| Sendt: 17 Juni 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har for nylig anskaffet mig mediecenter, projektor og lærred, og jeg har efterhånden afluret de fleste alkymistiske hemmeligheder, men jeg har lige et par spørgsmål:
1) Jeg har et program, der kan fortælle mig, hvilken frame rate fx .avi-filer er på. Nogle gange fortæller det mig, at de er på fx 23.97. Jeg kan indstille mit mediecenter til at køre både 23 og 24 fps. 24 bruger jeg selvfølgelig til blu-ray - men skal jeg også anvende det i sådan et tilfælde, eller er det 23 fps, jeg skal benytte der? Det samme gør sig gældende for 29.97 - skal jeg vælge 29 eller 30 fps?
2) Jeg kan ligeledes instille min receiver til, om det skal være 1080p eller 1080i. Er det alt 24 fps-materiale, der er progressive? Eller kan det godt være interlaced?
3) Jeg har set, at der er nogle få blu-rays, der kører med 1080i. Hvilken frame rate skal anvendes til at kunne afspille det optimalt?
4) Jeg er kommet motion judder til livs ved afspilning af blu-rays, men det hakker stadig en gang imellem. Ikke med faste intervaller og slet ikke på samme måde som motion judder. Men der kommer jævnligt 'hakker' i filmen på et sekund eller to.. Hvad skyldes dette og er der noget, jeg kan gøre for at det ikke sker?
På forhånd mange tak for hjælpen!
|