Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Bedste projektor til omkring 10-15k? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej jeg skal købe en projektor til stuen som skal bruges til at se film på.

Budgetet ligger på 10-15k jeg har kigget på følgende:

InFocus X1

Sony VPL VW10HT  http://www.projectorcentral.com/projector_spec.cfm?part_id=6 23

Panasonic PT-AE500U

Sony'en kan jeg få brugt til 10000 kr... dog er jeg lidt betænkelig da jeg har hørt at LCD projektere ikke holder længe...

Hvilken vil i anbefale i det prisleje og kan det betale sig at købe en brugt?

Til top Vis LaZBoY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaZBoY

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Du kan se diverse tråde der omhandler lignende emner, på dette link:

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=500&SM=1& SI=PT&FM=9&OB=1

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Ja det er nemt at finde information om panasonic'en og infocus. men er der nogen som kender sony'en? 

nu er jeg lidt nybegynder inden for dette emne, og har lidt svært ved at se om en 4 år gammel projektor til 50-60 k (sony'en) er bedre end en ny til 14 k (panasonic'en)??? 

Til top Vis LaZBoY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaZBoY

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

http://home.lyse.net/hjem/test/index.html

denne test hvor man jo kan se det med selvsyn, samt at den er suværen best buy på projectorcental, og altid top tester, er vel grund nok. hvis man ikke selv kan A/B teste, til at vælge X1'eren.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg turde ikke købe en 4 år gammel brugt projektor. Hvis den går i stykker imorgen er der ingen garanti.

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

LaZBoY skrev:

nu er jeg lidt nybegynder inden for dette emne, og har lidt svært ved at se om en 4 år gammel projektor til 50-60 k (sony'en) er bedre end en ny til 14 k (panasonic'en)??? 

Jeg har set billedet på Sony'en og Panasonic'en og du får et væsentligt bedre billede på en AE500. Optikken er måske en anelse bedre på Sony'en, men udviklingen er altså løbet fra den. Sony'en bør efter min mening ikke koste mere end ca. 7000,-, i rigtig god stand.

Mvh

Bent

Til top Vis Bent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

denne test hvor man jo kan se det med selvsyn, samt at den er suværen best buy på projectorcental, og altid top tester, er vel grund nok. hvis man ikke selv kan A/B teste, til at vælge X1'eren.

Hej Peter,

Du må meget undskylde, men den test viser efter min mening at testeren ikke har en klap forstand på at indstille projektorer. Håber ikke at nogen bruger den test som rettesnor, for så snyder man da sig selv

Mvh

Bent

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Bent skrev:
Peter skrev:

Hej Peter,

Du må meget undskylde, men den test viser efter min mening at testeren ikke har en klap forstand på at indstille projektorer. Håber ikke at nogen bruger den test som rettesnor, for så snyder man da sig selv

Mvh

Bent

nej den er ikke 100% i orden, men viser om ikke andet, så at dobbelt pris, og høj opløsning ikke er det samme som altid bedste billed.

men 500erne har jeg bare ikke set som bestbuy i nogen lister, der er Z2 f.eks mere representeret.

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

nej den er ikke 100% i orden, men viser om ikke andet, så at dobbelt pris, og høj opløsning ikke er det samme som altid bedste billed.

men 500erne har jeg bare ikke set som bestbuy i nogen lister, der er Z2 f.eks mere representeret.

[/QUOTE]

OK, det er nok bare mig, der synes at 500'eren er det bedste køb i prisklassen.

Mvh

Bent

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

Screenshots kan under ingen omstændigheder bruges som grundlag for at bedømme billedkvaliteten af en projektor. De kan bruges til at illustrere bestemte forhold, f.eks. kan nærbilleder bruges til at sammenligne hønsenet-effekt, men den samlede billedkvalitet siger et screenshot ikke et hak om. Iøvrigt siger testen da netop at man IKKE kan sige noget om hvilken der er bedst, fordi der er fordele og ulemper? Og AE500 har jo ikke ligefrem fået dårlige tests, så at X1 har fået en række gode tests er heller ikke grund nok i sig selv. Desuden skal man når man kigger på tests være opmærksom på hvornår en test er foretaget. X1 var da den kom frem en revolution - i dag er den blot én mulighed blandt mange.

Jeg vil _ikke_ anbefale at købe en projektor uden at have set den eller i det mindste noget sammenligneligt først - og da slet ikke en X1. Hvis man er modtagelig overfor rainbows (som man jo ikke kan se på et screenshot), så er en X1 på kanten af ubrugelig. For andre kan den være helt i top. Gode tests er _ikke_ automatisk en garanti for at man får noget man bliver glad for. Hvis man vil vælge seriøst mellem en DLP og en LCD, så kræver det at man har set begge dele i funktion, så man ved hvad man går ind til. Ellers kan man lige så godt kaste en terning og vælge ud fra dét...

Både X1 og AE500 er gode køb, på hver deres måde. Men ingen af dem er et sikkert køb, da de begge besidder fordele og ulemper som forskellige personer prioriterer forskelligt. Nogle vil kalde støj og regnbuer på X1 uacceptable, andre vil kalde kontrasten på AE500 for ringe. Derfor: Hvis man vil sikre sig det bedste køb, så er det ikke godt nok at stille sig tilfreds med at man ikke kan A/B teste. Så sørger man for at man KAN A/B teste... Det kan i kroner og øre rigeligt være en rejse på tværs af landet _og_ en evt. merpris hos en butik der gider vise dem frem, at sikre sig at man køber det rigtige.

At vælge rigtigt uden at have set de to først kræver et kendskab til hvordan de to teknologier tager sig ud i praksis. Jo mindre man ved, jo vigtigere er det at se projektorerne i aktion først.

Mvh. Otto, Tape Connection

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Peter skrev:

Screenshots kan under ingen omstændigheder bruges som grundlag for at bedømme billedkvaliteten af en projektor. De kan bruges til at illustrere bestemte forhold, f.eks. kan nærbilleder bruges til at sammenligne hønsenet-effekt, men den samlede billedkvalitet siger et screenshot ikke et hak om. Iøvrigt siger testen da netop at man IKKE kan sige noget om hvilken der er bedst, fordi der er fordele og ulemper? Og AE500 har jo ikke ligefrem fået dårlige tests, så at X1 har fået en række gode tests er heller ikke grund nok i sig selv. Desuden skal man når man kigger på tests være opmærksom på hvornår en test er foretaget. X1 var da den kom frem en revolution - i dag er den blot én mulighed blandt mange.

Jeg vil _ikke_ anbefale at købe en projektor uden at have set den eller i det mindste noget sammenligneligt først - og da slet ikke en X1. Hvis man er modtagelig overfor rainbows (som man jo ikke kan se på et screenshot), så er en X1 på kanten af ubrugelig. For andre kan den være helt i top. Gode tests er _ikke_ automatisk en garanti for at man får noget man bliver glad for. Hvis man vil vælge seriøst mellem en DLP og en LCD, så kræver det at man har set begge dele i funktion, så man ved hvad man går ind til. Ellers kan man lige så godt kaste en terning og vælge ud fra dét...

Både X1 og AE500 er gode køb, på hver deres måde. Men ingen af dem er et sikkert køb, da de begge besidder fordele og ulemper som forskellige personer prioriterer forskelligt. Nogle vil kalde støj og regnbuer på X1 uacceptable, andre vil kalde kontrasten på AE500 for ringe. Derfor: Hvis man vil sikre sig det bedste køb, så er det ikke godt nok at stille sig tilfreds med at man ikke kan A/B teste. Så sørger man for at man KAN A/B teste... Det kan i kroner og øre rigeligt være en rejse på tværs af landet _og_ en evt. merpris hos en butik der gider vise dem frem, at sikre sig at man køber det rigtige.

At vælge rigtigt uden at have set de to først kræver et kendskab til hvordan de to teknologier tager sig ud i praksis. Jo mindre man ved, jo vigtigere er det at se projektorerne i aktion først.

1. sælger i Infocus ? (hvia ja, fair nok, hvis nej, er det vel bare reklame)

2. er der ikke en pris forskel på de to ? (skal denne i ind i vurderingen ?)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Citér:

Ja, nogle modeller fra Infocus, heriblandt X1. Lige nu har jeg X1, Sanyo Z1+Z2, Panasonic PTAE-500, Toshiba TDP-MT500 og NEC HT1000 stående.

Citér:

Jo - jeg siger ikke at X1 er et dårligt køb, eller en dårlig projektor. Jeg siger at den ikke kan købes i blinde. Nogle vil mene X1 er et bedre køb, nogle at den er bedre uanset pris, og andre vil mene at AE500 er ubetinget bedre. De to projektorer er så forskelllige, at man ikke _kan_ sige at den ene er bedre end den anden. Men man kan afgjort udtale sig om hvilken man foretrækker. Det kræver bare at begrundelsen følger med. Det vil mere være et valg mellem DLP og LCD end et spørgsmål om hvorvidt de to er gode eller ej. Hvis man foretrækker PTAE-500 frem for X1, vil man sandsynligvis også mene at Sanyo Z1 er en bedre projektor, og så er prissammenligningen lidt mere fair. Jeg vil ikke argumentere imod nogen der mener at X1 er den bedste projektor i prisklassen, hvis man har set mulighederne og mener den er bedst - så ER den bedst. For netop ham. Det behøver bare ikke betyde at den er bedst for alle andre, fordi de er så forskellige. Du kan sammenligne to LCD-projektorer, og f.eks. konkludere at PTAE-500 er ubetinget bedre end Sanyo Z1 (men også dyrere), og to DLP-projektorer og konkludere at NEC HT1000 er ubetinget bedre end X1 (og 3 gange så dyr), men at sammenligne på tværs af teknologier er et spørgsmål om præference, ikke et spørgsmål om godt og dårligt.

Det svarer lidt til at diskutere hvilken højttaler der er bedst: System Audio SA2K eller Cerwin Vega DC 1515. Man kan diskutere det længe, men et svar finder man aldrig frem til.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har en brugt Davis DPX16(DLP) til salg hvis det var noget.
Den er en slags bror til Davis Cinema Ten, som bl.a. Tape Connection sælger for 40k (Altså en noget dyrer projektor end X1 ).
Forskellen ligger i at DPX16 blev solgt som en hjemmebio/presentations projektor, hvor Cinema Ten fokuserede mere på hjemmebio brug. Det der adskiller de 2 er at DPX16 mangler component indgang plus keystone(så vidt jeg husker).

DPX16 har en højere opløsning end X1 (1024x768 og 1280x1024 compressed). Så hvis du skal have et stort billede er dette en fordel. Jeg vil også tro at DPX16 kvalitets mæssigt er en mere holdbar pj end X1 pga. pris forskellen.

Det der så taler imod, er at den har en relativ lav kontrast iforhold til de nye DLP video projektorer som er kommet her på det seneste. Hvor meget dette generer er så op til den enkeltes krav og penge pung.

Du kan evt. se salgs annonce her: http://www.hifi4all.dk/markedsplads/annonce.asp?ad_id=9886

Hvis du har spørgsmål eller blev mere nysgerrig så bare sig til.
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Citér:

Ja, nogle modeller fra Infocus, heriblandt X1. Lige nu har jeg X1, Sanyo Z1+Z2, Panasonic PTAE-500, Toshiba TDP-MT500 og NEC HT1000 stående.

Citér:

Jo - jeg siger ikke at X1 er et dårligt køb, eller en dårlig projektor. Jeg siger at den ikke kan købes i blinde. Nogle vil mene X1 er et bedre køb, nogle at den er bedre uanset pris, og andre vil mene at AE500 er ubetinget bedre. De to projektorer er så forskelllige, at man ikke _kan_ sige at den ene er bedre end den anden. Men man kan afgjort udtale sig om hvilken man foretrækker. Det kræver bare at begrundelsen følger med. Det vil mere være et valg mellem DLP og LCD end et spørgsmål om hvorvidt de to er gode eller ej. Hvis man foretrækker PTAE-500 frem for X1, vil man sandsynligvis også mene at Sanyo Z1 er en bedre projektor, og så er prissammenligningen lidt mere fair. Jeg vil ikke argumentere imod nogen der mener at X1 er den bedste projektor i prisklassen, hvis man har set mulighederne og mener den er bedst - så ER den bedst. For netop ham. Det behøver bare ikke betyde at den er bedst for alle andre, fordi de er så forskellige. Du kan sammenligne to LCD-projektorer, og f.eks. konkludere at PTAE-500 er ubetinget bedre end Sanyo Z1 (men også dyrere), og to DLP-projektorer og konkludere at NEC HT1000 er ubetinget bedre end X1 (og 3 gange så dyr), men at sammenligne på tværs af teknologier er et spørgsmål om præference, ikke et spørgsmål om godt og dårligt.

Det svarer lidt til at diskutere hvilken højttaler der er bedst: System Audio SA2K eller Cerwin Vega DC 1515. Man kan diskutere det længe, men et svar finder man aldrig frem til.

OK, godt argument.

men jeg mener bare at generelt er pris/ydelse jo ret afgørende. så sammenligningen må starte med prisen, og derefter f.eks. type osv.

hvis du skal sammenligne SA2K med en CD1515 type ht'er, bliver du jo nød til at sammenligne den med en i samme prisklasse.

ellers kunne du jo også sige at DLP og LCD er noget L. -jeg har testet dem op mod en CRT til 200K.... det er jo ikke en helt fair "teknologi" kamp f.eks.

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 03:52 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg kan bidrage med at fortælle om da jeg var til demo hos Otto fra Tc, og da røg X1 ud med det samme ( alle var enige ) 1. Dens optik var alt for dårlig, fik man stillet skarp på midten, var billedet uskarp alle andre steder og omvendt. 2. Dens farvegengivelse var for extrem. 3. Det er en 4/3 projektor  4. Den siger lidt for meget på blæseren.  5. Dens billede kunne ikke måle sig med demoens billigste projektor panasonic AE100. Om dette var tilfældet de andre demodage ved jeg ikke, men jeg ved at TC solgte en masse Panasonicer efterfølgende. Jeg har haft 5 forskellige projektor, og de projektor man kunne købe for tre til fire år siden til 40 tusinde eller mere, kan ikke helt eller halvt måle sig med de bedste af de projektor der idag koster 10 til 15 kilo, der er jo ikke kun teknikken der er blevet bedre, de er blevet meget billigere at lave, så den med førpris til X antal kroner er kun til at få folk der ikke har forstand på projektor til at hoppe på en gammel og forældet projektor. Prøv at gå ind på DBA, eller QXl.Dk og se hvordan eks. ASK 750 og lign. projektor bliver solgt for 4 eller 5 tusinde kroner, og om jeg så fik en sådan gratis, ville jeg ikke have en sådan larmende skrummel inde for min døre. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2004 kl. 06:40 | IP-adresse registreret  

ok ok

jeg syntes bare at til prisen lyder X1 som en godt køb. og på bla. projectercentral er den bestbuy, og tester de fleste steder ret godt. Ikke at én test er = god, men det er ret mange steder den tester godt.

hvordan Otto har demoet den ved jeg ikke noget om, men det lyder underligt at den skulle være så dårlig... og så andre steder få 5 ud af 5. og være best buy.

og vedr. 3/4, så er det da meget fedt at evt. tekster ikke SKAL være oppe i selve billedet.

udviklingen er vi enig om, det er lige som PC'er og digital kam. udviklingen gør at det hurtigt bliver forældet. men som regel hagler priserne jo så også ned. X1'e liste pris er vist 15K, men den kan jo skaffes il 5-8K, også er den måske stadig et ret godt køb.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg var hos KT til Martin-Logan demo i går og sneg mig lige ind og så et par minutter af "60 seconds" over en X1'er, som jeg længe har ønsket mig at se.

Jeg har hørt om regnbue-effekt, men troede ærlig talt kun, det var noget, som man skulle anstrenge sig for at se og som kun nogle kræsne feinschmeckere kunne hidse sig op over.

- Men jeg syntes det var rigtig slemt og diskvalificerede den på stedet -Øv, jeg havde lige håbet. Til gengæld kan den noget med farve og især kontrast.....

Så du må absolut ud og prøve det selv!

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg skrev ikke at den var dårlig, jeg skrev at den ikke kunne være med på billedsiden med demoens billigste projektor, som var en AE100. X1 var bedre en flere af de andre fabrikater der var med. Jeg har set en masse tester af X1 skrevet af Nordmænd, som er vildt duperede over den, mon det skyldtes at Infocus er Norsk?. På Projectorcentralen blev AE300 da testet i top mod en masse andre væsentlig dyere projektor bla. Epson TW100, og osse mod X1, og husker jeg ikke helt fejl, kom AE300 også der ud med det bedste resultat. Jeg ved godt at der her bliver snakket om AE500, men den er jo bedre en AE300, så jeg tvivler ikke på at en blindtest, lavet af fagfolk, ville ville falde ud til AE500 fordel. Jeg har set både X1 mange gange, og også AE500, og min personlige mening er, AE500 er væsentlig bedre. Og du har ret Peter, en X1 til 5 tusind er et godt køb.Og for lige at slutte af, på en 16/9 projektor har man heller ikke teksten oppe i billedet, med mindre at det er en film i 16/9, og det hører til sjældenhederne.  Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Nu troede jeg ellers også jeg skulle have mig en Infocus X1. Nu når vi snakker prisklassen max 10.000kr. Gerne tyske priser, hvilken vil I så anbefale der? Skal udelukkende bruges til film.

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg står også for at sku købe projektor, til en BILLIG penge...

Jeg hat bestemt mig for en BenQ PB-6110 - Det har jeg opfattelsen af er en god projektor til en billig penge... kan erhverves for 6500 ca

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum