| Forfatter |
|
fekser Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Så er konen endelig interesseret i et nyt TV og tænke sig... Jeg aner ikke, hvad jeg skal købe!
Jeg har selvfølgelig regnet ud, at det skal have DVB-C og Mpeg4 men så stopper toget for mig. Havde første forestillet mig 37", men så læser jeg, at Full HD er fra 42" og opefter. Vi har Sony nu og er glade for det, men andre leverandører har jo også super tv, så det er heller ingen hjælp... 
Hvad vil jeg ha?
1) billedet skal være det primære, hvilket nok ikke overrasker - jeg er egentlig ligeglad med tilslutninger og strømforbrug, medmindre det er overdrevent højt
2) DVB-C og Mpeg4 - HDTV tuner, hvis man har brug for det?
3) god sort farve og intet rødligt skær!
4) klippefast billede
5) ingen ghosting, fartstriber, eller hvad det hedder...
6) helst ikke større end 42"
7) vil gerne ofre op til 10K, hvis argumenterne er i orden
8) skal jeg hellere vente på LED ell. OLED???
Kan nogen hjælpe mig med nogle gode råd? Det ville jeg dælme sætte stor pris på! 
Hilsen /Lars
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
lige lidt - meget lidt - som jeg ved.... men er også interesseret i at høre andres kommentarer ......står selv i samme situation..
Full-HD fåes i hvert fald fra 32" LCD fjernsyn. Men vist først Full-HD i Plasma fra 42".
DVB-C og Mpeg4 er også HD. Men ellers oftes "alm." digitalt signal.
LED og især OLED er over budget. Så glem dem.
Til den pris du har afsat, vil jeg mene at LCD skærme vil give dig det bedste resultat. Men går du op til 12.500,- så begynder Plasma at blive
interessant. MEN så kommer LED også ind i billedet....
Hilsen Klaus
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
#1 Glem alt om nødvendighed med HD-ready 1080p i 37" du vil ikke kunne se forskel med mindre du er ualmendelig tæt på din skærm.
#2 dvbt+dvbc+mepg4 tuner har mange skærme i dag det er alene dit behov der afgør hvad du skal købe der.
#3...." 3) god sort farve og intet rødligt skær!" efter min mening plasma med en kalibrering så er farverne på plads, jeg fik personligt mit pioneer kalibreret af Otto fra av precision, det kan anbefales.
#4 LED er kun en LCD skærm bare med en ny type backlight lavet af led lysdioder, derfor med det nye navn LED, ikke at forveksle med OLED!
Med det du skriver omkring god sort og korrekt farve vil jeg gå efter et 42" panasonic, sikkert et G10 derefter smide se sidste penge efter en kalibrering.
Her er link til tests og fakta du kan kigge på, prøv evt at oprette tråden på www.flatpanels.dk og www.recordere.dk
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1220975428
http://www.flatpanels.dk/tests.php
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok så lige lidt mere....
Ang. opløsning.... køb Full-HD. Men igen hvad skal det bruges til. Spille maskiner en gang i mellem = Full-HD.
Kun standard Tv-signal. Så får du ikke glæde af Full-HD.
Og skal du have Blu-ray = Full-HD.
Sammenlign. med Fotokamera. Et 10x15 billed kræver 1,5 MP. Men dybden osv. er meget bedre ved .... ja alt der over.
Om det skal være Plasma eller LCD må dine øjne jo bestemme. Men jeg mener ikke dit budget er til Plasma.
F.eks som "LilleNørd" forslår Panasonic G10 = Plasma. Den er altså ikke go nok i forhold til LCD i samme prisklasse.
Sony laver nogle LCD der er bedre i sort end G10. Du skal op i V10, men så er sort også bedre. (Ved alm. digi tv signal).
Ved V10 spare du en kalibrering. Den har en THX indstillings mulighed.
Men vi snakker over budget. Og en "LCD" LED skærm er altså ret så lækker i sort og klarhed. Klippefast billed.
|
| Til top |
|
| |
degofedal Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. at kigge på Sony's W5500 LCD serie. De giver rigtig meget for pengene. Et 40" kan fåes for ~7000kr og der er alle de tunere du skal bruge. Link
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sortniveau lavere jo bedere.
Panasonic G10
Panasonic V10 (modellen over G10 + en hel del dyere) men citat:Gengivelsen af sort skuffer mig en smule. Faktisk er den en anelse dårligere end på G10.
Sony Z5500
Sony W5500
Kender ikke det tv fra Sony der har bedre sortniveau end G10 eller andre plasma skærme for den sags skyld, men en af deres topmodeller der er langt over trådstarters budget er Z5500 og deres nok mest populære model W5500 som er inde for budget er ikke med bedre.
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var også hoppet på et Panasonic G10. 
Det opfylder de krav som du stiller - og ligger endda et stykke under dit max-budget (omkring 8-8,5k).
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Osse det jeg mener, købte et til min mor på tilbud til 7000 og så det sidste efter en kalibrering, så skal du dælme langt op i prisklasse for at få bedre billede fra en lcd.
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er sikker på at under de bedste betingelse så er G10 mest sort. F.eks. ved blu-ray og lign. (Med et måle apparat).
Men når signalet er et standard digi signal, så er V10 klart bedre i overgangende. F.eks overgangen på et menneske hoved hvor skyggen på
bagsiden går over i lysere toner, der "hakker" sort - gråt meget på G10 men på V10 glider det. Om G10 så starter en anelse mørkere ?? nok kun
hvis start af skyggen er sort-sort.....og det er den jo nærmest aldrig.
Og lige der kommer sony "??" LCD ind mellem de 2 panasonic skærme, altså i sort til grå overgangene.
I "min verden" er det vigtigere at overgangene "kører" godt. Fremfor at sort-sort er 0,02 mørkere. (Kan det ses med det menneskelige øje?)
Og derfor mener jeg med et budget på 10K at sony "??" LCD er værd at overveje.
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
KlausH skrev:
Jeg er sikker på at under de bedste betingelse så er G10 mest sort. F.eks. ved blu-ray og lign. (Med et måle apparat).
Men når signalet er et standard digi signal, så er V10 klart bedre i overgangende. F.eks overgangen på et menneske hoved hvor skyggen på bagsiden går over i lysere toner, der "hakker" sort - gråt meget på G10 men på V10 glider det. Om G10 så starter en anelse mørkere ?? nok kun hvis start af skyggen er sort-sort.....og det er den jo nærmest aldrig.
Og lige der kommer sony "??" LCD ind mellem de 2 panasonic skærme, altså i sort til grå overgangene.
I "min verden" er det vigtigere at overgangene "kører" godt. Fremfor at sort-sort er 0,02 mørkere. (Kan det ses med det menneskelige øje?)
Og derfor mener jeg med et budget på 10K at sony "??" LCD er værd at overveje. |
|
|
Jeg er 100 % enig i at nuancering i de mørke toner er mindst lige så vigtig, hvis ikke vigtigere end dyb sort. Det er også det vi omtaler som shadow detail i FlatpanelsDKs anmeldelser.
En forskel på 0,02 cd/m2 kan godt spottes i praksis, men det er naturligvis ikke lige så markant som 0,1 forskellen der er mellem Sony W og Pana V10. Personligt synes jeg G10 er det absolut mest oplagte valgt blandt de skærme der netop er nævnt. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Kratz Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også pege på Panasonic G10.
Men Rasmus, kan du ikke kommentere lidt nærmere på shadow details af de nævnte skærme? Mig bekendt overgår nævnte Sony skærme ikke de nævnte Panasonic skærme på den front.
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kratz skrev:
|
Men Rasmus, kan du ikke kommentere lidt nærmere på shadow details af de nævnte skærme? Mig bekendt overgår nævnte Sony skærme ikke de nævnte Panasonic skærme på den front.
|
|
|
Der er ingen Sony eller LCD - uanset LED eller ikke - som overgår Panasonic, eller de bedste plasma mht shadowdetail og håndtering af sort.
Bedste/mest korrekte billede til prisen (- og i det hele taget) = Panasonic
Design,features osv = LCD
|
| Til top |
|
| |
Kratz Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også den konklusion jeg er nået frem til Lennon. Men nu vægter Rasmus ord jo noget tungere end os andre.
Jeg synes generelt der har været en sjov tendens i denne tråd. Der har været sådan lidt 'trial and error' over det
LCD er Bedst! Fordi? Hmm, jo, sort er bedre. Øh nej, det er det så ikke.
Ok, jamen sort er heller ikke så vigtigt, det er mere relevant at se på shadow details, og her er LCD bedre! Øh nej, heller ikke.
Nu venter jeg kun spændt på næste argument 
Derudover har du ret med hensyn til features. Hvis man går meget op i alt mulig tingel tangel som fjernsynet skal kunne, så får man generelt mere med i hatten på et LCD TV. Indtil i år var det f.eks. kun Samsung som havde indbygget DVB-C tuner i deres plasma TV.
|
| Til top |
|
| |
Leon Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Køb Samsung B855 i 42". Det koster vidst lidt mere end de 10000 kr. men det er alle pengene værd! Uden tvivl et af de bedste tv på markedet i
øjeblikket. Prøv at læs anmeldelser af det på flatpanels.dk
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt nyt tv. Mit udgangspunkt var at jeg forventede at købe LCD og full HD. Jeg endte med at købe Panasonic plasma 50 tommer HD ready. Forskellen på Hd ready og Full hd er ikke eksisterende når man sidder mere end 4 meter væk. Vi købte denne:
http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic-tx-p50x10y-4692p.html
Den er faldet yderligere 500 siden vi købte det. Dengang var det det billigste sted. Expert har det på tilbud til 11k
Kort sagt gælder det om at få så mange tommer som muligt. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kratz skrev:
|
|
|
|
Nej det synes jeg heller ikke de Sonyen gør. Panasonic leverer både bedre sortniveau og bedre shadow detail. Vi har detaljerede beskrivelser af sort og shadow detail under anmeldelser af de respektive skærme på www.flatpanels.dk __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Leon kan se du nævner samsungs 855 i 42" til ca 10.000, der er bare det lille men som jeg ofte syntes der mangler i mange sammenligninger på skærm området, nemlig isf-kalibrerings faktoren.
Jeg er ret sikker på at en på papiret dårligere og billigere skærm sagtens kan levere bedre billede med en korrekt kalibrering og det fjerner også ofte mange små glitches som forsages af div. "billede forbedreing" tilvalg i menuerne som ofte(nærmest alle) fravælges i kalibrering + den faktor at skærmen kalibreres til det nøjagtigt udstyr den skal bruges sammen med.
Grunden til jeg frempromovere kalibrering på denne her måde er at trådstarter er ops på korrekte farver "god sort farve og intet rødligt skær!"
|
| Til top |
|
| |
fekser Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle og tak for svarene!
Jeg er blevet en smule klogere, men vil alligevel oprette en lignende tråd som opfordret af LilleNørd.
Jeg har dog stadig lige et par spørgsmål:
- er "fartstriber" et overstået kapitel? Synes ikke rigtig nogen har kommenteret det eller også har jeg ikke forstået svarene og så beklager jeg.
- kalibrering? Hvad koster det og hvor får man det foretaget? Er det gældende for alle typer paneler?
- folk hælder mest til Panasonic G10, ikke? Som har en god shadow-detail, som er vigtigere end dybden på sort... (puha..) 
- citat fra Hermann "Kort sagt gælder det om at få så mange tommer som muligt.". Undskyld mig, men er det ikke stadig vigtigt, at fjernsynet har en størrelse efter rummet og synsafstanden? Før var det jo også sådan, at jo flere tommer des flere "fartstriber"...
Mange hilsner, fekser
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen ferkser, nu ved jeg faktisk ikke hvad de omtalte fart striber er? måske fordi mit tv ikke lider af det.
Kalibrering af tv'et bliver gjort hjemme hos dig, da der i kalibreringen tages højde for lysforhold i dit miljø og det justeres sammen med dit udstyr. Med andre ord bliver der lavet så godt som muligt i forhold til dit hjem/udstyr. Det er også en af grundene jeg er så skråsikker når jeg udtaler at en billigere model sagtens kan vise bedre billede. Prisen ligger på en 2500-3000 inkl moms.
Jeg har fået kalibreret mit pioneer af Otto fra av precision, jeg har ofte stødt ind i synspunkter og udtaelser fra Otto rundt på div forums som jeg ikke er enig i, jeg er ligeledes ikke medlem af hans "fanklub" ... men når det så er sagt må jeg tage hatten af for hans arbejde for det er med 100% sikkerhed helt i orden, derfor anbefaler jeg ofte ham.
Da jeg for en 1-1,5 års tid siden købte mit tv var det denne anmælding af tv og kalibrering der fangede mig og fik mig ud i butikkerne og kigge, og til sidst blev det også det tv.
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1270&zoneid=1
|
| Til top |
|
| |
fekser Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LilleNørd
"Fartstriber" var det bedste ord jeg kunne komme på - jeg tænker her på skyggerne, som man kunne se på større skærme, hvis der var hurtige bevægelser. . Har hørt det omtalt som ghosting - tror jeg. Nå, never mind. Det ku man i hvert fald før i tiden. Der er dog ingen som omtaler dem eller ved hvad jeg snakker om, så det eksisterer sikkert ikke mere i de nyere paneler.
Angående kalibrering, så var det et rigtig godt link du sendte til mig, og man kan tydeligt se forandringen. Jeg er ikke meget til varme toner og vil helst have billederne så naturtro, som muligt. Her gør kalib virkelig en forskel. Jeg synes nu også, at knap 3000 for den behandling er en smule "over the top". Men jeg forstår nu meningen og det er umiddelbart det vigtigste, så tak for svaret! 
Kan man men selv nå langt med standardmulighederne?
Kan man vente i en rum tid før der kalibreres?
|
| Til top |
|
| |