Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 01:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Mit setup og overvejelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nu har jeg fået lyst til at beskrive mit setup og præsentere HiFI4al's læsere for mine overvejelser. Først lytterummet: Det er på ca. 18m2, rektangulært, ca. 3,5 meter i bredden og ca. 5 meter langt. Det er kraftigt dæmpet af dels et kraftigt tæppe, der dækker det meste af stuen, dels af reoler langs siderne. Tæppet var en væsentlig forbedring rent lydmæssigt. Der er lydisoleret ind til naboen - praktisk. Der står desuden 4 stole og en sofa samt et sofabord. Bag højttalerne er vinduerne (se billedet).



Jeg har følgende grej:

For- og effektforstærker: Primare Pre60/A60 sæt. Jeg fik det til en god pris hos min HiFi-pusher fpr 1½ år siden. Lyden er fin, klar, velopløst og dynamisk, og forforstærkeren har bl.a. indbygget D/A-konverter samt masser af indgange. Så   vi har koblet en PC, fjernsynet, Internettet, BlueRay'en og video'en samt selvfølgelig tuner, CD-afspiller og RIAA på.   Det er dejligt, at man kan justere indgangsfølsomheden individuelt samt at man selv kan vælge teksten på   forforstærkeren på de indgange, man benytter, og disable dem, man ikke benytter. Effektforstærkeren udvikler   nærmest ingen varme, så forforstærkeren kan stå ovenpå den. Ikke helt optimalt mht. indstråling, men det var muligheden.

Højttalere: Dynaudio Confidence 50, den mellemste gulvmodel i den nye serie. De er fantastiske, jeg har ikke hørt det bedre. Klart, velopløst, uforvrænget, kontrolleret osv. Afløste GamuT L5, som jeg også var glad for, men de nye er i en anden klasse.

CD-afspiller: GamuT CD3. Jeg købte den brugt, og den lyder bare godt - se evt. anmeldelsen her på site'et. Den afløste en Arcam CD37. Jeg erkender, at forskellene ikke var så store, som jeg havde håbet, men sådan kan det jo gå.

Pladespiller: Rega P5, modificeret med ny underpladetallerken af aluminium (den gamle var af plads og noget bras),   ny kugle i lejet samt ny kontravægt fra Groovetracer. De modifikationer betød alle klarere lyd. Sjovt nok kunne   forskellen til den nye kontravægt høres i form af renere bas. Jeg overvejer nogle gange at udskifte P5-eren med en   bedre Rega, men jeg har gjort så meget ved den, at jeg næsten ikke nænner det. Men næste gang vil det nok blive   her, jeg sætter ind. Pickup'en er en Ortofon Cadenza Bronze, som afløste en Benz Micro Ebony H, som jeg ellers var   meget glad for, men den holdt kun 4 år, så var ophænget blevet stift og den sporede for dårligt. Ortofon'en var   slankere og knapt så varm, og det var jeg i begyndelen ikke så glad for, men jeg er nu gået hen og blevet glad for den   - af Ortofons Cadenza serie er det nok den, der er bedst for mig. Pladespilleren forsynes fra en Rega Neo TT-PSU, som    afløste den "gamle" TT-PSU. Det var en forbedring, der kunne høres.RIAA: Niels Larsens NLE22. Den bedste og mest fleksible RIAA, jeg har hørt. Alt bliver bare gengivet så præcist. Den afløste en tidligere Niels Larsen konstruktion, som også var god.

Tuner: Rotel RT-11. Der er ikke så meget at sige om den, en god, lille tuner.

Fjernsyn: Samsung 43 tommer QLED-fjernsyn. Fedt billede. Og det er koblet til stereoanlægget via et optisk kabel af mærket Chord C-stream. Sammenligner man lyden i det setup med lyden via BlueRay'ens coax er den næsten lige så god.

BlueRay: Pioneer BDP-LX58-K. Lidt langsom betjeningsmæssigt, men billede og lyd er af høj kvalitet. Kobler til stereoanlægget vis coax-kabel af god kvalitet.

Video: En ældre en af slagsen, som vi kobler til fjernsynet via en standard SCART-HDMI konverter snarest. Så må vi se, om det er godt nok - så gode er de gamle video'er heller ikke.

Højttalerkabel: Niels Larsens NLE51. Sølvkabler belagt med guld. En klar forbedring fra de gamle 2,5mm2 fra Monitor Audio. Jeg var selv overrasket over forskellen i sin tid.

Signalkabler: Nordost Frey XLR fra forforstærker til effektforstærker. Niels Larsens signalkabler for resten, RCA   generelt men XLR fra CD-afspiller til forforstærker.

Der streames (Tidal) fra en HP-PC med et Nordost Heimdal 2 USB-kabel via Audioquest Jitterbug. Der rippes v.hj.a.   JRiver 26. Nordost kablet afløste et Supra kabel, som igen afløste et standard printerkabel, og i begge tilfælde var der   klare hørbare forbedringer. Jitterbug'en gav klarere lyd for (brugt) 250kr. Kan anbefales.

Forsyningssiden: Jeg har jord-forbindelse i stuen, det kan anbefales. Fra stikdåse i væg til Isoteks DC-fælde EVO3   Syncro UNI et Isotec EVO3 Optimum, derfra et Nordost Heimdal 2 til strømskinnen PS Audio Dectet. Strømkablerne   gav en mindre forbedring men særligt DC-fælden kan anbefales. Lidt klarere lydbillede og fastere bas - tro det, om   man vil. PS Audie Detect forsyner for- og effektrin med Nordost Heimdal 2, CD'en med Isotek Gii Optimum, Tuner med Nordost Magus. Strømskinnen PS Audio Detect var en klar forbedring fra Supras strømskinne, og kan anbefales - se evt. testen her på site'et. Jeg har overvejet at bruge et Isotec EVO3 Optimum, jeg har liggende, til CD-afspilleren, men viger tilbage, simpelthen at pladshensyn bag DC-afspilleren. Der kommer ikke til ske ændringer her.

Jeg er meget glad for mit setup, det er en nydelse at høre musik fra alle signalkilder, og prikken over i'et var højttalerne, som jeg købte i efteråret. Det kunne jeg skrive meget om.

Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne forestille mig et decideret rack kunne være en fordel så
det undgåes at stable kabinetterne ovenpå hinanden.
Desuden bør højtalerne nok placeres længere fra væg for at forbedre
bas noterne og undgå sløv boom bas (hvis dette forekommer)
En væghylde til pladespilleren er en god løsning
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

https://www.youtube.com/watch?v=YuaST1e7Qb4

Store højtaler i små rum er ingen problem ,.

Jeg ville placere anlægget i mellem højtalerne også få pladespilleren op på væggen med en god hylde.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Det er voldsomt dyrt grej, lidt synd der ikke er fokus på optimal setup
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarerne.

Placeringen af anlægget i reolsystemet op mod en væg er et valg, der har med placeringen af pladespilleren hængende på væggen at gøre. Dermed er akustisk tilbagekobling ikke-eksisterende. Men det er bøvlet, når der skal trækkes kabler! Der ville en placering i et rack mellem højttalerne være at foretrække. Så er der bare det med akustisk tilbagekobling til pladespilleren samt følsomhed når gulvet betrædes, vi skal leve med, og det vil jeg ikke.

Jeg får lyst til at sige, at der højttalerplaceringen til trods er fint perspektiv i såvel bredde som dybde, og det må vel være det væsentlige. Der er ikke væsentlige basresonanser, og i hvert fald ikke sløv boom-bas, så vidt jeg kan høre det, og jeg kan ikke afgøre, om de uundgåelige resonanser har med placeringen af højttalerne, rummets dimensioner eller en kombination af disse at gøre. Men jeg må konstatere, at det lyder p***egodt, som det står. Bassen er generelt knastør og præcis.

Med venlig hilsen
Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

For mig er bredde og dybde i lydbilledet ikke det væsentlige.

For mig er det langt vigtigere at skidtet lyder naturtro, dynamisk
organisk med en indbygget lyst til at høre musik fremfor få
testplader.

Each to their own
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 737
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Dejligt gear du holder dig. Er der ikke ved denne hobby, et aller andet man altid kan forbedre !
På et eller andet tidspunkt må galskaben stoppe, og man husker musikken. Det tror jeg du gør.
Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Tillykke Jens,

Du har et konge anlæg, som mange må kigge misundeligt efter.
Jeg har læst din anden tråd om købet af dine nye højttalere med stor interesse.
Det virker for mig som om at du går op i det der er væsentligt for dig.
Der kan altid tweekes på placeringen af anlæg og højttalere, men de fleste af os skal bruge rummet som dagligstue også.
Dermed vil der opstå små som store kompromiser undervejs.
Nyd musikken - det gør jeg

Jeg kunne godt fristes til at prøve en forsyning med DC fælde - hvad er din erfaring med dette i forhold til dig setup?

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Jeg vil gerne kommentere på dem hver især.

Til Morfar123:

Jeg er meget enig med dig. Mit svar har baggrund i, at placeringen af instrumenter mv., går tabt, når højttalerne står uhensigtsmæssigt. Tro mig, der er både saft, kraft og krop i gengivelsen.

Til Lobo:

Først: Tak. Historien er, at jeg i en del år havde et netstøjfilter fra Brinck Elektronik (Br507), der foruden et netstøjfilter havde en DC-fælde indbygget, i serie med en Supra strømskinne. Mikkel Gige kender filteret godt. Så skiftede jeg strømskinne til PS Audio Detect, og det var en massiv forbedring i form af klarere lyd og mere sort baggrund. Mikkel kender godt strømskinnen. Så tænkte jeg, om jeg kunne slå to fluer med et smæk og flytte Br507 hen foran fjernsynet og Blueray-en, og samtidigt opgradere fra stik i væggen til PS Audio Detect med en DC-fælde fra Isotek, inspireret af Mikkels test af samme. Men mens Mikkel havde testet en samlet løsning med kabler i form af Isotek Syncro, så faldt mit valg på Isotek EVO3 Syncro UNI samt et ekstra kabel af god kvalitet, dels fordi min HiFi-pusher anbefalede den løsning, dels fordi jeg så kunne bruge bedre kabler end de, der bruges i Isotek Syncro løsningen. Så det gjorde jeg. Kabler købte jeg dog på nettet .

Virkningen? Klarere farver og skarpere billede på fjernsynet, og klarere lyd og fastere bund på stereoanlægget. Senere har jeg så opgraderet på strømkabelsiden, men det gav ikke meget mere end den nye DC-fælde.

- KP-.
Du kan tro, at jeg elsker musikken, og der lyttes til meget her i hjemmet. Jeg har en kone, der heldigvis både er musikelsker som forstående.

God lytning, alle!

Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes