Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilket kabel til projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er faldet over en ultra billig Proxima 5800 projektor, og skal have konen overbevist om at det er vejen frem.

Jeg skal ha den sat til både parabolen og hdd optageren igennem en omskifterboks, men fra omskifterboksen og til projektoren skal der jo være et kabel. Hvilken løsning er den bedste billedmæssigt?

Scart - Vga

Scart - S-video

eller Composite - composite

Håber I kan hjælpe en noob i projektorer.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Jeg er faldet over en ultra billig Proxima 5800 projektor, og skal have konen overbevist om at det er vejen frem.

Jeg skal ha den sat til både parabolen og hdd optageren igennem en omskifterboks, men fra omskifterboksen og til projektoren skal der jo være et kabel. Hvilken løsning er den bedste billedmæssigt?

Scart - Vga

Scart - S-video

eller Composite - composite

Håber I kan hjælpe en noob i projektorer.

Min mening er at hvis du ikke har købt den endnu så lad være. Det er en forældet dataprojektor som er totalt uegnet til hjemmebio. Kontrastforholdet er kun 100:1 og opløsningen er sølle 800*600. Jeg tror det bliver mere end vanskelligt, at få nogen som helst overbevist om, at den er vejen frem.

Af de muligheder du nævner giver scart -> vga det bedste billede. Sørg dog for at projektoren understøtter denne mulighed!

Den næstbedste mulighed er S-Video, og den dårligste er composite.

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Takker for svaret

Købt den og købt den. Jeg købte en kuffert ubeset med indhold på auktion, og der lå den i, så for de par håndører kan jeg lige så godt sætte den til, og se hvad hun siger til "biofornemmelsen".

Meningen er klart, at jeg vil ha en bedre projektor, når engang finanserne er til det, men lige nu er det på hifi siden jeg regner med at smide pengene. (skal ha skiftet alt ud)

Der er VGA indgange på projektoren, skulle det ikke være tegn på at den understøtter det???

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Der er VGA indgange på projektoren, skulle det ikke være tegn på at den understøtter det???

Det er ikke ensbetydende med at den kan kobles til et apparat med Scart stik, da den RGB der er i Scart er RGBs (RGB + composite sync) og den i VGA stikket kaldes RGB-HV (RGB + Horisontal og vertical sync), og de passer derfor ikke sammen med mindre projektoren håndterer RGBs også. Det skal specifikt fremgå i manualen at den gør det, ellers gør den ikke! Der er ydermere en forskel i frekvenserne på henholdsvis RGBs og RGB-HV, så det kan ikke lade sig gøre at koble sammen uden en dyr scan konverter. Dette gælder OGSÅ selv om der findes Scart - VGA kabler, da disse ikke automatisk har indbygget en konverter.

S-Video er dog også udemærket til formålet på en så gammel/billig projektor. Men husk også her at afsender-apparatet skal understøtte det (evt. gennem Scart), ellers er man nede på Composite video niveau...

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en computer med VGA stik og DVD drive, ville jeg råde dig til at bruge den som DVD afspille, da man altid for best resultat med at
bruge VGA indgange på en data pj. som din.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Super hurtig respons.

Jeg tror jeg hopper på en scart til S-video, jeg vil ikke smide for mange penge efter den, da det egentligt bare var en øvelse i hvorvidt konen kunne overtales til en projektor eller ej.

Hvorvidt den er god eller dårlig. Jeg sad hele aftenen igår og fulgte Glastonbury(staveplade) festivalen på et 2 mtr. bredt billede i min ydmyge stue, og oplevelsen var en hel anden end på et alm. tv.  Så vis det er en ringe projektor, så glæder jeg mig til at se en ordentlig.....

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Pas på Zakken, at prøve at havde en projektor, er er meget vanedanne, så Zakken der var ikke længe før du skal ud og finde en rigtig god ægte
hjemme projektor, der er helt sikke på at mange bruge at dette forum kan skrive uden på det.

Her er lidt bruget (for at holde prisen ned) forslag fra KSB:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=84970

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=84254

Og denne er billige og ikke så ringe enda, og med sikkerhed beder end den du har nu:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=84141
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes