| Forfatter |
|
smajli Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min projektor er begyndt at vise rød og blå misfarvning som tydeligt kan ses når jeg ser film mm. Er der nogen der har oplevet problemet og kan det fikses. Skal lige sige at misfarvningen forsvinder nogle gange og opstår igen.

100% hvidt __________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
Lissau 16:9 Plano Fastramme hvid lærrede, 81"
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
et gæt er at din pære er træt og ustabil
|
| Til top |
|
| |
smajli Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hans123 skrev:
| et gæt er at din pære er træt og ustabil |
|
|
Entlig ikke, men den har kørt 1500 timer (50% på "eco" og 50% på "full" mode), og når misfarvning ikke er der, så er det bare et rødt skær i kanten af billedet hele vejen rundt (samme misfarvning men kun rødt) __________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er formentlig for høj temperatur, grundet tilstoppet luftfilter. Det er også eneste forklaring på at problemet kan være periodisk, da dit rums temperatur gør en forskel, samt hvor mørke film du ser. En meget mørk film, gør at projektorens indre varmes mere op. En film i 2.35:1 format har allerede fra start to sorte striber, over og under billedet. Er det tillige en film som Blade Runner, er der risiko for hedeslag i projektoren.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
smajli Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Det er formentlig for høj temperatur, grundet tilstoppet luftfilter.
Det er også eneste forklaring på at problemet kan være periodisk, da dit rums temperatur gør en forskel, samt hvor mørke film du ser.
En meget mørk film, gør at projektorens indre varmes mere op.
En film i 2.35:1 format har allerede fra start to sorte striber, over og under billedet. Er det tillige en film som Blade Runner, er der risiko for hedeslag i projektoren. 
|
|
|
Jeg har renset filtret regelmæssigt så jeg tvivler på at det kan være problemet. Med hensyn til temperaturen i rummet så er der c. 20 c grader i min biograf? Jeg ser både "mørke" og 2.35 film så der kan være noget om det men skulle det ikke bare fungere??
__________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
smajli skrev:
hans123 skrev:
| et gæt er at din pære er træt og ustabil |
|
|
Entlig ikke, men den har kørt 1500 timer (50% på "eco" og 50% på "full" mode), og når misfarvning ikke er der, så er det bare et rødt skær i kanten af billedet hele vejen rundt (samme misfarvning men kun rødt) |
|
|
Min pære gjorde det samme, og holdte knap 900 timer. Så det kan sagtens være det.. __________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Smajli Hvis den kan køre i lowmode og samtidig med høj blæserhastighed, så prøv det. Det er et trick der virker på en del modeller. Selvom det evt. skulle være pæren der snart skal skiftes, kan du måske hive lidt flere timer ud af den, ved at sætte mere køling på. Ellers er der nok ingen vej udenom et pæreskift. 1500 timer er ikke en katastrofe, når man ser hvor uheldige andre kan være.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
smajli Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
@Smajli
Hvis den kan køre i lowmode og samtidig med høj blæserhastighed, så prøv det. Det er et trick der virker på en del modeller.
Selvom det evt. skulle være pæren der snart skal skiftes, kan du måske hive lidt flere timer ud af den, ved at sætte mere køling på.
Ellers er der nok ingen vej udenom et pæreskift. 1500 timer er ikke en katastrofe, når man ser hvor uheldige andre kan være.
|
|
|
Det prøver jeg. Kan man så udelukke at der er noget i vejen med projektoren da jeg stadig har garanti på den? __________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan vel ikke værre LCD panler der er ved at give op, har hørt om folk der kan se farve problem efter 1000 timer på en LCD pj. for så ville det
jo værre dum at smide pengen efter en ny pære ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
smajli skrev:
Spencer skrev:
@Smajli
Hvis den kan køre i lowmode og samtidig med høj blæserhastighed, så prøv det. Det er et trick der virker på en del modeller.
Selvom det evt. skulle være pæren der snart skal skiftes, kan du måske hive lidt flere timer ud af den, ved at sætte mere køling på.
Ellers er der nok ingen vej udenom et pæreskift. 1500 timer er ikke en katastrofe, når man ser hvor uheldige andre kan være.
|
|
|
Det prøver jeg. Kan man så udelukke at der er noget i vejen med projektoren da jeg stadig har garanti på den? |
|
|
Hvis der er støv i projektoren, er det ikke dækket af garantien at få den renset. Men er der ikke noget med at der følger en gummipuster med, som kan blæse luft igennem nogle specielle huller på undersiden af projektoren ? Støv er noget der er svært/umuligt at undgå når det er LCD. En LCD-projektor er desværre ikke hermetisk lukket omkring vejen fra pære til paneler. Der er også nogle polariseringsfiltre der kan slides, men det virker mystisk i dit tilfælde, med så få timer og tilstrækkelig køling. EDIT: Her er en tråd om støv i Panasonicprojektorer: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=572889...men da dit problem er periodisk, virker det mere som et temperaturproblem, måske kombineret med støv. Det lader til at der er lidt bøvl med nyere Panasonicmodeller også: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=769122&p age=4Om noget af det kan bruges til at diagnosticere en Sanyo med, skal jeg ikke kunne sige. Mange af grundprincipperne er jo fælles. Dette billede ligner også lidt dit problem.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
smajli Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
smajli skrev:
Spencer skrev:
@Smajli
|
|
|
Det prøver jeg. Kan man så udelukke at der er noget i vejen med projektoren da jeg stadig har garanti på den?
|
|
|
Hvis der er støv i projektoren, er det ikke dækket af garantien at få den renset. Men er der ikke noget med at der følger en gummipuster med, som kan blæse luft igennem nogle specielle huller på undersiden af projektoren ?
Støv er noget der er svært/umuligt at undgå når det er LCD. En LCD-projektor er desværre ikke hermetisk lukket omkring vejen fra pære til paneler. Der er også nogle polariseringsfiltre der kan slides, men det virker mystisk i dit tilfælde, med så få timer og tilstrækkelig køling.
|
|
|
Jeg har brugt gummipuster til at rense panelerne med og i de tilfælde var der støv partikler som små prikker på skærmen (gule prikker og det var på det blå panel) som var væk efter rensningerne.
Jeg tror ikke at den aktuelle misfarvning skyldes støv. Fandt lige denne tråd på AVS forum med et lignende problem.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=872717
Der siges at dette er generelt problem med LCD tehnologien !!?
__________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
smajli skrev:
Spencer skrev:
smajli skrev:
Spencer skrev:
@Smajli
|
|
|
Det prøver jeg. Kan man så udelukke at der er noget i vejen med projektoren da jeg stadig har garanti på den?
|
|
|
Hvis der er støv i projektoren, er det ikke dækket af garantien at få den renset. Men er der ikke noget med at der følger en gummipuster med, som kan blæse luft igennem nogle specielle huller på undersiden af projektoren ?
Støv er noget der er svært/umuligt at undgå når det er LCD. En LCD-projektor er desværre ikke hermetisk lukket omkring vejen fra pære til paneler. Der er også nogle polariseringsfiltre der kan slides, men det virker mystisk i dit tilfælde, med så få timer og tilstrækkelig køling.
|
|
|
Jeg har brugt gummipuster til at rense panelerne med og i de tilfælde var der støv partikler som små prikker på skærmen (gule prikker og det var på det blå panel) som var væk efter rensningerne.
Jeg tror ikke at den aktuelle misfarvning skyldes støv. Fandt lige denne tråd på AVS forum med et lignende problem.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=872717
Der siges at dette er generelt problem med LCD tehnologien !!?
|
|
|
Visse LCD-modeller til databrug, har jeg set gennemgå mange pæreskift uden nogen problemer. Men... der tillader man også en mere støjende blæser, og mange hjemmebiomodeller er lidt optimistiske med hvor lidt køling man kan nøjes med. Denne Sony ville jeg f.eks. holde fingrene fra.  Hvis man kan køre lowmode på pæren, samtidig med den høje blæserhastighed, så får man max levetid på både pære, paneler og polariseringsfiltre. Det vil jeg anbefale, hvis muligheden er der. Der må være LCD-modeller til hjemmebio der er solide. Det kan ikke være rigtigt at det kun er datamodellerne der kan overleve mange pæreskift.  EDIT: Prøv iøvrigt at slå autoiris fra på din projektor. Det kan måske gøre en forskel - hvem ved... __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
smajli Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har afleveret projektoren til reperation da jeg stadig har garanti på den. De beskriver problemet som linse misfarvning (?). Hvis de alligevel finder ud af at det er kun pæren der skal skiftes så ved jeg at projektoren ikke fejler noget + at jeg skal betale 300 kr i gebyr for indlevering af en vare der ikke fejler noget. Det tager 6 uger . __________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
|
| Til top |
|