Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projector (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luc_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

jeg overvejer om jeg skal ofre penge på at opgradere min BarCo Data 801s CRT projector eller købe ny..

Jeg har fundet en Video processor/scandoubler   iSCAN ULTRA, som lyder ret sej..

Jeg har selv set den på en BarCo Data 800 og det så ret godt ud selvom projectoren ikke var indstillet "rigtig", syntes dog den havde lidt probs med at vise Sort !   måske er det bare et Just. spørgsmål...

Nogen der har erfaringer med den ??

Mit alternativ er at købe en ny DLP Projector ( max 35k)

jeg har kig på 2 modeller.

Infocus 5700  og Nec HT1000

Jeg har set Infocus 5700 på KT messen i Odense, og var meget imponeret, men de havde "snydt" lidt ved at vise TV klip optaget i meget høj opløsning.. men det så godt ud.

Nec HT1000 har jeg kun læst om...

hvis der er nogle der har erfaringer med dem vil jeg gerne høre lidt om dem..

MVH

Peter

Til top Vis Luc_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luc_DK

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej Peter,

For det første, hvorfor overvejer du at "opgradere" din Barco Data 801'er til en 800'er?? Det lyder som et skridt tilbage hvis jeg ikke tager meget fejl. Hvis den ikke viser helt sort er den højst tænkeligt ikke indstillet rigtigt.

Ang. DLP vs. CRT får du klart meget bedre kvalitet billede for pengene hvis du køber CRT. DLP'ere er små, rimeligt lysstærke og relativt nemme at sætte op men så stopper fordelene også. Du skal også tænke på at levetiden på CRT rør er ca. 10 gange længere end en DLP/LCD pære så det betyder også noget for det endelige regnestykke. De fleste nyere CRT'ere kan køre ægte HDTV opløsning og ikke i 1024x576 som f.eks. Infocus 5700'eren. (1/4 af den reelle opløsning) så du vil helt sikkeret få lyst til at opgradere efter rimeligt kort tid.

Jeg har selv lige købt to Marquee 8500 Ultra CRT projectors og må sige at Infocus 5700 overhoved ikke kommer i nærheden af den. Jeg havde også set lidt på Infocus maskinen og testede begge maskiner grundig inden jeg valgte Marqueen og det vil jeg ikke fortryde. Ikke fordi DLP'eren var grim men der er bare for langt imennem dem til at der var noget at tænke over. DLP skal nok blive godt i løbet af en 3-4 år med de er stadig langt fra CRT'er. Ægte HD er FANTASTISK og jeg ved jeg har en maskine jeg ikke får lyst til at opgradere lige med det samme.

Hvis du skal ud og lede efter CRT så kig efter en maskine med elektromagnetisk focus! Barco 808 Graphics (ikke Data) er nok minimum for dig hvis du vil have en maksine du kan fø glæde af i mange år. Jeg har som sagt lige købt to Marquee 8500 Ultra, og sælger den ene hvis det måske var noget .. den er en del bedre end 808'eren og kan opgraderes til 9" hvis du senere ønsker det. En fantastisk maskine. Smid mig en privat besked hvis du er intresseret.

Håber du kan bruge mit råd til noget.

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Luc_DK skrev:

Hej Alle

jeg overvejer om jeg skal ofre penge på at opgradere min BarCo Data 801s CRT projector eller købe ny..

Jeg har fundet en Video processor/scandoubler   iSCAN ULTRA, som lyder ret sej..

Jeg har selv set den på en BarCo Data 800 og det så ret godt ud selvom projectoren ikke var indstillet "rigtig", syntes dog den havde lidt probs med at vise Sort !   måske er det bare et Just. spørgsmål...

Nogen der har erfaringer med den ??

Mit alternativ er at købe en ny DLP Projector ( max 35k)

jeg har kig på 2 modeller.

Infocus 5700 og Nec HT1000

Jeg har set Infocus 5700 på KT messen i Odense, og var meget imponeret, men de havde "snydt" lidt ved at vise TV klip optaget i meget høj opløsning.. men det så godt ud.

Nec HT1000 har jeg kun læst om...

hvis der er nogle der har erfaringer med dem vil jeg gerne høre lidt om dem..

MVH

Peter

At skifte til DLP/LCD uanset pris ville være en stor NED-gradering!

Du bør gør efter noget med elektromagnetisk fokus enten 8" eller 9" rør.

Jeg vil nu ikke sige, at Marquee 8500 Ultra er "meget bedre" end 808 fra Barco

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:

At skifte til DLP/LCD uanset pris ville være en stor NED-gradering!

Du bør gør efter noget med elektromagnetisk fokus enten 8" eller 9" rør.

Jeg vil nu ikke sige, at Marquee 8500 Ultra er "meget bedre" end 808 fra Barco

Med "en del bedre" mener jeg, en del og ikke "meget"

Men her er et par points hvor Marqueen er bedre end 808'eren:

Marquee'en har mere stabil konvergens end 808'eren. Den har også en MEGET renere videovej, som bevirker at billedet er skarpere og har bedre farve.
Marquee'en har 6 pole magneter imod Barco 808's 4, hvilket bevirker en bedre kontrol og en tættere elektrostråle.

Marquee 8500 Ultra startede produktion i 1999 (og stadig i produktion), Barco 808 i 1995.

808'eren er er dejlig maskine (jeg har selv haft en) men Marquee'en er bare det bedre.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke er tilfreds med din iscan, kan du bare sige til, for så er jeg måske intereseret.

Luc_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej Moviedude

Jeg har ikke i tankerne at købe en BarCo 800 istedet for min 801s..når jeg skriver opgradere min BarCo tænker jeg på at købe en Processor/scandoubler og koble på den ( en iScan Ultra).

BarCo Data 800 og 801s er næsten ens..

valgtet står imellem scandoubler til min BarCo eller en ny DLP Prokector.

jeg er skam glad for min CRT BarCo 801s men den er jo ikke ny mere og scan linier er begyndt at iritere mig...  og da jeg for nogen tid siden så Infocus 5700 DLP på kt messen var jeg solgt....  jeg har aldrig set noget lign før, det stod 200 % skarp osv...  men det var noget TV show de viste som var optaget i høj opløsning..

så jeg er lidt i tvivl.....  om det fx er for tidlig at købe en DLP.

MVH

Peter

Til top Vis Luc_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luc_DK

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du skal prøve den dobler, for så er scanlinierne væk, de iriterer også mig, men jeg er sku lidt nærig og synes at 9 kg er lidt for meget.

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Luc_DK:

Hvis du synes  Infocus 5700'en stod flot har du ikke set en CRT med elektromagnetisk focus indstillet korrekt med en HTPC det er 100% sikkert.
Elektromagnetisk focus betyder ALT for skarpheden.

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Hej Luc_DK,

Selvom jeg ikke har den store erfaring med projektorer, synes jeg nu at min SP5700 er en virkelig dejlig maskine. Som dine egne erfaringer fra KT-messen, kunne det tyde på, er det måske ikke maskinen, der sætter grænserne for billedkvaliteten. Denne påstand er jeg blevet bekræftet i fra flere kilder.

Jeg kan bestemt godt leve med den lavere opløsning, og gengivelse af DVD er i mine øjne fremragende til prisen. Yderligere i forbindelse med HTPC, hvor signalet kommer fra et Radeon 9800 og i projektorens native 1024x576, er det en virkelig en stor fornøjelse at se film! Jeg savner i hvert fald ikke noget..

Nogle synes, at den har et lidt svagt sort niveau, men det er jo nok lidt en smagssag. Regnbueeffekter? Jeg hører til de heldige, der ikke lægger mærke til det. Desuden er den relativ støjsvag.

Jeg vil på ingen måde modsige Webmonkey eller Moviedudes anbefalinger af CRT projektorer, men jeg har aldrig nogensinde overvejet at købe såden en fætter; alene størrelsen kan med lethed afholde mig fra sådan et køb..

Det var blot min beskedne mening.

Mvh danish

Til top Vis danish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har testet en NEC HT1000 for DC-TRONIC, og den er så overlegen god, den kan køre både ægte 16/9 og ægte 4/3, ja du læste rigtig, enda uden extra strølys, da den har en funktion til at modvirke dette, og så kan den levere en sort på det rigtige lærred man skulle tro var umulig for en DLP projektor, den har ingen regnbuer og ingen synlige pixel selv ved et 100" billede, du kan enda gå helt hen til lærredt, der er ingen. Den kan stilles til næsten enhvert lys man måtte have i stuen, plus en ufattelig masse andet, tro mig den er en blockbuster. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

isman skrev:
Hej. Jeg har testet en NEC HT1000 for DC-TRONIC, og den er så overlegen god, den kan køre både ægte 16/9 og ægte 4/3, ja du læste rigtig, enda uden extra strølys, da den har en funktion til at modvirke dette, og så kan den levere en sort på det rigtige lærred man skulle tro var umulig for en DLP projektor, den har ingen regnbuer og ingen synlige pixel selv ved et 100" billede, du kan enda gå helt hen til lærredt, der er ingen. Den kan stilles til næsten enhvert lys man måtte have i stuen, plus en ufattelig masse andet, tro mig den er en blockbuster. Mvh Ib

Jeg har ingen grund til at betvivle HT1000's fremragende egenskaber, men så vidt jeg kan se, er der ikke tale om en ægte 16:9. Dens native opløsning er på 1024x768, og er således en ægte 4:3. Men den er sikkert alligevel fremragende til 16:9 materiale.  

Forskellene mellem SP5700 og HT1000 belyses udmærket i denne artikel:

http://www.projectorcentral.com/infocus_screenplay_5700.htm

Til top Vis danish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej Danish,

Ikke for at lyde dumsmart men har du nogensinde set en CRT'er (med elektromagnetisk focus) sat perfekt op så du har noget at sammenligne med?

danish skrev:

Som dine egne erfaringer fra KT-messen, kunne det tyde på, er det måske ikke maskinen, der sætter grænserne for billedkvaliteten. Denne påstand er jeg blevet bekræftet i fra flere kilder.

Øhhh, hvis det ikke er projectoren der sætter grænsen for billedkvaliteten hvad er det så???

meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hej Luc DK

Jeg har selv lige købt NEC HT1000 og det er en rigtig god maskine. Jeg gik også og funderede over om det skulle være sp5700 eller ht1000 grunden til at jeg valgte ht1000 var på grund af at den havde en noget støre contrast forhold end sp5700 men også på grund af at man kan koble en Anamorphic lens på så den bliver til en ægte 16/9 projektor så man får 33% støre opløsning og ca. 20% mere lume

Til top Vis meyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meyer

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en AmPro 3600(CRT) til salg, billigere end 35k
Du kan læse dens specs. her:
AmPro 3600(EV-3600)

Denne er også med "elektromagnetisk focus"

Så hvis du er nysgerrig, så bare sig til (he he! moviedude, du har fået konkurrence )
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

du kan også kikke forbi: www.vision.esenet.dk

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
Jeg har også en AmPro 3600(CRT) til salg, billigere end 35k
Du kan læse dens specs. her:
AmPro 3600(EV-3600)

Denne er også med "elektromagnetisk focus"

Så hvis du er nysgerrig, så bare sig til (he he! moviedude, du har fået konkurrence )

Mr. DJ det er alle tiders. Nu er jeg ikke her for at sælge men rådgive andre der er på vej ud på et DLP/LCD skråplan. Så jeg håber at du får solgt din til en fætter der ellers ville have brugt sine penge på en dårlig DLP'er.

Men når det så er sagt...
AmPro gik konkurs i 1998, så du kan glemme alt om nye reservedel til den. Der er ikke så heldigt når AmPro's projectors også var berygtede for at bryde sammen.

Ellers er det en fin projector hvis den ikke har misfavning på fosphorfladen, ikke har kørt alt for mange timer og ellers er i god stand. Helt og lykke med salget!

Lidt generelt om CRT'ere her http://www.monroe.net/~alyle/PalmeCRt.pdf

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

glemte lige at nævne, at AMPRO ikke er kendt for driftsikkerhed.....

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

moviedude skrev:

AmPro gik konkurs i 1998, så du kan glemme alt om nye reservedel til den. Der er ikke så heldigt når AmPro's projectors også var berygtede for at bryde sammen.

Webmonkey skrev:
glemte lige at nævne, at AMPRO ikke er kendt for driftsikkerhed.....

Av av, nåde nåde!!

Ej! Hvis jeg lige skal kommentere dette hurtigt.

AmPro er overtaget af EliteVideo, se her: AmPro
Som der står, sælger de stadig disse projektorer. De yder både garanti og service på disse. Og reserve dele skulle ikke være et problem.

Jeg har dog ikke selv hørt noget om at AmPro's projektorer skulle være specielt mindre holdbare end andre projektorer. Men faktum er at de stadig forhandles og serviceres. Og hvilken som helst (seriøs)projektor forhandler af CRT'ere, burde således kunne tage sig af en evt. reparations sag.

Min fejler dog ikke noget og har stadig lang vej op til de 10.000 timer på rørene

Jeg ville egentlig ikke af med den til at begynde med, men nu hvor jeg står til at snart at skulle flytte, har jeg mindre nytte af den. Så nu skal den sælges så hurtigt som muligt
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes