Emne: Hjælp til valg af lærred. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg planlægger at købe et nyt lærred, men er i tvivl om hvilket jeg skal vælge.
Som udgangspunkt bliver det et hvidt, manuelt lærred uden Tab Tension, da de er for dyre for mig.
Umiddelbart har jeg kigget på disse:
Lissau 78" http://av-connection.dk/?PNo=18-604&ML=699
Quality Screen Cyber 77" http://www.techhaus.dk/product_info.php?cPath=84_299&pro ducts_id=3419
Quality Screen Diplomat 77" http://www.techhaus.dk/product_info.php?cPath=84_96_117& products_id=739
Jeg har allerede et Diplomat lærred på 150 x 190 cm. der aldrig har været trukket mere end halvvejs ned. Jeg har dog for nyligt haft det trukket helt ned, og jeg var rystet over hvor buede siderne i den del af lærred der altid har været oprullet var. Jeg ved ikke om det skyldes uheld eller om det er fordi der aldrig har været rullet helt ud før.
Med ovenstående i tankerne var jeg derfor lidt lun på Cyber lærredet, hvis salgstalen ang. deres "træk & slip" ellers holder stik. Det har intet at gøre med dets billigere pris...
Hvor mit gamle lærred hang på væggen, skal mit nye hænge i loftet. Derfor skal det være trukket næsten helt ned hver gang, og når jeg tænker på hvor bulet mit nuværende lærred var, når det var trukket helt ned, bekymrer det mig en del. Jeg ved godt at rullelærreder uden Tab Tension har tendens til at bule; især i siderne, men jeg var forskånet for det, på den del af mit lærred der var i brug.
Gode råd, og bud på andre lærreder er velkomne.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
| Jeg har allerede et Diplomat lærred på 150 x 190 cm. der aldrig har været trukket mere end halvvejs ned. Jeg har dog for nyligt haft det trukket helt ned, og jeg var rystet over hvor buede siderne i den del af lærred der altid har været oprullet var. Jeg ved ikke om det skyldes uheld eller om det er fordi der aldrig har været rullet helt ud før. |
|
|
Det er helt normalt, at den del der ikke rulles ned "sætter sig". Du vil typisk også opleve på et nyt lærred at der kan gå et par uger før den hænger som den skal - specielt hvis det ikke er ny-produceret, men har ligget på lager. Hvis du har et nyt behov, og er begyndt at trække den længere ud, så burde meget af det rette sig til over tid, men det er ikke sikkert det forsvinder helt. Det betyder så også at hvis du køber et nyt lærred og fra start trækker det helt ud, så vil du formentligt ikke have tilnærmelsesvist samme problem.
Det KAN dog også være fordi den den der ikke er billede på, reagerer anderledes på temperaturen i lokalet, pga. belægningen. Så det kan svinge fra model til model. Jeg har ikke den store erfaring med manuelle lærreder (ikke ret opdaterede erfaringer i hvert fald), så jeg kan ikke rådgive nærmere om hvilke der buler og hvilke der ikke gør. Min standard-procedure er at fortælle folk at rullelærreder uden tension med garanti VIL bule, så kan folk kun blive positivt overraskede hvis de er heldige at få ét der ikke buler synligt.
Inden du udelukker tab-tension helt, så bemærk at Lissau netop har gen-introduceret manuel tab-tension, i en anderledes udførelse end tidligere - i stedet for træk-og-slip, der er et problem i kombination med tension, er det et system hvor du med en stang drejer lærredet ud manuelt. Knapt så elegant, men en relativt billig måde at få tension. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
kaizer skrev:
| Jeg har allerede et Diplomat lærred på 150 x 190 cm. der aldrig har været trukket mere end halvvejs ned. Jeg har dog for nyligt haft det trukket helt ned, og jeg var rystet over hvor buede siderne i den del af lærred der altid har været oprullet var. Jeg ved ikke om det skyldes uheld eller om det er fordi der aldrig har været rullet helt ud før. |
|
|
Det er helt normalt, at den del der ikke rulles ned "sætter sig". Du vil typisk også opleve på et nyt lærred at der kan gå et par uger før den hænger som den skal - specielt hvis det ikke er ny-produceret, men har ligget på lager. Hvis du har et nyt behov, og er begyndt at trække den længere ud, så burde meget af det rette sig til over tid, men det er ikke sikkert det forsvinder helt. Det betyder så også at hvis du køber et nyt lærred og fra start trækker det helt ud, så vil du formentligt ikke have tilnærmelsesvist samme problem.
Det KAN dog også være fordi den den der ikke er billede på, reagerer anderledes på temperaturen i lokalet, pga. belægningen. Så det kan svinge fra model til model. Jeg har ikke den store erfaring med manuelle lærreder (ikke ret opdaterede erfaringer i hvert fald), så jeg kan ikke rådgive nærmere om hvilke der buler og hvilke der ikke gør. Min standard-procedure er at fortælle folk at rullelærreder uden tension med garanti VIL bule, så kan folk kun blive positivt overraskede hvis de er heldige at få ét der ikke buler synligt.
Inden du udelukker tab-tension helt, så bemærk at Lissau netop har gen-introduceret manuel tab-tension, i en anderledes udførelse end tidligere - i stedet for træk-og-slip, der er et problem i kombination med tension, er det et system hvor du med en stang drejer lærredet ud manuelt. Knapt så elegant, men en relativt billig måde at få tension.
|
|
|
Tak for det, Otto.
Ja, jeg ved at manuelle lærreder ofte buler. Mit første buler en del i siderne, men også lidt inde på midten af lærredet, men det slap jeg som sagt for da jeg købte det nye.
De manuelle Tab Tension lærreder du henviser til, er vel disse: http://av-connection.dk/?PGr=685&ML=701
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis! __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 21 Maj 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
Som udgangspunkt bliver det et hvidt, manuelt lærred uden Tab Tension, da de er for dyre for mig. ...
Gode råd, og bud på andre lærreder er velkomne. |
|
|
Der er kommet et nyt alternativ fra http://www.hivision.dk - og til priser som du sikkert finder mere passende... Det er i hvert tilfælde noget billigere end de andre jeg har set rundt omkring. Mvh Knudsen
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knudsen skrev:
kaizer skrev:
|
Som udgangspunkt bliver det et hvidt, manuelt lærred uden Tab Tension, da de er for dyre for mig.
...
Gode råd, og bud på andre lærreder er velkomne. |
|
|
Der er kommet et nyt alternativ fra http://www.hivision.dk - og til priser som du sikkert finder mere passende... Det er i hvert tilfælde noget billigere end de andre jeg har set rundt omkring.
Mvh Knudsen
|
|
|
Tak, jeg har set det. Men lærredet http://av-connection.dk/?PNo=18-604&ML=699 er købt og leveret og blev hængt op for en uge siden.
|
| Til top |
|
| |
Mr.DJ Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAK Knudsen!
Det var lige hvad jeg kiggede efter! :-)
Ville selv have foreslået pixmania's tabtension modele ala denne: Screen Up 53000
Men hader selv pixmania's langsomme/besværlige kunde support/feedback, så en anden forhandler er klart at foretrække. SYntes osse han har flere størrelser at vælge imellem hvilket osse er bedre end pixmania. Hvilken der så er "bedst" er ikke til at vide, men der næppe den store forskel gætter jeg på! :-)
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|