Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2599
|
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dag er det den 15 febuar og der sker lidt ændring hos stofa hvor de ny programmer, pakker med mere træder i kraft.
Jeg har valgt den mellemste pakke(istedet for den dyre som jeg havde fordi den billigste pakke var for lidt) til ca 225 kr med tv3, 3+ og så videre, nu har jeg f.eks kun en tv danmark som er hd,(tv danmark er tv 2), men f.eks når der er beverly hills 90210 så er der sorte bjælker på hver side, også selv om den er sat til 4:3 Fuld som når jeg trykker på aspect og trykker på ok så skifter den til 4:3 Fuld og beverly hills 90210 fylder hele skærmen, hvorfor fylder beverly hills ikke hele skærmen når den står til 4:3Fuld?.
På tv3+ hd fylder hele billedet skærmen men det er så også 1080i 50hz hvor tv danmark (tv2) er 720p 50hz, på 6'erene er det også hd 1080i 50hz (fraiser) der er der også sorte bjælker i siderne. WTF (er det bare fordi det er et gammel program det er sorte bjælker i siderne på visse programmer, uafhængigt af om kanalen er i 720p eller 1080i?)
Mit panasonic 42" g20 holder simpelthen ikke indstillingerene for 4:3 Fuld for gjorde den det skulle fraiser jo fylde hele skærmen hver gange jeg skifter til 6'eren hd og der er fraiser
Hvordan ændre jeg det så jeg ikke konstant skal skifte aspect(ved ikke lige hvordan jeg skal oversætte det), gider ikke de der sorte bjælker som med fraiser på 6'eren
Skal 16/9 overscan være til eller fra
De kanaler som kan fås i hd, har jeg ikke mere 2 kanaler, kun hd kanalen, hvor billedet ikke automatisk fylder hele skærmen uden sorte bjælker, som den gør på en alm ikke hd kanal
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gasolin
Du skal vælge "Automatisk" på dit Panasonic. Når jeg gør det på mit, så bredes billedet altid ud, når det ikke er ægte 16:9 format. Lidt sorte bjælker kan dog ved visse programmer optræde, alt efter om det er 4:3 letterbox. Jeg har dog selv valgt 4:3 format som fast stilling, da jeg så ser formaterne som de sendes. Det foretrækker jeg. Når jeg istedet for bruger min Samsung HD boks, er det den, der styrer formaterne, selvom man også her kan vælge andet format.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej Gasolin
Du skal vælge "Automatisk" på dit Panasonic. Når jeg gør det på mit, så bredes billedet altid ud, når det ikke er ægte 16:9 format. Lidt sorte bjælker kan dog ved visse programmer optræde, alt efter om det er 4:3 letterbox. Jeg har dog selv valgt 4:3 format som fast stilling, da jeg så ser formaterne som de sendes. Det foretrækker jeg. Når jeg istedet for bruger min Samsung HD boks, er det den, der styrer formaterne, selvom man også her kan vælge andet format. 
|
|
|
Jammen jeg gider ikke se beverly hills og venner med sorte bjælker i siderne(vil se det på 42" ikke max 37" eller 32") så skal jeg hver gange jeg skifter til tv 2 hd trykke på aspect og ok (den står på 4:3 fuld), den skifter ikke aut til 4:3 Fuld når jeg skifter til tv 2 hd eller 6'eren hd og der med for billedet til at fylde hele skærmen.
I forvejen er 42" lige akkurat ok i størrelsen, så nytter det da ikke noget at se et program i noget der mindre om max 37" selv om jeg jo bare kan trykke på 4:3 fuld og så fylder billedet hele skærmen.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu du kan få det som ønsket ved at gøre det manuelt, er det så ikke vejen frem? Tv'et (panasonic) prioritere jo 16:9 i HD som udgangspunkt. Derfor vil du få 4:3 format ved disse programmer. Så du er nok nødt til at vælge Aspect eller format som det også hedder manuelt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes det er super med de sorte sorte bjælker....mennesker ligner jo småfede hobitter når de bliver presset ud over hele wide-screenen. Forstår ikk nogen foretrækker det syn
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimC skrev:
Synes det er super med de sorte sorte bjælker....mennesker ligner jo småfede hobitter når de bliver presset ud over hele wide-screenen. Forstår ikk nogen foretrækker det syn |
|
|
Ja jeg foretrækker også at se formaterne som de er. Nogle tv gør det dog pænt ved at fylde skærmen, men alligevel.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gasolin
Jeg har nu selv leget lidt med mit Panasonic. Jeg har YouSee og her kan man finde de samme kanaler flere steder og enkelte af disse er såmænd også kodet trods det, at de er gratiskanaler. Men jeg fandt kanal 6 HD og samme som almindelig og serien Startrek - New Generation, som sendes i 4:3 format. På 6 HD er der 4:3fuld og her bredes billedet helt ud og når jeg så skifter kanal, vender tilbage igen, ja så er formatet vendt tilbage til normal. Skal altså vælge det manuelt hver gang.
Vælger jeg så 6 SD og trykker på format tasten kommer der så en liste frem med flere muligheder, og her vælger jeg "tilpas 16:9" og billedet bredes ud på samme måde som før. Men her forbliver den ændrede stilling om jeg skifter kanaler. Så det er kanal 6 SD du skal vælge, hvis du ikke vil skifte hele tiden, men så må du skifte til HD udgaven ved disse programmer og film. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Før havde jeg den alm kanal (sd) og hd kanalen, nu har jeg kun sd kanaler hvis den ikke findes i hd og findes den i begge versioner har jeg kun hd kanalen.
Så jeg kan ikke bare vælge sd kanalen (f.eks 6'eren eller tv-2) for at slippe for at skulle bruge format knappen hver gang jeg skal se en kanal hvor billedet ikke fylder hele skærmen.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin
Det er da heldigvis nemt på hd udgaven, at skifte. Det er kun ét tryk på tasten og du behøver ikke tænke på at gå retur, det gør den selv. Det burde være til, at leve med, ikke? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gasolin
Angående en tidligere tråd med DR's pillen ved formaterne, har jeg endelig fået svar fra DR. De piller ikke ved det, men det er fordi de sender i rent 16:9 i både 576i og 720p. Når de sender i 720p vil det på et billedrørs tv i 4:3 format stå med sort kant i både sider og top/bund. Det er dog ikke så mange 4:3 udsendelser dette sker, så der vil også tit være normal fuld 4:3 format, når man ser tv på et 4:3 formats billedrørs tv. På en fladskærm vil det for det meste stå som normalt i 4:3 format og de gange hvor det på billederørs 4:3 tv giver sort kant hele vejen rundt, vil det stå en anelse bredere på en fladskærm. Men hele årsagen til dette, er pga at man jo sender i HD også.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|