Emne: 750p. 1080i - 25hz, 50hz, 60hz - Hilfe! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
ottosen Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 05 Maj 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg er ved at forstå at dette åbenbart er et meget debatteret emne, men jeg tænkte at jeg ville spørge jer kloge hoveder
alligevel :)
Jeg har en DVB-C tuner og jeg ved ikke hvordan jeg bør indstille den for det umiddelbart bedste billede generelt.
Jeg har et Aquos 46" LC-46XD1E. Jeg ved der er en del snak om, at hvis ens TV kan opskalere 1080i til 1080p, så bør man
indstille ens tuner til 1080i.
Jeg kan også vælge Hz, endda 60Hz, men jeg troede faktisk at 50 Hz var max for progressive.
Bottom line: Bør jeg vælge 720p 50/60 Hz eller 1080i 50/60 Hz? Og hvorfor snakker nogen om kun at vælge 24/25 Hz?
Tak på forhånd. Hvis der mangler noget vigtig information for at kunne svare, så bare råb af mig :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9415
|
| Sendt: 05 Maj 2011 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg ser alle steder er at man skal vælge skærmens native opløsning og frekvens. Grunden til at nogle vil vælge 24 Hz mener jeg, er hvis de har filmmateriale der afspilles i 24 frames per secon.
Håber der kommer nogle eksperter på banen, da jeg kun er en amatør.
|
| Til top |
|
| |
ottosen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre input? Much appreciated!
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
En DVB-C (HD) tuner kan gengive 1080i/720p 50/60Hz (50Hz for europa og 60Hz for bl.a. USA), de fleste tv stationer udsender
kun HDTV i 720p/50hz og nogle få udsender i 1080i/50Hz.
Jeg har fået best resultat ved at sætte DVB-C tuner til 720p og lade tv upscale til de 1080p som er tvs native opløsning.
24 og 25Hz er kun aktuelle ved Blu-ray afspilning, mange biograf film et optage med 24fps, og de ligge så på Blu-ray disken
som 1080/24p, men man er begynde at optage film i 25fps som jo passe beste med HDTV´s 50Hz, da tanken er jo at kunne
udsende disse film på HDTV, og da 24fps er en gamle arv fra filmen barndom, da man brugte film projector (nogle film
projector kan indstilles til netop 25fps), man da biografe er ved at gå over til digital film projector, spile det ingen rolle i hvilken
hastighed som fremtides film blive optage i.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske meget OT
En person skrev at 24 fps var noget man anvendte af hensyn til Lydfilm. Men klart klart ikke et ord om at film i sin begyndelsen "Var uden Lyd ____ ", rettere stumfilm hvor en klaver virtuos klimprede til.
Rent filmmæssigt er oplevelsen af 24 fps og 25 fps uden forskel. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
De forskellige valg at opløsning og progressiv og om det skal være 1080i/1080p - 720p/720i - eller 576i/576p, skal vælges på en tilsluttet kilde, som dvd eller set top boks, ikke på tv'et. Det kan man nemlig ikke. Tv'et skal blot understøtte de forskellige tiltag. Du kan se det på indgangs logo'et, når du skifter i mellem de forskellige valg på tilsluttet kilde. Ved progressiv, optegnes alle linier i een arbejdsgang ved en meget høj hastighed. Det giver et roligt, detaljeret og skarpt billede. Nåe ja, det med de 24 billeder/sek, skal også vælges på afspilleren.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
Måske meget OT
En person skrev at 24 fps var noget man anvendte af hensyn til Lydfilm. Men klart klart ikke et ord om at film i sin
begyndelsen "Var uden Lyd ____ ", rettere stumfilm hvor en klaver virtuos klimprede til.
Rent filmmæssigt er oplevelsen af 24 fps og 25 fps uden forskel. |
|
|
I filmens barndom var der ingen standard for filmen hastighed, det var så først sener at man fik en ens standard for filmen
hastighed, da de 24fps er det lavest man kan opnår for at øjet kan opfatte det som et leve billede (eje har et træthed punkt
omkring de 24fps), og de 24fps gør at stumfilm blive kørt for hurtige i biografer, da de er optage i en laver hastighed end
24fps som jo hen af vejen blive den standard vi kender i dag, og de 24fps har der nok også spillet økonomi rolle, da det er
et spørsmål at få så meget råfilm ud at det og da råfilm jo et dyrt, det var også en grund til at man optage filme i farver med
udsende dem i en billiger sort hvid kopi til de de små biografer, derfor kan man opleve at man i dag et begynde at
genudgive de orignal farve kopi i digital form, man har faktisk bruge farve filme længe tilbage i historien end man ført har
vist.
http://en.wikipedia.org/wiki/24p
Man har vist længe at de 24fps ikke er den optimale hastighed, Douglas Trumbull har undersøge dette og er komme frem til
at 60fps er den optimale hastighed, og har udviket et biograf sytem med 60fps kaldet "ShowScan". Og nu et Peter Jackson
også begynde at se på filmen hastighed, og er komme frem til at 48fps er det optimale hastighed især for film optage i 3D,
derfor ville "Hobbiten" blive skudt i 48fps, digital i 5K, 5K er det digital opløsning der ligge tættes på 35mm spillefilm
opløsning.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=96016&title=ho bbiten-i-48fps
Men et er sikke den dag, at man helt er gået væk fra at optage spillefilm på normal gammeldags film, er man ikke mere
bundt så meget til selv film hastighed, og det er ikke utænkelig at vi ville se digital biograf film optage i en højere hastighed
end 48fps.
Vi er ved at gå ind i en het ny revolution inden for biograf film, hvor hastighed og film opløsning ville blive højre og højre, år
efter år, hvor det ende er ikke god at vide, mon ikke at biografer sætte en begrænsning, da de ikke har råd til at udskifte
deres digital biograf projektor en gang om året, ja selv små biografe er lige nu begynde at købe digital biograf projektor til
2K, og de er stor set forældet, da en digital biograf projektor af i dag skal kunne vise 2K/4K i 3D og havde hastige over
48fps, og lige rundt og hjørnet banker 8K opløsning på.
Så faktisk er vi gået tilbage til filmen barndom hvor der ikke var vedtage en hastighed for biograf film, derfor var det lette
for en biograf at forholde sig til en standard for film hastighed og deres film projector kunne gå i arv, i dag holde en digital
film projector omkring de 5 år, så er den forældet.
|
| Til top |
|
| |
ottosen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sætte den til 720p og så upscale. Det tror jeg ikke mit TV kan. Jeg har et Aquos 46" TV, og synes ikke der står noget om det
i manualen. Ved du noget om det?
StarTrek skrev:
En DVB-C (HD) tuner kan gengive 1080i/720p 50/60Hz (50Hz for europa og 60Hz for bl.a. USA), de fleste
tv stationer udsender
kun HDTV i 720p/50hz og nogle få udsender i 1080i/50Hz.
Jeg har fået best resultat ved at sætte DVB-C tuner til 720p og lade tv upscale til de 1080p som er tvs native opløsning.
24 og 25Hz er kun aktuelle ved Blu-ray afspilning, mange biograf film et optage med 24fps, og de ligge så på Blu-ray disken
som 1080/24p, men man er begynde at optage film i 25fps som jo passe beste med HDTV´s 50Hz, da tanken er jo at kunne
udsende disse film på HDTV, og da 24fps er en gamle arv fra filmen barndom, da man brugte film projector (nogle film
projector kan indstilles til netop 25fps), man da biografe er ved at gå over til digital film projector, spile det ingen rolle i
hvilken
hastighed som fremtides film blive optage i. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her har vi fat i noget der har sat mit pis i kog længe  Det korte svar er, der er ikke nogen optimal opsætning, hvis ikke boksen kan videresende det oprindelige signal for hver enkelt kanal!! De forskellige kanaler bliver sendt med forskellig opløsning. Lad os tage 3 kanaler som eksempel: DR 1 sender i 576i 50Hz. Det betyder at de sender 576 liner, men en opdateringshastighed på 50 billeder i sekundet. i'et betyder at signalet er interlaced, dvs. at det første billede ud af de 50 indeholder linerne 1,3,5,7..... Billede 2 af de 50 indeholder linie 2,4,6,8 osv... Billede 3 indeholder så igen linie 1,3,5.. Dvs. at vi reelt kun får 25 hele billeder ud af de 50 Hz.. DR HD sender i 720P 50 Hz.. P'et står for progressivt, og her får vi altså 720 linier hver gang billedet opdateres, altså 50 gange.. Discovery HD sender 1080i 50 Hz, dvs interlaced ligesom DR1, men "bare" flere linier.. Men stadig kun 25 hele billeder.. Der er jo så også noget der hedder 1080P, hvor man så får 1080 linier serveret ligeså mange gange i sekundet som opdateringshastigheden foreskriver (50, 24....), men det er der mig bekendt ikke nogen tv-kanaler der sender i endnu, eftersom det fylder utrolig meget i båndbredden hos udbyderne.. Fordelen ved progressive signaler er at man får hele billedet hver gang og dermed de bedste bevægelser i billedet, derfor sender også TV2 Sport HD i dette format.. Ulempen er at det fylder mere end et interlaced signal.. Discovery har nok valgt at sende i 1080i fordi det er knap så actionpræget og derfor får mere ud af den høje opløsning i 1080i, som er godt til stillestående/langsomme billeder.. For så at vende tilbage til spørgsmålet om hvad man skal vælge på boksen, så er det lidt efter hvad man ser mest/prioriterer højest/har af grej... Vælger man 576i, så vil man få sendt de "normale" SD kanaler videre i deres egen opløsning, og dermed give TV'et mulighed for at opskalere og deinterlace signalet, men man får ikke nogen skide god oplevelse ud af nogen af HD-kanalerne.. Vælger man 1080i, så opskalerer boksen ALLE signaler til 1080i, og tv'et får lov til at deinterlace både DR1 og Discovery HD, men man mister altså også noget af signalet hos DR HD, fordi det progressive signal bliver lavet om til interlaced, for derefter at skulle deinterlaces i tv'et igen... Vælger man 720P, så får man de fine bevægelser og oprindelige signal fra DR HD, TV2 Sport osv., men man mister opløsning på Discovery HD, og boksen får lov at deinterlace samtlige i-kanaler, hvilket KAN være skidt, hvis man har en billig boks og et godt tv, med en god signalbehandling... Altså: Find en boks med mulighed for at videresende det oprindelige signal på hver enkelt kanal, fx Triax C-HD415.. Håber det kunne bruges  //Allan EDIT: Det er også noget hat at sætte boksen til at sende 720P videre til et 1080 tv, da både 576 og 1080 signaler så vil blive skaleret 2 gange = møg! Mit valg ville falde på 1080i, såfremt det da er et full hd tv og 1080p ikke er en valgmulighed på boksen.. Men så går det ud over DR HD og de andre 720P kanaler, så den er sgu' svær
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 20 Maj 2011 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Her har vi fat i noget der har sat mit pis i kog længe Det korte svar er, der er ikke nogen optimal opsætning, hvis ikke
boksen kan videresende det oprindelige signal for hver enkelt kanal!!De forskellige kanaler bliver sendt med forskellig
opløsning. Lad os tage 3 kanaler som eksempel:DR 1 sender i 576i 50Hz. Det betyder at de sender 576 liner, men en
opdateringshastighed på 50 billeder i sekundet. i'et betyder at signalet er interlaced, dvs. at det første billede ud af de 50
indeholder linerne 1,3,5,7..... Billede 2 af de 50 indeholder linie 2,4,6,8 osv... Billede 3 indeholder så igen linie 1,3,5.. Dvs. at
vi reelt kun får 25 hele billeder ud af de 50 Hz..DR HD sender i 720P 50 Hz.. P'et står for progressivt, og her får vi altså 720
linier hver gang billedet opdateres, altså 50 gange..Discovery HD sender 1080i 50 Hz, dvs interlaced ligesom DR1, men
"bare" flere linier.. Men stadig kun 25 hele billeder..Der er jo så også noget der hedder 1080P, hvor man så får 1080 linier
serveret ligeså mange gange i sekundet som opdateringshastigheden foreskriver (50, 24....), men det er der mig bekendt
ikke nogen tv-kanaler der sender i endnu, eftersom det fylder utrolig meget i båndbredden hos udbyderne..Fordelen ved
progressive signaler er at man får hele billedet hver gang og dermed de bedste bevægelser i billedet, derfor sender også
TV2 Sport HD i dette format.. Ulempen er at det fylder mere end et interlaced signal.. Discovery har nok valgt at sende i
1080i fordi det er knap så actionpræget og derfor får mere ud af den høje opløsning i 1080i, som er godt til
stillestående/langsomme billeder..For så at vende tilbage til spørgsmålet om hvad man skal vælge på boksen, så er det lidt
efter hvad man ser mest/prioriterer højest/har af grej... Vælger man 576i, så vil man få sendt de "normale" SD kanaler
videre i deres egen opløsning, og dermed give TV'et mulighed for at opskalere og deinterlace signalet, men man får ikke
nogen skide god oplevelse ud af nogen af HD-kanalerne.. Vælger man 1080i, så opskalerer boksen ALLE signaler til 1080i, og
tv'et får lov til at deinterlace både DR1 og Discovery HD, men man mister altså også noget af signalet hos DR HD, fordi det
progressive signal bliver lavet om til interlaced, for derefter at skulle deinterlaces i tv'et igen...Vælger man 720P, så får man
de fine bevægelser og oprindelige signal fra DR HD, TV2 Sport osv., men man mister opløsning på Discovery HD, og boksen
får lov at deinterlace samtlige i-kanaler, hvilket KAN være skidt, hvis man har en billig boks og et godt tv, med en god
signalbehandling...Altså: Find en boks med mulighed for at videresende det oprindelige signal på hver enkelt kanal, fx Triax
C-HD415..Håber det kunne bruges //AllanEDIT: Det er også noget hat at sætte boksen til at sende 720P videre til et 1080
tv, da både 576 og 1080 signaler så vil blive skaleret 2 gange = møg! Mit valg ville falde på 1080i, såfremt det da er et full
hd tv og 1080p ikke er en valgmulighed på boksen.. Men så går det ud over DR HD og de andre 720P kanaler, så den er sgu'
svær
|
|
|
Ja desværre er man afhængig af den scaler der sidder i et tv (som ikke altid er den beste), den optimale løsning hedde at tv
signale kan hentes direkte og så smide det over i en god scale, fx en DVDO Edge 1080p Scaler, så mit stor ønske kunne
være at YouSee kom med en update der ville et dirket output fra deres HD box.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 20 Maj 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle gange kan det være bedre, at sende et højere linie/pixel signal fra kilde til tv, end det kan klare, som så skalerer ned i stedet for. Det kan give et bedre resultat end omvendt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 20 Maj 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Nogle gange kan det være bedre, at sende et højere linie/pixel signal fra kilde til tv, end det kan
klare, som så skalerer ned i stedet for. Det kan give et bedre resultat end omvendt.  |
|
|
Desværre så er den højst opløsning som man kan få ud af HDTV 1080i, her skal tv have et scaler der kan lave interlace om til
progressiv, så kalde de-interlacing og her kan de virkelig gå galt.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|