Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lang afstand mellem projektor og lærred. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2011 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg er ved at skitsere en fin men også ret skjult/integreret hjemmebiograf i min lejlighed. Jeg ønsker at integrere lærredet i "stereobænken, hvilket giver en max-bredde på to meter. Desuden ønsker jeg at placere projektoren i en reol på den modsatte væg ca. 5,5 meter fra lærredet. Findes der projektorer der, til rimelige penge, kan klare jobbet?

Mvh

Til top Vis The Moonwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Moonwalker

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Juli 2011 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

En Sanyo plv-z4000 kan lige akkurat klare jobbet:

http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z4000-projection-c alculator-pro.htm

Du skal nok kigge på en lcd projektor - dlp har generelt et mindre zoom område.          ;           ;     
Til top Vis Qvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qvist

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2011 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Du skal endvidere være opmærksom på at du vil miste en del lys når man zoomer helt ud (op til 30%), så du skal vælge en
med en høj lysstyrke. Ikke mindre en 1200 ANSI vil jeg mene - det kommer selvfølgelig også an på hvor meget du
mørklægger rummet.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juli 2011 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Godt input, Qvist. Jeg vil blot tilføje at den glimrende Epson EH-TW3600 også kan klare jobbet. Jeg nævner den blot fordi jeg har haft et godt øje til den model et stykke tid.

http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW3600-proje ction-calculator-pro.htm
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Tak til jer alle.

@quist: måske jeg læser det forkert, men sanyoen ser ud til at være "discontiniued". Ellers super gode råd der. Håber at kunne finde en projector der er billig, god ikke alt for stor og gerne lydsvag.

@ Boye: Rummet er vores stue, så en total mørklægning er nok ikke mulig.

Hvis I har flere forslag modtages de gerne. Jeg er ret grøn på projektorer, prøver at danne mig et overblik.

Til top Vis The Moonwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Moonwalker

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Derudover kunne jeg godt tænke mig at placere projektoren i en højde af 235 cm o gulv mens lærredet kun skal være placeret ca 1 m over gulv

Hvad med den her,- den ser ud til at kunne det hele, er det et godt køb?

http://www.av-connection.dk/?PGr=2188&ML=688

http://entfernungsrechner.sanyo.de/lenscalc_en.asp?proj=PLV- Z800

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

asgerjakobsen skrev:

Tak til jer alle.

@quist: måske jeg læser det forkert, men sanyoen ser ud til at være "discontiniued". Ellers super gode råd der. Håber at
kunne finde en projector der er billig, god ikke alt for stor og gerne lydsvag.

@ Boye: Rummet er vores stue, så en total mørklægning er nok ikke mulig.

Hvis I har flere forslag modtages de gerne. Jeg er ret grøn på projektorer, prøver at danne mig et overblik.

z4000'eren er stadig i produktion. Den koster ca 15K kr i dk, men hvis du er frisk på at købe den i tyskland fås den til ca. 10K
kr. Jeg har den forrige model z3000 og er rigtig glad for den.

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2011 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

asgerjakobsen skrev:

Derudover kunne jeg godt tænke mig at placere projektoren i en højde af 235 cm o gulv mens
lærredet kun skal være placeret ca 1 m over gulv

Hvad med den her,- den ser ud til at kunne det hele, er det et godt køb?

http://www.av-connection.dk/?PGr=2188&ML=688

http://entfernungsrechner.sanyo.de/lenscalc_en.asp?proj=PLV- Z800

Z800 har ikke helt det samme sortniveau som z4000, men er lige så fleksibel mht placering. Hvis du vil have projektoren op
den i højde og afstand bliver du nød til at loftmontere den, men så kan du også placere billedet lige hvor du vil med lins shift
funktionen. Loftbeslag som passer:

http://www.av-connection.dk/?PGr=1141&ML=549

Jeg har ikke set Z800 i aktion, men sanyo plejer at lave gode projektore til prisen, så den er sikker en demo værd...

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Sanyo plejer at få ros for deres projektorer men Lyd og Bilde er ikke så imponerede:
http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2406618.ece

Desuden er Epsonen mere lysstærk end Sanyoen, så dine indvendinger om at du ikke kan mørklægge taler også til Epsonens fordel.

Men jeg mener personligt at der ikke er meget ved at se film fra projektor hvis ikke der er TEMMELIG mørkt i lokalet. Dermed vil jeg mene at man enten skal kunne mørklægge lokalet eller kun bruge projektoren når det er mørkt udenfor. Det er det heldigvis (desværre) en stor del af året herhjemme.

Det er ikke for at være en 'killjoy' men baseret på personlig erfaring. Andre kan måske bedre leve med lidt baggrundslys end jeg kan. Mine piger kunne fx sagtens nyde 'Cirkeline' midt på dagen, bare med gardinerne (hvide) trukket for.

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

@Qvist: Lens shift? er det noget man kan  med alle projektorer? Der er næmlig nogle ret lysstærke nogen fra ben q, som dog ikke umiddelbart kan lave det lille billede, jeg har brug for.

Er det dyrt (sorry hvis de her spørgsmål er herre-dumme, - jeg er ret rookie på området)

Mvh

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Dine spørgsmål er ikke dumme. Der er meget at sætte sig ind i. Men der er nok grænser for hvad du vil få svar på her. Hvis du selv bruger lidt tid på at sætte dig ind i begreberne vil det kunne hjælpe dig godt på vej.

Lens shift betyder at projektoren kan forskyde optikken op-ned og til siderne i forhold til billedchippen så man er mere fleksibel mht til placering af projektoren uden at man er nødt til at skyde 'på skrå' og derved få et trapezformet billede, som man så er nødt til at bruge den kvalitetsforringende keystone korrektion til at kompensere med.

BenQ's projektorer er som regel baseret på DLP-teknologi som typisk er valget til lysstærke projektorer. Men i den prisklasse vi befinder os vil DLP oftest ikke have hverken lens shift eller så stort et zoomområde som du har brug for. Alene derfor tror jeg du skal holde dig til LCD hvilket igen gør Epson til et attraktivt bud: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=612891

De mest lysstærke projektorer er typisk beregnet til mødelokaler og lign. hvor der er lyst i forvejen, men de vil sjældent fungere godt til filmfremvisning. Dertil er deres farvegengivelse og sortniveau ikke særlig godt - det er prisen for den højere lysstyrke.

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

@Boye: Ok tak. Meget godt råd ang. de lysstærke projektores problemer med farver og sortgengivelse.

Jeg prøver at blive lidt klogere på egen hånd, men hvis der er nogen med forslag til andre projektorer er de mere end velkomne til at byde ind. Brugte er også godt. 

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Panasonic AE4000 gør det også rigtig godt synes jeg. Den er mere lysstærk end z4000 og har bedre farver samt større zoom
område. Den er dog 2-3K Kr dyrere.

Både z4000 og ae4000 kører begge med 120Hz paneler og har frame interpolation hvilket efter min mening giver et langt
mere roligt billede ved 24p materiale.

En lille kommentar til anmeldelsen af Z4000 i Lyd Og Bilde: z4000 er designet til 100" og ikke 150" og man kan ikke udfra
artiklen se hvilke indstilling af pære og iris de har kørt med - faktisk virker anmeldelsen ikke særlig saglig. Her er en prof
anmeldelse af forgængeren z3000:

http://www.projectorcentral.com/sanyo_z3000_projector_review .htm

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er tilbøjelig til at være enig med dig om din kritik af anmeldelsen i Lyd og Bilde. Det virker ikke som om de har gjort nogen anstrengelser for at indstille billedet. Desuden vil en lysstærk projektor få en (måske) urimelig fordel med så stort et billede som 150".

Vi er så til gengæld ikke helt enige om fordelen ved frame interpolation. Jeg mener grundlæggende at det er en manipulation med det originale værk. Landgangsscenen i 'Saving Private Ryan' vil f.eks. lide voldsomt i sin ide ved en udglatning af bevægelserne. Enhver har naturligvis lov til at indstille til sine egne præferencer, men jeg selv kalibrerer billedet for at få gengivet hvad der ligger på skiven så korrekt som muligt.

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg projekterer videre og er kommet frem til, at lærredet ikke skal være mere en 78 tommer, altså 170 cm bredt. Dette indsnævrer nok projektormulighederne en del. Dælm ikke nemt det her :(

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Ja det udelukker ihvertfald både Sanyo plv-z4000 og Epson EH-TW3600 som med 5,5 m til lærredet ikke kommer under henholdsvis 200 og 191 cm i billedbredde ved native 16:9 format.

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

@boye: præcis. Det er ikke let det her.

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

170cm !?

køb dog et 60" tv - og slip for ulemperne ved projektorerne
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Gider ikke se på det når det ikke er i brug.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

asgerjakobsen skrev:
Gider ikke se på det når det ikke er i brug.

Lav en lift til det ........   Hvad havde du planlagt med lærredet ?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes