| Forfatter |
|
kverntheern Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørder:D
Jeg købte sidste år et samsung LE32A676 hos pixmania.com. På dette tidspunkt havde jeg endnu ikke digitalt tv, hvorfor jeg ikke havde muligheden for at afprøve om det virkede. Nu et år efter, vil jeg prøve at indstille mine digitale kanaler, uden kort eller boks da jeg har YouSee, men dette har jeg ikke muligheden for. Jeg ringer derfor til Samsung for at høre hvad mit problem er, og de konstaterer at jeg har fået tilsendt en udlandsk model, så nu har jeg ikke muligheden for at få digitalt tv uden at skulle have en boks hængende.
Jeg har derfor ringet til Pixmania, men de fortæller de ikke kan tage det retur da jeg ikke har meldt fejlen til dem inden for 14 dage.
Jeg købte jo mit fjernsyn hos pixmanias danske afdeling og i den tro om at det ville virke når det digitale signal for alvor ville ramme danmark
Hvor står jeg henne nu i forhold til at få byttet mit fjernsyn?
På forhånd tak.
Frederik
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
kverntheern skrev:
| .....Hvor står jeg henne nu i forhold til at få byttet mit fjernsyn? |
|
|
Utroligt ringe - tiden er vist forpasset __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
jtofte Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har krav på 14 returet fra købsdato ved internethandel og ikke
længere, butikkerne er ikke forpliktet til at sælge modeller der er
tilpasset det danske marked, så det er op til forbrugeren at være på
vagt i købssituationen.
Det eneste grund, hvor der i dit tilfælde vil kunne blive tale om
returnering er hvis du har fået forkerte oplysninger af sælger.
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
men stod der overhovedet noget om DVB-C tuner dengang? stod der ikke kun DVB-T? for hvis der kun stod DVB-T er der intet du kan brokke dig over...
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med mindre du kan bevise at der stod "Dansk udgave" eller at der stod der var den indbyggede tuner du mangler, har du ingen sag.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jtofte siger: Det springende punkt er om du har fået forkerte eller mangelfulde oplysninger fra sælger. Det er altså en reklamationssag. Det afgørende er om Pixmania ved at henvende sig til danske kunder og reklamere med at tv'et har DVB-C tuner (forudsat at de har gjort det), også dermed garanterer at tuneren rent faktisk kan bruges i Danmark. Tuneren er der jo, det springende punkt er om det er deres ansvar at den også kan bruges. Det tror jeg du får mere end svært ved at få gennemført uden en retssag. Og da forbrugerklagenævnet som jeg har forstået det ikke kan gøre noget mod firmaer i udlandet, så er du kort sagt screwed.
Det må siges at være et skoleeksempel på at hvis man vil handle i udlandet for at spare penge, så skal man på alle måder vide hvad man har med at gøre, og det er sager som dette der gør at jeg får knopper når visse dele af dagspressen kommer med sensations-artikler om "hey, du kan spare en masse penge ved at handle på nettet, bare gør sådan og sådan så har du sparet en million". Det er fint nok for dem der kan gennemskue alle detaljer i produkterne og i købet som helhed, men for den "almindelige forbruger" vælter det med faldgruber, som ikke ret mange fortæller om. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kverntheern Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, det er da trist at høre.
Håbede ikke de havde lov at sælge udlandske modeller uden at gøre køber opmærksom på det.
Men tak for svarerne
Frederik
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo et fransk firma, Ikke det dansk firma du har handlet med, så der er ikke så meget at gøre ved det.
__________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
| Det er jo et fransk firma, Ikke det dansk firma du har handlet med, så der er ikke så meget at gøre ved det. |
|
|
Hvad har det med sagen at gøre, hvis de henvender sig til danske forbrugere skal de overholde dansk lov. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Hvis hjemmesiden er en .com skal de overholde oprindelses / registrerings - landets lovgivning. Hvis hjemmesiden er en .dk skal de overholde dansk lovgivning.
Nu har pixmania jo sammen med easyshopping været i både kontant og basta flere gange, så held og lykke med det. - Og nu vi er ved det, så er staten ved at køre en mange-milioner-sag imod getmore - Så pas på hvor i handler - måske er den lille lokale biks nede på hjørnet ikke så tosset et sted endda...!!
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
nemligja skrev:
| Det er jo et fransk firma, Ikke det dansk firma du har handlet med, så der er ikke så meget at gøre ved det. |
|
|
Hvad har det med sagen at gøre, hvis de henvender sig til danske forbrugere skal de overholde dansk lov.
|
|
|
Jeg kan ikke se hvor Pixmania har brudt den danske lov. De har ikke brudt nogle regler? Hvis du læser betingelserne på deres hjemmeside, står der også at der er 2 års reklamationsret, og at det hører ind under fransk lovgivning, men igen der er jo stadig 2 års reklamationsret. __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jblfan skrev:
- Hvis hjemmesiden er en .com skal de overholde oprindelses / registrerings - landets lovgivning. Hvis hjemmesiden er en .dk skal de overholde dansk lovgivning. |
|
|
Mener du helt seriøst at hvis en virksomhed har en .com adresse som er registreret på Seychellerne men udelukkende har et dansk site på adressen og kun sælger til kunder i Danmark så behøver de slet ikke overholde eks. købeloven i Danmark? Hvis ja, så vil jeg meget gerne se noget dokumentation på at det skulle være tilfældet. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
Jesper Juul skrev:
nemligja skrev:
|
|
Hvad har det med sagen at gøre, hvis de henvender sig til danske forbrugere skal de overholde dansk lov.
|
|
|
Jeg kan ikke se hvor Pixmania har brudt den danske lov. De har ikke brudt nogle regler? Hvis du læser betingelserne på deres hjemmeside, står der også at der er 2 års reklamationsret, og at det hører ind under fransk lovgivning, men igen der er jo stadig 2 års reklamationsret. |
|
|
Det kan jeg heller ikke men du påstod at fordi det var et fransk firma så var der ikke noget at gøre, at det er et fransk firma har intet med det at gøre hvis Pixmania henvender sig til danske kunder skal de overholde eks. den danske købelov. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 06:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen de overholder også den danske købelov. De giver jo 2 års reklamationsret. At det er en ikke dansk udgave af et Samsung tv du har købt af dem er der jo ikke noget ulovligt i.
__________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
| Jamen de overholder også den danske købelov. De giver jo 2 års reklamationsret. At det er en ikke dansk udgave af et Samsung tv du har købt af dem er der jo ikke noget ulovligt i. |
|
|
For det første har jeg aldrig påstået at de ikke overholdt den danske købelov, selvom der er masser af sagen i pressen om det modsatte, og for det andet har jeg ikke købt noget fjernsyn hos Pixmania, jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at handle hos dem. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Jblfan skrev:
|
- Hvis hjemmesiden er en .com skal de overholde oprindelses / registrerings - landets lovgivning. Hvis hjemmesiden er en .dk skal de overholde dansk lovgivning.
|
|
|
Mener du helt seriøst at hvis en virksomhed har en .com adresse som er registreret på Seychellerne men udelukkende har et dansk site på adressen og kun sælger til kunder i Danmark så behøver de slet ikke overholde eks. købeloven i Danmark?
Hvis ja, så vil jeg meget gerne se noget dokumentation på at det skulle være tilfældet.
|
|
|
Jeg vil mene, at hjemlen hertil findes i ehandelslovens § 4 (lov nr. 227 af 22/4-02):
"En tjenesteyder, der er etableret i et andet land inden for Den Europæiske Union/Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, og som leverer en informationssamfundstjeneste, er undtaget fra overholdelse af danske regler inden for det koordinerede område, jf. § 2, nr. 8, selv om tjenesten retter sig mod Danmark, jf. dog §§ 5 og 6."
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ovenstående kræver vist en lille opfølgning.
Det er rigtigt, at internetfirmaer, der har hjemsted i udlandet men stadig henvender sig til kunder i Danmark ikke er underlagt dansk lovgivning. I 99,9 % af tilfældende vil disse firmaer henvise til egne lovregler.
Der er imidlertid regler, der beskytter mod den erhvervsdrivendes salgsbetingelser, hvis de giver dig en dårligere retsstilling end de danske regler, du ikke kan fraskrive dig. Eksempelvis nogle af bestemmelserne i den danske købelov. Denne særlige beskyttelse mod såkaldte lovvalgsaftaler findes i Romkonventionen.
Inden for EU har man til en hvis grad harmoniseret "købeloven". Jeg tror derfor ikke, at Pixmania's henvisning til franske lovregler, stiller dig meget ringene end efter den danske købelov, da disse hae en del enslydende bestemmelser med hensyn til reklamation og frister herfor.
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne lige uddybe min indlæg lidt i den forbindelse: Jeg siger ikke at køberen i denne situation nødvendigvis ikke har ret, det kan jeg ikke sige noget om ud fra de givne oplysninger. Det jeg siger er at det kan blive mere end almindeligt vanskeligt at FÅ ret i praksis i sådan en situation, uanset hvad juraen siger, hvis sælger stiller sig på bagbenene. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Jeg vil gerne lige uddybe min indlæg lidt i den forbindelse: Jeg siger ikke at køberen i denne situation nødvendigvis ikke har ret, det kan jeg ikke sige noget om ud fra de givne oplysninger. Det jeg siger er at det kan blive mere end almindeligt vanskeligt at FÅ ret i praksis i sådan en situation, uanset hvad juraen siger, hvis sælger stiller sig på bagbenene.
|
|
|
Jeg er enig. Dog er jeg sikker på, at det forhold, at spørgeren først har fået mulighed for at afprøve den digitale tuner et år efter købet, ikke giver spørgeren ret til at benytte sig af en returret. Denne ret er udløbet.
Der kan så være andre årsager til, at handlelen kan gå tilbage, eller at der kan kræves ombytning m.v.
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
spped six skrev:
Jesper Juul skrev:
Jblfan skrev:
|
|
|
|
Mener du helt seriøst at hvis en virksomhed har en .com adresse som er registreret på Seychellerne men udelukkende har et dansk site på adressen og kun sælger til kunder i Danmark så behøver de slet ikke overholde eks. købeloven i Danmark?
Hvis ja, så vil jeg meget gerne se noget dokumentation på at det skulle være tilfældet.
|
|
|
Jeg vil mene, at hjemlen hertil findes i ehandelslovens § 4 (lov nr. 227 af 22/4-02):
"En tjenesteyder, der er etableret i et andet land inden for Den Europæiske Union/Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, og som leverer en informationssamfundstjeneste, er undtaget fra overholdelse af danske regler inden for det koordinerede område, jf. § 2, nr. 8, selv om tjenesten retter sig mod Danmark, jf. dog §§ 5 og 6."
/Henrik |
|
|
Så vidt jeg umiddelbart kan læse ud fra loven gælder den vist kun for informationstjenester og ikke fysiske varer, men det er muligt det er mig som tager fejl? __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |