| Forfatter |
|
Cr4Sh Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa hifi nørder.
Jeg overvejer en projektor, da jeg synes det er lidt tamt at se film på mit 28" 4:3 fjernsyn. Men hvilke muligheder findes der, hvis prisen skal ligge omkring 10.000,- ? Den skal helst kunne vise 16:9, og have et rimeligt støjniveau.
Jeg har kigget lidt på denne Sanyo PLV-Z1 http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=5308&vare_id=2 82310
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er langt fra den eneste der stiller dette spørgsmål, så du vil kunne finde meget brugbar information på tidligere indlæg dette diskussionsfora. Jeg er til prisen tilfreds med min Z1  __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 25 Februar 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cr4Sh skrev:
Hejsa hifi nørder.
Jeg overvejer en projektor, da jeg synes det er lidt tamt at se film på mit 28" 4:3 fjernsyn.Men hvilke muligheder findes der, hvis prisen skal ligge omkring 10.000,- ?Den skal helst kunne vise 16:9, og have et rimeligt støjniveau.
Jeg har kigget lidt på denne Sanyo PLV-Z1 http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=5308&vare_id=2 82310 |
|
|
prøv at kikke på www.vision.esenet.dk - der er nogle gode billige CRT projektorer __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Cr4Sh Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad betyder det om projektoren er en 4:3 eller en 16:9 ?
Den kan vel vise begge formater alligevel? Hvis i forstår hvad jeg mener. Et 4:3 fjernsyn kan jo også godt vise 16:9 format.
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men et 4:3 udnytter ikke helt displayet og der kommer derfor sorte striber i top og bund. Derfor får man et mindre billede ved et 4:3 end ved et samme størrelse 16:9. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 25 Februar 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cr4Sh skrev:
Hvad betyder det om projektoren er en 4:3 eller en 16:9 ?
Den kan vel vise begge formater alligevel? Hvis i forstår hvad jeg mener. Et 4:3 fjernsyn kan jo også godt vise 16:9 format. |
|
|
det er ganske korrekt, men et 16:9 fjernsyn kan nu også vise 4:3 ... jeg foretrækker en 16:9, for jeg ser flere film i 16:9 end i 4:3
|
| Til top |
|
| |
Cr4Sh Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige et spørgsmål.
Kan man justere størrelsen på billedet således at det kan blive mindre? Jeg tænker på hvis jeg stiller en projektor ca. 3 meter fra lærredet, og billedet er for stort, kan man så justere billedet på projektoren, uden at skulle rykke den længere frem mod lærredet?
Jeg har ikke så meget forstand på det
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 26 Februar 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sanyo PLV-Z1 er en kanon projektor til pengene. Dermed ikke sagt, at der ikke er andre gode projektorer i prisklassen. Jeg hæftede mig især ved, at den har optisk lens shift, hvilket gør, at man kan justere billedet op og ned (og til siden) hurtigt og let - vel at mærke uden at miste billedkvalitet. De fleste projektorer benytter sig af digital keystone, som giver billedforringelse i en eller anden grad.
Ud over projektoren er et godt lærred særdeles vigtigt for et godt resultat. Til Z1 vil jeg ubetinget anbefale et såkaldt greyline lærred (hvor dugen er svagt grålig/sølvfarvet i stedet for hvid). Ved en direkte sammenligning er der ingen tvivl om en langt bedre kontrast og dybere farver på greyline lærredet.
Det er nok lidt med projektorer og lærreder som det er med hifi-udstyr og højttalere: Lærredet skal udgøre en væsentlig del af den samlede pris for projektor og lærred.
Da jeg skulle have min Z1, var jeg til en demo, som med al ønskelig tydelighed viste denne problematik.
Det skal dog siges, at der findes flere gode muligheder for at lave et fornuftigt DIY-lærred til rimelige penge, også i greyline udførelse - så det er muligt at starte op uden alt for voldsomme investeringer.
Mit lærred har kostet ca. det halve af projektorens pris, og jeg føler, at forholdet mellem projektor og lærred er i orden. Gæster til nogle "biografforestillinger" har været meget begejstrede for billedkvaliteten. Lærredet er et rullelærred fra Quality Screen, Diplomat Greyline.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |