Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 10:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

hej jeg mangler en  Projektor men ved ikke hvad jeg skal gå efter .. jeg vil dog kun give 5000kr for sådan en .. nogen forslag

tak

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Du må nok give lidt mere information..:

1) Skal du bruge den til film eller præsentationer / privat eller erhverv..?

2) Kan rummet du skal bruge den i mørklægges..?

3) Hvor stort billede vil du gerne op i? (husk at der også skal lærred til sådan en...)

4) Hvilket udstyr skal sættes til den? (DVD, blu-ray, wii, PC/Powerpoint osv...)

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Toshiba XD-E500.. jo rummet kan blive helt mørkt.. hvor stort .. 50- 60" vil jeg tro .. hvis billedet ellers er go.. eller må det bare være mindre .. jeg vil bruge den til film .. og en smule tv..  lærred betyder det så meget .. tænkte bare på at kaste det op på en hvid væg... eller male en mdf plade hvid

kan dette bruges

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5919&n=10

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
Toshiba XD-E500.. jo rummet kan blive helt mørkt.. hvor stort .. 50- 60" vil jeg tro .. hvis billedet ellers er go.. eller må det bare være mindre .. jeg vil bruge den til film .. og en smule tv..  lærred betyder det så meget .. tænkte bare på at kaste det op på en hvid væg... eller male en mdf plade hvid

kan dette bruges

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5919&n=10
Joo, det kan det da godt - men det er da lidt småt, hvis du spørger mig..? Så ville jeg nok foretrække den hvide væg og have et billede op omkring 80-90" i stedet. Hvis ikke billedet er væsentligt større end en fladskærm er det næsten ikke besværet værd, men det er bare min mening...

Nåh - med hensyn til projektoren, så skal du kigge efter en hjemmebioprojektor, dvs. den skal være i 16:9 format, og den skal være så lydsvag som muligt. Du kan for så vidt godt bruge en dataprojektor, som oftest er dem der sælges billigt i supermarkeder m.m., men de er ikke specielt  velegnede til film - formatet er 4:3, dvs. du kommer til at bruge for meget af opløsningen på sorte bjælker, og så støjer de som regel væsentligt mere end hjemmebioprojektorer, fordi man har prioriteret lysstyrke over kontrast, og derfor bliver de noget varmere og kræver mere køling.

Til 5000 kr får du ikke FullHD og næppe heller en ny 720p (1280x720) projektor, men i køb/salg/bytte sektionen er der en del gode brugte til salg, f.eks. Panasonic AX100 eller AX200.

Du kan evt. slå specifikationer på stort set alle projektormodeller op på http://www.projectorcentral.com hvor der også er en del artikler som er gode at få forstand af..!

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

tak for dit råd

den jeg ahr kigget på er denne her 

Optoma HD65
Se stort billede

Produktinformation : Optoma HD65 Projektor

Mere produktinformation

Prisinterval:

Brugeranmeldelse:

Ekspertanmeldelse:

Produktinformation 

Produkt
Produktnavn Optoma HD65  
Priser
Forhandlere 7  
Pris 4999 kr
Vis alle priser

Anmeldelser
Ekspert anmeldelse Ekspertanmeldelse : 4,8 / 5
6 Ekspertanmeldelser

Skriv anmeldelse Anmeld  
Billed
Full HD (1920x1080) No  
HDTV ready Ja Indikerer om projektoren understøtter HDTV input, 1080i eller 720p
Type DLP Dette viser hvilken type projektor der er tale om. Der findes flere forskellige typer med forskellige billede kvaliteter. TFT, DLP og CRT er de mest almindelige typer.
Understøttede billedformater 576i/p, 720i/p, 1080i/p  
Billede opløsning
Max. opløsning HDTV (1920x1080)  
Understøttende formater 5:4  
Format 16:9 Det mest almindelige format er 4:3. Ældre Tv og computer formater er 4:3, hvilket betyder at bredden er 4/3 større end højden. Andre formater er 5:4 og 16:9.
Displaystørrelse 0.62 inch  
Minimum billedstørrelse 26 inch Billedstørrelsen er målt diagonalt henover billedet.
Maksimum billedestørrelse 348 inch Billedstørrelsen er målt diagonalt henover billedet.
Minimum projektionsdistance 1.2 meters Dette er det tætteste skærmen kan være fra projektoren, for at den kan fokusere.
Maximum projektionsdistance 10 meters Dette er den længste distance fra skærmen, hvor projektoren kan fokusere.
Ægte widescreensunderstøttelse Ja angiver om projektorens panel understøtter ægte widescreenformat 16:9 hvilket er ønskeligt for hjemmebio/TV-brug.
Standard opløsning 1280x720 HDTV Alle projektorer har en naturlig opløsning. Dette er standard men nogle projektorer understøtter også andre opløsninger. Man får det bedste resultat med standard opløsningen.
Lysstyrke 1600 ANSI Lumen Viser lysstyrken målt i ANSI Lumen hvilket er en standard. Men der findes mange andre elementer der påvirker lysstyrken. Eksempelvis påvirkes resultatet af hvilken type objektiv der benyttes(TFT LCD, Polysilicon LCD), type teknik (LCD, DLP, CRT) og opløsning.
Kontrast 4000 :1 Kontrast er forholdet mellem maksimum lysintensitet output og maksimum mørkest output.
Firewire
Fokustype Manuel  
Relateret
Lampens holdbarhed 2000 Timer  
Lydniveau 29 db  
Strømforbrug 265 Watts  
Lampeeffekt 180 Watts  
Producent garanti (Ekskl. lampe) 1 År  
Størrelse
Bredde 259 mm Indikerer projektorens bredde målt i milimeter.
Højde 73 mm Indikerer projektorens højde målt i milimeter.
Mål (BxHxD) 188 mm  
Vægt 1.8 kg Angiver projektorens vægt målt i kilogram.
Tilslutninger
VGA (d-sub) indgang 1  
HDMI Indgange 1  
S-video indgang 1  
Komponent (3xRCA) indgang 1  
PC mus kommunikation USB  
Composite (gul RCA) indgang 1  
Zoom
Zoomtype Manuel  
Optisk zoom 1.1 X Med en høj optisk zoom kan distancen fra skærmen variere, men man får stadig den samme billedstørrelse.
Vertikal keystone korrektion 40 degrees Dette er maksimum tilting som projektoren kan kompensere for til at gøre billedet rektangulært.
Producent hjemmeside & Produkt PDF
PDF-specifikation English  
Producent hjemmeside English  

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg villa afgjort også gå efter noget større skærm. Har selv 102" lærred, og er rimelig tilfreds med det. Hvis hd ikke er det store issue for dig, kan jeg anbefale dig at kigge efter en infocus4805, som ofte kan erhverves i den pris klasse du leder i, og tit inkl. et lærred. Husk dog DLP projektorer har en pære som skal skiftes, når den er slidt. Ksiftede selv min for et års tid siden, og dimsen kostede omkring 2600.-

musashi

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Nu skal du passe på med ikke at købe et lærred der er for stort. Ikke bare af hensyn til om projektoren er i stand til at levere et billede i den størrelse, fra den afstand du skal have den hængende i. Især Optoma HD65 vil måske være svær at installere da den ikke har meget zoom. Ved et 100" lærred skal afstanden mellem linse og lærred være 3,42 meter - 3,76 meter.

Det er ikke den eneste grund til at overveje størrelsen af dit lærred. Bliver det for stort, og sidder du for tæt på bliver du hurtigt træt af at billedet bliver for grovkornet; du kan se de enkelte pixels. Typisk ved projektorer der ikke er Full HD anbefales det at din sidde afstand fra lærredet bliver mellem 1,5 - 1,8 gange lærredets bredde. Ved et 100" lærred skal du derfor sidde 331 cm. - 398 cm. væk.

Selv om det er fristende at købe så stort lærred som man har plads til er det ikke altid en god idé. Bliver det for stort, risikerer du at få hovedpine, da du skal bevæge øjnene alt for meget i løbet af en film. Det skulle gerne være en fornøjelse at se film, men hvis man får hovedpine af det, ville jeg fortryde mit køb inderligt.

musashi skrev:
Husk dog DLP projektorer har en pære som skal skiftes, når den er slidt. Ksiftede selv min for et års tid siden, og dimsen kostede omkring 2600.-

Det har alle andre projektorer også...

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

skal jeg heller vælge en store flad skærm flad. da jeg ikke ønsker større skærm end 60"  ?????????????

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
skal jeg heller vælge en store flad skærm flad. da jeg ikke ønsker større skærm end 60"  ?????????????

Kan du få en 60" fladskærm for 5000 kr. + hvad et lærred koster, så vil jeg sige at du skal købe det i stedet for.

Så slipper du også for, at du kun vil få noget ud af at bruge den typiske projektor hvis du har mørklagt rummet. Du slipper for at mørklægge dit rum med en fladskærm.

Men hvis du alligevel planlægger at opgradere til et større lærred en gang i fremtiden, så skal du ud og købe både lærred og projektor til den tid. 

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes