Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Klasse D og sølvkabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 23 April 2023 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at få bygget et par klasse D ICEpower 2000AS2 med en del forbedringer, der bliver udført. Til mine subwoofere. Jeg har fået at vide af bygherre, at jeg skal undgå sølv i forbindelse med klasse D forstærkere. Jeg bruger i dag DH Labs Silver med XLR stik. Et fantastisk signalkabel.

Jeg har klasse D forstærkere til mine fronter, og der bruges sølvkabler XLR og det går så fint. Men der er et rør i indgangen, og det gør måske, at der ikke er problemer med sølv. De nye har ikke rør. Jeg kan naturligvis høre det, når jeg modtager dem, men der går nok mindst et par måneder. Hvad er jeres erfaring med sølvkabler internt og eksternt?



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 April 2023 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Rent elektrisk har det ingen betydning... men rent lydmæssigt vil nogen måske mene at sølvkabler er lige en tand for langt fremme i skoene, og det går ikke med kl.D som også er lidt for langt fremme i skoene...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 23 April 2023 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Kl.D er ikke fremme i skoene men yderst lineære og kontrolleret.
Ja der er nogle der oplever forskelle på kabler men de er der bare ikke, men det skal da ikke forhindre nogle i at opleve en forskel.
De fleste Kl.a/b lægger noget til som de fleste er vant til og når det ekstra mangler så får Kl.D skylden for meget.
Kl.D tager tid at vende sig til men når først man er til den rene lyd så er der mange andre Kl.a/b forstærkere der lyder forkert. For ikke at snakke om
røreffektforstærkere.
Men Sven jeg ville ikke rette mig efter hvad en anden mener heller ikke det jeg skriver, men prøv en seriøs blindtest og hør om du vitterlig kan høre
forskel og kan du ikke så er det jo bare at vælge det kabel du helst vil have siddende enten på grund af prisen eller udseendet.

Spørgsmålet er jo også hvilke forbedringer der er tale om og hvilken vej de peger. Nu er sådan et forstærker modul med indbygget strømforsyning ikke
noget man bare lige forbedrer
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 23 April 2023 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Højttalerbøsninger til en bedre kvalitet.
Interne kabler til en bedre kvalitet. De samme der bruges i gode studier.
Strømkabel internt af Neo Tech og Furutech IEC.
Furutech XLR.
Godt kabinet der dæmpes.
Stik undgås og der loddes direkte på.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 April 2023 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Søpa skrev:
Kl.D tager tid at vende sig til men når først man er til den rene lyd så er der mange andre Kl.a/b forstærkere der lyder forkert. For ikke at snakke om røreffektforstærkere

Hvis man skal vænne sig til noget før det er godt... så er det IKKE godt!!! Hjernen accepterer bare fejlene hen ad vejen og skjuler dem

Med kl.A/B og rør er det godt fra starten... Det svarer jo lidt til, at hvis man bare spiser nok gammel rådden ost, så smager det med tiden godt. Den holder vist ikke, vel?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 23 April 2023 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Det var egentlig ikke det jeg skrev.
Jeg synes Kl.D er bedre lige fra start men når man er vant til at lytte til Kl.D over en længere periode så kan Kl.a/b lyde som om de tilsætter noget.
I dag er stort set alle vant til at lytte til digitalt og det gør at mange ikke længere bruger LP, båndoptager osv fordi det ikke er lige så rent eller hvad man
skal kalde det.
Men da det digitale kom frem var det uh så digitalt og frygteligt.
Prøv i dag at lytte til en af de frste ordentlige cd afspillere, de gør det faktisk ganske fint fordi vi er blevet mere vant til det digitale
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
slyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 248
Sendt: 23 April 2023 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg nok ikke vænne mig til klasse D, men høre musik live, den reference kan klar D ikke honorerer endnu, jeg bedømmer
både HT og forstærkere især hvordan de gengiver bækkener.
Jeg har hørt mange HT og forstærkere det ikke kan gengive bækkener som de lyder live.
Søren
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 408
Sendt: 23 April 2023 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
Jeg har hørt mange HT og forstærkere det ikke kan gengive bækkener som de lyder live.
Søren


Det tror jeg på ,og jeg tvivler på du nogensinde kommer til at høre noget der kan !

__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
slyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 248
Sendt: 23 April 2023 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

nemlig
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Der er intet setup der kan gengive som virkeligheden.
Det hele er i ilussion som hver enkelt danner sig.
Enhver kan høre om et bækken kommer fra en højttaler der har begrænset spredning eller om det kommer fra et ægte bækken som stråler ud til alle
sider.
En enkelt ting ud af mange som på ingen måde kan gengives af et hifi setup er dynamikken og det er fordi den allerede er mindsket i indspilningen.
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 24 April 2023 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Søpa skrev:
Der er intet setup der kan gengive som virkeligheden.
Det hele er i ilussion som hver enkelt danner sig.
Enhver kan høre om et bækken kommer fra en højttaler der har begrænset spredning eller om det kommer fra et ægte bækken som stråler
ud til alle
sider.
En enkelt ting ud af mange som på ingen måde kan gengives af et hifi setup er dynamikken og det er fordi den allerede er mindsket i
indspilningen.


Mit anlæg er tættere på virkeligheden, end alle andre jeg har hørt.

Bl.a. kan det gengive blæseinstrumenter klart bedre.

Jeg synes også, at det gengiver bækken naturligt, men hvor tæt virkeligheden ved jeg ikke, da jeg ikke har så megen musik med bækken.

Derfor behøver jeg kun at spille et jazznummer med blæsere for at høre om et anlæg er "interessant".

Jeg har opnået det ved minimere "Tidsforvrængning", derfor er der - på gode optagelser, "stilhed mellem tonerne" hvor andre anlæg
"mudrer" det hele sammen.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 24 April 2023 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Så længe der sidder en stor induktion (LC filter) i forstærkerudgangen, som forstærkerens feedback skal kompensere for, er det
umuligt at gengive bækkenlydens overtoner og luftighed.
Deri er hovedårsagen til forskellen mellem klasse D og A eller AB.
Jublen over lav støj og forvrængning på en klasse D kommer af uvidenhed om at man kun måler 2. og 3. harmonisk
forvrængning (THD) op til 6,66 kHz (reference ICEPower målinger). Forklaringen er at man indsætter et stejlt filter foran
måleudstyret på mere end -50 dB @ 20 Khz for at undgå måleudstyrets data forstyrres af switchfrekvensen.
Ved måling af en klasse A/AB forstærker tager man alt med op til mindst 80 kHz, svarende til 4. harmonisk forvrængning ved 20
kHz.
Målemæssigt favoriseres klasse D med andre ord.
Hørbart kræver det kun “nye batterier i høreapparaterne” for at registrere forskellen på de to grundlæggende typer.
Jeg vedgår at jeg ALTID har fokuseret på bedst mulig gengivelse af slagtøj. Især bækkeners klang efter jeg meget tidligt stiftede
bekendtskab med lyden fra bånddiskanthøjttalere. Her var og er forstærkerens båndbredde til langt over den hørbare grænse af
stor betydning for oplevelsen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Er 20 khz ikke nok til at gengive et instrument ordentligt ?
20 Khz er der nok ingen på dette forum der kan høre.
Hvor mange kan reelt høre om der sidder et stejlt filter ved 20 khz på en Kl.a/b forstærker.
Hvilken kilde spilles der på som spiller toner over 22 khz ?

Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 24 April 2023 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hvor mange gange skal vi have denne Kl.D vs. "alle de andre" debat...?!?!

Det svarer lidt til at jeg påstår at min Suzuki bil er alle andre teknisk og ydelsesmæssigt overlegen, i stedet for at jeg bare indrømmer at jeg ikke gider bruge flere penge på en bil...

Det er det samme med kl.D... det er billigt og giver OK lyd, men det er hverken teknisk eller ydelsesmæssigt overlegen i forhold til kl.A/B/rør. Acceptér det, og lev med den billige vellyd!

Og så lad os andre "spilde" vores penge på vores dyre forstærkere! Jeg peger heller ikke fingre af folk der kører Mercedes eller BMW... (men jeg griner lidt indvendigt )



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Mikkel G
Jeg ved ikke hvorfor du tager sådan på vej men der er ingen der har skrevet at Kl.D er overlegen.
Det virker faktisk lidt modsat, at nogle vil gøre Kl.D dårligere end det er.
Der kommer en del undskyldninger om hvordan en Kl.D er målt, men det filter sidder da ikke på forstærkeren når man bruger den i sit setup.
Ja Kl.D er billigere men det er logik for selv de dummeste da der hverken er brug for køleplader, store kondensatorer, enorme trafoer osv.
Det du kalder for verdens bedste lyd bruger Kl.D forstærkere så helt så dårlige som nogle vil gøre dem, kan de næppe være.
Men som med Kl.a/b er der også stor forskel på de forskellige Kl.D
Hvordan en Kl.D opfører sig over 20 khz er dybest set lige gyldigt og hvordan den bliver målt er bare en mulighed for at komme med en undskyldning.
Det helt store problem med Kl.D er at man kan komme ud for mistilpasning med hensyn til impedanser kontra forstærkerens udgangs filter.

Der var en tråd der nu er lukket hvor der blev testet Kl.a/b mod Kl.D og der kan man se hvor galt det kan gå.
Højttalerne havde en impedans på 3 ohm i diskanten og det kan få nogle Kl.D til at rulle af i toppen allederede ved 8-10 khz og det er et område som
de fleste kan opfatte og derfor oplever lyden som mindre luftig.
Det er Kl.D forstærkerens skyld men det er på grund af mistilpasning.
De samme Kl.D forstærkere havde lydt anderledes hvis de var koblet til en højttaler med en impedans i diskanten på 6 ohm.
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 24 April 2023 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg tager ikke på vej, men pointerer bare at der har være en del tråde om kl.D på det sidste...

Du nævner selv en hel del fordele som kl.D skulle have i forhold til kl.A/B/rør:

"Kl.D er ikke fremme i skoene men yderst lineære og kontrolleret."

"De fleste Kl.a/b lægger noget til som de fleste er vant til og når det ekstra mangler så får Kl.D skylden for meget.
Kl.D tager tid at vende sig til men når først man er til den rene lyd så er der mange andre Kl.a/b forstærkere der lyder forkert. For ikke at snakke om røreffektforstærkere."

"Jeg synes Kl.D er bedre lige fra start men når man er vant til at lytte til Kl.D over en længere periode så kan Kl.a/b lyde som om de tilsætter noget."

De kl.D forstærkere som jeg kalder verdens bedste lyd, er baseret på linære strømforsyninger og rigtige transistorer, i stedet for som i dag hvor det meste er switchmode og chips...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 24 April 2023 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Men er vi så ikke tilbage ved at det ikke er princippet (A/AB/D/G/H etc.) men implementeringen?
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Ja det er underligt at der tales meget om Kl.D forstærkere i en tid hvor der kommer mere og mere Kl.D

De forstærkere der giver verdens bedste lyd har rigtig nok lineær strømforsyning med udgangs trinnet er som alle andre Kl.D med mosfets
Men hvad er der galt med SMPS ? Du har selv testet grej med SMPS med fremragende resultat

Jeg synes Kl.D spiller med mere kontrol, spiller renere end Kl.a/b men det er bare min mening og ikke en rettesnor som du så gør det til og det er
heller ikke en hel del fordele.
Men der er mange flere hvis det skal handle om det og det kan være varme, vægt, strømforbrug, effekt vs størrelse.

Der er mindst lige så mange der mener at rørforstærkere lyder bedre lige med det samme og synes solid tage forstærkere og Kl.D lyder dårligere.

Når alt kommer til alt er det jo bare CDen om igen. Det er mere korrekt men ikke sikkert det falder i ens smag.
Kl.D er mere korrekt som CDen og andet digitalt på trods af at Kl.D er så analog som den kan være.
Der er alt i alt færre fejl til at skygge for andre fejl og det lyder ikke godt i alles ører.


Men som nogle Kl.a/b ikke styrer bassen særligt godt af flere årsager som for eksempel kompleks og lav impedans, så er det ikke alle Kl.D der
matcher højttalerens impedans godt i det øvre område.

Se her
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

yahooboy skrev:
Men er vi så ikke tilbage ved at det ikke er princippet (A/AB/D/G/H etc.) men implementeringen?


Jo lige præcis og det prøvede jeg at skrive mens du skrev dette
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 24 April 2023 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt, at den der sammeligning med biler, kommer frem hver gang Kl.D er til debat. Æbler & Pærer. Jeg har ikke teknisk
indsigt, ejer ikke en Kl.D forstærker til HiFi, og har ikke lyttet til så mange som andre her. Lineært og rent kan vel ikke være dårligt
for lyden? Det kan jeg ikke forstå.

Men dette skal vel ikke gå ud over trådstarterens oplæg her? At andre mener noget andet. Sven, det ville være konge hvis du kom
med en beskrivelse af det DU oplever med din nye forstærker. Lad os få den på banen, det er vel det et HiFi forum er til for....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes