrigere dette.
Nu burde billedet være så godt som muligt, i hvertfald geometri og konvergens - kig her efter synlige farveforskelle i billedets sider for at sikre dig at rørerne ikke har slid du skal tage hensyn til. (hvis der er en træls synlig farveforskel kan det være nødvendigt at justere billedets størrelse mindre, eller kigge om efter nye rør :-)
Farve, brightness og kontrast justeringer kan jeg henvise til de her test dvd'er der findes - video essentials eller hvad de nu hedder.
Håber det hjælper dig lidt!
mvh Brian C.