Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Component kabel - hvor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Da jeg snarligt investerer i en Panasonic PT-AE500 har jeg brug for et component kabel fra min DVD til PJ'eren. Mit spørgsmål er så, hvor finder jeg et godt component kabel! Jeg skal måske lige sige at jeg har brug for 13m kabel for at det skal kunne nå, så i de fleste tilfælde bliver det vel 15m, men som sagt 13m kan gøre det.

Det næste spørgsmål må så naturligt blive, hvor meget har kablet at sige ved billedoverførslen? Jeg har et par gange opgraderet diverse lydkabler i mit system med hørbare forbedringer til følge, men gælder det også ved billedoverførsel? Jeg er villig til at give lidt ekstra hvis det rent faktisk giver noget!

--
Thomas
Til top Vis Thomas_L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas_L

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

www.avconnection.dk har et udmærket udvalg af kabler til overkommelige penge. hos dem vil du kunne samle dig et 13m component kabel til mellem 700 -1000kr. men det kræver at du selv lodder stikkene på...men det er vel heller ikke noget problem?! ellers kan man vist betale sig fra at få avconnection til at lodde dem for sig.

kablet har mindst lige så meget at sige i billede overførsel som i lydoverførsel! jeg vil enda påstå, at jeg har lettere ved at spotte forskellen i billede kabler, end jeg har ved at spotte forskellen i lydkabler! hvis du virkeligt vil have toppen af poppen så har jeg haft rigtigt gode erfaringer med Supra AV3 kablet, det koster 55kr/m plus stik (hvis du selv laver det) hos www.dynabel.no  hvis du vil have det færdigt termineret så er prisen betydeligt højere (ca 1400kr...mener jeg).

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

ThomasL-> Før du går ud og bruger penge på et rigtig godt component kabel til 1400,- bør du overveje om ikke bør udnytte din AE500 DVI indgang. Det er muligt at få DVDafspillere med DVI out til næsten samme pris som et component kabel.

Se dette link http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5575&PN =2

Erfaringerne på avsforum siger at selv de billigste DVD afspillere med DVI out leverer et bedre billede end ultra high-end DVDafspillere over component. 

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene begge to.

Det av3 kabel ser sgu da godt nok hæftigt ud, lækkert :-) Lodningen skulle jeg nok kunne klare.

Thue k > jeg har faktisk også siddet at kigget lidt på den Yamakawa afspiller, men det var dog mest fordi den skulle kunne smide et 720p signal ud, hvilket, hvis jeg ikke tager fejl, burde være den naturlige opløsning på den P500! Jeg har ligeledes haft kig på en Philips 963SA og en Samsung DVD-HD935. Kender i noget til disse to afspillere i forhold til den Yamakawa, er de de ekstra penge værd? Personligt er jeg meget interesseret i DCDi teknologien fra Faroudja som sidder i begge afspiller og som burde give en fantastisk de-interlacing! Så det kunne da helt sikkert være man skulle overveje en DVI afspiller istedet for! Jeg synes dog at se en del problemer med RCE skive på Yamakawa afspillerenr? Samtlige af mine DVD'er er NTSC, pånær en enkelt intil videre, så det er ret vigtigt den nemt kan klare kode 1 titler også med RCE!

Det der mest har afholdt mig fra at kaste mig over DVI er de problemer jeg synes at høre folk har med lange kabeltræk! Standarten er jo ikke lavet til mere end omkring 3m, og 10m ekstra er jo en del. Desuden synes der heller ikke lige være nogen der har så lange DVI kabler, AV-Connection nævner dog at de vil have 15m DVI kabler hjemme snart! Hifiworld har også kun 10m som det længste. Har i nogen som helt erfaringer med hvilke problemer kan komme ud for ved så lange dvi-kabeltræk?

Jeg håber i kan kaste lys over DVI problematikken! :-)

--
Thomas

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Erfaringerne på avsforum siger at selv de billigste DVD afspillere med DVI out leverer et bedre billede end ultra high-end DVDafspillere over component. 

Den holder da vidst ikke helt.....

Jeg tror du læser meget selektivt på det forum!? Har du egne erfaringer?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ingen erfaringer med DVI standarten, men har også hørt at kabel træk over 3-5 meter let giver billed problemer.

Af de nævnte 3 DVD afspillere ville jeg nok vælge Philips afspilleren. det er uden tvivl her du får den bedste CD lyd. Og generelt er indmaden i Philips også bedre/af en højere kvalitet end indmaden i Samsung.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Det er ikke et så stort issue mht. lydkvalitet, da jeg stadig regner med at bruge min Pioneer-DV656 til CD, SACD og DVD-Audio. Så kun indregnet billed-kvalitet er der så nogen væsentlig forskel på Samsung'en og Phillips'en? En kæmpe fordel ved Samsung, i mine øjne er, at den kan scale billedet op til et 720p signal, hvilket jo burde være optimalt i en Panasonic PT-AE500 PJ! Men er der nogen der ved hvorvidt en Samsung kan gøre regions fri og om den  iden tilstand vil kunne afspille RCE DVD'er?

Jeg tror dog jeg anskaffer mig et component kabel af rimelig kvalitet, indtil nogle længere DVI kabel dukker op (13m+)  og folk erfaringer med disse kabler kommer frem!

Men som jeg umiddelbart ser det hvis der er hul igennem et DVI kable er der hul igennem og man får fuld kvalitet, pga. af signalets digital natur(DVI-D), ellers kommer der intet igennem, så det er enten-eller, enten virker det ellers ikke!

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Thue K skrev:

Det er både 'user-reviews' (som man skal tage med en spand salt) og eksempelvis www.projectorcentral.com review af Bravo D1 som har den holdning. Jeg har endnu ikke hørt fra en eneste at det har været en nedgang i kvalitet at skifte deres progressive afspiller ud med en $200 Bravo D1 eller momitsu V880.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Thomas_L skrev:

Thue k > jeg har faktisk også siddet at kigget lidt på den Yamakawa afspiller, men det var dog mest fordi den skulle kunne smide et 720p signal ud, hvilket, hvis jeg ikke tager fejl, burde være den naturlige opløsning på den P500! Jeg har ligeledes haft kig på en Philips 963SA og en Samsung DVD-HD935. Kender i noget til disse to afspillere i forhold til den Yamakawa, er de de ekstra penge værd? Personligt er jeg meget interesseret i DCDi teknologien fra Faroudja som sidder i begge afspiller og som burde give en fantastisk de-interlacing! Så det kunne da helt sikkert være man skulle overveje en DVI afspiller istedet for! Jeg synes dog at se en del problemer med RCE skive på Yamakawa afspillerenr? Samtlige af mine DVD'er er NTSC, pånær en enkelt intil videre, så det er ret vigtigt den nemt kan klare kode 1 titler også med RCE!

Det der mest har afholdt mig fra at kaste mig over DVI er de problemer jeg synes at høre folk har med lange kabeltræk! Standarten er jo ikke lavet til mere end omkring 3m, og 10m ekstra er jo en del. Desuden synes der heller ikke lige være nogen der har så lange DVI kabler, AV-Connection nævner dog at de vil have 15m DVI kabler hjemme snart! Hifiworld har også kun 10m som det længste. Har i nogen som helt erfaringer med hvilke problemer kan komme ud for ved så lange dvi-kabeltræk?

Jeg håber i kan kaste lys over DVI problematikken! :-)

--
Thomas

Jeg ved at eksempelvis Momitsu V880 kan indstilles til at lave 1:1 pixel mapping på den opløsning som man ønsker.

Hvad angår længden af kabel. Ændringen i kvaliteten af det projicerede billede ved DVI frem for Component vil for mit vedkommende være tilstrækkeligt til at flytte min DVD-afspiller 3 meter, således at den kommer indenfor den længde kabel som det er muligt at benytte.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
jdg1 skrev:
Thue K skrev:

Det er både 'user-reviews' (som man skal tage med en spand salt) og eksempelvis www.projectorcentral.com review af Bravo D1 som har den holdning. Jeg har endnu ikke hørt fra en eneste at det har været en nedgang i kvalitet at skifte deres progressive afspiller ud med en $200 Bravo D1 eller momitsu V880.

Så prøv lige at læse trådene omkring A11'eren (5900) eksempelvis.....

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Uden at lave en 4-dobbelt citering  så vil jeg bare sige at jeg har fået samme opfattelse som jdg1, nemlig at selvom man skal huske at have de analytiske briller på så er billig DVI i flere tilfælde bedre end dyr Component.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Madzen skrev:
så vil jeg bare sige at jeg har fået samme opfattelse som jdg1, nemlig at selvom man skal huske at have de analytiske briller på så er billig DVI i flere tilfælde bedre end dyr Component.

Det var vist min holdning, desto mindre at jeg har læst jdg1's indlæg på hovedet.

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Ja, selvfølgelig.. Det er min fejl. Kan godt glippe lidt med hvem der har sagt hvad når man har en quote af en quote af en quote

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

hehe Madzen, der fik du vidst lige læst det hele på hovedet

Nu er "dyr" jo et temmeligt bredt begreb!  er "dyrt" lig med 5.000 kr. 10.000 kr. eller mere?

Det er rigtigt, at DVI som udgangspunkt er bedre end component.  Ingen tvivl om det!  Men der ligger altså også en maskine "bag" den pågældende udgang.

Jeg har selv sammenlignet min A11'er med en Samsung med dvi på en kammerats plasma.  A11 med component var bedre end Samsung med DVI!  Og brugte vi DVI udgangen på A11'eren, blev forskellen rigtig stor!

Denne opfattelse deles ligeledes af mange på f.eks. avsforum; læs blot om f.eks. A11'eren vs.  Bravo D1.  Der er altså en grund til at de "dyrere" afspillere koster mere end de "billige",  det er ikke kun "marketings-gøjl" det hele

Men i stedet for at læse stolpe op og stolpe ned på diverse fora, så dan dit eget indtryk!  Gå ud og lån diverse afspillere med hjem og sammelign!

Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Generelt er der meget "voodo" snak om kabler, også inden for billedeområdet..

Prøv at tjecke:

http://www.hjemmebiograf.biz/hjemmebiograf.biz/default.html

De har noget fint kabel de bruger til proff. installationer med kabeltræk på over 50 m. Det skulle virke fint til hjemmebrug og ikke koste en formue! Og så er der tale om et enkelt kabel med 3 ledere fremfor 3 separate ledere, så det er lidt lettere at trække i bakker osv.

Jeg mener jeg fik tilbudt 10 m kabel + 6 stik til 350 kr. (hvis man selv kan med en lodekolbe) ellers var det lidt dyrere.

Morten

Til top Vis Moebius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moebius

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

deles ligeledes af mange på f.eks. avsforum; læs blot om f.eks. A11'eren vs.  Bravo D1.  Der er altså en grund til at de "dyrere" afspillere koster mere end de "billige",  det er ikke kun "marketings-gøjl" det hele

Så lærte jeg noget nyt omkring Bravo D1's performance mod A11, takker.

Men i stedet for at læse stolpe op og stolpe ned på diverse fora, så dan dit eget indtryk!  Gå ud og lån diverse afspillere med hjem og sammelign!

ENIG!

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Da jeg alligevel skal købe både projektor plus et Quality Screen lærred hos Best Seat tager jeg et component kabel med nu jeg er igang! Jeg kan se på det hele at spørgsmålet vedr. DVI og component kræver lidt ekstra research, så jeg kan vist rint starte med den Pioneer jeg har i forfejen :-)

Forresten kan jeg oplyse at QS lige har indført en ny lærred bredde (i deres 16:9 serie) på 220cm for at udfylde tomrummet mellem 200- og 240 cm.

Lige for træde lidt ved siden af, så læste jeg ved et tilfælde at den amerikanske udgave af Pioneer DV-656 er en progressiv afspiller, til gengæld har den ikke SACD! Ved nærmere eftersyn af min egen afspiller kan jeg også se at der er et felt der hedder PRGSVE i display'et! Spørgsmålet er så, om den progressive bare er disablet i den europæiske udgave og kan enables ved f.eks. et firmware hack eller lignende? Eller om europæiske udgave hel har fået fjernet denne del!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes