Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Opgradering af Z3 - kan det svare sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nikolajb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går lidt og leger med tanken om at udskifte min Sanyo Z3 med en nyere model, men kan ikke helt finde ud af, om det
giver mening? Der er jo kommet en del nyere generationer siden Z3'en, og ud fra specsene at dømme er der da også sket
lidt på hardware-siden.

Egentlig er jeg fint tilfreds med billedkvaliteten, men jeg bor i en temmeligt lys lejlighed og er lidt træt af at skulle vente til
det er blevet mørkt før man kan se noget på skærmen :). Så min umiddelbare tanke var, at man kunne skifte til en fin ny
Panasonic eller noget andet mere lysstærkt, og så samtidig måske også få en lidt bedre billedkvalitet.

Men kan det svare sig? Eller er jeg helt galt afmarcheret?

På forhånd tak for hjælpen.
Til top Vis nikolajb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nikolajb

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

nikolajb skrev:

Det afhænger jo lidt af hvilke modeller du iøvrigt har kig på, men generelt er kvalitetsspringet fra Z3 til de nyeste 1080P modeller RET stort, også på andet end opløsning.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
nikolajb skrev:

Det afhænger jo lidt af hvilke modeller du iøvrigt har kig på, men generelt er kvalitetsspringet fra Z3 til de nyeste 1080P modeller RET stort, også på andet end opløsning.

Jeg gik fra Z2 til Z3 (førstnævnte gik i stykker), og det var ikke nogen stor forskel. Fra Z3 til Z5 var forskellen tydelig, men fra Z5 til en Samsung A800B var springet markant! Nu er sidstnævnte også en DLP isf. LCD, men både mere lys og ikke mindst højere opløsning i samspil med blu-ray giver et markant løft.

Hvis der skal opgraderes skal det være til HD - men det er vel også det du pønser på, Nikolaj? Vær dog opmærksom på at det også kan medføre en ny DVD-afspiller (opskalering til 1080) eller sågar en Blu-Ray afspiller (eller PS3) - så er gevinsten meget tydelig.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

nikolajb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres input. Umiddelbart overvejede jeg en model i samme klasse som min nuværende Z3'er - bare et par
generationer nyere, naturligvis :).

Bedre billedkvalitet kunne være lækkert nok, men giver nok først rigtigt mening når jeg skifter til Blueray, som du skriver, og
det havde jeg ikke umiddelbart planer om endnu. Men hvad med lysstyrken? Er de nye modeller væsentligt mere lysstærke?
Det ser umiddelbart sådan ud, at dømme fra specsene, men de har jo for vane at lyve :)
Til top Vis nikolajb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nikolajb

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

nikolajb skrev:
Mange tak for jeres input. Umiddelbart overvejede jeg en model i samme klasse som min nuværende Z3'er - bare et par
generationer nyere, naturligvis :).

Bedre billedkvalitet kunne være lækkert nok, men giver nok først rigtigt mening når jeg skifter til Blueray, som du skriver, og
det havde jeg ikke umiddelbart planer om endnu. Men hvad med lysstyrken? Er de nye modeller væsentligt mere lysstærke?
Det ser umiddelbart sådan ud, at dømme fra specsene, men de har jo for vane at lyve :)

Der sker nogenlunde store skridt hele tiden, og fra Z3 til Z5 oplevede jeg at lysstyrken steg mærkbart. Det havde dog nok også noget at gøre med at jeg der gik fra gråt til hvidt lærred. Men ja, du kan forvente at lysstyrken er steget - om du så synes det er "nok" kan kun du selv svare på

Hvis du gerne vil have meget mere lysstyrke, så skal du over på DLP. De larmer måske 2-3 dB mere, hvilket med fremskridt på det felt betyder at de larmer lige så meget som Z3, men regnbuerne kan drille. Jeg har efter 3/4 år med DLP vænnet mig til det og ser kun få regnbuer nu - men der var tider undervejs hvor jeg tvivlede og var lige ved at skifte tilbage til LCD.

Den store fidus synes jeg skal ligge i den højere opløsning - for det er en forskel der er til at tage og føle på! Og selv om du ikke umiddelbart vil til at købe blu-ray film (prisniveau'et er jo ikke nede på DVD'ernes niveau) vil du sagtens kunne opnå en forskel ved at anskaffe en blu-ray afspiller med opskalering - og det har selv min billige Sony BDP-S300, selv om det ikke er den bedste opskalering man kan få. Ellers kan en DVD-afspiller med opskalering også gøre det - men hvorfor ikke købe blu-ray med det samme  Så kan du også leje blu-ray hos BlockBuster, og købe dem hvis du har lyst - og dermed opleve den store forskel.

Hvis vi snakker prisniveau omkring hvad en ny Z3 kostede, dvs. en 9-10.000 kr., så er der naturligvis Sanyo's nyeste modeller med hi-res - men jeg synes ikke de har modtaget så gode tests. Længere oppe i pris-sfæren (18.000) ligger Panasonic's 3000 vist, og den skulle være god. Hvis du vil gå DLP-vejen skulle BenQ W5000 være god til prisen (14.000), og jeg mener at have set den til tilbudspris, altså billigere - husker dog ikke hos hvem.

Nu følger jeg ikke så meget med p.t. og kan dermed ikke komme på om der er et rigtig godt "geheimtip" i prisregionen 10.000 kr., men det er jeg sikker på at Otto (AV Precision) kan på fingrene

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes