Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ny projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Min gamle projektor er stået af og jeg skal ud og have en ny (efter sommerferien). Helt basalt vil jeg have en Full HD, den skal være støjsvag og må ikke være DLP, da jeg ser regnbuer og så skal den være billig.

Umiddelbart tror jeg det bedste bud vil være Sanyo Z2000, men er der bedre alternativer? Har bl.a. fået anbefalet Mitsubishi HC4900.

Jeg har hørt godt om begge modeller og det ser ud til at de er lige støjsvage, men er der nogle der har set dem begge 2 og kan sige hvilken der har det bedste billede (gerne på gråt lærred)?

Har desuden læst at Sanyoen har problem med at den hopper ud af fokus og at Mitsubishien skulle have et dårligt sortniveau og at dens luftfilter skulle være noget møj?

Til gengæld skulle Mitsubishis pære holde væsentligt længere (har hørt at den holder op til 5000 timer)?

Jeg har et 92" Quality Screen greyscale lærred og har ikke umiddelbart tænkt mig at skifte det ud, men bør jeg gøre det?

Så er der det med prisen, men det ser ud til at jeg bør købe i Tyskland hvis jeg vil have den så billigt som muligt, eller er der noget jeg har overset?

Bør måske nævne, at den primært bruges til film og fodboldkampe

På forhånd tak

Jørn

Til top Vis Jørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørn

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jørn skrev:

Min gamle projektor er stået af og jeg skal ud og have en ny (efter sommerferien). Helt basalt vil jeg have en Full HD, den skal være støjsvag og må ikke være DLP, da jeg ser regnbuer og så skal den være billig.

Ja, det er det sædvanlige omkvæd: "Jeg vil ha' tårnhøj kvalitet, men det må ikke koste en skid"

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jørn skrev:

Mitsubishien skulle have et dårligt sortniveau og at dens luftfilter skulle være noget møj?

Til gengæld skulle Mitsubishis pære holde væsentligt længere (har hørt at den holder op til 5000 timer)?

Jeg har selv den "nyere" storebror HC6000 som jeg købte umiddelbart efter den kom frem. Den har et forbedret støvfilter. Ved ikke om det nye filter bliver leveret med til HC4900 nutildags men ellers kan det købes som reservedel.

HC6000 har en forbedret iris; den gamle (HC4900, 5000) var lidt langsom.

Men ja hvis du henter den i Tyskland eller Sverige så kan du få en 6000 til det halve af hvad jeg gav for 8 måneder siden.

Og ellers er jeg godt tilfreds med ydelsen og den er dejligt lydløs Udover film og fodbold så ser Tour'en på TV2sport HD nu heller ikke dårligt ud.

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Ja hold dig fra Mitsubishis hc 4900 , det er noget være bras, og sanyo Z2000 har den også et lille problem med fokus.

Personlig synes jeg ikke der er nogle af de nye billige full hd projektorer der er noget værd.

Selv har jeg købt en sanyo z5, efter at have set, læst og testet en del full hd projektorer selv og lad mig sige, jeg er fuldt tilfreds og lidt til, med z5´eren.

Til top Vis ikeaboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ikeaboy

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Er de nogen der kan anbefale en projekter istedet for min SONY VPL HS60?

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

en erstatning til HC4900; ser basalt ud til at være en HC6000 med billigere optik

http://www.mitsubishi-presentations.com/products/projectors/ HC5500.html

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Onkyo er et godt valg.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Onkyo er et godt valg.

Mig bekendt laver Onkyo ikke projektorer...

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Ved det godt, men Onkyo plejer at dukke op i ALLE tråde om hjemmebio, så.........
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Ved det godt, men Onkyo plejer at dukke op i ALLE tråde om hjemmebio, så.........

It's funny because it's true...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Øh, nå. Kan du så ikke nøjes med at udtrykke din utilfredshed i de tråde hvor du mener henvisningerne ikke høre hjemme i stedet for?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
dfms skrev:

Øh, nå. Kan du så ikke nøjes med at udtrykke din utilfredshed i de tråde hvor du mener henvisningerne ikke høre hjemme i stedet for?

Arh... Der skal da være plads til bare LIDT sjauw  Trist hvis der altid skal følge en undskyldning med når man selv synes noget er sjovt, og andre synes det er irriterende  Helt at holde det tilbage vil gøre verden grå og kedelig, og mange posts skulle slet ikke have været afsendt så, inkl. alle rygklapper-indlæggene m.fl.

Disclaimer: Ja, nogen synes det er sjovt, andre ikke - jeg er bekendt med at denne post vil genere nogen, og det beklager jeg, men jeg valgte at lave den alligevel...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Arh... Der skal da være plads til bare LIDT sjauw  

Jow jow, det kan da godt være jeg bare er humor-forladt, men hvis jeg var OP ville jeg bare synes det var p***e irriterende at "min" tråd hele tiden popper op med et nyt indlæg, og når man så forventningsfuldt klikker ind på indlægget, så er det bare folk der har lavet sjov om ting der handler om noget helt andet. Vi kan vel lave sjov de steder hvor det hører hjemme?

Jeg siger det mest fordi OP indtil nu har fået højst ét brugbart svar på sit spørgsmål i den her tråd. Det er der sgu ikke meget sjov i. Nej, jeg har heller ikke selv deltaget med noget særligt konstruktivt, men jeg ved helt ærligt ikke hvad jeg skal svare, udover at hvis man er nærig er der grænser for hvor kræsen man kan have lov at være. De to nævnte projektorer er nogenlunde hvad man kan forvente med de kravs-specifikationer, hvilken man vælger er i mine øjne lidt "plat og krone" - ingen af dem er særligt fantastiske, men det er dét man får hvis man vil have LCD i den prisklasse. OP har fint fat i fordele og ulemper, så mit råd til dig er sådan set at du bare skal se og få taget en beslutning så du kan komme i gang. Personligt ville jeg nok vælge Mitsu'en pga. støjniveauet, det med sort-niveaet flytter ikke så meget, Sanyo'en er heller ikke fantastisk på det punkt alligevel.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Wymax skrev:
Arh... Der skal da være plads til bare LIDT sjauw  

Jow jow, det kan da godt være jeg bare er humor-forladt, men hvis jeg var OP ville jeg bare synes det var p***e irriterende at "min" tråd hele tiden popper op med et nyt indlæg, og når man så forventningsfuldt klikker ind på indlægget, så er det bare folk der har lavet sjov om ting der handler om noget helt andet. Vi kan vel lave sjov de steder hvor det hører hjemme?

Jamen jeg kan sagtens følge dig... Jeg har selv prøvet det med at der ikke rigtigt var brugbare svar, men hvor går grænsen for hvornår man laver sjov og ikke gør?  I det mindste sørger det for at indlægget får topplacering

AV Precision skrev:
Jeg siger det mest fordi OP indtil nu har fået højst ét brugbart svar på sit spørgsmål i den her tråd. Det er der sgu ikke meget sjov i. Nej, jeg har heller ikke selv deltaget med noget særligt konstruktivt, men jeg ved helt ærligt ikke hvad jeg skal svare, udover at hvis man er nærig er der grænser for hvor kræsen man kan have lov at være. De to nævnte projektorer er nogenlunde hvad man kan forvente med de kravs-specifikationer, hvilken man vælger er i mine øjne lidt "plat og krone" - ingen af dem er særligt fantastiske, men det er dét man får hvis man vil have LCD i den prisklasse. OP har fint fat i fordele og ulemper, så mit råd til dig er sådan set at du bare skal se og få taget en beslutning så du kan komme i gang. Personligt ville jeg nok vælge Mitsu'en pga. støjniveauet, det med sort-niveaet flytter ikke så meget, Sanyo'en er heller ikke fantastisk på det punkt alligevel.

Jeg har desværre heller ikke meget at bidrage med, og hvis ikke engang du, Otto, har noget brugbart på hånden, så er vi jo nærmest fortabte

Som altid følger performance og specifikationer den pris man vil give for et givent produkt. Man kan ikke forvente at få en hel masse for "den skal bare være billig!!" kroner. Mange af mine kammerater er også overbeviste om at få kroner kan skaffe dem high-end indenfor elektronik, og de tror jo nærmest ikke på mig når jeg fortæller dem det, for sælgeren sagde jo noget andet...

Jeg selv har kun stiftet bekendtskab med Sanyo (Z2, Z3 og Z5), og det vil jeg kalde positive bekendtskaber. Specielt kvalitetsspringet fra Z3 til Z5 var stort. Med andre ord - Sanyo gør det i min bog godt. Jeg har dog ikke set Z2000, men jeg vil mene at Sanyo til deres priser leverer fornuftige produkter.

Mht. DLP, så ser jeg også regnbuer, og jeg vil tro at i de lavere prisklasser (det må vel være under 25.000 kr.) vil regnbuer stadig være et emne et stykke tid endnu. For mig er regnbuer helt klart værre end manglende sort-niveau e.l.

Og ja - det er et spørgsmål om at komme i gang. Man kan altid vente på den næste forbedring, men jo kun hvis man kan overleve tiden mellem modeller - og hvornår er det godt nok? Bare op i sadlen igen, projektorer er ikke for dem der er nervøse for at tabe penge på det

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Quote Wymax:

Og ja - det er et spørgsmål om at komme i gang. Man kan altid vente på den næste forbedring, men jo kun hvis man kan overleve tiden mellem modeller - og hvornår er det godt nok? Bare op i sadlen igen, projektorer er ikke for dem der er nervøse for at tabe penge på det

HØRT!

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Jørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Tak, Otto. Det er det mest brugbare svar jeg har fået. Det at du ville vælge Mitsubishien falder også meget godt sammen med den konklussion jeg selv var kommet til. Det er måske ikke den mest optimale projektor, men det er desværre hvad jeg har råd til, men uanset hvad er det et kæmpe skridt frem i forhold til min AE700 som desværre stod af.

Jeg er iøvrigt lidt ked af at det åbenbart er ildeset på dette forum at nogle mennesker ikke har råd til at ofre det der skal til for at få High End. Jeg kan da ikke forestille mig at jeg skulle være den eneste, hvis bedre halvdel synes at det er vigtigere at bruge penge på børnene og regninger end på nyt "legetøj" til farmand  

Jørn

Til top Vis Jørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørn

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Jeg har desværre heller ikke meget at bidrage med, og hvis ikke engang du, Otto, har noget brugbart på hånden, så er vi jo nærmest fortabte

(Nu gør jeg for alvor mig selv skyldig i at fylde tråden med OT indhold...  Dog med en vis relevans alligevel):

Problemet hér bider sig selv meget i halen: Årsagen til at der ikke er ret mange der kan levere noget håndfast omkring hvad der er godt og skidt i den prisklasse, er at der stort set ikke er nogen forhandler i landet der demonstrerer projektorer i dén prisklasse, og slet ikke så man kan sammenligne mellem flere modeller. Hvorfor er der så ikke det? Der er simpelthen ikke avance nok til det, hvis man skal konkurrere bare nogenlunde rimeligt med tyske online-priser. Og gør man ikke det, så kan man demonstrere 10 gange for hver gang en kunde rent faktisk køber noget. Been there, done that, bought the T-shirt. Som forhandler finder man ganske enkelt noget andet at fokusere på på et tidspunkt, det løber simpelthen ikke rundt. Det betyder så sjovt nok at kunderne får sværere ved at finde det rigtige produkt at investere i, og derfor er risikoen for at smide penge væk på en forkert investering dét større. Derfor påstår jeg ret bramfrit at den hårde priskonkurrence betyder at folk får mindre for pengene. Der er _rigtigt_ mange der har købt en projektor uden overhovedet at have set en projektor installeret nogenlunde ordentligt først. Nogle bliver positivt overraskede over hvor godt det er når de så får det, andre finder ud af efter relativt kort tid at de fik købt noget der ikke er godt nok.

Der er en enkelt i det sjællandske der såvidt jeg ved burde kunne lave en fornuftig demo af projektorer i det prisleje, men jeg kan ikke rigtigt få mig selv til at lave en henvisning, hvis målet alligevel bare er at finde ud af hvilken projektor man skal bestille i Tyskland.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jørn skrev:

Jeg er iøvrigt lidt ked af at det åbenbart er ildeset på dette forum at nogle mennesker ikke har råd til at ofre det der skal til for at få High End. Jeg kan da ikke forestille mig at jeg skulle være den eneste, hvis bedre halvdel synes at det er vigtigere at bruge penge på børnene og regninger end på nyt "legetøj" til farmand  

Jørn

Du er ikke alene...

Hvornår har du sidst set på en DLP - de kan jo være blevet bedre mht. regnbuer (jeg har ikke set dem så jeg er en dårlig reference) men jeg kan rigtig godt lide en høj kontrast.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jørn skrev:

Jeg tror ikke det er ilde set som sådan, det er bare sådan at de fleste der for alvor interesserer sig for projektorer (og dermed rent faktisk ved noget om det), før eller siden bevæger sig opad i prisklasserne, fordi man finder ud af hvor meget mere der er at hente. Og som beskrevet ovenfor, så bliver det et større og større problem at folk simpelthen ikke har nogen steder at se de forskellige projektorer, derfor er det ikke ret nemt at blive klogere på hvad man egentlig skal vælge i den prisklasse.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Der er _rigtigt_ mange der har købt en projektor uden overhovedet at have set en projektor installeret nogenlunde ordentligt først. Nogle bliver positivt overraskede over hvor godt det er når de så får det, andre finder ud af efter relativt kort tid at de fik købt noget der ikke er godt nok.

Jeg har en kammerat der, efter at have set min projektor (dengang Z2) også ville have en. Men det kunne jo ikke blive billigt nok, så han købte en Panasonic AE100 til 3.500, hvilket jeg ikke syntes var det bedste han kunne gøre - men prisen var det vigtigste. Nu hvor han så har haft den et par år har det vist sig at interessen absolut heller ikke var der til at sætte sig bare det mindste ind i sagerne - når vi så film hos ham skiftede han ikke engang format, dvs. det passede til 4:3 ishockey på Zulu, men ved film fra DVD var personerne lidt lange i hovedet - og han kunne og ville ikke forstå hvad jeg forsøgte at forklare ham. I dag bruger han den ikke mere, nu kører han på et 40" fordi besværet var for stort, og han synes jo nok også at kvaliteten ikke var der, selv om han ikke vil indrømme det.

Nå, det var så den historie. Og hermed ikke draget nogen parallel til denne tråd, men til det at sætte sig ind i sagerne og vide hvad man vil, ikke hvad man tror man vil

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes