Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor til lille værelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr.Funky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 25 September 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Som der også står i overskriften søger jeg en projektor til et lille værelse. Projektoren vil komme til at have en afstand til lærredet på ca. 2,5m, og stå vinkelret på dette. Der vil ikke være direkte solskin på værelset, samt at der er udmærkede mulighed for at mørklægge værelset nogenlunde da der kun findes et vindue.
Mit ønske var at kunne bruge projektoren til fremvisning af film på et lærred med en størrelse af omkring 90". Mit spørgsmål er da hvilken projektor der kan opfylde dette krav til en fornuftig pris. Jeg havde selv overvejet følgende 3 modeller:

Sanyo PLV Z5
http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248924

Panasonic PT AX100
http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253806

SONY VLP AW10
http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=394773

Sonyen har en stor fordel i sin billige pris og sit lave lydniveau, hvorimod panasonic'en har den højeste ANSI lumens. Sanyoen har jeg fået anbefalet da den skulle have et godt billede.

Nu vil jeg så høre om nogle af jer kloge hoveder kan fortælle mig om en af de overstående projektorer kan bruges til det ønskede formål, og hvilken der vil gøre arbejdet bedst. Sony- og Panasonic-modellen har dog mest interesse grundet deres pris.

På forhånd mange tak

Til top Vis Mr.Funky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Funky

Mr.Funky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der kan hjælpe mig?

Mr.Funky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hvis det er fordi at ingen af de overstående modeller er optimale til at skabe et billede på kort afstand kan nogen så fortælle mig hvilken model der er god til dette og som har en pris under 10.000kr

Mr.Funky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Okay, da jeg ikke har fået noget svar indtil nu, har jeg valgt at sige at det nok enten vil blive en
Panasonic PT AX100, Sanyo PLV Z5 eller EPSON EMP-TW680. Ud fra en bedømmelse på projectorcentral.com, har jeg læst mig frem til at sanyo'en fremstiller et skarpt billede, men mit spørgsmål er så hvilken af de tre projektorer der er bedst egnet til kort afstand til lærredet, ca. 2,5m.

Stavefejl er gratis, er for træt til at rette

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

På projectorcentrals hjemmeside har de en beregner, der kan give dig svar på hvor stort et billed de forskellige projektorer kan lave ved en given afstand mellem projektor og lærred.

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf m

Husk, at beregne den rigtige afstand fra projektor linse til lærred. Nogle projektorer skal pga. kølingen monteres med en vis minimums afstand til bagvæggen.

Hvis projektoren ikke har vertikal lensshift, kan projektorens offset også have betydning for om den kan bruges i dit rum.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Mr.Funky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Takker for svaret. Vha. projectorcentrals beregner kom jeg frem til at Z5'eren er den projektor som vil kunne fremkalde det bedste billede, dog kunne jeg ikke finde epson emp-tw680 derinde hvilket gjorde at jeg ikke kunne se hvordan billedet med den ville blive. Jeg valgte dog at prøve at se hvordan EPSON EMP-TW700 ville klare sig eftersom at den efter min mening ligner emp-tw680 på specifikationerne(ret mig hvis jeg tager fejl). Efter at have gjort dette fandt jeg frem til at EPSON EMP-TW700(derfor også TW680) og Panasonic PT AX100 ikke ville være anbefalet til min opsætning, da jeg fik beskeden:
"Recommended image brightness for rooms with ambient light
Greather room light requires a brighter image"

Men betyder dette så at billedet ville blive meget ringere hvis jeg valgte EPSON EMP-TW680 frem for Z5'eren?

Og er der nogen som har erfaringer med EPSON EMP-TW680? For jeg synes ikke at det har været muligt at finde nogen anmeldelser på nettet af den, på trods af at den har nogle udmærket specs og en lav pris(i tyskland).

P.S. Hver gang jeg satte den til at bregne billedet brugte jeg maks zoom for at få størst mulig tommer. Ved ikke om dette har noget at betyde. Er som man nok godt kan høre rimelig ny inden for dette område hehe

Stavefejl er stadig gratis.

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg husker så kan zoom have indflydelse på kontrast og lysstyrke, jeg kan dog ikke lige huske hvordan der hænger sammen. Jeg mener, at jeg har læst om det på www.cine4home.de

Det beregneren skriver er, at dit billed er lysstærkt nok til at der kan være en vis del lys i rummet. Dette vil dog under alle omstændigheder ødelægge sort niveauet.

Med PT AX100 på fuld zomm får du et billed som er 184cm bredt. hvor langt kommer du til at sidde far det. Normalt siger man at man helst skal sidde mindst 1,5 gange billedbredden fra lærredet. Dvs., 276cm i dette tilfælde.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Mr.Funky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at jeg vil opnå en afstand til lærredet fra mit hoved som er ens med afstanden fra projektoren til lærredet altså ca. 2,5meter hehe

Mr.Funky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Men er der egentlig nogen som ved hvad forskellen på EPSON EMP-TW680 og EMP-TW700 er?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes