Bruger siden: 21 December 2003
Status: Offline Indlæg: 8
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
Jeg har et par kammerater der bliver ved med at prøve at overbevise mig om at en projektor (der skal bruges til at se film og spille PS2) ikke er noget værd hvis den ikke har mindst 1700 lumens
Jeg har selv en sanyo z2, og synes at det ser fint ud med dens 800 lumens...
Er der nogen der har et par agumenter for at det ene eller det andet skulle være det bedste??
Bruger siden: 21 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
Jo flere lumens jo bedre! Formoder at du ikke kan bruge din projektor i sollys - men i et mørkt lokale er den glimrende?
Har du set den store reklameskærm nær Rådhusladsen i København. Selv i meget kraftigt sollys, er billedet meget skarpt. Der må være tale om virkelig mange lumens. Nogen der ved hvor mange?
En ting jeg ikke forstår ved filmvisning på lærrede. Lærredet er altid hvidt, og når der skal vises sort skærm, belyses det ikke. Det må da give hvidt?
Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
Dette kan måske besvare et par spørgsmål:
"Hvis jeg ikke kan mørklægge rummet skal jeg bare have en mere lysstærk projektor Én af de mest udbredte misforståelser omkring projektorer. Lysstyrken af projektoren afgør hvor lyst de lyse dele af billedet er. Hvis du ikke har et mørkt rum vil en mere lysstærk projektor give dig et bedre billede, fordi de lyse dele af billedet bliver mere tydelige. Problemet er at det ikke hjælper på de mørke dele af billedet. Alt hvad der er mørkere end lærredet forsvinder. Og da meget lysstærke projektorer normalt i sig selv har et dårligt sort-niveau, fordi de slipper mere lys igennem, så forværres situationen yderligere. Til professionel præsentations-brug er det som regel godt nok, fordi det drejer sig om f.eks. at gøre den hvide baggrund hvid nok til at du kan læse de sorte bogstaver. Det vigtigste for billedkvaliteten ved film, uanset hvor lyst eller mørkt der er i rummet, er derimod kontrast. Kontrast er forskellen på lyst og mørkt – jo større forskel, jo flere detaljer kan du se. God billedkvalitet kræver en høj kontrast, og det får du ved at to forhold er i orden – projektoren skal kunne vise en høj kontrast, og rummet skal være mørkt nok til at udnytte det." - http://www.tapeconnection.dk/tcasp/projektor.htm
Så det gælder altså ikke bare om at have så høj lumens som muligt. Hvis dit rum er tilstrækkeligt mørkelagt, burde 800 lumens være rigeligt. Du kan jo se om ikke de lyse områder i filmen er detaljerede nok? Det plejer nu at være sortniveauet den er gal med, og der hjælper flere lumens altså ikke. Faktisk kan det jo bare gøre det værre. Måske er det også derfor der er mange der foretrækker low-lamp mode (eller hvad den nu kaldes), netop fordi de her opnår et bedre sortniveau.
perhorn skrev:
En ting jeg ikke forstår ved filmvisning på lærrede. Lærredet er altid hvidt, og når der skal vises sort skærm, belyses det ikke. Det må da give hvidt?
Ja det er korrekt. Men som du ved er det hvide lærred jo sort, i totalt mørke. Derfor er mørkelægning så vigtigt.
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
De tal i snakker om er i ANSI lumen - ikke lumen.
Det er 2 vidt forskellige ting!
Joe Kane fra ISF har engang udtalt til Widesreen Review, at i en totalt mørkelagt lokale, med et lærred med 1.3 gain, vil man aldrig få brug for mere end 1000 lumen (ca. 210 ANSI)
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Bruger siden: 21 December 2003
Status: Offline Indlæg: 8
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
Webmonkey skrev:
De tal i snakker om er i ANSI lumen - ikke lumen.
Det er 2 vidt forskellige ting!
Joe Kane fra ISF har engang udtalt til Widesreen Review, at i en totalt mørkelagt lokale, med et lærred med 1.3 gain, vil man aldrig få brug for mere end 1000 lumen (ca. 210 ANSI)
Okay, det vidste jeg ikke... Hvad er forskellen helt precis?
Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
Kontrastforholdet er vigtigere end ansi lumens. Det bør være højere end ansilumens tallet. Desuden kan du næppe bruge prducentens ansi lumens oplysning til noget konkret. Det kan måles på forskellig vis.
Bruger siden: 04 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 258
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 04:52 | IP-adresse registreret
Hej. Det er sådan, at lysstyrken i lampen ikke skal give for meget lys, det går ud over billedet, kontrasten kan derimod ikke være høj nok. Det er svært at sige nøjagtig hvor mange ansilumens en projektor skal være, da det kommer an på om rummet kan mørkelægges, og hvor stort et lærred der skal oplyses. En tommelfinger regel er en ca 300 til 350 ansilumens pr kvardratmeter lærred du har, og så helst det samme eller mere i kontrast, så summa sumarum, en forholdvis lav ansilumens og høj kontrast i et mørkt lokale, så kan det ikke blive bedre, du kan jo også se på tidens populærereste projekter, de har typisk en 500 til 600 ansilumens i biomode. Mvh Ib
Bruger siden: 07 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
Erhm, der er flere ting til en projektor end lysstyrke og kontrast. Det lyder lidt som om de specs du senst angiver er til en DLP Data projektor? I så fald skal du checke to ting
1 - regnbuer (de fleste dataprojektorer har 1x rotationshastighed på farvehjulet som iøvrigt er 4-segment). Det er næsten opskriften på regnbuer
2 - de-interlacing kredsløb og kvalitet heraf. Du skal formentligt investere i en progressiv DVD afspiller eller en dedikeret de-interlacer/scaler eventuelt en htpc.
Iøvrigt så passer det vel meget godt, hvis altså det var Lumes din kammerat talte om. De fleste hjemmebio projektorer giver omkring 4-600 ANSI Lumes (efter kalibrering og i low-mode) hvilket vel meget godt svarer til de cirka 1700 lumens?
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 121
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
Hey Snippermanden.
Ja, det er vist nok en data, men de siger den også kan bruges til film, jeg har ikke kunnet finde noget om rotationshastigheden. Det er en EP757 fra optoma.
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
Thue K skrev:
Kontrastforholdet er vigtigere end ansi lumens. Det bør være højere end ansilumens tallet. Desuden kan du næppe bruge prducentens ansi lumens oplysning til noget konkret. Det kan måles på forskellig vis.
Korrekt!
Konstrast forholde er med til at bestemme, hvor sort sort kan være.
En af grundene til, at CRT stadig er kongen
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
Andy skrev:
Webmonkey skrev:
De tal i snakker om er i ANSI lumen - ikke lumen. Det er 2 vidt forskellige ting! Joe Kane fra ISF har engang udtalt til Widesreen Review, at i en totalt mørkelagt lokale, med et lærred med 1.3 gain, vil man aldrig få brug for mere end 1000 lumen (ca. 210 ANSI)
Okay, det vidste jeg ikke... Hvad er forskellen helt precis?
Kan ikke huske den matematike formel for konvertering.
Men ANSI er en amerikanske standartiserings organisation.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum