Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvad giver bedst billede? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pugholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg går med tankerne om at få udskiftet mit 21" JVC Til noget større

Jeg har en Yamaha DVD-S661T med Hdmi og 720p osv.

Jeg har kigget lidt på en projektor eller en Fladskærm. Grunden til at jeg gerne vil have en projektor, er at det bliver lidt federe at se film. på en storskærm.

Jeg har kigget på følgende:

Acer PH530
72" lærred

Eller

Toshiba 37C3030D

Eller

Samsung Samsung LE37R87BD

Hvad tror i der ville give bedste billede? Ved godt at de to fladskærme måske bliver lidt bedre i detaljering end en projektor, men Synes nu det er lidt federe med 72" end 37"

Pugholms HiFi
Til top Vis Pugholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pugholm Besøg Pugholm's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Uden at kende ret meget til lige præcis den projektor du linker til, så vil jeg give dig ret i at det er lidt federe med et STORT billede (hvorfor 72"..? 96" er ENDNU federe, ..!  ) .

Næsten uanset hvor stort et TV er, så vil det når de første par ugers "Wow, et stort TV" reaktion er overstået stadig "bare" være et TV.

Men med projektor og lærred kommer du med den rigtige opsætning m.m. meget tættere på den "rigtige" biograf fornemmelse - og den fortager sig ikke på samme måde.

Du skal dog være opmærksom på de kompromisser som det indebærer. Hvis en projektor skal bruges optimalt, så kræver det total mørklægning af rummet - bevares, man kan da godt se spil, fodbold eller sitcoms (generelt noget med meget lys og klare farver) selvom der er lidt lys i rummet, men skal du f.eks. se en krimi eller gyser med mange mørke scener, så kan man altså ikke se en bjælde på lærredet hvis der kommer ret meget lys andre steder fra end projektoren. 

Du bør derfor også hellere se en projektor som et suplement til dit eksisterende TV end en erstatning. Medmindre du sætter en extern tuner (eller evt. en DVD recorder) til projektoren kan du jo ikke se almindeligt TV. Og selv om du kan er det ikke altid lige fedt eller ønskeligt med så store billeder. Det er fantastisk til film, men mindre relevant til TV-avisen. 

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Som "RougueAgent" skriver så komme projektor og lærred i et 100% mørkelagt rum, meget tæt på en ""rigtige" biograf fornemmelse - og den
fortager sig ikke på samme måde.", gerne med et så stort lærred som det er mulig, alt fra 100" er hel fint og giver den "rigtige" biograf
fornemmelse.

En Fladskærm er fint nok til TV avisen og TV serien, men film skal ses med en projektor og lærred, især med HD film som HD-DVD og Blu-ray er
vi komme langet.

Men hvis man også ønsker at havde besøg at venner til lidt HDTV sport programe og lidt HD spile, skal man finde en projektor der også kan
bruges i en ikke 100% mørklaget stue.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Pugholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder måske lidt mærkelig, men jeg ser faktisk næsten aldrig tv, så kan godt undvære det 

Ser noge tmere film end almindelig tv. Men ja, 72" er sku fint til mig, eller måske 81" kunne jeg også bruge Kabler køber jeg hos av-connection, og så må jeg finde et ophæng der passer til den Acer

Men tror det bliver Projektor, men altså det ender med 9000kr eller sådan noget, og det kunne man vel også finde et fedt tv til

Pugholms HiFi
Til top Vis Pugholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pugholm Besøg Pugholm's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Til 9000 kr. kan man ikke findet et fedt TV på 72" til 96", men let et TV 32"

Men man kan finde en fed projektor, især på tilbud, det kan god betale sige at se sige om

Pugholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Ja, til 9000kr tænkte jeg på et 40" eller 37" samsung eller Toshiba 

Men til projektor, har jeg tænkt på et 81"

Pugholms HiFi

Pugholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Men det er ikke det med størrelsen, men mere hvis jeg køber en projektor, og billedet også bliver lige så godt som en faldskærm til 8-9000kr ?

Pugholms HiFi

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Pugholm skrev:
Men det er ikke det med størrelsen, men mere hvis jeg køber en projektor, og billedet også bliver lige så godt som en faldskærm til 8-9000kr ?

Det kan ikke umiddelbart sammenlignes, først og fremmest simpelthen på grund af forskellen i størrelse, men også på grund af nødvendigheden af mørklægning ved projektorbrug.

Når først du er ude over de aller billigste projektorer (læs: under 6-7000 kr), så vil jeg iøvrigt sige at der er meget længere mellem de mindre gode modeller, end der er blandt fladskærme - bare du ser dig lidt for mht. specs.

http://www.projectorcentral.com er et rigtig godt sted at få forstand af hvis man vil vide mere om projektorer.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

projektorer til film.

TV til Tv avisen og TV serien. og film i fuld dag lys.

Pugholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jamen synes i det skal være den Acer, eller skal det være denne BenQ PE7700 ?

Pugholms HiFi

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Helt klart en BenQ PE7700

http://www.hjemmekino.no/database/projektorinfo.aspx?katalog
nr=64

Acer projektor er en Data projektor og ikke brugbart til film fremvisninge.

Men hvis det er mulig at støve en bruget (eller på tilbud) BenQ PE8720 projektor op, som er en nyer og beder model endf BenQ PE7700, så er
man
noget
meget langt.

http://www.projectorcentral.com/benq_pe8720.htm

Der er også hvor meget ville du smide efter en projektor, hvis du gå lidt op i prise klasser, ville du også få en beder pjojektor. og skal det værre
en
DLP projektor ?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror egentlig ikke forskellen er så stor på lige de to modeller. Følgende specs "stikker" dog lidt ud:

BenQ PE7700

Plus: Lavere støj (26dB i ecomode), mere lys (880 ansilumen i ecomode), bedre zoom

Minus: Ældre model (2005)

Acer PH530

Plus: Nyere model (2007), mindre strømforbrug

Minus: Støjer mere

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke har førstehåndskendskab til nogen af de to modeller, men ud fra specifikationerne ville jeg umiddelbart vælge BenQ modellen.

Jeg kunne dog godt undre mig lidt over de priser som refereres på den side du linker til - een leverandør har den angiveligt til en pris der er ca. det halve af alle de andre, så jeg ville være nysgerrig efter om den rent faktisk kan skaffes til den pris eller om den "desværre" er udsolgt, men de har "tilfældigvis" en anden lignende model til samme pris..? (Jeg ved det ikke, men man kunne godt få den tanke)

Jan A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Jeg så en Sanyo Z4 til 8500,- den har jeg selv og synes det er et kanon produkt til den pris. Kan ikke lige huske hvor det var? Kan se den står til 9999 på EDB priser. Fandt en Z5 på pricerunner til 8500,- den er vel lige så god

Det jeg elsker ved den projektor er den automatiske dør, der lukker foran linsen når du ikke bruger den.  At den også har et rigtig godt sort niveau af en LCD med de rette indstillinger gør at jeg nok vil vælge den over mange DLP projektorer. Men regnbue effekt er nok ikke et problem med BenQ PE7700 hvis man er følsom for det.

Til top Vis Jan A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan A

Pugholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har over projektor meget, men her i Fredags, igår lånte jeg min brors Panasonic 42" plasma tv, og kørte over HDMI. Må sku siger at 42" ville passe meget fint her på mit lille værelse. Og synes sku plasma giver et godt billede. Men jeg tænkte mere på, når man sætter en Xbox 360 til den, ville det så stadig give godt billede?

For har virkelig overvejet at købe et plasma tv, men det er måske ikke så fedt , hvis jeg sætter en Xbox 360 til, med den lave opløslighed den har, 1024 x 768 = 568i ?

Pugholms HiFi

Pugholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror måske at jeg tager en drejning af min tidligere medning. Jeg sagde tidligere, at jeg ville have en projektor. Det har jeg ombestemt, da jeg tror det vil give bedre billede på en fladskærm 

Jeg ahr kigget på både LCD og plasma, men LCD tror jeg det bliver, da jeg gerne vil have Xbox 360 elite osv. tilsluttet.

Jeg har kigget på :

Samsung LE-37M87

Samsung PS-42C96HD

Jeg tror mest det bliver den første, da den har fuld HD, men ved at Plasma giver et skide godt billede, så er lidt i tvivl

Pugholms HiFi

Pugholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Gerne noget respons

Pugholms HiFi

Pugholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se at Plasma'et har en kontrast 15.000:1, og LCD'et har 8000:1.

Har det stor betydning?

Pugholms HiFi

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Tjek lige om det er opgivet som dynamisk kontrast. Og hvis der er data for ANSI kontrast istedet. det er mere sammenlignligt.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Pugholm skrev:
Jeg kan se at Plasma'et har en kontrast 15.000:1, og LCD'et har 8000:1.

Har det stor betydning?

Opgivelsen af kontrasten siger ikke så meget om billedkvaliteten i sig selv - det har mindst lige så meget at sige HVORDAN denne kontrast opnås. På nogle TV opnås kontrasten/sortniveauet ved at skævvride måden det behandler de mørke nuancer på, så du godtnok får "sortere sort", men på bekostning af detaljerne i de mørkeste nuancer - altså at alle mørke nuancer under et vist niveau bliver vist som en sort grød. Rent bortset fra det er der som nævnt ovenfor flere måder at måle kontrasten på, så medmindre to apparater er målt på præcis de samme præmisser kan de reelt ikke sammenlignes.

Tag ud og se på dem IRL og afgør med dig selv hvad DU synes giver det bedste billede til prisen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes