Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 04:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sanyo eller jvc projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden fundet ud af hvilke højttalere og reciever jeg skal købe, men mangler stadig hjælp til hvilken en projektor jeg skal købe til min hjemmebio. Jeg har 35K at bruge, så hvilken en projektor synes i jeg skal købe og hvorfor?

Mvh martin_p

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

JVC's DiLA projektorer styrer!!!   ;-)

Tætsiddende pixels(så man kan sidde tæt på, uden at kunne skimte "prikkerne") og så selvf den dybe sorte farve den kan lave, uden at gøre brug af "snyd" såsom variabel IRIS(dynamisk kontrast).

Så valget må være mellem JVC's 2 nyeste modeller 350 eller 750!   

Har iøvrigt selv HD1 modellen! :-)

PS: Hvis du osse mangler et lærred, har jeg fornylig stiftet bekendskab med en forhandler der sælger ultra billige tab-tension lærreder med motor og fjernbetjening her: HiVision
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Okay har set mig varm på deres 350 model, vidste bare ikke om de var pengene værd.

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Er der andre der kan komme med nogen forslag til en projektor?

mvh martin_p

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Nå, blev man alligevel nærig nu? hehe

Altså, du sagde du havde 35k at købe for og til de penge, vil mit bud være at du får mest biograf billed med JVC modellerne.

Men hvis det er for dyrt eller du er kommet efter at du osse mangler noget andet essentielt i dit setup(forstærker, højttaler, lærred f.eks.) ville andre gode projektorer være eksempelvis en Sanyo Z3000(var den du tænkte på?)som nok er den billigste af de "moderne" nye modeller. Et andet lidt dyre valg kunne være Epson's 6500 LCD'er som er blevet rost en del rundt omkring for et godt billed. Så er der osse Panasonic's PT-3000 model, som endnu en konkurrent til Epson og Sanyo.

Fælles for dem alle, er at de er sidste skud på stammen fra hver deres respektive fabrik og alle er blevet rost for at tilbyde et godt billed til prisen. Der er nogle små funktionelle forskelle der gør at man kan hælde mere til den ene frem for den anden, men ingen skulle altså være et "dårligt" køb mht. til billedegenskaber og hvis man vil have en ny "HD" klar projektor i dag, bør man gå efter en af disse, da de er seneste modeller med sidste nye "isenkram" installeret.

Hvis du vil dykke længere ned i hvad forskellen er og hvorfor man evt. bør vælge den ene frem for den anden, findes der flere sider på nettet der tester dem mod hinanden. Der er dog desværre ingen danske(ihvertfald jeg kender til) så hvis det ikke er en hindring, så er det bare at gå i gang med at søge.

En populær side er f.eks. Projector Central Og de har lavet direkte sammenligner af bl.a. de ovennævnte modeller.

De har samlet de seneste HD projectorer(populært forkortet til 1080P) modeller, så de er nemme at finde og sammenligne: Seneste 1080P modeller

Var det fyldestgørende nok?   

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
Nå, blev man alligevel nærig nu? hehe

Altså, du sagde du havde 35k at købe for og til de penge, vil mit bud være at du får mest biograf billed med JVC modellerne.

Men hvis det er for dyrt eller du er kommet efter at du osse mangler noget andet essentielt i dit setup(forstærker, højttaler, lærred f.eks.) ville andre gode projektorer være eksempelvis en Sanyo Z3000(var den du tænkte på?)som nok er den billigste af de "moderne" nye modeller. Et andet lidt dyre valg kunne være Epson's 6500 LCD'er som er blevet rost en del rundt omkring for et godt billed. Så er der osse Panasonic's PT-3000 model, som endnu en konkurrent til Epson og Sanyo.

Fælles for dem alle, er at de er sidste skud på stammen fra hver deres respektive fabrik og alle er blevet rost for at tilbyde et godt billed til prisen. Der er nogle små funktionelle forskelle der gør at man kan hælde mere til den ene frem for den anden, men ingen skulle altså være et "dårligt" køb mht. til billedegenskaber og hvis man vil have en ny "HD" klar projektor i dag, bør man gå efter en af disse, da de er seneste modeller med sidste nye "isenkram" installeret.

Hvis du vil dykke længere ned i hvad forskellen er og hvorfor man evt. bør vælge den ene frem for den anden, findes der flere sider på nettet der tester dem mod hinanden. Der er dog desværre ingen danske(ihvertfald jeg kender til) så hvis det ikke er en hindring, så er det bare at gå i gang med at søge.

En populær side er f.eks. Projector Central Og de har lavet direkte sammenligner af bl.a. de ovennævnte modeller.

De har samlet de seneste HD projectorer(populært forkortet til 1080P) modeller, så de er nemme at finde og sammenligne: Seneste 1080P modeller

Var det fyldestgørende nok?   

Fin side, ved du noget om der er lavet projektorer der kan vise billed i 100hz eller højere ved 1080p

Mvh martin_p

ps. Tro mig jeg er ikke nærig, jeg smider gerne 10k mere efter en projektor hvis jeg skal have noget ordentligt kram

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hmm.....det undrer mig lidt at du spørger til dette. Der er vel ikke nogen der har bildt dig ind, at jo højere opdateringsfrekvens jo bedre projektor?   

Hvis du er komplet "grøn" på området, indrømmer jeg gerne der er en del at sætte sig ind i. Og en del er ret teknisk. Men istedet for at jeg skriver 100 sider om hvordan billedet kommer fra dvd'en/Blueray'en over til projektoren ud på væggen og hvor mange måder dette kan gøres, alt efter hvordan filmen er optaget/afspilles.
Syntes jeg hellere du skal tage en time(eller hvor længe du nu kan holde    ) efter arbejde de næste par dage, hvor du læser lidt genralt om hvordan projektorer grundlæggene virker. Og så kan du evt. stille nogle spørgsmål som du kommer frem!

Og ellers, holder jeg stadig på alle de nævnte nye modeller inde på ProjectorCentral er fortrinlige projectorer, men jeg kan dårlig sige hvorfor en er lige bedst til dig da jeg ikke ved hvad du forventer dig at den skal kunne. Og har lidt på fornemmelsen(grundet dit spørgsmål ;-P ) at du heller ik selv er helt klar over hvad du reelt skal kigge efter.

Men vil sige generalt, at du især som førstegangs køber, som regel altid vil blive yderst tilfreds lige godt hvilken du vælger. Du vil 99% sikkert aldrig lægge mærke til de ting(billedmæssigt) som der tit peges ud som værende forskelle på projektorer.
Det er først når du har haft din første og måske osse den næste at man begynder for alvor at lede efter detaljerne der gør den næste bedre end den man allerede har!   

Det er nu snart 10 år siden jeg købte min første projektor(DLP, med 1024x768 opløsning.....og ja, det var "hot" dengang) og jeg var pave stolt og "blæst væk" over hvor fedt billedet var! Nutidens projektorer er jo langt bedre idag, så "den usle" projektor findes ikke mere....der er mere bare features/ekstra funktioner der adskiller dem og dem må man så sætte sig ind i om man tror man behøver dem eller kan undvære dem!    

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

hejsa...kan sige du går slet ikke fejl af jvc dila projektorer...har selv den nye 750 og synes den sparker rigtig røv, men der er jo også stor prisforskel op til den fra sanyos 3000 og ben-q 5000.

kommer vel også lidt an på hvor meget du bruger det for at gå op i jvc....

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
Hmm.....det undrer mig lidt at du spørger til dette. Der er vel ikke nogen der har bildt dig ind, at jo højere opdateringsfrekvens jo bedre projektor?   

Hvis du er komplet "grøn" på området, indrømmer jeg gerne der er en del at sætte sig ind i. Og en del er ret teknisk. Men istedet for at jeg skriver 100 sider om hvordan billedet kommer fra dvd'en/Blueray'en over til projektoren ud på væggen og hvor mange måder dette kan gøres, alt efter hvordan filmen er optaget/afspilles.
Syntes jeg hellere du skal tage en time(eller hvor længe du nu kan holde    ) efter arbejde de næste par dage, hvor du læser lidt genralt om hvordan projektorer grundlæggene virker. Og så kan du evt. stille nogle spørgsmål som du kommer frem!

Og ellers, holder jeg stadig på alle de nævnte nye modeller inde på ProjectorCentral er fortrinlige projectorer, men jeg kan dårlig sige hvorfor en er lige bedst til dig da jeg ikke ved hvad du forventer dig at den skal kunne. Og har lidt på fornemmelsen(grundet dit spørgsmål ;-P ) at du heller ik selv er helt klar over hvad du reelt skal kigge efter.

Men vil sige generalt, at du især som førstegangs køber, som regel altid vil blive yderst tilfreds lige godt hvilken du vælger. Du vil 99% sikkert aldrig lægge mærke til de ting(billedmæssigt) som der tit peges ud som værende forskelle på projektorer.
Det er først når du har haft din første og måske osse den næste at man begynder for alvor at lede efter detaljerne der gør den næste bedre end den man allerede har!   

Det er nu snart 10 år siden jeg købte min første projektor(DLP, med 1024x768 opløsning.....og ja, det var "hot" dengang) og jeg var pave stolt og "blæst væk" over hvor fedt billedet var! Nutidens projektorer er jo langt bedre idag, så "den usle" projektor findes ikke mere....der er mere bare features/ekstra funktioner der adskiller dem og dem må man så sætte sig ind i om man tror man behøver dem eller kan undvære dem!    

Hey Mr.dj

Jeg påstår ikke at en projektor der kører med en højere frekvens er bedre, end andre der ikke kører 100 hz ellere mere. Det jeg spørger til, er om der er lavet projektorer der har en opdaterings frekvens på mere end 100hz, da det gir et betydeligt roligere billede, end den almindelige standard frekvens på 50hz, som på et fjernsyn af ældre standarder.

Mvh martin_p

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Beklager, men sådan hænger det "heldigvis" ikke sammen! ;-)

Jeg prøver om jeg kan forklare kort:
Du kan ikke sammenligne billedrørs tv + billedrørs projektor, med de nye digitale tv +projektor, da billedet ikke tegnes på samme måde. I "gamle dage" dage blev hele billedet opdateret hver gang og det gjorde man 50 gange i sekundet pga. elnettet blev brugt som synkronisering og elnettet kører som bekendt stadig 50Hz.

Med introduktionen af "digitale billedrør", kaldet "paneler" istedet. Bliver hele billedet ikke længere opdateret, men kun de enkelte pixels i billedet der ændrer sig. På denne måde "blinker" billedet ikke længere og du vil derfor altid få et "roligt billed"! ;-)

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:

Jeg påstår ikke at en projektor der kører med en højere frekvens er bedre, end andre der ikke kører 100 hz ellere mere. Det jeg spørger til, er om der er lavet projektorer der har en opdaterings frekvens på mere end 100hz, da det gir et betydeligt roligere billede, end den almindelige standard frekvens på 50hz, som på et fjernsyn af ældre standarder.

Jeg vil anbefale dig at komme ud og se nogle projektorer i praksis. Du kan ikke overlade en investering i 30k klassen til hvad du lige kan læse dig til, uden at se produkterne i real-life. Så ville du have opdaget at ovenstående ikke gælder for projektorer.

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
Beklager, men sådan hænger det "heldigvis" ikke sammen! ;-)

Jeg prøver om jeg kan forklare kort:
Du kan ikke sammenligne billedrørs tv + billedrørs projektor, med de nye digitale tv +projektor, da billedet ikke tegnes på samme måde. I "gamle dage" dage blev hele billedet opdateret hver gang og det gjorde man 50 gange i sekundet pga. elnettet blev brugt som synkronisering og elnettet kører som bekendt stadig 50Hz.

Med introduktionen af "digitale billedrør", kaldet "paneler" istedet. Bliver hele billedet ikke længere opdateret, men kun de enkelte pixels i billedet der ændrer sig. På denne måde "blinker" billedet ikke længere og du vil derfor altid få et "roligt billed"! ;-)

Okay, det gjorde mig en del klogere. Uden tvivl du kender meget mere til det vi snakker om end jeg gør, så jeg sætter pris på du kunne skære det ud i pap for mig ;)

mvh martin_p

ikeaboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Ja ud og kig, og husk der er nok mere tale om en udskrivning, end man kan tale om investering.
Projektorer er som så meget andet eletronisk isenkræm noget der hurtigt falder i pris. Der kommer hele tiden nye, bedre og billigere modeller, så en investering vil jeg ikke kalde en projektor, ikke hvis man snakker økonomi. Men det er da helt sikker en oplevelses investering
Til top Vis ikeaboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ikeaboy

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
martin_p skrev:

Jeg vil anbefale dig at komme ud og se nogle projektorer i praksis. Du kan ikke overlade en investering i 30k klassen til hvad du lige kan læse dig til, uden at se produkterne i real-life. Så ville du have opdaget at ovenstående ikke gælder for projektorer.

Jeg vil helt sikkert også ud og se hvad jeg kan få, når jeg skal invistere så mange penge i en projektor. Jeg håber bare at kunne få nogle gode råd, inden.

Mvh martin_p

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes