| Sendt: 16 Februar 2004 kl. 02:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
På lyd og billed messen i den forgange weekend i Århus (god oplevelse forresten), havde jeg en diskussion med en sælger angående 16:9 formater, som fik mig til at sende følgende mail med spørgsmål til DR TV.
Jeg tænkte folk herinde også kunne være interesseret i dette, og måske kan nogle af jer komme med en forklaring, så vi alle bliver klogere! 
Min mail til DR:
Først vil jeg starte med at takke jer for at være den mest seriøse danske kanal mht udsendelser i 16:9 format. Og så til mine spørgsmål, som er opstået pga denne hændelse (jeg undskylder længden):
Jeg havde for nylig en diskussion med en tv-sælger der demonstrerede et dyrt 16:9 fjernsyn. Han sagde at det kunne modtage et format der hed "Pal Plus", hvilket betød ægte 16:9 billede, og at bla DR sendte i formatet. Jeg spurgte om det var digital tv han snakkede om, men han holdte på at det var ægte 16:9 ved et analogt signal. Han viste mig så en DR udsendelse i 16:9, der fyldte hele skærmen. Jeg sagde til ham at mit 16:9 TV derhjemme også skiftede over til fuld skærm ved DR1 tv-udsendelser i 16:9 som fx Krøniken, men at jeg da var overbevist om at det var et signal "ala" PDC der fortalte mit TV at det skulle slå over på zoom, og at man derved kun udnyttede billedopløsningen mellem de sorte bjælker foroven og forneden i billedet, i modsætning til ægte 16:9, som man fx finder på DVD.
For at få opklaret dette er mine spørgsmål derfor:
Kender i til noget der hedder "Pal Plus", og i så fald, hvordan fungerer det, og sender DR-TV i dette format?
Hvis ikke, hvorfor skifter mit TV så over i Zoom når der er en udsendelse i 16:9 på DR1 (som den eneste kanal)?
På forhånd tak,
|