Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: opdatering på en LCD skærm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ecozyz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Nå men her dagens mest underlige spørgsmål..
Jeg overvejer at købe et billigt ( eller dyrere ) LCD TV, og både bruge det til TV og computer.
Hvad kan jeg forvente i opdatering på et LCD TV.
min nuværende skærm ( også lcd ) opdaterer med 75 hz, og det forventer jeg også mindst at kunne få et lcd TV til.
Har rodet en smule rundt med google, og kan se at nogle få LCD TV bliver markedsført tilat kunne "opdatere" ( refresh ) 120 hz..
Betyder dette at det er muligt at køre 120 hz ( fra et grafik kort ) på et LCD TV, eller er der noget jeg har misforstået.
Jeg forventer ydermere at gå mindst 1080i/p, hvilket jo burde betyde at jeg kan få en skærm opløsning på 1920 x 1080.
Er det overhovedet muligt at få de her mange "TV" til at opdatere hurtigere end 50 hz ( altså 50i/p )?
Fordi hvis det ikke er tilfældet, er det jo ikke en god ide at købe et "TV".
i stedet må jeg så gå efter en "skærm" ( computer skærm)
Til top Vis ecozyz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ecozyz

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

de fleste fladskærmstv har refresh rate på 60 Hz ind. altid og kun!

for at dit tv skal kunne køre 1920X1080 skal det have Full HD. og kunne køre 1080P og det er virtigt det har 1:1 pixelmapping enten på DVI/HDMI eller VGA

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vil du have en så høj opdateringshastighed?

Min PC-skærm (LCD) kører 60Hz, hvilket giver et fint, skarpt og stabilt billede - i modsætning til fortidens CRT-skærm, der flimrede voldsomt ved samme frekvens. Det gør en LCD ikke.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

ecozyz skrev:
min nuværende skærm ( også lcd ) opdaterer med 75 hz, og det forventer jeg også mindst at kunne få et lcd TV til.

Hvor sikker er du på at den rent faktisk opdaterer med 75 Hz, og ikke bare kan modtage et 75 Hz signal som den så gengiver ved 60 Hz? (Det er sådan alle skærme jeg har set fungerer)

ecozyz skrev:
Har rodet en smule rundt med google, og kan se at nogle få LCD TV bliver markedsført tilat kunne "opdatere" ( refresh ) 120 hz..
Betyder dette at det er muligt at køre 120 hz ( fra et grafik kort ) på et LCD TV, eller er der noget jeg har misforstået.

Det vil ikke være muligt. Jeg har aldrig hørt om et tv der kan modtage signaler i 120 Hz. De 120 Hz opdatering er en panel-teknik, der ligger ikke egentlig 120 Hz signalbehandling i tv'ene. Medmindre du har tænkt dig at bruge den til FPS spil, så gør det iøvrigt ingen direkte forskel, det er først og fremmest en teknik man benytter til at minimere responstiden i panelet, ikke til at øge den reelle framerate.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

ecozyz skrev:

Hvor sikker er du på at den rent faktisk opdaterer med 75 Hz, og ikke bare kan modtage et 75 Hz signal som den så gengiver ved 60 Hz? (Det er sådan alle skærme jeg har set fungerer)

Hertil kan jeg desuden tilføje, at den Hz angivelse som typisk vises i skærmens OSD (On Screen Display) menu, angiver hvor mange Hz input signalet er på, og altså ikke hvor mange Hz skærmen operer med. OSD menuen angiver nemlig kun input og siger intet om kapacitorernes evne til at modtage.

Jeg har ofte set det argument, at skærmen opdaterer ved 75 Hz fordi den angiver det i menuen. Det er dog ikke korrekt.
Der er desuden den lille finesse, at 75 Hz signalet skal omdannes til et 60 Hz signal, når du modtager det. Målinger på denne omdannelsesproces har faktisk vist, at i sidste ende betyder det, at skærmens egentlige responstid (nu snakker vi responstiden udadtil i stedet for framerate) bliver langsommere end hvis du sendte et 60 Hz som kan behandles direkte. Det skyldes, at når du forsøger denne omdannelsesproces, har det betydning for Overdrive kredsløbet i LCD panelet.

Overdrive er - kort fortalt - et system der booster responstiden i et LCD panel ved at modificere på spændingerne. Hvis man skal udvide den lidt, så skal man først forstå, at et LCD panels evne til at opdatere, afhænger af spændingen der tilføres til den enkelte pixel. Jo højere spænding, desto hurtigere opdatering. Nu er det imidlertid sådan, at hver skridt på gråskalaen opnås ved én bestemt spænding, så for at få det til at passe benytter man Overdrive/Underdrive metoden. Man tilfører simpelthen en højere spænding når der skal skiftes, så den enkelte pixel skyder en smule over "målet" for derefter at lande i den rigtige nuance. Øjet opfatter typisk ikke denne lille, kortvarige forskydning, men hvis Overdrive systemet er konstrueret upræcist (som det f.eks. er tilfældet på en del af Samsungs tidligere LCD-TV), så kan den registreres og så opstår et fænomen kaldet Overdrive trailing.
Men for lige at vende tilbage på sporet, så vil du altså typisk gå ind og påvirke denne Overdrive proces ved at køre 75 Hz på din monitor i stedet for de 60 Hz, som den er bygget til. Du får således heller ikke noget ved at køre 75 Hz på en 60 Hz monitor – faktisk tværtimod.

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

ecozyz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2006
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

tusind tak for svar..
Tænkte nok at det var sådan..
Håbede blot på at det var muligt at købe en stor skærm "billigt" i stedet for en "computerskærm", med en høj opløsning...
Læser lige det nævnte link
Til top Vis ecozyz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ecozyz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes