| Forfatter |
|
Karlsson Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg læst flere steder på nettet og forsøgt at finde ud af, hvilken opløsning en alm. "gammeldags" dvd benytter sig af.
Der står bl.a. at en dvds "allowed resolutions" er 720 x 576 for PAL. Men det giver vel ikke så meget mening, hvis der er tale om 16:9? 720 x 576 er jo ikke engang et 4:3-format...
Og hvis 576 linjer er det maksimale en almindelig dvd-afspiller kan præstere - så er der vel intet "vundet" ved at slutte en alm. dvd-afspiller til et HD-tv sådan rent opløsningsmæssigt set...? Så er det vel dvd'en og ikke tv'et, der er den begrænsende faktor.
Og forskellen på 720p og 1080i/p kan vel under alle omstændigheder først udnyttes, hvis man ser film på Blu-ray...?
Jeg står og skal købe et nyt tv, og har stirret mig blind på adskillige 42" og 50" plasma-skærme, men er nu blevet i tvivl om jeg egentlig overhovedet får en bedre opløsning når jeg ser dvd-film end jeg gjorde på min gamle 28" JVC CRT cementblok, der nu er havnet i en affaldscontainer...
Nogen der kan hjælpe?
|
| Til top |
|
| |
taz123456 Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Karlsson.
Det der er vigtigt når du slutter en dvd til en fladskærm er scaleren. En scaler opscalerer et dvdopløsning 576p til en dvdopløsning 720p, og alt afhængig af kvaliteten af scaleren gør dette en stor forskel i billedkvaliteten(derfor kan du køber scalere i op til 50.000kr-klassen). Dvs. ved at at tilslutte en dvd til et hdpanel, opnår du et klart boost i billedkvaliteten ifrohold til at slå dvdén til dit 28". Selvfølgelig er der andre ting der spiller ind her. Billedbehandlingen i et 42" flad er højt ssh noget bedre end i dit jvctv.
Mht scaleren kan denne både være indbygget i tvét og i dvdén. Der er så her du skal finde ud af om du skal sætte dvdén til at smide et 720p(eller 1080i) signal ud, således det er dvdén der opscalerer. Alternativt skal du sætte dvdén til at smide 576p ud således tvét opscalerer. Valget afhænger af kvaliteten af de to scalere
Mht. 720 vs 1080 kan du kun retfærdiggøre at købe et 1080p panel hvis du du køber et i 50" og du sidder max ca 2 meter derfra. Ellers kan du ikk se forskel __________________ Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
|
| Til top |
|
| |
Karlsson Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak for hjælpen...
Men det vil så sige, at det er korrekt forstået, at en dvd ikke kan vise en højere opløsning end 576 linjer - altså uden scaling?
Hvor mange pixels er der så per linje, for jeg kan stadig ikke få det til at passe med, at der kun skulle være 720. Hvis det skal passe til et 16:9-format burde der vel være 1024...?
Det giver god mening det med scaleren. Men på min dvdafspiller tror jeg slet ikke man kan indstille outputtet, jeg tror kun den smider det ud i 576. Men hvor gode er de indbyggede scalere i et tv? Har overvejet at købe et Pioneer plasma-tv i 42 eller 50 tommer, lyder det som en ok ide?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karlsson skrev:
|
Men det vil så sige, at det er korrekt forstået, at en dvd ikke kan vise en højere opløsning end 576 linjer - altså uden scaling?
Hvor mange pixels er der så per linje, for jeg kan stadig ikke få det til at passe med, at der kun skulle være 720. Hvis det skal passe til et 16:9-format burde der vel være 1024...? |
|
|
Det er fordi pixels ikke nødvendigvis er kvadratiske. Opløsningen på DVD er 720x576, uanset om indholdet er 4:3 eller 16:9.
Mht. hvorvidt du i sidste ende får højere opløsning end med et CRT: Et CRT udnytter af forskellige årsager ikke DVD formatet fuldt ud. Én af grundene er at film er optaget progressivt, og det er de færreste CRT'er der kan gengive billedet progressivt (de findes dog). Selve CRT'ens arbejdsmåde gør at billedet principielt bliver en anelse sløret i forhold til fladskærmene. Mange har dog den modsatte opfattelse, hvilket skyldes at rigtigt mange fladskærms-tv i praksis har deres egne problemer, typisk dårlig signalbehandling/skalering.
Karlsson skrev:
| Det giver god mening det med scaleren. Men på min dvdafspiller tror jeg slet ikke man kan indstille outputtet, jeg tror kun den smider det ud i 576. Men hvor gode er de indbyggede scalere i et tv? Har overvejet at købe et Pioneer plasma-tv i 42 eller 50 tommer, lyder det som en ok ide?
|
|
|
Scalere i tv kan være af meget svingende kvalitet, og mens man skulle tro at udviklingen gjorde det muligt at få bedre og bedre scalere indbygget i tv'ene, så gør priskonkurrencen at det i praksis meget sjældent sker. Men uanset hvordan du vender og drejer det, så får du ikke bedre tv end Pioneer's i øjeblikket, så hop du bare på det... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
taz123456 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karlsson skrev:
|
Ok, tak for hjælpen...
Hvor mange pixels er der så per linje, for jeg kan stadig ikke få det til at passe med, at der kun skulle være 720. Hvis det skal passe til et 16:9-format burde der vel være 1024...?
Det giver god mening det med scaleren. Men på min dvdafspiller tror jeg slet ikke man kan indstille outputtet, jeg tror kun den smider det ud i 576. Men hvor gode er de indbyggede scalere i et tv? Har overvejet at købe et Pioneer plasma-tv i 42 eller 50 tommer, lyder det som en ok ide?
|
|
|
Korrekt. En dvd uden scaler kan ikke levere et signal højere end 576 progressivt.
mht antal linjer lader jeg lige andre eksperter om at svare på det:-)
Jeg kan ikke huske den specifikke scaler i pioneers plasma, men de plejer at være okay, men hvad er det for en dvdafspiller du har? hvis du overvejer et pioneer plasma ville det være ærgeligt at du benytter en aldidvd __________________ Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
|
| Til top |
|
| |
Karlsson Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae, det er en halvgammel JVC dvd-afspiller fra 2003. Kan ikke lige huske modellen eller hvor "god" den er, men den står nok også foran udskiftning inden længe.
Men hvor meget kan man vinde på kvaliteten af dvdafspilleren? Jeg var egentlig af den opfattelse, at den bare sendte billedet videre til tv'et, og at den egentlig ikke havde så meget med billedkvaliteten at gøre...
|
| Til top |
|
| |
Karlsson Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og lige med hensyn til pixels - der jo så åbenbart ikke nødvendigvis er kvadratiske:
Nu har jeg set flere plasma-skærme i 42", der har en opløsning på 1024 x 768. Da jeg går ud fra, at disse skærme stadig er bygget i 16:9-format, betyder det så, at en pixel på sådan en skærm er er én enhed i højden og 1,3333... enheder i længden? Altså en rektangulær og lidt aflang pixel?
|
| Til top |
|
| |
taz123456 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja pixels i i plasma er aflange hvorimod de er kvadratiske ved lcd
__________________ Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
taz123456 skrev:
| Ja pixels i i plasma er aflange hvorimod de er kvadratiske ved lcd |
|
|
Ikke nødvendigvis, men det er de i 1024x768 plasmaer. 1366x768 50" paneler og 1080P paneler er med kvadratiske pixels. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Karlsson Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det endte med, at jeg gik bort fra Pioneer. Købte i stedet et SAMSUNG PS50Q97HD 50" plasma, 1366 x 768. De roste det meget i hifi-klubben, men købte det for 16.500 kr. et andet sted hvor jeg fik rabat.
Så nu glæder jeg mig til at se hvordan det spænder af, hvis det ser helt af h... til ud, må jeg jo investere i en Blu-ray-afspiller også....
Tak for hjælpen...
|
| Til top |
|
| |