Forfatter |
|
Miagi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
Sendt: 15 August 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop købt mig en Sony vw40 projektor, og skal i den forbindelse have trukket et temmelig langt HDMI kabel... 17m har jeg netop målt det til :(
Da HTPC´en kører DVI ud og VW40´eren HDMI, skal jeg i tilgift til det lange kabel også have indskudt en DVI->HDMI converter, og det gør mig en smule nervøs, da ønsket naturligvis er at køre 1080p ved 20m, og alene afstanden er vel allerede at stramme den.
Så nu overvejer jeg mulighederne lidt, og har brug for et godt råd, fra folk med gode/dårlige erfarringer.
Skal jeg gå efter et 20m langt passivt kabel ? (Nogen anbefalinger?)
Skal jeg gå efter en såkaldt booster (findes der gode / dårlige & nogen anbefalinger der ?)
Sidste mulighed som jeg ser det, er optisk, men hvad er skidt/kanel der ? Og er disse optiske kabler ikke meget svære at trække rundt i fodpaneler i en stue ?? - Husker det ihvertfald som værende meget stive kabler, der umuligt vil kunne trækkes rundt i en 90graders bøjning på en kabelbakke, med ca 2,5 cm "luft" at give af.
/Miagi
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 15 August 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg mener der findes kabler med indbygget booster? Jeg ville ikke satse på et passivt kabel i den længde
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
balbrech Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 151
|
Sendt: 15 August 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Miagi Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes kabler med indbygget booster ala "Chord HDMI Silver Plus 1.3", men prisen på 20m er 5,499,- Og det er immervæk også en slat..
Jeg har set boostere fra 400,- og op, der garanterer 1.3 kompabilitet ved 30m... nogen enda uden de skal tilsluttes en ekstern strømkilde... og det undrer mig (kan man trække strøm fra HDMI ?? - Hvad nu når kilden er DVI... virker et boostet HDMI kabel så også!)
Jeg skal være ærlig og indrømme, at jeg ikke helt forstår disse boosteres virkemåde. - Er der "blot" tale om et løft af signalstyrken ? - Hvis signalstyrken hæves markant med en sådan, kan man så ikke reelt blot købe en booster & så et relativt billigt HDMI kabel, da man så ikke behøver bekymre sig nævneværdigt om tab ?
|
Til top |
|
|
balbrech Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDMI er principielt DVI plus lyd......
|
Til top |
|
|
Miagi Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne sad jeg faktisk også og kiggede på igår aftes... CAT5 kabler har jeg faktisk liggende i den længde, så det ville jo være en ekstrem billig løsning.... har dog aldrig været glad for signalkonvertering, men det samme gør sig jo naturligvis gældende med optisk. - Er der nogen der har erfarringer med disse HDMI CAT-5E extendere ??
|
Til top |
|
|
Miagi Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
balbrech skrev:
HDMI er principielt DVI plus lyd......
|
|
|
Enig, men DVI understøtter afair officielt ikke kabelstræk over 5m, mens HDMI understøtter 15m....
Er det forskel på krav til sender eller modtager på HDMI vs DVI, eller er de 5m blot et "levn" fra DVI´s spæde fødsel?
|
Til top |
|
|
balbrech Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et DVi kabel på 25m der understøtter 1080i og på 15m understøtter 1080p
Var også en mulighed og så konvertere derefter? Kræver blot en adaptor.......
|
Til top |
|
|
Miagi Forum Bruger

|
Sendt: 23 August 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løsningen blev en HDMI-CAT5 mediaconverter.
Jeg valgte denne, da fabrikanten garanterede HDMI1.3 op til 45m.:
http://www.avxperten.dk/hdmi-tilbehoer/hdmi-over-cat5/hdmi-o ver-cat5.asp
i begge ender af denne har jeg så købt HDMI 1.3 certificeret kabel (1x1m & 1x2m):
http://tn-hardware.dk/product.asp?product=15193&sub=637
(Normalt benytter jeg mig af Chord, Supra eller AudioQuest, men tænkte, at når det kun er 1 eller 2 meter, og det er 1.3 certificeret... hvorfor så ikke prøve disse )
Jeg valgte 2stk CAT6-STP (skærmet) kabel, da der er langt højere krav til crossover , stikkvalitet mm. end i CAT5:
http://tn-hardware.dk/product.asp?product=15031&sub=899& amp; amp;page=1
Så alt ialt måtte jeg slippe 1184,- for et 18m langt HDMI stræk 
Har netop testet det og alt virker fortrinligt... - kører bluray i 1080p @ 24fps, og heller ikke ved 1080p @ 50 eller 60 fps er der problemer.
Så jeg kan kun anbefale denne mediaconverter til folk der overvejer lange HDMI stræk.
(Til min store overraskelse, måler enhederne iøvrigt kun 80x44x22mm)
/Miagi
|
Til top |
|
|