| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
nikolajb skrev:
Mange tak for jeres input. Umiddelbart overvejede jeg en model i samme klasse som min nuværende Z3'er - bare et par generationer nyere, naturligvis :).
Bedre billedkvalitet kunne være lækkert nok, men giver nok først rigtigt mening når jeg skifter til Blueray, som du skriver, og det havde jeg ikke umiddelbart planer om endnu. Men hvad med lysstyrken? Er de nye modeller væsentligt mere lysstærke? Det ser umiddelbart sådan ud, at dømme fra specsene, men de har jo for vane at lyve :) |
|
|
Der sker nogenlunde store skridt hele tiden, og fra Z3 til Z5 oplevede jeg at lysstyrken steg mærkbart. Det havde dog nok også noget at gøre med at jeg der gik fra gråt til hvidt lærred. Men ja, du kan forvente at lysstyrken er steget - om du så synes det er "nok" kan kun du selv svare på 
Hvis du gerne vil have meget mere lysstyrke, så skal du over på DLP. De larmer måske 2-3 dB mere, hvilket med fremskridt på det felt betyder at de larmer lige så meget som Z3, men regnbuerne kan drille. Jeg har efter 3/4 år med DLP vænnet mig til det og ser kun få regnbuer nu - men der var tider undervejs hvor jeg tvivlede og var lige ved at skifte tilbage til LCD.
Den store fidus synes jeg skal ligge i den højere opløsning - for det er en forskel der er til at tage og føle på! Og selv om du ikke umiddelbart vil til at købe blu-ray film (prisniveau'et er jo ikke nede på DVD'ernes niveau) vil du sagtens kunne opnå en forskel ved at anskaffe en blu-ray afspiller med opskalering - og det har selv min billige Sony BDP-S300, selv om det ikke er den bedste opskalering man kan få. Ellers kan en DVD-afspiller med opskalering også gøre det - men hvorfor ikke købe blu-ray med det samme Så kan du også leje blu-ray hos BlockBuster, og købe dem hvis du har lyst - og dermed opleve den store forskel.
Hvis vi snakker prisniveau omkring hvad en ny Z3 kostede, dvs. en 9-10.000 kr., så er der naturligvis Sanyo's nyeste modeller med hi-res - men jeg synes ikke de har modtaget så gode tests. Længere oppe i pris-sfæren (18.000) ligger Panasonic's 3000 vist, og den skulle være god. Hvis du vil gå DLP-vejen skulle BenQ W5000 være god til prisen (14.000), og jeg mener at have set den til tilbudspris, altså billigere - husker dog ikke hos hvem.
Nu følger jeg ikke så meget med p.t. og kan dermed ikke komme på om der er et rigtig godt "geheimtip" i prisregionen 10.000 kr., men det er jeg sikker på at Otto (AV Precision) kan på fingrene 
|