Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Donda uden dynamik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 01 September 2021 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige siddet og lyttet lidt til Kanye Wests nye udgivelse - Donda

Umiddelbart synes jeg den lyder helt forkert. Jeg savner dynamik, som jeg finder endnu mere fraværende end normalt ved nye
popudgivelser.

Det var langtfra en lyttesektion efter bogen. Jeg var alene med 2 børn der havde pudekamp i soveværelset, så jeg bliver nødt til at spørge
om der er andre der oplever det samme med Donda?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 01 September 2021 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Du siger med andre ord: Pop-kunstner, pop-musik og pop-produktion... ergo er der med 100% sikkerhed benyttet dynamisk kompression under den sidste mastering, inden musikken er smidt ud på streaming, CD og vinyl.

Det er nemmere at du googler om det, da det er en længere forklaring... eller søger om emnet her i forummet. Kort sagt handler det om, at man "udglatter" de dynamiske udbrud i musikken, så alle detaljer og nuancer kommer med, når man afspiller det i bilen, via en alt for lille bluetooth højtaler eller et par alt for dårlige/billige hovedtelefoner.

Men skifter man over på en bare nogenlunde lydgengiver, så mangler man noget... men 98% af jordens befolkning kan ikke høre forskel, og det er er pengene er...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 02 September 2021 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

“Lyder helt forkert …….”, skriver du, sunmusic.
Ja det afhænger jo fuldstændig af hvad du forventer af genren. De usædvanlig mange musiknumre er bestemt ikke bearbejdet
ens. Tilsat rumklang og stærk manipulation af stemmen er det umiddelbare indtryk man får af det pågældende opus. Og med
børn i pudekamp mens man spiller er oplevelsen du kommer med ganske forståelig.
En ting der er væsentlig i sammenhængen er hvor højt du spillede - om du dæmpede lyden for at holde øje med (lytte til)
børnene. For spiller man med lav volumen vil den pågældende indspilning have karakter af ringe dynamik. Men øger du volumen
vil du subjektiv få en mere dynamisk oplevelse.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 02 September 2021 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Mikkel G

Jeg er udmærket bekendt med dynamisk kompression og hele debatten omkring "the Loudness war".

Sjældent har jeg dog lyttet til noget der lyder så fladt som "Donda", selvom jeg lytter til en del popmusik. Ud fra hvad mine ører fortæller
mig, så er den digitale kompression på "Donda" værre end den plejer at være, så det var derfor jeg spurgte om andre havde samme
lytteoplevelse, men det i virker på dit svar ikke til du selv har lyttet til "Donda"?

Jeg skal nok vende tilbage med mere feedback når jeg har fået tid (og ro) til at give den et bedre lyt.

Jeg synes dog det er bekymrende hvis indtrykkende fra mit første lyt er korrekt, da Kanye West i over et årti har været trendsætter og
hvis han begynder at producere sådan, kan det godt sænke baren generelt

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 02 September 2021 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Kaj

Jeg har en meget bred smag men jeg synes også "donda" inden for sin egen genre lyder ret fladt. Også når jeg har lyttet til tilsvarende med
børnekaos i baggrunden.

Jeg vil dog absolut følge dit råd og give den et ordentligt lyt med tilstrækkelig volumen og ro på bagsmækken
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes