Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 18:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LED-LCD betragtningsvinkel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 April 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hej Folks,

Har fået ny stue og skal bruge et tv som har en stor betragtningsvinkel.

Indtil nu har jeg en Samsung LCD serie6 32 tommer. Det fungerer jo eminent sålænge man sidder indenfor en vinkel af 40 grader, men hvis man kommer væsentligt over dette ændres farvegengivelsen til noget som jeg ikke er tilfreds med.

Indtil nu har mit eneste "fix" været et af de nye LED-LCD TV. Disse har en væsentlig bedre betragtningsvinkel.

Men er der nogen som har en ide om hvornår vi får OLED og andre reele nye teknologier?

mvh M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Med andre ord, Hvilket TV har den bedste betragtningsvinkel???

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 April 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Go old school, det er vidst stadig den eneste sikre vej. Jeg tror ikke du vinder alverden ved at jagte et nyt LED tv, det eneste der reelt er nyt er en ny bagrundsbelysning der lige umiddelbart må medføre mindst lige så mange ulemper som de eliminerer (gammastyring, farvekontrol, punktbelysning på mørk baggrund osv)

Hvis du ikke lige syntes billedrør er det mest charmerende, så kan du glæde dig over at de nye LED'er garanteret medfører et prisfald på de bedre plasma/LCD skærme. Skal det ikke være old school kommer du nok bedst afsted med plasma i forhold til betragtningsvinkel.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

OK,

Old scool går jeg ikke igen, det sidste jeg havde var Sony's topmodel, det bliver slået så gevaldigt i måsen af mit flade nu...

Men måske et highend plasma.

mvh M

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 April 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Gå efter plasma. Har selv Panasonic og betragtsvinklen er super. Jeg kan komme ud omkring godt 70 grader til hver side før glasset begynder at reflektere lys så det rigtig ses. Men billedet kan ses næsten op til 90 grader til hver side. At så billedkvaliteten er super er jo heller ikke helt ringe. Specielt Pioneer og Panasonic laver super plasma skærme.

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Kan kun give medhold på Pioneer's plasma, de har super farve gengivelse. Gamle fordomme som lav levetid, burn in og høj strømforbrug er ikke noget man skal hænge sig i ved nyere plasma skærme.

Dali Grand
Se det her

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 22 April 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
Kan kun give medhold på Pioneer's plasma, de har super farve gengivelse.

man skal bare til at være lidt hurtigt ude - de bliver nok ikke ved med at producere dem ret meget længere. Det er iøvrigt også et problem hvis man gerne vil have mindre end 50". Meen, en 428 kan efterhånden ikke koste alverden på brugtmarkedet

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Kan man virkelig bruge fjernsyn under 50"??

Plasma ville jeg ikke turde finde brugt, der er for mange ting der kan gå galt. Stopper Pioneer med deres plasma?

Dali Grand
Se det her

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 22 April 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Kan man virkelig bruge fjernsyn under 50"??

Plasma ville jeg ikke turde finde brugt, der er for mange ting der kan gå galt. Stopper Pioneer med deres plasma?

har du set tv3 puls? Der er kan kun et tv under 20" bruges pga. kvaliteten

det er vel ikke anerledes end med så mange andre ting. Det er naturligvis utroligt vigtigt at se det først, f.eks. mht. burn in. På den anden side, så har de tidligere modeller været så tilstrækkeligt dyre at de fleste nok ikke er ret billige. Mener jeg gav omkring 35000 for min pio 436 dengang. Det kan man vel få 60" for nu?

Men ja, den nuværende serie er de sidste tv fra pio

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Ja, 20" med 7-8 meters afstand - så skulle man være godt rustet til Viasat kanalerne. Sammen med tv2 film tager Viasat vidst toppen for hvor meget man kan komprimere et signal og stadig være i stand til overhovedet at se hvad der foregår.

Det jeg ville frygte mest ved brugt plasma er fragten/håndteringen - de skal håndteres noget mere forsigtigt end LCD.

Dali Grand
Se det her

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 April 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Hej Folks,

Indtil nu har jeg en Samsung LCD serie6 32 tommer. Det fungerer jo eminent sålænge man sidder indenfor en vinkel af 40 grader, men hvis man kommer væsentligt over dette ændres farvegengivelsen til noget som jeg ikke er tilfreds med.

Indtil nu har mit eneste "fix" været et af de nye LED-LCD TV. Disse har en væsentlig bedre betragtningsvinkel.

Men er der nogen som har en ide om hvornår vi får OLED og andre reele nye teknologier?

OLED i brugbar størrelse og til rimelig pris er formentligt 5 år væk - jeg gider ikke engang nævne "the F-word"...

Medmindre du har et meget specifikt behov der siger noget andet, så gør som flertallet anbefaler her: Kig efter plasma. Der kan du få glimrende billedkvalitet med i praksis perfekt synsvinkel, i fuld HD til ganske rimelige penge - 42" Panasonic G10 er i alt væsentligt fuldt ud lige så godt som de dyreste LCD'er du kan finde.

Bemærk dog at der er stor forskel på forskellige LCD-tv's synsvinkel i praksis. LED backlight ændrer principielt ikke på synsvinklen, hvis din oplevelse er at deres synsvinkel generelt er bedre, kan det skyldes at LED oftest parres med de bedste paneler - jeg er enig i at Samsung's 6-serie ikke er godt på bl.a. synsvinkel. Til sammenligning har Panasonic's 768P LCD-tv faktisk en RIGTIGT god synsvinkel af et LCD-tv at være, men ingen interesserer sig særligt meget for det fordi det ikke er full-HD.

En detalje omkring synsvinkel: Dét der oftest sker når man går ud i skæve synsvinkler på LCD-tv, er at farvemætningen falder og sort-niveauet bliver ringere - lysstyrken er som regel fin nok i skæve vinkler. Dette faktum skal du så lægge sammen med et andet faktum: Det er værre at have for lidt farve og kontrast, end at have for meget. Derfor kan du i en vis grad kompensere for dårlig synsvinkel ved at pumpe kontrast og farve, sådan at du har alt for meget farve lige på, og ok farvemætning fra en skæv vinkel, i stedet for at have gode farver lige på, men svage farver fra skæve vinkler. Det skal du lige huske når du står i butikken og kigger på de pumpede butiks-indstillinger og vurderer at der er fin farvegengivelse fra skæve vinkler - når du kommer hjem og justerer billedet så det fungerer fornuftigt lige på, så falder farvemætningen fra skæve vinkler en del. Populært sagt, så kan du vælge mellem at have et halvdårligt billede fra alle vinkler, eller at have et godt billede lige på men et dårligt billede fra skæve vinkler. Du kan ikke få et godt billede fra alle vinkler på et LCD-tv p.t.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 April 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Mercury skrev:

Hej Folks,

OLED i brugbar størrelse og til rimelig pris er formentligt 5 år væk - jeg gider ikke engang nævne "the F-word"...

Jeg hopper lige ind her. Otto hvad er din betragtning om OLED? Er det noget der kan blive godt? Har du set det?

Sorry for lidt off topic.

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 25 April 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

måske er der håb,læste et sted at Honda overvejer

at putte penge i Pioneer-------

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 April 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:

måske er der håb,læste et sted at Honda overvejer

at putte penge i Pioneer-------

Tror kun det er relevant for "car fi" delen.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2114&zoneid=1

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 25 April 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

øv,så læste jeg det ikke ordentligt......
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 April 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Jeg hopper lige ind her. Otto hvad er din betragtning om OLED? Er det noget der kan blive godt? Har du set det?

Det er en teknologi med et enormt potentiale, og det kan blive RØVgodt hvis det bliver lavet ordentligt. Men ingen af de prototyper jeg har set, inkl. den 11-tommer Sony har på markedet, har jeg set et godt billede på. Man har fokuseret på at fyre så kraftige og dybe farver afsted som muligt. Den største begrænsning bliver afgjort om man udvikler teknologien i den rigtige retning, og ellers selve grundkonstruktionen i de tv der benytter teknologien. Panelet kan være nok så godt, hvis man ikke prøver at ramme en korrekt farvegengivelse så får man et elendigt billede alligevel. Men som teknologi er det afgjort et kæmpe skridt fremad - såfremt problemet med forskellig ældningstid på hver farve kan løses, ellers bliver der en opgave med løbende kalibrering, hvis det skal fungere optimalt. Alene dét at man vil kunne opnå en rigtigt god kontrast uden nogen former for "snyd" (dynamisk backlight eller dynamisk tilførsel af strøm, som jeg har en fornemmelse af at Panasonic har kastet sig ud i på deres plasmaer), giver MULIGHED for at lave nogle rigtigt gode tv. Det er dét der har gjort Pioneer tv'ene så gode, ikke at sort er så sort, men at den gode sort er opnået som en reel gengivelse uden "snyd", så signalbehandlingen kan laves simplere og mere korrekt. Det vil man også kunne med OLED, og jeg er rimelig fortrøstningsfuld om at der givetvis vil være nogle producenter der udnytter teknikken ordentligt. Men man skal IKKE forvente at alt der står OLED på per automatik vil være bedre end alle plasma- og LCD-tv.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Billedegenskaber, såsom gengivelse af sort, betragtningsvinkler, pixelmask, responstid mm. er vigtige billedelementer har nutidens panelteknologier endnu ikke har styr på. Det er klart, at selve indstillingsdelen af f.eks. farver har stor relevans, men i min mening har OLED kæmpe potentiale, fordi det netop leverer reelle forbedringer af billedparametre.

Jeg har Sony OLED XEL-1 stående til test lige i øjeblikket for Flatpanels.dk. Indtil videre har jeg ikke kunnet måle dybden af sort - simpelthen fordi måleudtyret står af. Det var ikke tilfældet på f.eks. Pioneers nye KURO Tv, og det er da lovende, at den første OLED skærm på markedet, rent faktisk er bedre på dette punkt.

Testen af Sony XEL-1 kommer snart online.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes