Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjælp min nye PX80 er gået i stykker!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hanZen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Jeg hentede min nye Panasonic 42PX80 i går, og sikke en fed skærm. Vi satte den op og så et par film - var meget tilfreds. I dag, da vi igen skulle til at se en film, kom der pludesligt et brag fra skærmen, og billedet forsvandt. Vi kunne se, at den inderste glasplade (ikke fronten) var revnet/sprunget. Skærmen har bare stået på vores TV bord, der er ingen som har rørt den - vi transporterede den også oprejst/stående, så det kan ikke være en transportskade.

Hvad er der sket, og vil garantien dække dette?

Til top Vis hanZen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hanZen

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Det var da godt nok pokkers uheldigt. Hvis ikke garantien/forsikring dækker det kan jeg ikke rigtigt se hvad det skal dække?!

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Det var da virkelig surt...

Men det vil jeg mene at garantien dækker, selvom det måske vil give lidt problemer fra forhandlerens side... For det er jo ikke "normalt" at den glasplade sprænger når tv'et står stille...

Så jeg forudser en del spørgsmål og måske problemer med at få forhandleren til at dække tabet... Men så er der forbrugerklagenævnet...

Er det købt ved en dansk forhandler som ikke har parallelimporteret skærmen?

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Tjah ellers har du vel selv en indbo forsikring der dækker det uden problemer?

hanZen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

oo27 skrev:

Hvordan skal min indbo dække det? Er ikke helt med.

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

hanZen skrev:

oo27 skrev:

Hvordan skal min indbo dække det? Er ikke helt med.

Ja, fortæl fortæl !

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

smølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

det er da bare at gå ned til der, hvor du har købt det.

mvh simon

Til top Vis smølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølf

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

oo27 skrev:

Det er bestemt ikke alle indboforsikringer der dækker den slags...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om det er selve panelet der er gået i stykker.

Jeg kan godt forudse problemer med at få det dækket på garantien, for som Exxtreme siger, så er det jo meget usædvanligt, at panelet pludseligt knuses af sig selv. Derimod kan det nemt ske hvis TV´et tabes eller stødes ind i et eller andet.

Men lad os nu se hvad forhandleren siger til det, inden vi maler fanden på væggen 

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Det er reklamationsretten, der dækker det. Og det gør den pga. formodningsreglen de 6 første måneder, hvor man går ud fra en hver fejl har været der fra starten. Hvis det inderste glas er flækket, men det yderste ikke er, burde det være let at konstatere, det ikke er sket pga. vold eller fejlbehandling.

Så tilbage med det til forhandleren og husk det er dem, der skal bevise, at det er dig der har ødelagt det selv.

Selve glaspladen har sikkert været i spænd hele tiden og temperaturforskellen der er opstået ved brug, har sikkert fået glasset til at udvide sig en lille smule, hvilket har været nok til at spændet har fået det til at springe.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Steph.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

notoinal har fuldstændig ret, der er 6 mdr. reklamationsret, næsten lige så godt som 100% garanti mod alt, det ved din forhandler også godt, så med min dre der findes slagmærker på tvét så skulle det ikke give nogle problemer, bare afsted
Til top Vis Steph.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steph.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Du har stadig ikke svaret på om du har købt det ved en dansk forhandler der ikke parallelimporterer eller hvor du har købt det...

Det kan nemlig have stor indflydelse på sagens forløb (hvis der bliver en sag)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hvad så - hvordan gik det med at få den repareret på garantien?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hvad så - er der noget nyt i sagen?

hanZen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tog ned med skærmen, og viste ham, at jeg sagtens kunne have den stående op på bagsædet, og at der ingen revner var i den forreste plade. Derved kunne vi jo nemt blive enige om, at det ikke var en transportskade. Derfor byttede de den hurtigt til en ny. Og den nye fungerer perfekt.

Det er virkelig en lækker skærm, men en fremragende billedkvalitet. Og det er som om, at den bliver bedre og bedre med tiden!? :)

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

hanZen skrev:

Jeg tog ned med skærmen, og viste ham, at jeg sagtens kunne have den stående op på bagsædet, og at der ingen revner var i den forreste plade. Derved kunne vi jo nemt blive enige om, at det ikke var en transportskade. Derfor byttede de den hurtigt til en ny. Og den nye fungerer perfekt.

Det er virkelig en lækker skærm, men en fremragende billedkvalitet. Og det er som om, at den bliver bedre og bedre med tiden!? :)

Og mig bekendt er der tale om et parallelimporteret produkt (easyshopping  ) ?

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
hanZen skrev:

Og mig bekendt er der tale om et parallelimporteret produkt (easyshopping  ) ?

Hvorfor er det overhovdet interssant om det produkt er parallelimpoteret? butikken har jo samme forpligtelser alligevel. Faktisk er det ikke noget med at det er forbudt at forhindre parallelimport? da det vil forhindre de frie markedskræfter ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hvorfor er det overhovdet interssant om det produkt er parallelimpoteret? butikken har jo samme forpligtelser alligevel. Faktisk er det ikke noget med at det er forbudt at forhindre parallelimport? da det vil forhindre de frie markedskræfter ;O) 

Det er altid forhandleren der er ansvarlig for den 2-årige reklamationsret.

Forskellen imellem parallel-import og officielle forhandlere, er at de officielle forhandlere normalt har hele fabrikantens service organisation i ryggen. Dvs. de skal normalt ikke selv betale for service, og på den måde bliver de din rådgiver i forhold til fejl og mangler. Og fabrikanten har et godt ry og rygte at pleje, så muligheden for en god oplevelse (bortset fra at undvære apparatet) er tilstede.

Ved parallel-import er det butikken selv der må afholde udgifterne til reparation, hvis ikke de har en forhandler i udlandet de kan sende sorteper videre til. I begge tilfælde giver det ofte mange flere problemer og klager, enten pga. tvister om hvad der er en mangel óg hvad der ikke er, eller blot lange reparationstider (fordi apparatet skal tilbage til oprindelseslandet for reparation). Man kan groft sige, at forhandleren her er din modstander istedet for din rådgiver. I hvert fald vil alt som forhandleren giver "lov til" som regel koste dem penge. Det kunne være en ombytning af apparatet.

Sidst, men ikke mindst, så kan standard fejl som fabrikanten vil opfatte som en mangel, let blive afvist hos parallel-importøren. For hvis de siger god for at standard problemet er en fejl, står de måske med en millionregning på halsen. Så der vil de nok være tilbøjelige til at bøje af ret hurtigt i processen.

Du kan være heldig, at sælger faktisk har fabrikantens service organisation i ryggen også. Bare i oprindelseslandet i stedet. Og så går det næppe så galt. Men mange tænker ikke over, at en vare der er parallel-importeret billigt fra f.eks. Tyskland ikke behøver have Tyskland som oprindelsesland. Det kan være de TV oprindelig stammer fra Polen eller Bulgarien, altså dermed er parallel-importeret til Tyskland først.

Men det kan også være de produkter er indkøbt uden reklamationsmulighed. Der er ingen love omkring den slags indenfor B2B (firma til firma) så her gælder hvad de nu aftaler.

Problemet er, at man som kunde af et parallel-importeret produkt faktisk ikke aner hvilken service der kan forventes hvis uheldet er ude. Man ved hvad købeloven siger omkring almindelige fejl og mangler, men hvad med alle tvivlstilfældende?

Summa summarum. Ved køb af parallel-import bevæger man sig automatisk ind i en gråzone hvad angår service. Man vinker helt sikkert farvel til fabrikantens ekstra-services (som f.eks. specielle pixel garantier) men selv reparation af almindelige fejl kan ende med en "kamp" imellem dig som kunde og butikken. Det behøver det ikke at gøre, men der er en potentiel risiko. Hvor høj den risiko er, vil nok også afhænge af forhandleren. Altså deres ry og serviceniveau. Hvor stor kapital de har i ryggen ect.

Der er flere parallel-importører herhjemme som har et skal vi sige "noget slidt" ry. Der er ingen grund til at nævne dem her, men det viser at man som kunde ikke får samme produkt om man køber dansk eller parallelimport. Om den ekstra besparelse så ophæver den øgede risiko må man jo gøre op med sig selv. Bare man er klar over det.

/Lars

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

hanZen skrev:

Derfor byttede de den hurtigt til en ny. Og den nye fungerer perfekt.

Altid rart med gode nyheder

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hvad nu hvis det yderste glas også var sprunget? Se, så kunne det blive meget svært. Jeg tør slet ikke tænke på det.
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes