Emne: Grå eller hvidt lærred??? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Rene_49 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
jeg har lige købt mig en infocus x9 projektor med disse specfiktioner:
2500:1 contrast ratio
1280x720 (16:9)
1800 max ANSI lumens
min store forvirring er om jeg skal købe et gråt, eller hvidt lærred?
grå giver bedre kontrast, og hvid bedre farver.
-Men er det ikke førhen at man sku bruge gråt lærred, til de der havde meget lavt kontrast osv..?
jeg har ikke mulighed for at se vidst noget steder..
Mvh Rene Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rene_49 skrev:
Hej alle sammen jeg har lige købt mig en infocus x9 projektor med disse specfiktioner:
2500:1 contrast ratio 1280x720 (16:9) 1800 max ANSI lumens
min store forvirring er om jeg skal købe et gråt, eller hvidt lærred? grå giver bedre kontrast, og hvid bedre farver. -Men er det ikke førhen at man sku bruge gråt lærred, til de der havde meget lavt kontrast osv..? jeg har ikke mulighed for at se vidst noget steder..
|
|
|
Hvor stort et billede vil du lave, og hvordan er rummet det skal bruges i? Dvs. hvor mørklagt er der, og hvilken vægfarve? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Rene_49 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Rene_49 skrev:
Hej alle sammen jeg har lige købt mig en infocus x9 projektor med disse
specfiktioner: 2500:1 contrast ratio 1280x720 (16:9) 1800 max ANSI lumens min store forvirring er om jeg skal købe et gråt,
eller hvidt lærred? grå giver bedre kontrast, og hvid bedre farver. -Men er det ikke førhen at man sku bruge gråt lærred, til de
der havde meget lavt kontrast osv..? jeg har ikke mulighed for at se vidst noget steder.. |
|
|
Hvor stort et billede vil du lave, og hvordan er rummet det skal bruges i? Dvs. hvor mørklagt er der, og hvilken vægfarve?
|
|
|
rummet kan blive mørklagt ca. 90% på en solskins dag, så der er intet problem. vægfarven. er en hvid cream/base farve.
hvad har vægfarven at sige ? :)
|
| Til top |
|
| |
Rene_49 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
glemte lige størrelsen, billedet bliver 90" 2 meter bredt
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rene_49 skrev:
rummet kan blive mørklagt ca. 90% på en solskins dag, så der er intet problem. vægfarven. er en hvid cream/base farve.
hvad har vægfarven at sige ? :) |
|
|
Hvis "90%" er lig med at sollyset stort set er ude, så er det fint. Persienner er ikke "90%", hvis du skulle være i tvivl... (det er muligt det teknisk set ER 90% hvis man måler på lysmængden i rummet, men i så fald er 90% for lidt... )
Vægfarven har noget at sige, fordi lyset fra lærredet vil blive kastet rundt i lokalet og tilbage på lærredet, og udvaske kontrasten. Jo mørkere jo bedre, men skal rummet også bruges til opholdsrum er det jo et valg man må tage.
Helt overordnet, så kan man sige det sådan at jo mørkere dug, jo mindre problem vil det tilbagekastede lys, samt udefra kommende lys, være for billedet. Til gengæld stiller det større krav til projektorens lysstyrke for at kunne levere lys nok til at billedet ikke bliver mat. Infocus projektorer kan generelt levere ret meget lys, så det kan godt være en fordel for dig at vælge en grå dug når billedet ikke er større. Du vil i praksis måske ofre en anelse farveægthed, ikke som sådan fordi en grå dug er mindre farveægte end en hvid teoretisk set, men det er bare sådan i praksis at tilnærmelsesvist farveægte grå duge er ret dyre, mens det godt kan lade sig gøre at få farveægte hvide duge til rimelige penge. MEN - der er absolut ingen garanti for at fordi en dug sælges som "hvid", så er den rent faktisk i praksis mere farveægte end de grå duge - der findes absolut "hvide" duge der giver lige så skæve farver som de billige grå duge. Pris og kvalitet hænger i en vis grad sammen i dén sammenhæng, uden at høj pris er nogen garanti...
På den anden side, så vil jeg tillade mig at være en lille smule arrogant, og sige at hvis man er flueknepper mht. farvegengivelse, så skal der flere penge på bordet under alle omstændigheder, så i dit setup vil jeg pege på en grå dug, fordi Infocus'en burde have lys nok. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Rene_49 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, det gav da lidt stuff til eftertanke, jeg vil tak det med i min mine overvejelser nu her.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så vil jeg tillade mig at være den gamle sure mand . Gråt lærrede er ok og det giver et bedre sort niveau, men et hvidt lærrede er klart at foretrække:
Med det hvide lærrede får man ægte farver og hvidt er hvidt.

Her giver petromax lampen et kraftigt genskin i øjnene, som et gråt lærrede ikke kan uden at skrue op for lystyrken, og så forsvinder der detaljer omkring hullet i vægen.

|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 19 Juni 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
DFMS.Det er jeg MEGET glad for at du skriver, da jeg ellers overvejede at prøve et gråt lærred. Efter dit indlæg holder jeg mig til det hvide jeg har.
|
| Til top |
|
| |
Rene_49 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
tusind tak for svarene
jeg må sige at personligt kunne jeg også forstille mig at det hvide ville være bedst.
men jeg vil ikke købe noget forkert
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 21 Juni 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demo-rummet i vores kælder er sat op med gråt lærred.
Baseret på det faktum som netop Otto påpeger; At der ikke er helt mørkt i det daglige. Vi kan sagtens blænde ned og lave rummet rimelig mørkt, men et hvidt lærred vil så tage lidt af ydelsen i det daglige, da rummet også bliver brugt til andet og der stort set altid slipper lidt lys ind fra trappegang, enkelte hvide vægge osv.
Dertil skal det siges, at X9'eren ikke har problemer med at blæse lærredet op i forhold til lys, selvom vi har den kørende på ECO-mode (lavt blus på pæren). Lærredet vi benytter er 77" og altså lidt mindre end det du spørger til.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Ja så vil jeg tillade mig at være den gamle sure mand . Gråt lærrede er ok og det giver et bedre sort niveau, men et hvidt lærrede er klart at foretrække:
Med det hvide lærrede får man ægte farver og hvidt er hvidt. |
|
|
Det er et emne der ofte dukker op i diskussionerne om gråt vs hvidt lærred, men det er en meget udbredt misforståelse at en grå dug ikke kan levere ægte hvid, og dét du skriver er lodret forkert. Grunden til at denne misforståelse er opstået, er at folk sammenligner hvid vs grå med den samme projektor i den samme indstilling, og erfarer at den grå dug laver en mindre lysstærk hvid. Det er også rigtigt, og hvis dén projektor man bruger så ikke har lys nok, så vil den grå dug virke for mørk. Langt de fleste der bruger en grå dug, gør det for at få sort nok på en dårlig LCD-projektor, der i forvejen heller ikke har lys nok til den hvide dug, og vælger man så en grå så kan man skrue nok så meget på projektoren, så får man et dårligt billede. Derfor er anbefalingen af den grå dug kraftigt betinget af at projektoren har lys nok til at levere en tilstrækkelig lysstyrke med den grå dug.
Dét der er vigtigt at forstå i denne sammenhæng, er at hvid og grå er præcist den samme farve. Forskellen ligger udelukkende i lysstyrken (medmindre én eller begge duge har en skæv farvefordeling, hvilket man som sagt sagtens kan opleve). Rent teoretisk: Hvis du har en projektor med 400 ansi-lumens og en dug med gain 1.0, så opnår du PRÆCIST SAMME hvid som hvis du har en projektor med 500 ansi-lumens og en dug med gain 0.8. Med en 90" dug vil du i begge tilfælde opnå en maksimal lysstyrke fra lærredet på 16,8 fL, eller ca 57 cd/m2 for dem der regner i dét. Når "hvid" på begge systemer har samme farve og samme lysstyrke, så er de per definition ens.
Sagt med andre ord: Hvis du lyser nok på en grå overflade, så bliver den hvid. Hvis du ikke lyser nok på en hvid overflade, så bliver den grå.
At detaljerne i det mørke skulle forsvinde fordi du skruer op for den samlede lysstyrke i projektoren, har jeg ingen idé om hvor du har fået fra. I et ikke-mørklagt rum er det netop omvendt, mere lys fra projektoren plus mørk dug er lig med bedre detaljegrad i mørke områder, i forhold til mindre lys og hvid dug. MEN - det er de færreste projektorer der _reelt_ leverer lys nok til at fungere med en grå dug, ikke mindst fordi de duge der ofte sælges som gain 0,8, i virkeligheden kan være helt ned til 0,45. Så det er væsentligt at vide hvor meget gain dugen rent faktisk har (eller være i stand til at måle om der kommer lys nok retur i det givne system), frem for at vide hvad dugen markedsføres som. Men det gælder så også for hvid, hvor jeg eksempelvis har målt en dug der markedsføres som gain 1.4, til at være rundt regnet gain 1. Med andre ord, så skal man vide hvad man laver når man leger med forskellige gain, men gør man dét, så er der principielt ingen ulemper ved en grå dug HVIS den benyttes i en opstilling der kan bære det - hvilket som sagt meget sjældent sker i praksis. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
DFMS.
Det er jeg MEGET glad for at du skriver, da jeg ellers overvejede at prøve et gråt lærred.
Efter dit indlæg holder jeg mig til det hvide jeg har. 
|
|
|
Beklager OT:
Jeg vil ikke træde nogen over tæerne, men dit indlæg gør mig nysgerrig, i forhold til at forstå hvordan folk reagerer på forskellige forum-indlæg: Hvad er det ved DFMS' indlæg der gør dét så meget mere troværdigt end hvad jeg skrev i de foregående indlæg, at dét ene (som sagt fejlagtige) indlæg afgør hvilket produkt du vælger at investere i? Hvorfor er din reaktion på denne "nye" information at stole blindt på det seneste indlæg i tråden, i stedet for at tænke at nu har der været to modsat rettede indlæg, så må vi hellere grave lidt i hvem der rent faktisk har ret? Det er ikke sikkert at det i dit tilfælde som sådan ville være en god idé at købe en grå dug, men dén afgørelse kan du ikke tage på baggrund af den information der ligger i det indlæg.
Jeg synes det er skræmmende hvor meget magt ét enkelt indlæg fra en person man (formentligt) ikke ved hvem er, og ikke ved hvilken baggrund har for at udtale sig, kan have på andre folks indkøb. Jeg havde for nyligt en diskussion med en kunde, omkring dét at den hårde priskonkurrence på kort sigt kan være godt for forbrugerne, men på lang sigt faktisk er et problem for forbrugerne selv og ikke bare branchen, hvor hans argument var at folk ikke behøvede forhandlerne, man kan jo bare gå på nettet og finde dén information man skal bruge i forskellige fora, før man handler. Igen, der er intet personligt i det, så jeg håber ikke at du, DFMS, bliver alt for fornærmet når jeg siger det, men i dette tilfælde ville dét medføre en meget stor risiko for et klokkeklart fejlkøb. Som sagt, det kan godt være det i netop dét tilfælde rent faktisk ER en hvid dug der er bedst, men baseret på informationen her i tråden, kunne man lige så godt kaste en terning.
Jeg siger ikke at dét at henvende sig til en fagmand garanterer folk at de ikke modtager fejlagtig information - i hvert fald ikke så længe man tror at alle der sælger radio/tv udstyr per definition er fagmænd - men jo mere forbrugerne skal undervise hinanden uden at have fagfolk at henvende sig til, jo flere og værre misforståelser vil der være. Jeg synes folk glemmer at for at der kan være en lærer der kan undervise eleverne, skal læreren uddannes først.
Nå, det var et sidespring... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også lige komme med lidt input:
Jeg vil anbefale et hvidt lærred. Jeg ved af erfaring at projektorpærers lysstyrke falder ret drastisk med tiden. Når pæren har kørt nogle hundrede timer kommer man, med et gråt lærred, nemt i den situation at lysstyrken er for lav, selvom pæren står på højeste niveau og iris er helt åben. Med et hvidt lærred er pæren brugbar i længere tid, og dermed sparer man penge  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
Jeg vil også lige komme med lidt input:
Jeg vil anbefale et hvidt lærred. Jeg ved af erfaring at projektorpærers lysstyrke falder ret drastisk med tiden. Når pæren har kørt nogle hundrede timer kommer man, med et gråt lærred, nemt i den situation at lysstyrken er for lav, selvom pæren står på højeste niveau og iris er helt åben. Med et hvidt lærred er pæren brugbar i længere tid, og dermed sparer man penge 
|
|
|
Jeg er ked af at man generaliserer på den måde. I 90%, måske mere, af situationerne er et hvidt lærred det bedste, fordi de fleste projektorer ikke har lys nok, som du siger hvis ikke når de er nye så når de har kørt nogle hundrede timer. Men det er alt for generaliserende at sige at en grå dug forværrer problemet, for det skal holdes op mod billedstørrelsen. Hvis man har en dug med (reel) gain 1,0 på 100 tommer, og en dug med (reel) gain 0,6 i 77 tommer, så har du præcist den samme lysstyrke, og dermed hvide "farve", fordi billedfladen er 40% mindre - hvadenten lampen er ny eller gammel. Problemet med lysstyrke er ikke værre på den ene dug end den er på den anden, hvid eller grå dug drejer sig om at vælge den rigtige gain i forhold til billedstørrelsen og projektorens lysstyrke - derunder lysstyrken over tid. Man kan IKKE generalisere om hvorvidt grå eller hvid er bedst, uden at tage de andre faktorer med i regnestykket.
EDIT: Når det er sagt, så har den grå dug haft en storhedstid hvor den blev brugt mere eller mindre som standard, og derfor er blevet benyttet i ALT for mange setups hvor selv gain 1,0 i princippet er for lidt. Derfor har rigtigt mange en fejlagtig opfattelse af hvad resultatet af at benytte en grå dug egentlig er. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| så jeg håber ikke at du, DFMS, bliver alt for fornærmet når jeg siger det, men i dette tilfælde ville dét medføre en meget stor risiko for et klokkeklart fejlkøb. |
|
|
Jeg bliver ikke fornæmet , vi kan jo ikke være enig om alting (så var der ingen grund til at have debatforums).
"en meget stor risiko for et klokkeklart fejlkøb" er måske en lidt for voldsom udmelding .
AV Precision skrev:
| .Jeg synes folk glemmer at for at der kan være en lærer der kan undervise eleverne, skal læreren uddannes først. |
|
|
Det er så ikke helt rigtig, der findes mange eksempler på at bare fordi mand har en lang uddannelse som lære/pædagok, så er det ingen garanti for man er god til sit fag. I 1970'erne var det på mode at eksperimentere med undervisnings formen, så vores klasselære var ikke uddannet som lære, men var udlært elektriker.
Han var en af de bedste "lære" de havde haft på skolen.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Jeg bliver ikke fornæmet , vi kan jo ikke være enig om alting (så var der ingen grund til at have debatforums).
"en meget stor risiko for et klokkeklart fejlkøb" er måske en lidt for voldsom udmelding . |
|
|
Ja, det er for hårdt formuleret, det kan jeg godt se.
Essensen er at det ikke er et spørgsmål om mening, det er matematisk fakta. Dét jeg argumenterer for er groft sagt at to plus to er fire. Men for at forstå at det i virkeligheden er så simpelt, skal man starte med at forstå at grå og hvid er den samme farve.
dfms skrev:
|
Det er så ikke helt rigtig, der findes mange eksempler på at bare fordi mand har en lang uddannelse som lære/pædagok, så er det ingen garanti for man er god til sit fag. I 1970'erne var det på mode at eksperimentere med undervisnings formen, så vores klasselære var ikke uddannet som lære, men var udlært elektriker.
Han var en af de bedste "lære" de havde haft på skolen.
|
|
|
Jamen, det er jeg sådan set ikke uenig i - man behøver ikke være akademiker for at være dygtig. Dét med uddannet lærer var ment som en analogi, "uddannelsen" kan sagtens ligge i almindelig erfaring. Men dén erfaring skal jo komme et sted fra. Der er masser af almindelige entusiastiske forbrugere der er meget troværdige kilder, og omvendt påstår jeg på ingen måde at jeg er fejlfri, det vil jeg tværtimod garantere at jeg ikke er. Så en troværdig kilde kan sagtens være en almindelig entusiast og ikke en fagmand. Dét der irriterrer mig er derfor ikke at to brugere vælger at stole på dig frem for mig, men at man læser to divergerende udtalelser, og så stoler man blindt på dén der er skrevet sidst - eller bare den der er formuleret mest troværdigt måske, måske fordi du tog dig tid til at smide et par screenshots ind i indlægget, det ved jeg ikke - det var derfor jeg spurgte til hvorfor dit indlæg åbenbart fremstod som det troværdige. Hvorfor er reaktionen fuldstændigt blindt at vælge at stole på ét af indlæggene, i stedet for at søge en bekræftelse på hvem der så egentlig har ret? Jeg siger ikke at man bare blindt skal stole på mig i stedet for, men jeg savner i den grad noget kildekritik - ikke kun i den her sammenhæng, men i al internet-diskussion i det hele taget. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Rene_49 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
en temlig forvirrende debat synes jeg.
jeg er aldrig rigtig kommet frem til hvad der vil være det bedste i mit setup.
otto du skriver at hvis den ikke levere nok lys til et hvidt lærred, så bliver det (gråt)
men eftersom min projekter ligger i den høje ende da lysstyrke blev uddelt, vil den så ikke kunne levere nok lys til at kunne
lave sort, på et hvidt lærred?
eller vil dette være umuligt?
ville jeg kun kunne opnå sort med et gråt lærred?
- med hensyn til farverne på et gråt lærred, vil de stå ligeså flot, og farveægte på et gråt lærred som på et hvidt lærred?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rene_49 skrev:
| en temlig forvirrende debat synes jeg.
|
|
|
Hvilket jo er paradoksalt i betragtning af at der i modsætning til en del andre debatter rent faktisk er noget faktuelt at forholde sig til i dét her... Men problemet er at du beder om et kort, kontant, præcist og forståeligt svar, men når du så får det så stiller du alligevel spørgsmålstegn ved det... Det gør det jo lidt svært. Det korte svar er: Køb en grå dug og vær glad. Det lidt længere svar:
Rene_49 skrev:
jeg er aldrig rigtig kommet frem til hvad der vil være det bedste i mit setup. otto du skriver at hvis den ikke levere nok lys til et hvidt lærred, så bliver det (gråt) men eftersom min projekter ligger i den høje ende da lysstyrke blev uddelt, vil den så ikke kunne levere nok lys til at kunne lave sort, på et hvidt lærred?
eller vil dette være umuligt? ville jeg kun kunne opnå sort med et gråt lærred? |
|
|
Du vil ikke kunne opnå sort, punktum. Hvor tæt du kan komme på, vil være forskelligt med de forskellige lærreder.
Du skriver "vil den så ikke kunne levere lys nok til at kunne lave sort". At lave sort er jo netop IKKE at lave lys, så jeg gætter på du mente noget andet end du skrev her. Anyway: Hvis vi ser bort fra lyset i rummet, så er grå vs hvid dug som sagt meget simpelt: En grå dug flytter lysstyrken nedad. Det gælder både for det lyse og det mørke i billedet, dvs. du får bedre sort, men mindre lys. Om du vælger en mørk dug, eller om du skruer ned for lampen i projektoren (i fald det er muligt), det giver principielt det samme - bedre sort og mindre lys. MEN - når der er lys i rummet, eller du har lyse vægge som du nævner, så er der en fordel i at skrue op for lyset i projektoren og vælge en mørkere dug: Lyset der tilbagekastes fra rummet hen på lærredet, bliver ikke reflekteret nær så meget i en grå dug. Derfor forbedrer du kontrasten under netop de forhold - MEN det er en forbedring man kun kan tillade sig at gå efter hvis man har en projektor der har lys nok, hvilket er lige præcist hvad du har. Prisen for denne lysstyrke er så at projektoren har en mindre farveægte gengivelse, hvis du f.eks. sammenligner med BenQ W5000, der har (mulighed for) mere ægte farver, men mindre lys. Det er et trade-off, og der findes ikke én kombination der er bedst på alle punkter i alle situationer.
Rene_49 skrev:
- med hensyn til farverne på et gråt lærred, vil de stå ligeså flot, og farveægte på et gråt lærred som på et hvidt lærred?
 |
|
|
Rent principielt, så har farvegengivelsen ikke noget at gøre med om lærredet er gråt eller hvidt. MEN, som nævnt, i praksis er de billige grå duge ikke farveægte. Det er de billige hvide duge heller ikke, men - uden at jeg må gøre reklame for mine egne produkter, så vil jeg sige at det kan lade sig gøre at få en farveægte hvid dug, billigere end det kan lade sig gøre at få en farveægte grå dug.
"hvid" er ikke bare "hvid" i denne sammenhæng, der er stor forskel på de duge der sælges som "hvid". Derfor kan du ikke bare købe et tilfældigt "hvidt" lærred. Og ja, det er svært at gennemskue lærreder, det er derfor at jeg kan leve af at rådgive om det.
Men som sagt, i dit setup er det overkill at bekymre sig om dét efter min mening. Hvis du er tilfreds med farvegengivelsen på din projektor, så vil du også være det med farvegengivelsen i de typiske grå duge. Derfor er MIT råd til dig i den givne situation, at du skal købe en grå. Så er jeg sådan set ligeglad med hvad folk har af generelle aversioner imod grå duge, at vælge en dug drejer sig om at vælge det rigtige til opgaven i den enkelte situation, der findes ikke én dug der er bedst for alle. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Rene_49 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for hjælpen Otto
tak for du vil bruge til på at hjælpe mig.
så må jeg lige kigget market igennem :)
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision
Du skriver en masse ting
DFMS Beviste det med billeder
Derfor 
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|