| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
ecozyz skrev:
| min nuværende skærm ( også lcd ) opdaterer med 75 hz, og det forventer jeg også mindst at kunne få et lcd TV til. |
|
|
Hvor sikker er du på at den rent faktisk opdaterer med 75 Hz, og ikke bare kan modtage et 75 Hz signal som den så gengiver ved 60 Hz? (Det er sådan alle skærme jeg har set fungerer) |
|
|
Hertil kan jeg desuden tilføje, at den Hz angivelse som typisk vises i skærmens OSD (On Screen Display) menu, angiver hvor mange Hz input signalet er på, og altså ikke hvor mange Hz skærmen operer med. OSD menuen angiver nemlig kun input og siger intet om kapacitorernes evne til at modtage.
Jeg har ofte set det argument, at skærmen opdaterer ved 75 Hz fordi den angiver det i menuen. Det er dog ikke korrekt. Der er desuden den lille finesse, at 75 Hz signalet skal omdannes til et 60 Hz signal, når du modtager det. Målinger på denne omdannelsesproces har faktisk vist, at i sidste ende betyder det, at skærmens egentlige responstid (nu snakker vi responstiden udadtil i stedet for framerate) bliver langsommere end hvis du sendte et 60 Hz som kan behandles direkte. Det skyldes, at når du forsøger denne omdannelsesproces, har det betydning for Overdrive kredsløbet i LCD panelet.
Overdrive er - kort fortalt - et system der booster responstiden i et LCD panel ved at modificere på spændingerne. Hvis man skal udvide den lidt, så skal man først forstå, at et LCD panels evne til at opdatere, afhænger af spændingen der tilføres til den enkelte pixel. Jo højere spænding, desto hurtigere opdatering. Nu er det imidlertid sådan, at hver skridt på gråskalaen opnås ved én bestemt spænding, så for at få det til at passe benytter man Overdrive/Underdrive metoden. Man tilfører simpelthen en højere spænding når der skal skiftes, så den enkelte pixel skyder en smule over "målet" for derefter at lande i den rigtige nuance. Øjet opfatter typisk ikke denne lille, kortvarige forskydning, men hvis Overdrive systemet er konstrueret upræcist (som det f.eks. er tilfældet på en del af Samsungs tidligere LCD-TV), så kan den registreres og så opstår et fænomen kaldet Overdrive trailing. Men for lige at vende tilbage på sporet, så vil du altså typisk gå ind og påvirke denne Overdrive proces ved at køre 75 Hz på din monitor i stedet for de 60 Hz, som den er bygget til. Du får således heller ikke noget ved at køre 75 Hz på en 60 Hz monitor – faktisk tværtimod. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|