| Forfatter |
|
Courchay Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne ikke finde noget forum som passer til dette spørgsmål. Så jeg stiller det her.
Jeg har i dag forgæves forsøgt at finde et tv til min mor (det gamle er gået i stykker).
Først ville jeg finde en fladskærm. Men det er en dårlig ide. For den bedst mulige løsning der her findes, er dem med indbygget digital tuner (hedder det vist?). Den løsning vil betyder at hun kan få tre kanaler som står godt. Og 10 som står ringere end det hun er vant til på sit gamle almindelige fjernsyn. Hun har nemlig kun den lille programpakke, hvilket betyder at man kun kan modtage resten med analogt signal.
Med andre ord: Hvis man vil skifte sit gamle fjernsyn ud med en fladskærm og ikke har råd til en stor programpakke, kan man ikke undgå at få ringere fjernsyn. Jeg syntes simpelthen det er noget forbandet svineri!
Er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan købe et gammeldagsfjernsyn (som jo med analogt signal står bedre end en fladskærm ...)? Det skal (helst) være sort, 26 eller 28 tommer, være stereo og have tekst-tv med hukommelse (flest mulig sider).
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var engang hvor CRT (billedrørsfjernsyn) var bedre til alm. fjernsynssignal end en fladskærm. Det er ikke tilfældet mere.
De billigste fladskærme er ringe (til alt), så find et fjernsyn af god kvalitet, så bliver hun tilfreds med alle sine 13 programmer. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Courchay Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke den besked jeg har fået rundt omkring i dag.
F.eks. fik jeg i Sony's forretning ved Banegårdspladsen i Århus at vide, at et analogt fjernsyn viser et bedre billede med analogt signal end en fladskærm. Jeg så også flere steder fladskærme indstillet på analogt signal. De stod alle (tre) dårligere end hendes gamle tv. Et af dem var et Sony Bravia T3000 til 7000 kr.
Noget andet er, at min mor er folkepensionist. Og ikke en af de velhavende. Så hun har højest råd til at ofre 6-7000 på et nyt fjernsyn. I øvrigt har jeg også fået at vide, at det jeg skriver ovenfor ikke bliver anderledes af at købe et dyrere fjernsyn. Digitalt er digtitalt og analogt er analogt.
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Courchay:
Har sendt dig en Privat Besked 
Mvh MathiasB __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Courchay skrev:
|
Jeg kunne ikke finde noget forum som passer til dette spørgsmål. Så jeg stiller det her.
Jeg har i dag forgæves forsøgt at finde et tv til min mor (det gamle er gået i stykker).
Først ville jeg finde en fladskærm. Men det er en dårlig ide. For den bedst mulige løsning der her findes, er dem med indbygget digital tuner (hedder det vist?). Den løsning vil betyder at hun kan få tre kanaler som står godt. Og 10 som står ringere end det hun er vant til på sit gamle almindelige fjernsyn. Hun har nemlig kun den lille programpakke, hvilket betyder at man kun kan modtage resten med analogt signal.
Med andre ord: Hvis man vil skifte sit gamle fjernsyn ud med en fladskærm og ikke har råd til en stor programpakke, kan man ikke undgå at få ringere fjernsyn. Jeg syntes simpelthen det er noget forbandet svineri! |
|
|
Jeg forstår ikke rigtigt din logik. Fordi hun ikke kan udnytte dén forbedring en digital tuner giver i forhold til en analog tuner på mere end tre kanaler, så vil du købe et CRT som SLET ikke kan udnytte dén forskel?
Hvis du mener at et fladskærms-tv er dårligt med den analoge tuner, så ser du på de forkerte tv. Hvis tv'et er dårligt på analog-tuneren, så er den det temmeligt sikkert også på digital-tuneren - men da det digitale signal i sig selv er bedre, er det mindre ringe at se på et dårligt digitalt signal, end på et dårligt analogt signal.
Courchay skrev:
Er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan købe et gammeldagsfjernsyn (som jo med analogt signal står bedre end en fladskærm ...)? Det skal (helst) være sort, 26 eller 28 tommer, være stereo og have tekst-tv med hukommelse (flest mulig sider).
|
|
|
De findes stadig i hjørnerne i Elgiganten, Bilka osv. Hvis du vil have et _godt_ CRT, så kommer du til at lede længe. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Courchay Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision
Hej. Læs venligts mit indlæg igen. :) Jeg har rettet i det siden du læste det ...
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at langt de fleste fladskærme, og da især i prisklassen 6-7000,-, vil vise et dårligere billede på analogt tv end et 100Hz CRT i samme prisklasse..
Jeg forstår så ikke helt dit indlæg med at man skal have den store tv pakke for at få digitalt tv?? når du nævner pakker overhovedet, må jeg gå ud fra at din mor har kabel tv.. man ville så med sony's 3000-modeller, altså dem med dvb-c tuner, kunne købe et CA-modul til den pågældende udbyder (stofa = irdeto, yousee = viaccess) og så betale et årligt kortgebyr (stofa = 350,-, yousee = 200,-) for at modtage en digital spejling af ens normale tv-pakke.. dr1, dr2 og tv2 ville man som du selv nævner kunne modtage uden ca-moduler fra begge de 2 store udbydere..
-Allan
|
| Til top |
|
| |
Courchay Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cittat: Jeg forstår ikke rigtigt din logik. Fordi hun ikke kan udnytte dén forbedring en digital tuner giver i forhold til en analog tuner på mere end tre kanaler, så vil du købe et CRT som SLET ikke kan udnytte dén forskel?
Er ikke helt med på hvad du her mener (sorry, er meget lidt inde i dette). Som sagt:
1. 10 af kanalerne vil hun ikke kunne se digitalt på en fladskærm. Og billedet på de 10 kanaler vil derfor være ringere end det hun er vant til.
2. Jeg har i dag ikke set nogen fladskærme til 6-7000 kr, som ikke stod dårligere med analogt signal.
|
| Til top |
|
| |
Skobbolop Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke bare om at finde noget brugt?... lur mig om der ikke er mange der prøver at komme af med deres CRT tv.... du kan sikkert sagtens finde et fint til en tusse..
|
| Til top |
|
| |
Courchay Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
|
Jeg er enig i at langt de fleste fladskærme, og da især i prisklassen 6-7000,-, vil vise et dårligere billede på analogt tv end et 100Hz CRT i samme prisklasse..
Jeg forstår så ikke helt dit indlæg med at man skal have den store tv pakke for at få digitalt tv?? når du nævner pakker overhovedet, må jeg gå ud fra at din mor har kabel tv.. man ville så med sony's 3000-modeller, altså dem med dvb-c tuner, kunne købe et CA-modul til den pågældende udbyder (stofa = irdeto, yousee = viaccess) og så betale et årligt kortgebyr (stofa = 350,-, yousee = 200,-) for at modtage en digital spejling af ens normale tv-pakke.. dr1, dr2 og tv2 ville man som du selv nævner kunne modtage uden ca-moduler fra begge de 2 store udbydere..
-Allan
|
|
|
Jeg har fået at vide, at det ikke er muligt at købe dette så man kan se digitalt tv, hvis man kun har den lille program pakke. Det skulle kun være muligt til den store.
|
| Til top |
|
| |
schifferer Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis hun har mod på et brugt tv, kan du overveje at besøge en B&O forretning. Her kan de gamle modeller købes med garanti og til en pris der er til at betale. De har et godt analog billede, fantastisk lyd og designet er rimeligt tidsløst.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Courchay skrev:
Alland skrev:
|
-Allan
|
|
|
Jeg har fået at vide, at det ikke er muligt at købe dette så man kan se digitalt tv, hvis man kun har den lille program pakke. Det skulle kun være muligt til den store.
|
|
|
Hvor har du hørt det henne?? det skulle da være nyt for mig, og vil give dig ret i, at det da et eller andet sted er noget svineri fra udbyderne, hvis det forholder sig sådan..
-Allan
|
| Til top |
|
| |
Courchay Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skobbolop skrev:
| Er det ikke bare om at finde noget brugt?... lur mig om der ikke er mange der prøver at komme af med deres CRT tv.... du kan sikkert sagtens finde et fint til en tusse.. |
|
|
Jo det står uden tvivl mange af de brugte gamle apparater rundt omkring. Men det skal sq ikke være noget der er for gammelt. Og de fleste af dem (kan måske være en undtagelse eller to) er garanteret noget gammel l**t. Rent ud sagt.
Det er ingen løsning at købe noget der holder 2 år. Og så skal man til det igen. Jeg har heller ikke talt brugt med min mor. Ved ikke om hun er interesseret i det. Selv ville jeg ikke gøre det.
|
| Til top |
|
| |
Courchay Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Courchay skrev:
Alland skrev:
|
-Allan
|
|
|
|
|
|
Hvor har du hørt det henne?? det skulle da være nyt for mig, og vil give dig ret i, at det da et eller andet sted er noget svineri fra udbyderne, hvis det forholder sig sådan..
-Allan
|
|
|
Et par steder. Bl.a. i Sony's forretning ved Banegården i Århus. Der var jeg ellers - til jeg opdagede dette - lige ved at købe førnævnte model (26" Sony Bravia T3000), som stod rigtig godt med digitalt signal og kun kostede 7000,-
|
| Til top |
|
| |
Skobbolop Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
mit philips 28" synes jeg bestemt ikke var noget l**t.... det solgte jeg til 1000 kr. for 1½ år siden...
Jeg holder stadig på at det er ret nemt at finde et fornuftigt brugt CRT tv...
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Courchay skrev:
|
1. 10 af kanalerne vil hun ikke kunne se digitalt på en fladskærm. Og billedet på de 10 kanaler vil derfor være ringere end det hun er vant til. |
|
|
Siger hvem?
Courchay skrev:
| 2. Jeg har i dag ikke set nogen fladskærme til 6-7000 kr, som ikke stod dårligere med analogt signal.
|
|
|
Hvis de gør dét, så står de med 99,99% garanti også dårligere med et digitalt signal, end det gamle CRT ville gøre med et digitalt signal (igennem en separat modtager).
Jeg er ikke uenig i at der vil være ulemper i billedet ved at vælge en fladskærm, især hvis max pris er 7k. Jeg er bare uenig i at det har specielt meget at gøre med om man modtager signalerne digitalt eller ej. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Courchay Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skobbolop skrev:
mit philips 28" synes jeg bestemt ikke var noget l**t.... det solgte jeg til 1000 kr. for 1½ år siden...
Jeg holder stadig på at det er ret nemt at finde et fornuftigt brugt CRT tv...
|
|
|
Som sagt så siger jeg heller ikke at det alt sammen er. Kan da være undtagelser.
Men man køber af folk man ikke kender. Og det er der jo altid en risiko ved (med det siger jeg ikke at der er nogen uærlige herinde!! Blot at de findes her i verden ...).
Selv om den man købe af en der er reel, er der så det ved det, at der ingen garanti følger med når man køber brugt. Og jo ældre det er, jo kortere levetid er der altså tilbage.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Courchay skrev:
I øvrigt har jeg også fået at vide, at det jeg skriver ovenfor ikke bliver anderledes af at købe et dyrere fjernsyn. Digitalt er digtitalt og analogt er analogt. |
|
|
Det er jeg voldsomt uenig i. Jo bedre tv, jo bedre billedkvalitet får du, uanset om du modtager signalet digitalt eller analogt. Men digitalt er bedre end analogt, selv på det gamle CRT. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja desværre er der mange folk rundt omkring, og det kan være svært at forholde sig dette område, hvis man støder på en sælger, som ellers virker troværdig.
- Du er velkommen til at besvare min PB  __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
Courchay Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Courchay skrev:
|
1. 10 af kanalerne vil hun ikke kunne se digitalt på en fladskærm. Og billedet på de 10 kanaler vil derfor være ringere end det hun er vant til. |
|
|
Siger hvem?
|
|
|
Jeg har jo svaret på det flere gange??? Eller hvad er det jeg misforstår?
Som sagt har jeg set flere fladskærme indstillet på almindeligt tv med analogt signal. De stod ringere med analogt signal end hendes gamle tv.
|
| Til top |
|
| |