| Forfatter |
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 20 Februar 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spekulerer lidt på hvad der bestemmer priserne på projektorer. Hvor ligger udgifterne. Hvilke komponenter er de dyreste? Hvor meget påvirker afsætningsmulighederne prisen?
Det synes som om projektorens kontrastniveau er den eneste afgørende parameter for brugeren
p.t. - og er det en velfortjent opmærksomhed? (selvfølgelig er det en vigtig parameter).
De teknologiske fremskridt kan jo nu proppes ned i selv de billigste projektorer. Men er optikken, lamper m.v. blevet billigere at producerer?
Havde engang en Samsung dvd med en meget fin billedbehandlingschip. Den gav også et fremragende billede. Men al maskineriet udenom - og ikke mindst betjeningen - var noget skrammel. Derfor røg den hurtigt ud. Måske gælder noget af det samme for projektorer o.a elektronik?
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 20 Februar 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 21 Februar 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
| Altså linser og optik er altid dyrt - der udover skal der jo 3 paneler til (aner intet om dlp), samt en ret dyr pære... |
|
|
Jeg mener nu ikke at lampen er så dyr at fremstille. Den koster næppe mere end en hund per stk. At den så koster noget andet i butikkerne har noget med avance at gøre. Det samme ses eksempelvis på priserne på blækpatroner til printere. Når man først har købt skidtet så kan de jo sætte prisen på reservedele som de har lyst.
|
| Til top |
|
| |
NightHaunter Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 21 Februar 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig med Nesdam. Flere steder omtales projektorer som det mest avancerede teknologi i verden, så jeg formoder omkostningerne ved at lave dem er meget høje. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis de tabte penge på deres mindste modeller. Jeg fik fx min IN72 for 4500 fra ny - jeg har svært ved at tro, at de kan producere den meget billigere! Tilgengæld scorer de så kassen på pærer og accessories, og når folk køber de dyre modeller. Det er i hvert fald min teori :)
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 21 Februar 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det var billigt og let at lave projektorer ville man nok se flere vellykkede DYI projektor-projekter herinde... bare en tanke
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Snippermanden Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 21 Februar 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du udregner BOM'en på en projektor tror jeg nu ikke den er sindssyg høj. Optikken koster dog en del, prøv at finde linser i løs vægt og check
prisen, så vil du opdage at de er ret pebrede. Måske er BOM'en 1/3 eller 1/4 af den korrekte salgspris (ikke de kunstigt opskruede priser vi betaler i
DK)
Den største udgift på projektorer er nok nærmere udviklingsomkostningerne. Taget i betragtning af at levetiden er på omkring et år og at
produktionen af hver model er relativt begrænset driver det nok den totale kostpris noget i vejret.
Den største faktor for prisen på projektorer er dog distributionsmodellen. Den korrekte pris for en Epson TW2000 i Danmark er cirka 20.000 kroner,
men fordi markedet for forbruger-elektronik ikke fungerer sælges den i DK til 50% over den pris. Det samme gælder for en JVC DLA-HD1 hvor den
korrekte pris er omkring 25.000, men i DK sælges den for over 50% mere.
PS - DYI projektor - LOL
|
| Til top |
|
| |
smajli Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
:offtopic
DYI projektor
http://www.youtube.com/watch?v=n6n6jW0XIV0 __________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
Lissau 16:9 Plano Fastramme hvid lærrede, 81"
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smart  __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
super kompakt projekter, men mon ikke billedkvaliteten er ret ringe?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kan også prøve på en anden måde, som et ex. hvad ville det koste at få skifter de 3 paneler i en JVC HD1 (måske mere end en ny Pj.) ?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snippermanden skrev:
Den største faktor for prisen på projektorer er dog distributionsmodellen. Den korrekte pris for en Epson TW2000 i Danmark er cirka 20.000 kroner, men fordi markedet for forbruger-elektronik ikke fungerer sælges den i DK til 50% over den pris. Det samme gælder for en JVC DLA-HD1 hvor den korrekte pris er omkring 25.000, men i DK sælges den for over 50% mere.
|
|
|
Jeg er enig i at distributionsmodellen har afgørende betydning for en vares pris (det gælder absolut ikke kun projektorer - kig f.eks. på udsvingene for hvad en liter vand koster, alt efter hvordan den distribueres til dig!) Men hvem har bestemt hvad der er en "korrekt" pris? Hvorfor er det ikke den danske model der er den "korrekte", eftersom den tillader en vis service fra forhandleren? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
|
Spekulerer lidt på hvad der bestemmer priserne på projektorer. Hvor ligger udgifterne. Hvilke komponenter er de dyreste? Hvor meget påvirker afsætningsmulighederne prisen?
Det synes som om projektorens kontrastniveau er den eneste afgørende parameter for brugeren
p.t. - og er det en velfortjent opmærksomhed? (selvfølgelig er det en vigtig parameter).
De teknologiske fremskridt kan jo nu proppes ned i selv de billigste projektorer. Men er optikken, lamper m.v. blevet billigere at producerer?
Havde engang en Samsung dvd med en meget fin billedbehandlingschip. Den gav også et fremragende billede. Men al maskineriet udenom - og ikke mindst betjeningen - var noget skrammel. Derfor røg den hurtigt ud. Måske gælder noget af det samme for projektorer o.a elektronik?
|
|
|
Jeg synes det er et fremragende oplæg du kommer med. Udover distributionen, som nu vil medføre 10 siders diskussion om hvorfor alting er så dyrt i Danmark, så er der en lang række faktorer der afgør prisen på en projektor, udover panelets egenskaber: Optik koster penge, og udviklingen flytter ikke nævneværdigt på hvad en god optik koster. Det gælder for projektorer såvel som for kameraer. Men det mest afgørende er udvikling, eller rettere - udvikling i forhold til antallet der sælges. Et firma som Sim2 bruger næppe færre penge på udvikling end mange af de store producenter, men udviklingsomkostningerne deles ud på langt færre styk. Det samme gælder i virkeligheden optikken - det kan gøre en temmeligt stor forskel på prisen på optikken, hvor mange styk der skal produceres.
Så kan man spørge: Hvorfor er der ikke nogen af de store firmaer, der propper en tilsvarende perfektionisme og fysisk kvalitet i en LCD-projektor? Hvorfor er det der bare ikke FINDES LCD-projektorer der er udført i tilsvarende kvalitet som de gode DLP'er? Det er i virkeligheden rimeligt simpelt - LCD har nogle teknologiske begrænsninger der gør, at selv om man udførte den 100% optimalt, så ville dens performance aldrig nå hvad man kan med DLP.
Det omvendte gør sig faktisk også gældende - på AVSforum har jeg tit deltaget i diskussioner om hvorfor der ikke findes billige 3-chip DLP projektorer, evt. i 720P. Det skyldes ganske enkelt at optikken er ganske kompliceret og dyr at producere. Hvis man så byggede alt det andet rundt om i samme kvalitet som en 10.000,-s projektor, så ville du _måske_ kunne sælge en 3-chip DLP for 50.000,-. Problemet i dét er så bare, at du så fjerner hele pointen med 3-chip DLP, nemlig at få overlegen billedkvalitet. Hvad skal vi med en 3-chip DLP med dårligt billede? Så vil man jo være langt bedre stillet med f.eks. en JVC i stedet. På den led bliver de forskellige teknologier og firmaer ofte koncentreret i en bestemt ende af skalaen, alt efter teknologiens forcer.
Håber det giver mening.
Mht. kontrast - NEJ, det er ikke velfortjent hvor meget fokus der er på kontrast, eller rettere, hvor meget fokus der er på dén kontrast der står i specifikationerne. Det værste er at ræset med hastigt stigende kontrast i de "bedste" modeller, får folk til at synes at en kontrast på 6000:1 er lavt, så folk bliver helt bange for at købe dem. Det er synd, for i virkeligheden er forskellen på f.eks. 6000:1 og 50.000:1 slet ikke så forfærdeligt afgørende. Synligt, naturligvis, men ikke afgørende for hvilken projektor der er bedst samlet set. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 23 Februar 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit indlæg, Otto.
Det kunne egentlig være lidt interessant at vide lidt om salgsstatistikken for videoprojektorer i Danmark - måske bortset fra rene dataprojektorer. I hvor mange hjem findes der deciderede projektorer til filmforevisning. Hvordan fordeler de sig på de forskellige teknologier og prissegmenter. Hvor stor er omsætningen på brugtmarkedet, og hvor meget ender bare som elektronikskrot. Jeg ved ikke om sådanne informationer er tilgængelige.
Apropos 3 chip DLP projektorer forlyder det at av-installatøren Terry Paullin (Widesreen Review) på det seneste CES-show fik lov at smugkigge på nogle nye modeller af disse,der skulle komme ned i en pris på under 10.000 dollars. Vi må jo så ikke håbe at der er gået på kompromis med optikken o.a.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 23 Februar 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| Det kunne egentlig være lidt interessant at vide lidt om salgsstatistikken for videoprojektorer i Danmark - måske bortset fra rene dataprojektorer. I hvor mange hjem findes der deciderede projektorer til filmforevisning. Hvordan fordeler de sig på de forskellige teknologier og prissegmenter. Hvor stor er omsætningen på brugtmarkedet, og hvor meget ender bare som elektronikskrot. Jeg ved ikke om sådanne informationer er tilgængelige. |
|
|
Jeg har ikke nogen statistikker af den slags, og jeg har kun personlige erfaringer med det lidt dyrere marked. Jeg har meget svært ved at vurdere hvor mange 4000,-s projektorer der står rundt omkring i de små hjem. Men jeg vil gætte på at en gennemsnitlig Bilka forretning sælger flere fladskærms-tv på et år end der sælges dedikerede hjemmebio-projektorer i Danmark.
Batman skrev:
| Apropos 3 chip DLP projektorer forlyder det at av-installatøren Terry Paullin (Widesreen Review) på det seneste CES-show fik lov at smugkigge på nogle nye modeller af disse,der skulle komme ned i en pris på under 10.000 dollars. Vi må jo så ikke håbe at der er gået på kompromis med optikken o.a.
|
|
|
Planar kommer med en "billig" 3-chip 720P DLP, fordi der er et marked i USA for meget lysstærke projektorer. Jeg er meget spændt på at se hvordan det bliver modtaget, for med det kendskab jeg har til Planar, er jeg ikke i tvivl om at en D80e eller en JVC vil være en væsentligt bedre løsning. En detalje man skal være opmærksom på, og hvor projektor-markedet er noget anderledes end fladskærms-markedet, er at Texas ikke laver nogen 720P chips der har samme grundlæggende egenskaber som 1080P chippene. Du får nogle fordele ved 1080P chippene udover opløsningen (mindre dithering, bedre kontrast, mindre false countouring, bedre gradueringer). Planar lancerer med andre ord lige præcis dén projektor jeg påstår der ikke er et marked for, så vi må se om den slår igennem og jeg bliver modbevist. Jeg vil rigtigt gerne have 3-chip DLP, og gerne så billigt som muligt (og da endeligt fra Planar, som jeg er forhandler af!), men hvis det er 3-chip DLP uden high-end ydelse, så kan det jo være lige meget. De primære begræsninger i projektorernes grundlæggende billedkvalitet (udover de enkelte teknologi-relaterede issues) er meget mere afhængigt af konstruktionen, end hvilken teknologi man har valgt. Eksempelvis er det største ankepunkt ved JVC et for stort farverum, som man kun kan løse ved at tilføje en Lumagen scaler. Dette har intet med teknologien at gøre, det er en design-beslutning som JVC har taget, og som de lige så vel kunne have taget med LCD eller DLP.
Uanset hvad, så kan vi formentligt blive enige om at det er ret få i Danmark der reelt ville investere i verdens bedste 720P projektor, som markedet er i dag. Det er egentlig synd, for f.eks. en C3X 720P kan levere ganske imponerende billeder på et lærred i 80-90 tommer. Problemet er bare at hvis en forbruger er kræsen nok til at sætte pris på forskellen fra single-chip til 3-chip DLP, eller fra DILA til 3-chip DLP, så vil han formentligt forlange 1080P opløsning samtidig.
Bemærk iøvrigt at en Planar til 10.000 dollar i USA ikke er lig med 50.000,- i Danmark, selv om dollarkursen er lav lige nu, men nok nærmere vil ende på 75-90k, hvis den overhovedet kommer til landet. Skulle man så lave en 1080P version, så ville vi hurtigt komme op i nærheden af 150k, og så kan man diskutere om ikke prisen på en C3X 1080P faktisk er rimelig som den er.
Bemærk i forbindelse med C3X, at Sim2 havde markedets billigste 720P 3-chip DLP-projektor til samme pris over en periode på 2½ år, før de opdaterede på den. Det er RET imponerende, i et marked hvor priserne ellers falder meget, og det siger lidt om at 3-chippernes pris ikke har særligt meget at gøre med kostprisen på en DLP-chip. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |