Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 600Hz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

hej

Er på udkig efter et 50 tommer fladskærm og er blevet i tvivel om det skal være 600 Hz. Skal primært bruges til film og alm. TV kiggeri

Er 600 Hz så meget bedre end 100 eller 200 Hz

På forhånd tak

Til top Vis TRBM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TRBM

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Glem de tal, kig på billedet.

De 100 og 200 Hz er billede opdateringen. Panasonics 600 Hz er den frekvens plasmacellerne blinker med, billedet opdateres stadig med 100 Hz. Det er ren villedning, men billedet er stadig godt på sån et plasma.

TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

tak

så du mener at man ikke skal se efter hvor mange Hz TV´et har/bruger?

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Peter.C skrev:
Glem de tal, kig på billedet.

De 100 og 200 Hz er billede opdateringen. Panasonics 600 Hz er den frekvens plasmacellerne blinker med, billedet opdateres stadig med 100 Hz. Det er ren villedning, men billedet er stadig godt på sån et plasma.

ja glem specs. og brug øjnene ...

jeg har panasonic 50" V10 og bruger ikke denne og andre de andre "smarte" fuktioner

men det et fint fjernsyn .....

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

TRBM skrev:

tak

så du mener at man ikke skal se efter hvor mange Hz TV´et har/bruger?

Rigtigt, det er ikke afgørende for et godt billede.

TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

OK takker

men jeg synes det er svært at vælge

Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

På et billedsrørs tv var Hz altafgørende for  go' og flimmerfri billedkvallitet  , men det forholder sig anderledes for fladskærme , ihvertfald for LCD skærme der er totalt fri for flimmer uanset hvor mange Hz de har.

Plasma tv , er det tv der ligner de gamle billedrørs tv mest , så der er jeg ikke helt så sikker. F.eks. er mange af de nye Panasonic plasma modeller netop blevet krittiseret for at have så meget flimmer , at nogle mennesker får trætte øjne efter ganske kort tid , og ikke kan holde ud at se tv på det.

Til top Vis Ræven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ræven

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Ræven skrev:

På et billedsrørs tv var Hz altafgørende for  go' og flimmerfri billedkvallitet  , men det forholder sig anderledes for fladskærme , ihvertfald for LCD skærme der er totalt fri for flimmer uanset hvor mange Hz de har.

Plasma tv , er det tv der ligner de gamle billedrørs tv mest , så der er jeg ikke helt så sikker. F.eks. er mange af de nye Panasonic plasma modeller netop blevet krittiseret for at have så meget flimmer , at nogle mennesker får trætte øjne efter ganske kort tid , og ikke kan holde ud at se tv på det.

Det er nok i højere grad et spørgsmål om en vanesag end et problem. Der er også folk der får ondt i hovedet af PC LCD monitors på trods af sample-and-hold princippet, men det ordnes typisk med tilvænning. Det er samme problematik for nogen, når de får briller. De skal bruge lidt tid til at vænne sig til dem, så de ikke føler, at køkkenbordet pludseligt hælder.

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Her vil jeg lige komme med et lille ind spark

Opdaterings frekvens er meget betydende på LCD, alle kender blur effekten når der bliver panoreret hurtig fx i en fodbold kamp. Dette er meget normalt på LCD tv. Hvis man så opdatere billedet hurtigere bliver denne effekt mindre. hvis producenten vel at mærke har lavet det ordentligt! (længere forklaring, noget med at forud se hvordan billedet flytter sig).

Hvis nogen er mere interesseret så er et link til lidt forståelse her:

http://av.hitachi.com/tv/plasma/01/quality/movie.html

Altså betyder opdatinger på LCD fjernsyn noget andet end på CRT fjernsyn.

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

"Det er nok i højere grad et spørgsmål om en vanesag end et problem"

Desværre ikke. Nogle mennesker har mere følsomme øjne end andre. Jeg har selv et 100 Hz billedrørs TV , og mine øjne bliver forholdsvis hurtigt trætte når jeg ser TV. Uanset hvor meget jeg prøver at vænne mine øjne til det bliver de trætte. På 50 Hz billedrørs TV var problemmet endnu værre.

Der er bare nogle menneskers øjne der ikke kan "tåle" flimmer uden at få trætte øjne. Et roligt billede er nødvendigt hvis vi skal se tv i længere tid.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Ræven skrev:

Rasmus Larsen skrev:

"Det er nok i højere grad et spørgsmål om en vanesag end et problem"

Desværre ikke. Nogle mennesker har mere følsomme øjne end andre. Jeg har selv et 100 Hz billedrørs TV , og mine øjne bliver forholdsvis hurtigt trætte når jeg ser TV. Uanset hvor meget jeg prøver at vænne mine øjne til det bliver de trætte. På 50 Hz billedrørs TV var problemmet endnu værre.

Der er bare nogle menneskers øjne der ikke kan "tåle" flimmer uden at få trætte øjne. Et roligt billede er nødvendigt hvis vi skal se tv i længere tid.

Ja, det er frekvensen af blink der gør dig træt i øjnene, men det forklarer jo ikke, at LCD skærme der fungerer efter et sample-and-hold-princip genererer folks øjne. Jeg medgiver, at man kan blive træt i øjnene af at se Tv på billedrørs-Tv og plasma-Tv, men for størstedelen af brugerne er det stadig et spørgsmål om vane.

Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert ret i at for langt de fleste mennskers vedkommende betyder flimmer ( blink ) ikke noget. Men jeg har  fået fortalt at har man tendens til at få trætte øjne skal man vælge en LCD skærm da den er 100% flimmerfri ( helt roligt billede uden opdateringsblink ). Om det samme er gældende for plasma tv ved jeg ikke , men som sagt har jeg læst at flere har klaget over at få trætte øjne p.g.a. flimmer i de nye panasonic plasma modeller. Jeg har aldrig hørt om folk der har fået trætte øjne af at se på en LCD skærm. Selvfølgelig kan man få "firkantede" øjne af at se for meget TV , men det er noget andet end fænomenet "trætte øjne" efter kort tids TV-kiggeri.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Ræven skrev:

Du har sikkert ret i at for langt de fleste mennskers vedkommende betyder flimmer ( blink ) ikke noget. Men jeg har  fået fortalt at har man tendens til at få trætte øjne skal man vælge en LCD skærm da den er 100% flimmerfri ( helt roligt billede uden opdateringsblink ). Om det samme er gældende for plasma tv ved jeg ikke , men som sagt har jeg læst at flere har klaget over at få trætte øjne p.g.a. flimmer i de nye panasonic plasma modeller. Jeg har aldrig hørt om folk der har fået trætte øjne af at se på en LCD skærm. Selvfølgelig kan man få "firkantede" øjne af at se for meget TV , men det er noget andet end fænomenet "trætte øjne" efter kort tids TV-kiggeri.

du har fået fortalt og læst ....... kan du selv se det du snakker om ...
hvorfor fortælle en masse pladder du har læst eller hørt om

jeg har hørt om en der kunne se regnbue effekt på en 3 chip DLP projektor ...
han var mest til LCD projektorer

jeg har selv panasonic plasma ... det flimrer ikke ... eller er jeg så "heldig" jeg ikke kan se det

men jeg må indrømme at efter en ca. 4-5 timer bliver jeg så træt jeg falder i søvn alligevel
der er kl. 01 ca eller sådan noget

Godnat

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes