| Forfatter |
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på udkig efter projektor.
Da Z1 kom syntes jeg den var super. Men nu er Z2 jo kommet og den er klrt bedre. Problemet er bare at jeg er rimelig fattig og Z1 kan fåes for under 10k. pt. koster Z2 vist omkring de 17k.
Mit sprøgsmål er så: Skal jeg vente til at Z2 falder mere i pris eller købe Z1. Jeg er sikker på at Z2 falder (Z1 kostede jo også 23K da den udkom!), så det er jo fristende at vente. Hvor lang tid tror i det varer før Z2 kan fåes til 12-14k?
Grunden til at jeg helst vil have Z" er pga. højere opløsning, lavere støjniveau og ikke mindst DVI.
Jeg er vikelig i tvivl for jeg har lyst til en projektor nu.
Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er os ved at lede efter en projektor.. næsten et umuligt valg. er jo os dlp eller en brugt crt at tage højde for.. tror næsten jeg køber en billig model og håber tingene ser anderledes ud om to tre år..
men har du set på panasonic pt-ae 500 ? kunne være et valg der er en ok pris på dem
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
Er os ved at lede efter en projektor.. næsten et umuligt valg. er jo os dlp eller en brugt crt at tage højde for.. tror næsten jeg køber en billig model og håber tingene ser anderledes ud om to tre år..
men har du set på panasonic pt-ae 500 ? kunne være et valg der er en ok pris på dem
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg ikke har sammenlignet Pan og Sanyoen direkte, men har dog set 500'er i aktion. Jeg er umiddelbart mest til Sanyo, ikke mest pga. af lens-shift.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja der har den en fordel..men ellers er de jo næsten identiske og der er da ca 3 eller 4 k at spare.. men vil os helst selv ha z2.. men tror jeg måske falder for en brugt dlp og så venter et par år med at købe en ordentlig en.. men er endnu mere i tvivl end dig så kan nok ik være til meget hjælp desværre.. men hvis du skal bruge 10k er det næsten synd hvis du ikke bliver tilfreds
men Z2 er væsentlig bedre end Z1
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer også an på hvordan du har tænkt dig at tilslutte den. Hvis du 'bare' er almindelige hifibruger og derfor bare har den tilsluttet over component eksempelvis, så har jeg svært ved at se hvorfor man skal ofre de ekstra på en Z2. Hvis du derimod har tænkt dig at benytte dig af DVI, så er sagen ikke så enkel længere. Jeg har desværre ikke haft fornøjelsen af se en direkte sammenligning af Z2 mod Z1, men er du gal hvor er jeg glad for min Z1 ved 1:1 pixel mapping over HTPC. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
ja der har den en fordel..men ellers er de jo næsten identiske og der er da ca 3 eller 4 k at spare.. men vil os helst selv ha z2.. men tror jeg måske falder for en brugt dlp og så venter et par år med at købe en ordentlig en.. men er endnu mere i tvivl end dig så kan nok ik være til meget hjælp desværre.. men hvis du skal bruge 10k er det næsten synd hvis du ikke bliver tilfreds
men Z2 er væsentlig bedre end Z1
|
|
|
Ja det er jo det. Selvom 10k er billigt for en projektor er det jo stadig mange penge.
Med hensyn til ptae så koster den da 15k, i hvert fald hos TC. Hvor kan den fåes 3-4K billigere end Z2?
Jeg har dog på fornemmelsen at Z2 kan fåes meget billigere om et halvt års tid, men det er bare et gæt.
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue K skrev:
| Det kommer også an på hvordan du har tænkt dig at tilslutte den. Hvis du 'bare' er almindelige hifibruger og derfor bare har den tilsluttet over component eksempelvis, så har jeg svært ved at se hvorfor man skal ofre de ekstra på en Z2. Hvis du derimod har tænkt dig at benytte dig af DVI, så er sagen ikke så enkel længere. Jeg har desværre ikke haft fornøjelsen af se en direkte sammenligning af Z2 mod Z1, men er du gal hvor er jeg glad for min Z1 ved 1:1 pixel mapping over HTPC. |
|
|
Hej Thue. Ud over DVI har Z2 jo også højere opløsning, men hvad er 1:1 mapping?
Jeg skal, ligesom dig, også bruge projektoren som TV. Jeg havde tænkt at lægge ud med min gamle VHS som tuner og så senere køber en DVD-optager med DVI (der går vel ikke så længe) og brugetil tuner. Jeg har også overvejet en separat tuner, men har ladet mig fortælle at det bedre kan betale sig at vente lidt også købe en DVD-optager (men det skal jo selvf. testes).
Jeg har ikke så meget forstand på HTPC men det er da en mulighed. Fortæl fortæl. Hvad vil det koste for en HTPC som skal indeholde tuner op DVD? Og kan det leve op ti en DVD-afsiller? Lyden skal min sur.rec. tage sig af.
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
1:1 mapping er når man føder projektoren med dens native opløsning (for Z1 vedkommende 960x540) og på den måde by-pass projektorens interne scaler. Billedet opnår en voldsom skarphed, men det kræver en HTPC for Z1 vedkommende. Z2 derimod kræver såmænd bare en en DVD afspiller med DVI out og Custom resolution feature.
HTPC'ens fordele billede-mæssigt er efterhånden ved at blive indhentet af DVD afspillerne med DVI out, så jeg synes ikke du skal kaste dig ud i HTPC verdenen, desto mindre du har et overdimensioneret nørde-gen og en stor pose tålmodighed. Hvis du køber en Z1 vil jeg dog opfordre dig til det, da den vinder meget ved HTPC. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue K skrev:
|
1:1 mapping er når man føder projektoren med dens native opløsning (for Z1 vedkommende 960x540) og på den måde by-pass projektorens interne scaler. Billedet opnår en voldsom skarphed, men det kræver en HTPC for Z1 vedkommende. Z2 derimod kræver såmænd bare en en DVD afspiller med DVI out og Custom resolution feature.
HTPC'ens fordele billede-mæssigt er efterhånden ved at blive indhentet af DVD afspillerne med DVI out, så jeg synes ikke du skal kaste dig ud i HTPC verdenen, desto mindre du har et overdimensioneret nørde-gen og en stor pose tålmodighed. Hvis du køber en Z1 vil jeg dog opfordre dig til det, da den vinder meget ved HTPC.
|
|
|
Ok jeg tror jeg forstår. Z2 har en opløsning på 1280x720. Hvad er opløsningen på en DVD-film? Den er vel lavere? Og hvis den er lavere hvad sker der så hvis sender et billede med mindre opløsning end projektorens native opløsning (1280x720) til proektoren? Benytter projektoren så interne scalerne til at forstørre billedet med eller vises billedet i mindre størrelse? Har alle DVD'er med DVI indbygget scaler og er det at foretrække frem for projektoren scaler?
Desuden: Hvad betyder 480i, 480p, 575i, 576p osv. Noget med opløsning?
Det var mange spøgsmål Undskyld undskyld, men jeg er helt grøn indenfor projektor.
|
| Til top |
|
| |
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pal-DVD 720x576. Derfor scales billedet til 1280x720 i en DVDafspiller med DVI out og custom resolution. En HTPC gør det samme både ved DVI og VGA.
Ofte er det at foretrække at lade DVD afspilleren foretage scalingen, primært af to årsager. Kvaliteten af projektorens indbyggede scaler er ofte ikke særlig god, desuden ønsker man så få scalinger som muligt. Det er derfor smart at få det overstået på en gang, istedet for at der scales i DVD afspilleren og senere igen hos projektoren.
Du kan læse mere om de forskellige opløsninger på www.projectorcentral.com tror vist også der er en artikel her på hifi4all. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. til sammenligning mellem Z1 og Z2, så har jeg været så heldig at kunne få dem demoet under fuldstændig ens betingelser (samme DVD-maskine, lærred, kabel etc.).
Rent billedmæssigt (sammenlignet på component indgangen) er forskellene ganske små. Hvis man ser bort fra DVI, som jo kræver en afspiller med dette, så synes jeg, at den største fordel ved Z2 er den noget lavere støjniveau. Endelig er lens shift området også større på Z2.
Men i forhold til prisforskellen var der ingen tvivl for mig - og til mit behov - det blev helt klart en Z1. Brugte så også en rimelig klat på et godt lærred, og det er lige så vigtigt som en god projektor.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene til både Theu og Aksa
Jeg tror jeg fatter det med scaling nu.
Aksa> Det lyder da interresant. Er der andre end Tape connection tæt på Aalborg som forhandler Sanyo? Jeg oplevede Z2 i TC, men sælger var ikke særlig villig til at vise mig andet end netop den. Men de havde også lidt travlt, så ok.
Hvor meget larmer Z1 egentlig? Jeg kan virkelig godt lide Z2's lave støjniveau
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Z1 larmer som de fleste alm. Pc'er i low-light mode. I Full-light larmer den som en meget støjfuld PC, hvilket betyder at jeg aldrig vil kunne holde ud at have den på et bord foran sofaen i den mode. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
Tak for svarene til både Theu og Aksa
Jeg tror jeg fatter det med scaling nu.
Aksa> Det lyder da interresant. Er der andre end Tape connection tæt på Aalborg som forhandler Sanyo? Jeg oplevede Z2 i TC, men sælger var ikke særlig villig til at vise mig andet end netop den. Men de havde også lidt travlt, så ok.
Hvor meget larmer Z1 egentlig? Jeg kan virkelig godt lide Z2's lave støjniveau |
|
|
Aalborg er ikke lige mit speciale ....
Mht. støjniveau, så ligger Z1 faktisk i den gode ende, men Z2 er bare bedre. Men jeg havde ikke lyst til at betale 5k ekstra for det, når jeg alligevel forventer at hænge den op i en lyddæmpet kasse under loftet (med ekstra lydløse blæsere). Såvidt jeg husker ligger støjniveauet på 28 dB i cinema-mode (som er det eneste rigtige at bruge). __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket.
Der er meget snak om noget "screen door". Hvad er det?
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue K skrev:
| SDE er hønseneteffekten der er en konsekvens af LCD teknologien. Man kan se adskillelsen mellem pixlerne. |
|
|
Allright mange tak.
|
| Til top |
|
| |