Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 100Hz eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg har lige købt et phillips 42" lcd med fullhd, ambilight og 100Hz. Eller det vil sige, jeg tror sgu ikke den har 100Hz alligevel. Går man ind og kigger i tv´s specs kan man se under understøttede formater at den maks kan køre i 60Hz. Men under funktioner står der 100Hz lcd.

Har den "ægte" 100Hz eller er det bare noget digital snyde-billedforbedring?

http://shop.philips.dk/servlet/ControllerServlet?Action=Disp layProductDetailsPage&Locale=da_DK&SiteID=rpeeub2c&a mp;productID=128717200

Til top Vis Lars Clausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Clausen

Tallahassee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2010
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juni 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hej

100hz er noget digital snyde-billedforbedring

Efter min mening, gør "100hz" noget ved billedet som det ikke burde - ligesom skarphed eller DNR (der skal slås fra, eller skrues ret lavt ned).
Når man ser en Bluray eller en dvd, så har instruktøren en idé om hvordan filmen skal se ud hjemme ved brugeren. Det bliver så ødelagt, hvis man tænder for 100hz, DNR osv. :)

Derfor synes jeg man skal slå alle de "reklame-ting" fra.

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hmm jo.... Men 100hz er vel stadig bedre end 60hz????

Jeg er med på man skal passe på med alle de digitale-trylle halløjsa som pixelplus og super-lcd-magi og hvad de ellers kan finde på at kalde det.

Til top Vis Lars Clausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Clausen

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Sendt: 12 Juni 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tror faktisk at den model har 100 Hz. Prøv at se om der i menuen under "Billede" ikke er noget der hedder ca. "Pixel Precise HD". Her burde du så finde 100Hz til/fra kobling,HD Natural Motion, m.v.

Jeg får det bedste billede på mit Philips med Natural Motion på "lav" og 100 Hz "til", men du kan jo eksperimentere.

Teorien bag 100 Hz på LCD (og Plasma for den sags skyld) har jeg sgu' aldrig forstået. Man indsætter flere billedere for at give bedre bevægelsesbillede. Årsagen til LDC's problemer her skyldes at panelerne tidligere var for lang til om at "slukke"... 100 Hz har egentlig intet med det problem at gøre. I dag er panelerne hurtige nok, men vær varsom med for mange "billedforbedringer". De er typisk årsagen til "hakken" i billedet. Brug som udgangspunkt "lav" som indstilling eller "slukket".

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg går ind i pixel precise HD er der en menu der hedder 100hz lcd. Denne er slået til, og så går jeg ud fra den viser 100hz. Men hvis man lurer på skærmens egentlig specs, kan jeg se at skærmen kun kan køre mellem 50-60hz ved de forskellige opløsninger. Hvordan hænger det sammen?

Jeg sad og legede lidt med det i går, skruede op og ned for billedforbedringerne, men der skal stadig tweakes lidt. Ved blu-ray hakker billedet ind i mellem og der er en smule ghost. Det sjoveste er nu når lyd og billede ikke passer sammen. Meget mærkeligt når lyd og billede først ryger gennem en NADt747. Og rigtig sjovt den kun gør det nogle gange.

Computer-formater 640 x 480, 60 Hz , 800 x 600, 60 Hz , 1024 x 768, 60 Hz , 1280 x 1024, 60 Hz , 1360 x 768, 60 Hz , 1600 x 1200, 60 Hz , 1920 x 1080, 60 Hz
Videoformater 480i, 60 Hz , 480p, 60 Hz , 576i, 50 Hz , 576p, 50 Hz , 720p, 50, 60 Hz , 1080i, 50, 60 Hz , 1080p, 24, 25, 30, 50, 60 Hz

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

De 100 Hz er en "intern" funktion, dvs. TV'et omdanner til 100 Hz. De Computer formater du nævner er til opkobling af f.eks. en PC eller andet, hvor billedet kan også kan afgives med forskellige frekvenser. Hvis du slår 100 Hz til, så omdanner TV videoformaterne til 100 Hz, uanset at "kilden" har en anden frekvens.

Mit anlæg...

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

ok, men er det ikke korrekt forstået at blu-ray kun kommer i 1080p24? Så resten er noget tv´et opskallere?

Kratz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juni 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Lad os lige tage grundbegreberne helt fra starten af.

For det første, er det vigtigt at holde frekvens og opløsning adskilt.

Frekvens: TV udsendelser sendes her i landet med 50 Hz. Det samme gælder DVD film, mens Blu Ray film afspilles (det bør de i hvert fald) i 24 Hz. Mange TV kan så, som beskrevet tidligere, indsætte yderligere kunstige billeder mellem de 'rigtige' billeder for at opnå enten 100 Hz eller 200 Hz. Dette har den ulempe, at TV'et ikke altid beregner rigtigt, og dette giver de nævnte fejl i billedet. Jeg er enig i, at man generelt bør slå dette fra og køre med 50 Hz, selv om nogle producenter, bl.a. Sony har større held med deres 100 Hz systemer end andre.

Opløsning: Blu Ray film er optaget i 1920x1080 pixel opløsning, deraf betegnelsen 1080p24 (hvor de 24 er frekvensen 24 Hz). På et 1080p TV skal der altså ingen skallering til for at afspille materialet. TV-signaler kører i lavere opløsning, og vil derfor skulle opskaleres af TV'et (med mindre man benytter en TV boks af en art, hvor man ofte vil kunne sætte denne til at skalere også). For DVD er det mere tricky. Disse er optaget i SD, og skal derfor også skaleres. Det er imidlertid ikke nødvendigvis TV'et der gør det bedst. Ofte kan det betale sig at prøve sig frem mellem afspiller, receiver og TV. Der kan være temmelig stor forskel!

Til top Vis Kratz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kratz

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Kratz skrev:

Jeg er enig i, at man generelt bør slå dette fra og køre med 50 Hz, selv om nogle producenter, bl.a. Sony har større held med deres 100 Hz systemer end andre.

På Philips TV fungerer 100 Hz fortrinligt i kombination med Natural Motion på "Lav".

Mit anlæg...

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Se så fik jeg også lært noget idag

Så skal jeg bare have løst mit lille problem med min forstærker og så kører hjemmebiografen for fuld skrue.

Hvis jeg skal komme med en kort anmeldelse af tv´et kan jeg sige at jeg er MEGET tilfreds med det. Efter lidt tweak, kører det rigtig godt. Farverne er naturlige og lyden er god af et tv at være. Menuerne er fornuftigt opsat og meget overskuelige. Internetet fungere rent faktisk rigtig godt, stik imod hvad jeg egentlig havde forventet. Det er sgu fedt at man kan gå på youtube direkte fra tv´et.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Lars Clausen skrev:

Hvis jeg skal komme med en kort anmeldelse af tv´et kan jeg sige at jeg er MEGET tilfreds med det. Efter lidt tweak, kører det rigtig godt. Farverne er naturlige og lyden er god af et tv at være. Menuerne er fornuftigt opsat og meget overskuelige. Internetet fungere rent faktisk rigtig godt, stik imod hvad jeg egentlig havde forventet. Det er sgu fedt at man kan gå på youtube direkte fra tv´et.

Hvad havde du før af TV ? Philips er nemlig ikke just kendt for at gengive et særligt korrekt billede i forhold til kildematerialet. Og hvad værre er, - så har Philips nogle elendige kalibreringsmuligheder . .

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
Lars Clausen skrev:

Hvad havde du før af TV ? Philips er nemlig ikke just kendt for at gengive et særligt korrekt billede i forhold til kildematerialet. Og hvad værre er, - så har Philips nogle elendige kalibreringsmuligheder . .

Historisk har Natural Motion kunnet give sjove billede forstyrrelser, men det er som sagt historisk. Med 100 Hz kombineret med "lav" Natural Motion indstilling har jeg endnu ikke set nogen form for "forstyrrelser" i bevægelser m.v. Personligt finder jeg kalibreringsmulighederne meget omfattende, og jeg havde intet problem med at kalibrere TV'et. Farverne er helt på niveau med Plasma, og jeg kan så glæde mig over, at jeg også kan se VM fodbold om eftermiddagen!

Mit anlæg...

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
Lars Clausen skrev:

Før havde jeg et 3-4 år gammelt samsung 37" HD-ready tv som som sådan var fint nok. Den kunne bare ikke følge med mere. Tror du skal kigge lidt på phillips igen, for den har rigtig mange indstillingsmuligheder for billede, både de her snyde-indstillinger, men også de helt almindelige.
Jeg syntes billedet er rigtig godt, meget flydene bevægelser og ingen hakken rundt. Farverne er klare, præcise og virkelighedstro.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes