Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 20:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: hdmi color space rgb YCbCr? otto?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 November 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Je kan ikke helt finde ud af det her med hdmi color space opsætnig, hvad er den bedste måde at overføre et signal gennem hdmi som full rgb eller YCbCr, så er der noget med color space 0-256 og en masse ting jeg ikke helt er med på, er der noget der har noget insigt i dette??? og hvad der er at fortrække fra f.eks ps3 til pioneer 508xd, man kan jo sætte den op til RGB eller YCbCr, jeg forstår det ikke helt. og så er der noget der hedder Deep color er det det samme som full rgb???

RGB 4:4:4 sampling rate
YCbCr 4:4:4 sampling rate
YCbCr 4:2:2 sampling rate

jeg er lost.

Tommy Axen

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 November 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

Je kan ikke helt finde ud af det her med hdmi color space opsætnig, hvad er den bedste måde at overføre et signal gennem hdmi som full rgb eller YCbCr, så er der noget med color space 0-256 og en masse ting jeg ikke helt er med på, er der noget der har noget insigt i dette??? og hvad der er at fortrække fra f.eks ps3 til pioneer 508xd, man kan jo sætte den op til RGB eller YCbCr, jeg forstår det ikke helt. og så er der noget der hedder Deep color er det det samme som full rgb???

Puh... Det er et ret komplekst emne, med tonsvis af faldgruber. Det korte svar er at det er meget afhængigt af udstyret... Kilden (når vi taler DVD og HD-DVD/Blu-Ray) er YCbCr, og displayet ender i RGB. Et eller andet sted skal der altså laves nogle konverteringer. Hvor det foretages bedst, er forskelligt alt efter opstilling, men PS3'en  fungerer bedst med YCbCr.

Sæt HDMI til YCbCr. Full Range HDMI har ingen indflydelse, når du gør dette. Superwhite burde kun have indflydelse når man bruger Deep Color, men i praksis skal du af en eller anden grund slå Superwhite til for at få fuld dynamik-område. Deep Color giver mulighed for en større farvedybde, men det gælder kun for kilder der understøtter det, hvilket  ikke inkluderer Blu-Ray.

Kort sagt: HDMI til YCbCr, Superwhite on, 1080P/24 on. Alt andet som standard. Så er du kørende. Hvad der er bedst i andre  sammenhænge er svært at svare på før man sidder med det.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at YCbCr er den "bedste" måde at overføre gennem hdmi???  eller hvordan er det helt præcis, er det som rgb og svideo i et scart stik (i princippet), det irretere mig lidt at jeg ikke ved mere om lige præcis dette emne.

YCbCr er bedre end full range rgb????

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Tommy21 skrev:

Puh... Det er et ret komplekst emne, med tonsvis af faldgruber. Det korte svar er at det er meget afhængigt af udstyret... Kilden (når vi taler DVD og HD-DVD/Blu-Ray) er YCbCr, og displayet ender i RGB. Et eller andet sted skal der altså laves nogle konverteringer. Hvor det foretages bedst, er forskelligt alt efter opstilling, men PS3'en  fungerer bedst med YCbCr.

Sæt HDMI til YCbCr. Full Range HDMI har ingen indflydelse, når du gør dette. Superwhite burde kun have indflydelse når man bruger Deep Color, men i praksis skal du af en eller anden grund slå Superwhite til for at få fuld dynamik-område. Deep Color giver mulighed for en større farvedybde, men det gælder kun for kilder der understøtter det, hvilket  ikke inkluderer Blu-Ray.

Kort sagt: HDMI til YCbCr, Superwhite on, 1080P/24 on. Alt andet som standard. Så er du kørende. Hvad der er bedst i andre  sammenhænge er svært at svare på før man sidder med det.

Jeg sidder med nøjagtigt samme spørgsmål, så håber ikke det gør noget jeg skriver med i tråden?

Når jeg bruger ovenstående indstillinger med mit Pio 427 XD får mine BluRay-film et grønligt skær - som om der er lagt et grønt filter henover det hele.

Hvilken indstilling er i denne situation vedtst at vælge i i Home Menu > Valg > HDMI indgang > Video? Her kan man vælge (som skrevet ovenfor) indstillingerne "Auto", "Komponent 4:4:2", "Komponent 4:4:4" og "RGB". Hvad er hvad og hvad skal denne indstilles til, hvis man sætter PS3 indstillinger som du har angivet ovenfor?

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 November 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

Vil det sige at YCbCr er den "bedste" måde at overføre gennem hdmi???  eller hvordan er det helt præcis, er det som rgb og svideo i et scart stik (i princippet), det irretere mig lidt at jeg ikke ved mere om lige præcis dette emne.

YCbCr er bedre end full range rgb????

Ikke nødvendigvis - men det er det i dette tilfælde. Du skal se sådan på det: Kilden er YCbCr. Displayet er RGB. Ét eller andet sted skal du lave en konvertering mellem de to. Hvor du gør det, er _principielt_ ligegyldigt, men da rigtigt mange displays alligevel arbejder i YCbCr internt, dvs. konverterer indkommende RGB-signaler til YCbCr, så er det som regel bedst at overføre i YCbCr hvor det er muligt.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 November 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:
Når jeg bruger ovenstående indstillinger med mit Pio 427 XD får mine BluRay-film et grønligt skær - som om der er lagt et grønt filter henover det hele.

Det lyder meget mystisk.

JoeConsultant skrev:
Hvilken indstilling er i denne situation vedtst at vælge i i Home Menu > Valg > HDMI indgang > Video? Her kan man vælge (som skrevet ovenfor) indstillingerne "Auto", "Komponent 4:4:2", "Komponent 4:4:4" og "RGB". Hvad er hvad og hvad skal denne indstilles til, hvis man sætter PS3 indstillinger som du har angivet ovenfor?

Komponent 4:2:2.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 November 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:
det irretere mig lidt at jeg ikke ved mere om lige præcis dette emne.

Læs denne artikel:

http://www.projectorcentral.com/component.htm

Den er skrevet om analoge  overførsler, men principperne er nøjagigt de samme i digitale overførsler.

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 08 November 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
JoeConsultant skrev:

Det lyder meget mystisk.

JoeConsultant skrev:

Komponent 4:2:2.

Super, tak skal du have!

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 November 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:
Super, tak skal du have!

Ups, vrøvl, jeg læste kun halvdelen af hvad du skrev! Auto burde fungere, men hvis det giver problemer, så prøv de andre. 4:2:2 burde nu alligevel være rigtigt nok, når afspilleren er PS3 og den er sat op til YCbCr.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

når jeg vælger auto på min 508xd og sætter ps3 till full rgb, så kan tvet ikke finde ud af det, den ser det som "normal" rgb, hvis jeg vælger full rgb påp skærmen, så kommer detaljerne frem, jeg kører godt nok signalet gennem en onkyo tx-nr905, men det burde vel ikke betyde noget, og mit OSD fra onkyoen kan jeg i øvrigt ikke se hvis jeg "tvinger" skærmen til full rgb.

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 November 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

når jeg vælger auto på min 508xd og sætter ps3 till full rgb, så kan tvet ikke finde ud af det, den ser det som "normal" rgb, hvis jeg vælger full rgb påp skærmen, så kommer detaljerne frem, jeg kører godt nok signalet gennem en onkyo tx-nr905, men det burde vel ikke betyde noget, og mit OSD fra onkyoen kan jeg i øvrigt ikke se hvis jeg "tvinger" skærmen til full rgb.

It's a mess... Jeg mener faktisk at Onkyo netop har released en firmware-update for at rette på black level, men jeg har ikke nærstuderet det endnu. In any case, disse indstillinger burde ikke have nogen betydning hvis du har output på PS3'en sat til YCbCr?

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 08 November 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Sætter du HDMI til Auto på PS3'eren vises film i YCbCr og spil i RGB, og det er at foretrække.

Min erfaring med et Pio 436 er i øvrigt at RGB skal stå til Limited, da Full ikke kan vise BTB.

Pio'en står så også til Auto og finder selv ud af det.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

men 4:4:4 er vel at foretrække frem for 4:2:2????

Er det ikke mindre komprimeret??

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 November 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:

Sætter du HDMI til Auto på PS3'eren vises film i YCbCr og spil i RGB, og det er at foretrække.

I teorien, ja. De fleste tv konverterer RGB til YCbCr 4:2:2 så snart signalet rammer tv'et, og så er det et åbent spørgsmål hvad der vil være bedst i praksis. Jeg har faktisk ikke testet det på spil, så jeg vil ikke udelukke at du har ret.

lunddal skrev:
Min erfaring med et Pio 436 er i øvrigt at RGB skal stå til Limited, da Full ikke kan vise BTB. 

Når jeg skal være helt ærlig, så er jeg ikke særligt god til at huske hvilke apparater der skal stå hvordan, for kombinationsmulighederne er uendelige, så det er sjældent jeg kan bruge sådan en facit-liste i praksis. Jeg tester det i praksis,  og ændrer om nødvendigt de relevante indstillinger så det kører som det skal. Ofte er der mere end én vej til samme resultat.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 November 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

men 4:4:4 er vel at foretrække frem for 4:2:2????

Er det ikke mindre komprimeret??

Det skulle man tro, men det er mere kompliceret end som så: HDMI 1.1 kan overføre 4:2:2 i 12 bit, mens 4:4:4 overføres i max 10 bit (såvidt jeg husker). Dertil kommer som nævnt ovenfor, at de fleste tv alligevel har signalbehandling der arbejder i 4:2:2, og så forsvinder den teoretiske fordel ved at overføre 4:4:4. Sidst, men ikke mindst, så længe kilden er 4:2:0 alligevel, så er det under alle omstændigheder en meget akademisk forskel.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

tilfældet med en 508xd vil det være at foretrække ycbcr frme for rgb til både spil og bluray???

skal tvet stå til 4:4:4 eller 4:2:2

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 08 November 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Er det ikke sådan at film på DVD, Blu-ray og HD-DVD ligge i ycbcr og derved er det best at holde de så lange som mulige i ycbcr frem for RGB, det
er hvis kun vist man ønske at sette afspille til en computer monitor som arbejder i RGB at man kan bruge RGB ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 09 November 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

lunddal skrev:

I teorien, ja. De fleste tv konverterer RGB til YCbCr 4:2:2 så snart signalet rammer tv'et, og så er det et åbent spørgsmål hvad der vil være
bedst i praksis. Jeg har faktisk ikke testet det på spil, så jeg vil ikke udelukke at du har ret.

Nu var det ment som en kommentar til at du skrev at man skulle sætte PS3'eren til YCbCr. Ved Auto benytter den YCbCr ved filmafspilning.

Og med "det er at foretrække" hentydede jeg til spil og RGB.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes