Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 00:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Bedste "gør det selv" kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomasl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 04 Juli 2003 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej,

På baggrund af flere debatter her om gør det selv lodning, kabel typer etc. er jeg interesseret i at høre folk om hvad det ultimative gør det selv kabel består af (både signal og højtaler)?

  • Hvad er det bedste kanel man køber i metervis (og som man realistisk selv kan lodde)?
  • Hvilke stik er de bedste, og gør de en stor (nok) forskel på "gør det selv niveauet"?
  • Hvordan er disse kabler i forhold til at købe fabriks kabler i samme prisleje (hvad end dette prisleje ender med at blive...)...og hvad med i forhold til de "prof hjemmelavede" som f.eks. Duelund?  

Thomas

Til top Vis thomasl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomasl
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 07 Juli 2003 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

køb solid core hos Monacor eller strip et montage kabel. det spiller fint og er rasende billigt.

Du kan stoppe kablerne ind i enten plast (af en eller slags) eller bomuld/snor for at holde lederne adskilt.

mvh

Gli

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 06 September 2003 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

enig med gli. men pas på med bomuld og andre naturmaterialer på kobberledninger, kobber har desværre den "egenskab" at det let korroderer (tror nok at det hedder sådan..)Har selv prøvet at lave interconnects med nkt, snoet dem, og trukket en kobberskærm udenom, derefter i en plastslange med hele skidtet. Det er sjovt at lave sine egne kabler, men ved ikke om de kan måle sig med proff..

mht til stik er der wbt (har selv 0144) de er for fede, men der er jo også de dersens eichman Bullet plug. De skulle efter sigende spille R***n ud af bukserne på alle andre stik. Har desværre kun hørt dem een gang, men det var på et fremmed anlæg hos en fremmed mand i en fremmed stur, så jeg kan ikke rigtigt bedømme dem, men fede er de.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 06 September 2003 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Bullet Plug tæver WBT!

/Lasse

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 06 September 2003 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Tjah måske Lasse, jeg holder mig til Duelunds stik og bøsninger, de er ganz fremragende og likviderer ikke mit hifi-budget samtidig. Men men hvis noget lydmæssigt bedre fandtes så købte jeg det! 

Har skam lyttet til både WBT og Bulletplugs. Jeg har stadig en del WBT-stumper om nogen er interesseret..



__________________
Oksen er træg men jorden er tålmodig..
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 06 September 2003 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er jo mange meninger om stik og kabler.

Har nogen prøvet et lave den samme slags kabel med forskellige stik på, det kunne jo være morsomt. Vi skal jo ikke glemme at vores høre hukommelse er ret kort (vi taler om minutter mere end timer og dage).

Jeg kunne godt tænke mig at prøve med samme type kabel og WBT, Neutrix og  Bullit!!!!!!!!!!!!!11

Jeg har selv kabler med neutrix af den simple grund at jeg skal have anlæg med ud til kunder, og så er Neutrix'erne mest praktiske.

Ja vist korroderer kobber, men de kan lakeres inden montage, og efter lodningen. Sølvtråd kan købes, jeg ved ikke hvor. Jeg har købt 2 meter 1 mm af en sølvsmed for 200 kr, bare for at prøve det (sølvet). Kobber er billigt kan købes hos Monacor (har jeg set i deres katalog) ellers strip gamle montage/installations kabler.

gli

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 07 September 2003 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Tjah måske Lasse, jeg holder mig til Duelunds stik og bøsninger, de er ganz fremragende og likviderer ikke mit hifi-budget samtidig. Men men hvis noget lydmæssigt bedre fandtes så købte jeg det! 

Har skam lyttet til både WBT og Bulletplugs. Jeg har stadig en del WBT-stumper om nogen er interesseret..

Steens stik er gode - absolut (dem bruger jeg osse...og hans phono bøsninger er osse sublime - anvender dem selv.) Men Steens phonostik er alene velegnede til Steens kabel, eller lignende faldvalsede ledere (Bertrams f.eks).

Vil man derfor prøve andet kabel er Bullet Plug et oplagt valg. Dog kan de være besværlige at sætte fast i phonobøsningen. Og ja, der er plastik i stikkene...

Prisen på Bullet Plugs og Steens stik er da ganske tæt på at være ens eller..???

/Lasse

PS: Det bedste er dog at lodde kablerne direkte i apparaterne - bøvlet og nørdet, men det virker

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 07 September 2003 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hvilken pris ligger Neutrik stikkene i?
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 07 September 2003 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

et sæt a 2 stik bør ligge på ca. 200 eller ca. 400 for 4 stk (mail gli@mail.dk)
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 07 September 2003 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Har i prøvet det der sælges i biltema, 5 stereo meter ofc kobber koaksialkabel med skum isulation, til 69 kr.

Ja og stik der sælger de et sæt for 26 kr, ligner monitors på en prik.
Så har vi altså en stereo meter kabel for den nette sum af
66 kr, + lidt lodde arbejde.
Det er i ovrigt rigtig lækkert at arbejde med, og det lyder fantastisk.

Jeg har eksperimenteret med meget kabel, men jeg bruger nu kun dette kabel til alle linie´signaler.

Men til plade ploven bruger jeg dog noget andet.

__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 08 September 2003 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:

Bullet Plug tæver WBT!

/Lasse

Det kan du ikke mene! Måske i tilførsel af uvedkommende lyd. Det er musikken vi skal høre og ikke hvæs fra stik og kabler.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 08 September 2003 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jojoda. Det mener jeg da bestemt. Fornemmelsen af hul igennem er enestående. Hvor jeg fornemmer WBT som opblødende og behagelig.

/Lasse

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 08 September 2003 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hej...

Du har fuldkommen ret Lasse.

WBT kan ikke bruges til noget overhovedet - alt for meget metal i signalvejen. Så kan de sidde så godt fast de end vil...

Bulletplugs lyder netop ikke af noget (ok, så meget lidt da!). Der en en lille uges tilspilning, hvor de tegner noget skarpt og uden den store sammenhæng. Men det løsner sig.

Det undrer mig at Steen foretrækker WBT...??! Du har netop fokus på faseforholdende og transientgengivelse. WBT lukker intet igennem over 7-8kHz og er direkte langsomme, eller...? 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
frederik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2003
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 08 September 2003 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Hej...

Du har fuldkommen ret Lasse.

WBT kan ikke bruges til noget overhovedet - alt for meget metal i signalvejen. Så kan de sidde så godt fast de end vil...

Bulletplugs lyder netop ikke af noget (ok, så meget lidt da!). Der en en lille uges tilspilning, hvor de tegner noget skarpt og uden den store sammenhæng. Men det løsner sig.

Det undrer mig at Steen foretrækker WBT...??! Du har netop fokus på faseforholdende og transientgengivelse. WBT lukker intet igennem over 7-8kHz og er direkte langsomme, eller...? 

Steen foretrækker ikke WBT generelt snarere tværtimod, men det, vi har hørt til bulletplugs, har været så eklatant ringe, at jeg tror, det er det, som Steen reagerer på.

 

Mvh.

 

Frederik

Til top Vis frederik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frederik
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 08 September 2003 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej Frederik...

Foretrækker WBT fremfor Bulllet....yes, yes...er jeg med på.

Hvordan oplever i dem "ringe"... ?

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
frederik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2003
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 08 September 2003 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Ringe som i dynamikbegrænsende, farvede, ingen hul igennem.

Sagt i sammenligning med Steens stik.

Er det i øvrigt muligt, at høre dit system, jeg ville gerne høre et tekni-fi system i hjemlige omgivelser.

Mvh.

Frederik

Til top Vis frederik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frederik
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 08 September 2003 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Mmmmmm.... om de vil fremtræde sådan sammenlignet med Duelunds, kan jeg ikke vide. Det er da muligt Steens typer er fantastiske.

Men de kendetegn du remser op, kunne jeg havde skrevet ud fra WBT....

 

(PS. Der er svaret privat på det andet spørgsmål)

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 08 September 2003 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

frederik skrev:

Ringe som i dynamikbegrænsende, farvede, ingen hul igennem.

Sagt i sammenligning med Steens stik.

Mvh.

Frederik

Jamen...

Dynamikbegrænsede: Bestemt ikke min erfaring, snarere tværtimod!

Farvede: Steens egne stik lyder nok af mindre (positivt ment!!!). Men det ændrer ikke at Bullet Plugs er udmærkede.

Hul igennem: Jo sgu da. Der er da netop hul igennem...prøv at lytte igen.

/Lasse

PS: Med Steens stik er du relativt låst mht. kabeldimension. Det er du ud over med Bullet Plugs.

 

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 08 September 2003 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Har hørt Bullitplugsene en enkelt gang, men der sad der jo et, i anden sammenhæng, ukendt kabel på (Bertram), så jeg kender dem ikke udpræget om jeg så må sige.

Det gør jeg til gengæld WBT.

WBT er gejl for øjnene og intet andet. De bløder lyden op, og der kommer noget lettere forvirret over gengivelsen, som om signalet ikke rigtigt ved hvor det skal hen. De synger og ringer på ét eller andet niveau. Jeg tror det kaldes "Eddy currents" hvilket jeg har forstået skulle være elektronstrømme på tværs i stikket.

Jeg foretrækker minimalist udgaverne i stedet og her har jeg fundet SME udmærkede. De udmærker sig ved, at indeholde kun en smule plast og heller ikke ret meget metal. Midterbenet kan (bør) loddes i spidsen, skærmen er der små loddeøjer til i umiddelbar nærhed af kontaktfladen. Desvære accepterer de ikke særligt tykke kabler.

Om det vil være en stor fordel at minimere kontaktarealet for skærmen, ved jeg ikke, eftersom jeg ikke har testet det, jeg har dog utroligt svært ved, at forestille mig at der skulle kome noget positivt ud af det. Så tror jeg hellere jeg vil bruge kræfterne og pengene på gode optagelser i stedet.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 08 September 2003 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Brug dog bal. kabler med XLR stik, så er i ude over alle de problemer

__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes