| Forfatter |
|
RuneF Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Nu har jeg ikke haft plasma før, og kunne godt tænke mig at vide lidt mere om hvor sarte de egentlig er når det kommer til burn-in. Man vil jo nødig skade det.
Jeg har købt en Pioneer LX5090H.. dejlig skærm i øvrigt.. Specielt med et Vogels motorbeslag 
Jeg søger nogle gode hints til hvad man skal være opmærksom på.. et eksempler kunne være:
Man ser en film typisk på TV1000 hvor de godt kan lide at lave sorte bjælker for oven og neden..
Skader det? Hvor lang tid skal den stå før det skader? Kunne godt tænke mig lidt retningslinier. __________________ Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det skal vidst rimlig meget til før det bliver rigtigt skadet.
Men det er en god ide lige at psse lidt på i starten, bare for at være på den sikre side.
Der ligger nogle gode break-in filer inde på Recordere.dk man kan brænde ud på en dvd, så har man en break-in DVD man bare smider i dvd-maskinen og lader det kører natten over fx.
Break-in dvdén skal kører 100-200 timer ialt.
Læs mere og hent filerne her: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16250& PN=1
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem bekymringerne. Min Panasonic er jeg tit faldet i søvn foran... og vågnet til still billeder, pauseskærm osv. Den bliver også tit brugt til internet og spil. Og jeg har ingen problemer oplevet.
Den har nogen gange været lettere retenteret, men det forsvinder så snart den har vist et lyst billede.
Men som der står i anbefalingen til min, bør man ikke køre med mere end ½ kontrast de første måneder... det rækker nu også fint. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har også for et par uger siden modtaget ovenstående skærm. I forhold til min pio 436 så er der ikke engang antydningen af retention i starten. Det virker langt mindre sårbart. Mit 436 har der i øvrigt aldrig været burn in på, men i starten hang kanallogoerne lidt. Det er ikke noget jeg ville bekymre mig om overhovedet.
Dog har jeg lige opdaget en lysende grøn pixel. Er der nogen der kender pio's holdning til det umiddelbart? Det er svært ikke at stirre på den når den bare sidder dér og lyser grønt hele tiden __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Kinnaps Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej RuneF
Burn-in er ikke noget ukendt fænomén. Det kan godt forekomme. Jeg har set det af og til, på det værksted jeg har arbejdet. Til det som du ønsker at anvende skærmen til, tror jeg nu ikke du skal være bekymret. Den er jo netop bygget til dét formål. Problemet kan opstå med billeder fra en PC, hvor bl.a. vinduesrammer kan blive hængene. Iøvrigt forekom burn-in også på CRT skærme. Dengang DR viste det velkendte prøvebillede, kunne burn-in forekomme de steder, hvor tv'et stod tændt det meste af dagen. Prøvebilledet sad simpelthen fast på skærmen.
|
| Til top |
|
| |
CarstenH Branchemedlem

Expert Frederiksberg (Bøjes Radio)
Bruger siden: 28 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
tag du det bare med ro, Sæt skærmen i film mode, og så kør du der ud af.
Da pioneers skærme rykker rundt på pixelsne. forebygger det stort set det meste burnin, har selv en 8 generation, som bruges til spil og pc osv.
Der har ikke været det eneste spor af det. så :)
Men ellers, er der en lille huskeregel der hedder.
Hvis det har fået lov til at brænde fast i evt. 5 min, så skal det bare væge sig 15 min.
altså 3 gange så meget som det har fået lov til at brænde sig ind i. :)
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også faldet i søvn foran mit, og der kørte der en menu billede i 6 timer. Efter ½ times tv kigning, var det 100 % væk igen __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
RuneF Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2008 Lokalitet: Vestsjælland
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle de gode svar 
Jeg vil sove trygt om natten (dog forhåbentlig uden pauseskærm), trods alt  __________________ Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarstenH skrev:
| Da pioneers skærme rykker rundt på pixelsne. |
|
|
jeg mener selv man skal slå det til på 9G __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Andsbbc Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2008 Lokalitet: Fyn Syd
|
| Sendt: 17 Juli 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det vigtigt at køre break-in før man bruger det? (til fjernsyn og PS3)
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har 5090 og PS3. Jeg har gamet i flere timer uden at røre ved tv'et.
IGEN RETENTION (og derved ingen burn-in)
Har bare brugt det normalt fra starten
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |