Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Optoma HD-65 projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tomhus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 November 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej

For ca 14 dage siden købte jeg en Optoma HD-65 projektor. Den har nogenlunde samme specifikationer som en DH-70.

Dette er den første projekter jeg har erhvervet mig men fik dog et mindre chock da jeg tændte den første gang. Da min DVD afspiller kun har Scar stik udgang brugte jeg det medfølgende kit som fulgte med projektoren. Et kit som består af scarstik og et datakabel som monteres på projektoren. Der er ikke andre udgange på DVD end scar til billede.

Projektoren er placeret på et vandret plan men da den blev tændt lyste den skråt opad og ikke lige ud som jeg havde forventet. Derfor måtte jeg via en storm P løsning opklodse den bagved så den pejede lige ud mod mit lærred.

Mit spørgsmål er om dette er normalt på Optoma projektore eller om det kan være en funktions fejl på produktet?

Faktisk overvejer jeg at lave et mindre stativ og vende den på hoved. Men dette skulle da efter min mening ikke være nødvendigt. Der findes desværre ikke Vandret og lodret linsejustering på denne type.

Med venlig hilsen

Tomhus 

Til top Vis tomhus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tomhus

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 November 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

tomhus skrev:

Projektoren er placeret på et vandret plan men da den blev tændt lyste den skråt opad og ikke lige ud som jeg havde forventet. Derfor måtte jeg via en storm P løsning opklodse den bagved så den pejede lige ud mod mit lærred.

Mit spørgsmål er om dette er normalt på Optoma projektore eller om det kan være en funktions fejl på produktet?

Det er ikke en fejl på produktet. Den projektor har et ret stort offset. Det er en fordel for nogle, og en ulempe for andre. At lave et loftsophæng er en god idé. På grund af det store offset kan du hænge projektoren ret højt og samtidig have dit lærred i øjenhøjde.

tomhus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej perejvind

Mange tak for dit svar.

Så det kaldes et offset. Jeg vil følge dit råd og se om jeg kan fikse et ophæng sammen til projektoren. Iøvrigt et rigtig godt billede den levere. Men nu har jeg jo heller ikke andet og sammenligne med.

Med venlig hilsen

Tomhus

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har selv lavet et ophæng til min egen projektor. (Optoma HD72i) Det kan du se i denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38704&K W

En anden mulighed er selvfølgeligt at købe et beslag, men jeg synes nu ikke at det er så svært at lave et selv

Lige et godt råd: Når du monterer dit lærred og projektor, så sørg for at montere tingene så du undgår at bruge Keystone korrektion. Det forringer altid billedet en smule når man bruger Keystone funktionen.

Held og lykke med det.

tomhus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Det mår jeg nok sige. Det er vældig smart lavet og noget som man i høj grad kunne bruge til inspiration. Jeg kan godt lide at du kan indstille projektoren op og ned vha de lange skruer i hvert hjørne. Da jeg har bygget en bjælkehytte som bla. skulle bruges som en biograf så tager jeg projektoren med ind hver gang den har været i brug hvis der skulle forekomme indbrud. Så derfor skal det være noget smart så den lige kan afmonteres let.

Kan du iøvrigt fortælle om der er en grænse for hvor mange grader en projektor som Optoma må pege nedad. Der står ikke rigtig noget om det i den meddfølgende manual?

Eks. på en Sony Bravia projekter har jeg læst at dennes hældning er begrænset til et X antal grader.

Det har altid været min ide at købe en projekor og nu fik jeg endelig anskaffet mig den. Men det betyder så at jeg ikke kender alle udtrykkende som eks Keystone. Men det må stå i min manual.

Rigtig mange tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Tomhus

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

tomhus skrev:

.......... så tager jeg projektoren med ind hver gang den har været i brug hvis der skulle forekomme indbrud. Så derfor skal det være noget smart så den lige kan afmonteres let.

Hvis du nemt skal kunne montere og demontere projektoren, er mit beslag nok ikke velegnet. Det kræver for lang tid hvergang projektoren skal af eller på. I dette tilfælde skal du nok prøve at opfinde en anden slags beslag eller måske købe dig frem.

tomhus skrev:

Kan du iøvrigt fortælle om der er en grænse for hvor mange grader en projektor som Optoma må pege nedad. Der står ikke rigtig noget om det i den meddfølgende manual?

Jeg har ikke læst nogen stder at der skulle være en grænse for det. Men med mindre du har meget højt til loftet, så vil det aldrig blive et problem. Som du jo selv har erfaret, så har den projektor et meget stort offset. Projektoren kommer jo til at vende på hovedet og så kastes billedet jo et pænt stykke nedad.

tomhus skrev:

Men det betyder så at jeg ikke kender alle udtrykkende som eks Keystone.

Hvis lærredet hænger for højt eller lavt i forhold til projektoren vil billedet blive trapezformet. Dette kan man rette op på ved hjælp af keystone funktionen, men det forringer desværre altid billedet i større eller mindre grad afhængig af hvor god projektorens videoprocessor er.

tomhus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Jeg siger mange tak for din hjælp.

Med venlig hilsen
Tomhus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes