Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 04:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Super tweeter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 23 November 2003 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har prøvet dem her? Jeg kan huske Hi Fidelity skrev om at de skulle give bedre diskant ved SACD og DVD A...De bliver åbenbart bare sat oven på Højtalleren

http://www.stoneaudio.co.uk/stoneaudio/products/details.asp? product=921

Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 23 November 2003 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skulle lyden blive bedre fordi man yderligere forvirrer lyden igennem en Tannoy-dome?

Man burde måske i stedet forsøge at smide bedre lyd efter SACD og DVD-A pladerne?

Mvh. Jens/Modifix,-der stadig har til gode at høre en god Tannoy-dome.  Er der en?



__________________
Oksen er træg men jorden er tålmodig..
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 24 November 2003 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Super tweeter???? hummm...

Det er åbenbat et mode flip med at der skel ekstra diskanter der går helt op til 40 -500 Hz. pga SACD. og andre medier nu  kan gengive dette!?

Sjovt nok kan det mennesklige øre ikke høre noget som helst over 20 kHz.

De fleste der er over børne stadiet altså voksende, kan ikke høre meget over et sted mellem 14 & 18 kHz. alt afhængig af alder og hvordan ørene har haft det gennem livet!..

Jeg selv kan høre nogenlinde til 16 -17 kHz. trods jeg er 39 år. de fleste jeg kender på min alder høre mellem 14 & 16 kHz. ( ja selv sidst i 20`ne  og først i 30´ne ligger det for mange her omkring ) og er man "ældre" mellem 50 & 60 er den helt nede ved ca. 12 kHz.

Men de fleste friske unge mennesker mellem 20 6 40 år. høre altså ikke meget over 16 - 18 kHz.!!

Jeg er dog ikke i tvivl om at man måske kan, om end ikke høre noget, men så nok kan fornæmme noget op til lidt over de 20 kHz. ( rum / ambiance ) men ikke decideret høre toner!!

De fleste diskanter af kvalitet rækker idag snilt op over 25 - 30 kHz.

Mine egne Revelator diskanter rækker fint op over 30 kHz.

Ved 16 - 17 kHz. begynder mine diskanter at rulle lidt af off axis, her sætter jeg en kondensator over diskantens dæmpe modstand så denne dæmper mindre her fra og opefter,den er afstemt så den reducer dæmpningen lige nøjaktigt så der bliver en liniær gengivelse op til 25 kHz. ( +/-1,5 db.) i lytte vinklen, hvor de så her over falder af lidt igen, men den går ganske fornuftigt op til 30 kHz. ( 4 -5 db. )

Det giver en lille smule mere ambiance og luft i lydbilledet end uden dette tiltag, men det er godt nok ikke meget!!!

Jeg har prøvet en diskant med en frekvens gang optil 40 kHz. 

I området over 15 khz. kan jeg absolut ikke høre forskel selv med SACD.

Der er forskel på de to diskanters gengivelse og måde at spille på!... men at den ene rækker til 40 kHz. og den anden ruller af ved 25 kHz. kan absolut IKKE! høres!!

Så en god diskant der rækker lidt over 25 - 30 kHz giver luft og ambiance nok! man kan ikke høre mere!..

Det er min overbevisning at alt her over er reklame gimik og mode flip!! der opstår blot fordi de nye medier kan spille så højt op.

Man kan ganske enkelt ikke høre det!!! 20 kHz. er grænsen!! for de fleste ligger den endda et stykke her under!! og kan man præsse 25 - 30 kHz. ud så er der MERE!! end rigligt!!

Så hvordan en diskant spiller fra delefrekvensen til mellemtonen og op til lidt over 15 khz. er langt vigtigere!!! jeg vil sige at hele "humlen" ligger mellen 2 & 10 kHz. resten klare de fleste diskanter fint nok!!

mvh.

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 26 November 2003 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Svend Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 26 November 2003 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig har de højere frekvenser end 20 kHz betydning for "luft" i gengivelsen, netop udklingningen af overtonerne har brug for "plads" ud over den ved sinus toner anvendte grænse på 20 kHz, til at kunne klinge frit uden at blive klemt.

Seriøs beskrivelse på: www.cortex.westhost.com/tannoy/file/tannoy_wideband_white_pa per.pdf
som er et White paper dokumention som rimelig bekræfte hvad vi andre altid har kunnet høre, netop at virkelig High End altid har haft et udstrakt frekvensområde udover de primitive sinus målemetoder.

Med venlig hilsen
Svend
Til top Vis Svend Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend Hansen
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 27 November 2003 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i at der ligger noget der over 20 kHz. også selv om de fleste af os ikke kan høre over 15 - 18 kHz. det giver noget i lydbilledet! der ligger noget rum og opløsning samt som så fint sagt indflydelse på gengivelsen længere nede..  dog vil jeg mene at der ikke ligger meget reelt brugbart over 25 - 30 kHz. og her mener jeg at de "normale" gode kvalitets diskanter der rækker over 25 kHz. ja!.. endda for ScanSpeaks 9700 - 9800 & 9900 samt andre mærkers top modeller, ( for slet ikke at tale om de nye Ringradiators der faktisk rækker helt op til 40 kHz.)  over 30 kHz. gør jobbet mere end godt nok!

Så hvad skal man med mere?..........

Og at ekstra tweaters der supplere dette til langt over 40 - 50 kHz. er mere "gimmik" og mode flip end reel forbedring og noget der gør nogen forskel!!..

Det er set at nogle lader en ekstra bånd tweeter tage over fra en ganske fornuftig diskant der i sig selv rækker over 30 kHz. ved omkring 16 - 17 kHz. og så "drøner" helt op over 40 kHz.

Her vil jeg mene at den almindlige diskant ville garanteret gøre jobbet ganske fint uden bånd diskanten og i sig selv!..  det er tiltag der med dagens fine diskanter er helt unødigt!!

Jeg har gjort forsøg med en supertweeter!!

Resultatet blev at der hvor jeg kunne høre den gjore den mere skade end gavn! og der oppe hvor den så skulle give alt det der ekstra luft over 20 kHz. gjorde den INGEN!! forskel!! ( dette endda med SACD. plader over tilsvarende Sony SACD maskine)  med den alm. diskant var der alt den opløsning og detaljering samt ambiance og rum der kunne ønskes!! jeg kan under alle omstændigheder IKKE! høre / opfatter mere!..

Så jeg vil mene at man kan nøjes med EN! god diskant der rækker over 25 kHz. gerne over 30 kHz. for at være helt sikker! og det er så det!! mere behøves ikke!! SACD eller ej!.. og den type diskanter bliver der hældigvis flere og fler af!

Mit råd til DIY. folk er at spare penge på super tweetere og bruge dem på "hoved" diskanten i stedet! så skal denne nok gøre jobbet mere end godt nok!..

De "færdig" højtalere på markhedet med super tweetere der rækker langt over 40 kHz. hvilket de nok skal få med i data beskrivelserne / reklamer mm. er et mode fenomen!.. lavet med super tweetere! fordi SACD nu er kommet!.. og så skal der gøres et stort nummer ud af at dette medie spiller frit og uhindret helt her op! også selv om at kun hunde & katte reelt kan høre det!!..  og så kan de "smide" en ekstra diskent på der jo så gør at de kan tage lidt mere for højtaleren!..

Jeg ser det lidt som da cd. mediet kom frem!! da skulle ALT!! pluslig være forberet for digital og cd. lyd!! og denne fantastiske lyd!..  der stor DIGITAL på ALT!! og reelt var der ikke en skid forskel!!.. salgs gimmik!!

Kort og godt! er den diskant man anvender som "hoved" diskant god nok er super tweetere slet ikke nødvendigt!!... om der nås op på 40 - 50 kHz. eller "kun" 30 kHz. er fløjtende lige meget!! som sagt! kun hunde & katte har glæde af dette!..

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 27 November 2003 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Det hedder over toner, toner i 30khz + området som har betydning for lyden i det hørbare område derfor kan man f.eks. hør supertweeteren på en Komri kobles fra og til.

Dette har du jo testet Mike-j for du har jo hørt komri højtalere og dette er en sjov lille ting at teste.

Musik og lyd er sku underligt med en hurtig og dybere sub får en mere velopløst diskant  tingene hænger sammen på en eller ande måde

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 27 November 2003 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Super tweeter???? hummm...

Det er åbenbat et mode flip med at der skel ekstra diskanter der går helt op til 40 -500 Hz. pga SACD. og andre medier nu  kan gengive dette!?

Sjovt nok kan det mennesklige øre ikke høre noget som helst over 20 kHz.

Der er forskel på de to diskanters gengivelse og måde at spille på!... men at den ene rækker til 40 kHz. og den anden ruller af ved 25 kHz. kan absolut IKKE! høres!!

Så en god diskant der rækker lidt over 25 - 30 kHz giver luft og ambiance nok! man kan ikke høre mere!..

Det er min overbevisning at alt her over er reklame gimik og mode flip!! der opstår blot fordi de nye medier kan spille så højt op.

Man kan ganske enkelt ikke høre det!!! 20 kHz. er grænsen!! for de fleste ligger den endda et stykke her under!! og kan man præsse 25 - 30 kHz. ud så er der MERE!! end rigligt!

HØRT!

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 27 November 2003 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Gad vide hvad det er dfms har hørt..?

Jeg overvejer alligevel om jeg ikke skal få suget mine ringradiatorer ned på plads ved ca.34K345Hz, måske er der alligevel en hørbar forskel.

Mvh.Jens/Modifix,- der ellers ikke har noget at være utilfreds med..



__________________
Oksen er træg men jorden er tålmodig..
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
Svend Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 28 November 2003 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

For at gøre forholdet TRANSIENT-BÅNDBREDDE-og HØRELSE klart.

Den Meneskelige hørelse kan høre transienter med en stigetid på 5-7 u,sek. (fastlagt ved mange forsøg) dette svare til en bånsbredde på 40-50 kHz.
det vil sige at hver af de komponenter (aparater) der indgår i afspille kæden, skal have en båndbredde der overstiger 40-50 kHz, for ikke at begrænse hvad vi kan høre og det er nemt at forstå hvorfor seriøse konstruktører/fabrikanter bestræber sig på at deres aparater ikke i kæden begrænser det hørbare, der er muligt at høre.

Hvis man forestiller sig et signal med en transient som svare til en firkant fra en generator på 20 kHz, så vil denne firkant ligne en sinus hvis den gengives af en forstærker med en båndbredde på kun 20 kHz.

Dette lille enkle forsøg kan alle med adgang til en sinus/firkant generator og oscilloscop opservere, ved at begrænse forstærkerens båndbredde fra fks. 100 kHz til 20 kHz.

Med venlig hilsen
Svend
Til top Vis Svend Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend Hansen
 
MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 28 November 2003 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Måske kan man ikke bevist registre toner over 15-17 Kz. Men. men et lille tanke ekperiment kan let vise at vi aligevel kan registrere meget små tidsforskelle og at vi har en perceptions grænse ihvetfald ved 35-40 KHz. Det handler om afstande og placeing af lyd kilder. Vi er dræbende bevidste om det er personen til venstre eller personen til højre der taler (især hvis den ene er langbenet og blond). Også selv om personerne står meget tæt og vores ansigt er vendt lige i retning af lyden. Vi registrer placeringer ved tidsforskydniger af lyttelapperne og et simpelt matematisk resonnement indikere at vi kan høre tidsforskelle der svarer til nogle få millimeter. 100 KHz er 3,4 millimeter  50 Khz er 7 mm  25 Khz er 1,5 cm. Der er for mig ingen tvivl om at vi kan Høre meget høje frekvanser. Blot kan vi ikke udlede det som en tone men derimod registrere det som retning. eller placering

Mju

Det er da fint at dine diskanter går til 30 KHz. Hvis du, som du gør, designer højttalere tror jeg ikke at du vil være tilfreds med en mellentone som ikke magter at gå højere i frekvens end der hvor du benytter den. En mellemtone skal helst extende to eller tre oktaver over den benyttede frekvens ellers lyder den simpelt hen tam og u-dynamisk. Tror du også det gælder for diskanter.

 

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 28 November 2003 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at 30 kHz. er mere end rigligt!!...

Og det klare de fleste gode diskanter, de nye S.S & Vifa ringradiators rækker endda helt op til 40 kHz.

Hvad mere behøver man!??!

På DET! grundlag mener jeg at super tweetere er "gimik" og mode flip!

Jeg påstår dog ikke at det ikke har betydning at en diskant rækker over 20 kHz. for det har det selvfølgelig, her har Jonas ret i sit eksempel med jo bedre sub bas jo bedre lyder resten!..

Og JA!! vi kan FORNÆMME noget over 20 kHz. ( dog ikke høre!) men mere over 30 - 40 kHz. er unødvendigt!!... og dette når som sagt flere gode diskanter!..

Der hvor jeg står af er når allerede fine og højtrækkende diskanter skal supleres med supertweeter, det er helt unødigt!!

Derfor er jeg af den mening at vælger man en god højtrækkende diskant er en ekstra helt unødig!!..

De der anvender ScanSpeaks eller Vifas ringradiators eller nogle af de nye bånd diskanter der i sig selv rækker over 40 kHz. har rigligt i disse!!

Lad mig så med dette slå fast ,at jeg ikke mener at det ikke har betydning at en diskant kan spille over 20 kHz. og at fordi vi ikke direkte kan høre det, så har det ikke nogen betydning, det har det til en hvis grad!! MEN!! der er en grænse og denne opnår de fleste fine nye diskanter!!...

Brug en god SS eller Vifa!.. og disse opfylder kravene og de behov der er mere end rigligt!!

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Svend Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 28 November 2003 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Miju
Du skriver at de nye diskant elementer har dette udvidet toneområde til 40 kHz, ja Men hvor mange har disse nye højttaler enheder monteret, næe en super tweeter koblet via en kvalitets kondensator eller endnu bedre et veldimensioneret højere ordens filter, indkoblet det rigtige frekvensmæssige sted, kan løfte en ellers velkonstrueret ældre højttaler op i niveau og det er det det hele handler om.
med venlig hilsen
Svend
Til top Vis Svend Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend Hansen
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 29 November 2003 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

OK! her er du inde på noget fornuftigt! JEG OVERGIVER MIG!!

Hvis den diskant der anvendes, ikke når så langt op men ellers har nogle kvaliteter der gør at den ikke så`n lige kan udskiftes med en bedre der kan! og eller vi snakker om en færdig købt højtaler af fin kvalitet, eks en ProAc der anvender en ellers ganske fin 2010 diskant fra ScanSpesk, så kan en super tweeter monteret ovnen på højtaleren og nøje indjusteret muligvis gøre underværker!!

MEN!! som DIY. mand mener jeg at hvis man laver en højtaler fra bunden, er der ingen grund til at ofre ekstra på en supplerende super tweeter! man bør bare vælge en god "hoved" diskant der gør Jobbet!...

Det var DET! jeg mente med det jeg sage!!

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Svend Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 30 November 2003 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hvis nogle skulle forsøge at indsætte en Super Tweeter i en eksisterende konstruktion, er her en god tommel finger regel (Der er selvfølgelig et videnskabelig underbygning).

Afkobl den eksisterende Tweeter med 6 dB per okt ved eks.vis 12-18 kHz og indsæt så Super Tweeteren med et 18 dB oct Butterworth ved de 12-18 kHz.
Dette vil sikrer at overtonerne i det udklingsmønster de har, hænger homogent sammen.

Med venlig hilsen
Svend

Ah, Luft og dermed frihed.
Til top Vis Svend Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend Hansen
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 30 November 2003 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

OK! her er du inde på noget fornuftigt! JEG OVERGIVER MIG!!

Hvis den diskant der anvendes, ikke når så langt op men ellers har nogle kvaliteter der gør at den ikke så`n lige kan udskiftes med en bedre der kan! og eller vi snakker om en færdig købt højtaler af fin kvalitet, eks en ProAc der anvender en ellers ganske fin 2010 diskant fra ScanSpesk, så kan en super tweeter monteret ovnen på højtaleren og nøje indjusteret muligvis gøre underværker!!

MEN!! som DIY. mand mener jeg at hvis man laver en højtaler fra bunden, er der ingen grund til at ofre ekstra på en supplerende super tweeter! man bør bare vælge en god "hoved" diskant der gør Jobbet!...

Det var DET! jeg mente med det jeg sage!!

mvh.

hvad med mit komri spørgsmål til dig længere oppe ?

 

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 30 November 2003 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se hvad en supertweeter gør for sacd mm. Men hvad skulle fidusen være i et almindeligt cd-setup ? Det eksisterende cd medie har jo ikke ligefrem en fantastisk opløsning ved de 20Khz, og de fleste spiller vel stadig cdere 90-100% procent af tiden.

Hvis det skal fungere ordentligt må det være tænkt ind i ht konstruktionen fra starten, ellers vil der vel være for mange andre parametre som man går på kompromis med ? Prisen for diskanten skal jo også tænkes med, ift. andre forbedringer.

Ideen er heller ikke ny, skal det lige siges.

VH
Kramer 

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 01 December 2003 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
miju skrev:

OK! her er du inde på noget fornuftigt! JEG OVERGIVER MIG!!

Hvis den diskant der anvendes, ikke når så langt op men ellers har nogle kvaliteter der gør at den ikke så`n lige kan udskiftes med en bedre der kan! og eller vi snakker om en færdig købt højtaler af fin kvalitet, eks en ProAc der anvender en ellers ganske fin 2010 diskant fra ScanSpesk, så kan en super tweeter monteret ovnen på højtaleren og nøje indjusteret muligvis gøre underværker!!

MEN!! som DIY. mand mener jeg at hvis man laver en højtaler fra bunden, er der ingen grund til at ofre ekstra på en supplerende super tweeter! man bør bare vælge en god "hoved" diskant der gør Jobbet!...

Det var DET! jeg mente med det jeg sage!!

mvh.

hvad med mit komri spørgsmål til dig længere oppe ?

 

Jeg aner ikke hvor og hvordan Kromi deler til enne og hvor højt dens "hoved2 diskant går!??? så jeg kan ikke udtale mig om det før jeg har mere indgående kendskab til højtaleren end bare et lyt eller to!!! ( og TRO MIG!! jeg fik ikke!! og får sikkert heller ikke lov til at skille den ad!! mm.)

men jeg vil mene at hvis den anvendte "hoved" diskant var god nok og de ikke bare gik efter et og andet mode flip! så var super tweeteren unødig!!

Selvfølgelig er den jo dog sikkert ikke unødig  når den nu er indsat og tilpasset i systemet!! MEN! jeg vil tro at den sagtens kunne have været lavet UDEN!! bare med en bedre "hoved" diskant!!.. 

Men NU! er det jo ind i tiden og mode pga. SACD. mm. at anvende "super" tweetere!! og Lin er jo markheds førings mæssigt ikke dummere end andre!! sååå  nu er det jo et must!!..

Men jeg garantere for at der kommer nye lige så gode højtalere i fremtiden UDEN!! supertweetere og bare med en alm. god diskant der gør jobbet alene og fuldt ud!! sikert også fra Linn !!!

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hvad med en extra bagudvendt diskant mener jeg har læst at dette også skulle give et pift i toppen
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

JO! det giver lidt mere ambiance og bedre rum gengivelse med det rette niveau tilpasset højtalerns placering i rummet... ( og det er ikke helt nemt! derfor anvender jeg et potmeter som regulator / dæmpning)

Men ekstra top skal det IKKE! hørbart give... man må helst ikke dirækte høre denne bag diskant!! kun effekten af den som værende bedre rum gengivelse...

Denne kan dog godt virke lidt som super tweeter hvis den får lov til at give lidt mere niveau progresivt op over 20 kHz....  så de to diskanter til sammen opnår mere niveau op over 25 - 30 kHz..  dette er muligvis hørbart med SACD??? jeg kan dog ikke høre effekten på alm. grej..

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes