Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektorer:State-of-the-art? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Ingen kan være i tvivl om at udviklingen indenfor videoprojektorer går stærkt. Hvilke mærker repræsenterer i øjeblikket "state-of-art"? Og hvordan ser fremtiden mon ud. Er LED teknikken indenfor projekktorverdenen modnet?
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Ingen kan være i tvivl om at udviklingen indenfor videoprojektorer går stærkt. Hvilke mærker repræsenterer i øjeblikket "state-of-art"? Og hvordan ser fremtiden mon ud. Er LED teknikken indenfor projekktorverdenen modnet?

Jeg vil påstå at LED modellerne der er på markedet nu, KAN være "state of the art", alt efter sammenhængen, men de er det ikke nødvendigvis. Det afhænger af situatonen. Med billedstørrelser op til 250-260 cm bredde ville jeg personligt gå efter en LED, væsentligt større så skal man op i 3-chip DLP for at få lys nok til at man kan kalde billedet ægte high-end (omend LED'erne ikke er så lyssvage som de har fået ry for af specifikations-fetichister). Jeg er sikker på at der kommer noget udvikling inden for LED teknologien, men her og nu er en LED bedre end de bedste "almindelige" single-chip DLP, derfor synes jeg godt man kan sige at teknikken er klar nok. Dem der bruger Phlatlight er dog ikke små og strømbesparende, de paneler er designet til at levere (relativt) meget lys, ikke til at bruge mindre strøm.

Her og nu vil jeg derfor påstå at "state of the art" stadig er de tunge 3-chip DLP'er, fordi "state of the art" i sagens natur indebærer meget stort billede... Men der er ingen tvivl i mit sind om at fremtiden ligger i LED-baseret single-chip DLP. Evt. laser hvis vi kigger længere ud i fremtiden, men det virker ikke til at det er særligt tæt på markedet, og reelt er fordelen ved laser i forhold til LED begrænset. LED leverer sådan set langt hen ad vejen de egenskaber vi mangler.

Den største udvikling vi vil se i nærmeste fremtid, er billigere LED modeller. Ikke nødvendigvis samme kvalitet til lavere pris, men billigere udgaver.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Tak for responset Otto. Hvis vi skal kigge i en lidt anden retning end LED: Hvor  i hierakiet vil du indplacere en projektor som JVC  DLA HD990  -en model som "projektor-guruen" Greg Rogers jo har udtrykt stor begejstring for.  (Den mand skifter åbenbart projektor som vi andre skifter... nå, ja måske ikke underhylere, men alligevel...)
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes