Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor eller TV? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Går og overvejer om jeg skal opgradere min ydmyge hjemmebio med et nyt indkøb. Mit udstyr består pt af Logitech 5450 surround set koblet til acer mediecenter og playstation 2, et 27" prosonic lcd-tv, som der hverken har HDMI, digital tuner eller output til lyd. Derudover har jeg en sony vlp cs2, som stiller op på sofabordet og ser dvd på mit hvide savssmuldstapet engang imellem. Har kig på en optoma hd65 eller et 42" tv i tilsvarende prisklasse (7000). Kan bare ikke finde ud af hvad jeg vil få mest ud i at investere i billedmæssigt, holdbarhed og naturligvis prismæssigt. En projektor bruger man jo ikke så tit som tv og omvendt, så er film på projektor jo også federe. Nogle gode bud på hvad jeg skal vælge?

Til top Vis clang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clang

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg havde valgt et TV, det er mere allround end en projektor. Projektoren kan du også risikere at pæren sprænger efter kort tid og så skal du ud og offre 2000-3000 kr på en ny pærer.

Så jeg havde snuppet et Panasonic 42px80e til ca.7600 kr, som er et kanon tv til prisen.

Du kunne måske også prøve at finde noget brugt, så kan det da være at du kan få råd til begge dele.

Til top Vis ikeaboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ikeaboy

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej clang

Jeg bruger min Optoma HD72i projektor som TV. Faktisk ejer jeg slet ikke et "almindeligt" TV længere. Jeg har forlængst indset, at det bedste billede får jeg med en god projektor. Jeg får mine TV-signaler via min HD-receiver tilsluttet parabol. Jeg kan blandt andet modtage Canal Digitals 9 HDTV kanaler. Jeg kan varmt anbefale sådan en løsning! HDTV billedkvaliteten er simpelthen fremragende, og kommer iøvrigt kun til sin ret med en projektor. Et almindeligt fladskærms-TV på 42-50 tommer er alt for lille.

Også til SD-TV foretrækker jeg en projektor frem for et TV. Billedet er simpelthen bedre på projektoren - og større!

Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hver gang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig, men det kan jeg nu sagtens leve med. Hver gang jeg ser TV er det som at være i biografen, og det er sådan jeg kan lide det

clang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar. Tror det ville være lidt omstændigt at se tv permanent på projektor og en smule overdimensioneret at sidde og se eksempelvis nyheder i det format. Omvendt er det jo meget federe at se film på projektor og formentlig endnu federe, hvis jeg køber mig en optoma hd65, som jeg har i tankerne. Jeg går lidt i tænkebox
Til top Vis clang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clang

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Jeg kan varmt anbefale sådan en løsning! HDTV billedkvaliteten er simpelthen fremragende, og kommer iøvrigt kun til sin ret med en projektor. Et almindeligt fladskærms-TV på 42-50 tommer er alt for lille.

muligvis får man ikke det fulde udbytte af hd kanaler på et fladskærmstv, men der er nu en pæn forskel på SD og HD på mit 43". Om det så har noget med kvaliteten af sd signalet skal jeg så lade være usagt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes