Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
Hejsa Alle
Jeg har fået et lille problem, som I måske kan afhjælpe med at få årsagslokaliseret lidt bedre.
Sagen er, at jeg har en PTAE-300 projektor, som jeg iøvrigt er SUPER glad for. Suveræn projektor. I den sidste tid er der dog fremkommet en grønlig agtig plamage, som kun ses i næsten eller helt mørke scener. Alligevel finder jeg det generende.... Ikke meget ved at se film med fokus på grønne pletter!!
Mit spørgsmål er om jeg "bare" skal ha renset linsen eller om der er tale om en pixelfejl (uhha) og at jeg derfor skal ha returneret projektoren?? Får jo godt nok svært ved at undvære den..:).. Som sagt er det KUN i den helt sorte farve. Tager jeg projektoren på servicemode ses "pletten" overhovedet ikke i hverken grøn, rød eller blå!?
Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
Hvor stor er pletten? Det kunne sagtens være støv der sidder invendigt på en af panelerne. Jeg har læst at mange bruger komprimeret luft til at puste støvet væk fra panelerne (husk at holde dåsen lodret så der ikke kommer vædske ud af dåsen istedet!!). Det kræver dog du lukker den op, du burde kunne finde noget om det på AVS forummet.
Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
Pletten virker RET stor.... flere cm i diameter... jeg tror dog ikke, at jeg skal til at SUGE inde i den, da garanti osv da sikkert vil bortfalde?? Jeg har ca. en 85" som lærred..!
Bruger siden: 01 Juli 2003 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 224
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
Hej Jubelnar
Min projektor (panny ae200) projicerer også et stor grønlig plet på mit lærred. Jeg har fået fortalt, at det er støv på panelerne. Jeg har indtryk af, at det er et jævnligt forekommende problem, åbenbart fordi filtrene ikke er i stand til at holde alt ude.
Det er nok lidt risikabelt selv at fjerne støvet, da det siges, at garantien bortfalder, hvis du selv åbner pj'en.
Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 471
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
I er ikke de eneste med dette problem.
Jeg har også denne grønne plet på min AE300. Den er ca. på størrelse med en kaffekop, og kun svagt synligt ved næsten helt sort. Det er som Flemming38 skriver, højest sandsynlig støv på et af panelerne. Jeg vil heller ikke opfordre til selv at prøve at fjerne det. Det kan nu også være fænomenet "shadening", altså en skygge på et af panelerne. Det kan måske fjernes med en opjustering, men der er ikke sikkert.
Jeg skal have min pj til service for denne fejl i løbet at 1-2 uger, så skal jeg nok skrive om resultatet.
Bruger siden: 04 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 258
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
Hej. Det er 100% sikkert et støvkorn på et af panelerne. Vil man selv rense den, skal i vide, som også andre har skrevet, at man mister garantien i det øjeblik man tager svøbet af sin Panasonic. I kan sende den ind til Panasonic til rensning, det er gratis, men det tager nemt et par uger eller tre, jeg har prøvet det, og har nu fået et støvkorn igen, selvom jeg renser filteret hver 25 time, netop for at undgå dette. Jeg men at have hørt eller læst at det skulle være muligt at købe et specielt filter der kan holde støv ude, men jeg kan desværre ikke huske hvor eller hvad det hedder. Mvh Ib
Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
Hvis du kan åbne projektoren uden at det kan ses at den har været åbnet, beholder du garantien. Er der iøvrigt ikke kun 1 års garanti på Pannasonic? - så det er bare med at komme igang for dem hvis panny projektor er over 1 år.
Bruger siden: 04 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 258
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 03:51 | IP-adresse registreret
Hej. Har du købt din Panasonic hos TC er der 2 års garanti i stedet for 1/2 års garanti og 1.1/2 reklamationsret . Det burde ikke være svært at rense den selv, hvis man ingen garanti har at miste, tag svøbet af, og blæs med en plastflaske (du trykker sammen) med en lang smal tud på panelerne, støvkornene plejer ikke at side særlig godt fast. Brug ikke gas eller trykluft, det kan danne kondens, som kan trænge ind i matrixerne, og give pletter i bunden af billedet, og det forsvinder ikke igen. Jeg har denne oplysning fra Panasonic DK. Mvh Ib
Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
isman skrev:
...Det burde ikke være svært at rense den selv, hvis man ingen garanti har at miste, tag svøbet af, og blæs med en plastflaske (du trykker sammen) med en lang smal tud på panelerne, støvkornene plejer ikke at side særlig godt fast. Brug ikke gas eller trykluft, det kan danne kondens, som kan trænge ind i matrixerne, og give pletter i bunden af billedet, og det forsvinder ikke igen. Jeg har denne oplysning fra Panasonic DK. Mvh Ib
Rigtig god info Ismand!
Jeg ved at der i andre lande vedr. Z2'eren er iorden selv at fjerne støvkorn UDEN at det har effekt på garantien. Dette er sat i stand fordi Z2'erens filter er for dårligt... Måske det kunne være en idé til resten af producenterne at indføre i dk... Det kan jo ikke være meningen at man f.eks. ved "normal og nødvendig" vedligehold mister sin garanti og må vente i flere uger på at et værksted kan gøre det. Man må feks. gerne vaske sin bil uden at dennes garanti forsvinder og må sendes på værksted i flere uger for at blive vasket...
Robert: At kalde det for en "reparation" er forkert. Det er "nødvendigt vedligehold" forårsaget af at der ikke er sat godt nok filter i maskinen. Derfor mener jeg at producenterne må finde sig i at forbrugerne selv fjerne støv medmindre de udbedrer konstruktionen så støv ikke kommer ind.
Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 471
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
Til jer som oplever dette fænomen.
Prøv i en afstand på ca. 50 cm. at hænge en hvidt stykke pap eller papir op foran projektoren. Zoome helt ind på pappet, og samtidig justere på fokusen. Derved kan du muligvis som jeg, se diverse støv partikler i billedet som sidder på projektorens paneler. Når jeg kigger rigtig godt efter, kan jeg udover de grønne partikler, også se røde og blå.
For at se denne grønne skygge på billedet, skal man nok have skruet godt op for lyset på sin monitor.
Her er så resultatet af den lille test, men det hvide stykke pap/papir. Man kan tydelig se at den store grønne plet i venstre side af billedet, er skyld i den farveurenhed som jeg oplever.
Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 51
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
Hjææælp, jeg bliver lidt berørt af denne omtale af AE300. Jeg har lige bestilt en og vil gerne anskaffe noget bedre filtermateriale end det originale. Er der nogen der ved hvad der kan bruges til det og hvor det kan købes??? Jeg vil helst undgå støvet... Og kølingen skal jo selfølgelig være optimal...
Jeg hænger min pj i loftet i stuen, da der ikke er ret meget støv. Jeg mener iøvrigt ikke man skal købe en pj til soveværelser!!! Så er det bedre med en plasmaskærm i loftet :) ell lign
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum